Gå til innhold

Referanser i APA ( holder på å lære meg dette her )


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Stemmer det at det er følgende måter å bruke referanser i apa :

ved direkte sitat ( da også med årstall ) og at det ikke er så bra med for mye av det? blir nesten plagiat?

og PARAFISERING ( skrive om andres tekst,men likevel henvise )

Slike referanser skal jo stå i litteraurlisten,men det skal jo "bære oppgaven"/ - hva med selvstendig tekst? / må det samsvare/ bli satt i sammenheng med kildene dine?

 

:)

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer at man enten bruker direkte sitat i teksten eller parafraserer (gjenforteller med dine egne ord) tekst/sitater fra lærebøker, artikler o.l.

Når du bruker direkte sitat er det viktig at sitatet belyser et poeng i det du skriver om. Altså bør ikke sitatet stå "for seg selv", du må diskutere det eller bruke det som et eksempel på det du prøver å belyse. Hovedvekten av en tekst skal jo være dine egne ord, så du bør ikke pepre teksten fullstendig med direkte sitater.

Jeg anbefaler forresten www.sokogskriv.no for god informasjon om referansestiler.

 

Anonymkode: a396a...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til dere som har svart, veldig takknemlig:blomst:

 

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, altflyter skrev:

Jeg liker godt "sokogskriv.no" Der forklares ting godt :) 

Jo, det gjør det.

Likevel sliter jeg litt med å se sammenheng. Det blir direkte sitat,parafisering og så mine egne refleksjoner/drøftinger som er knyttet opp til sitat/parafisering?

Mine egne ord må stå i sammenheng med ensten sitat eller parafisering ( kilde jeg henviser til ) for å bygge opp om mine påstander, refleksjoner eller drøftinger?

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det.

Likevel sliter jeg litt med å se sammenheng. Det blir direkte sitat,parafisering og så mine egne refleksjoner/drøftinger som er knyttet opp til sitat/parafisering?

Mine egne ord må stå i sammenheng med ensten sitat eller parafisering ( kilde jeg henviser til ) for å bygge opp om mine påstander, refleksjoner eller drøftinger?

Anonymkode: 401ec...b82

Hvis det er direkte sitat skal du utheve det som sitat med "anførselstegn" hvis det er en omformulering av innholdet, skal du ikke sette det i anførselstegn, men sette kilde på slutten av setningen. Var det det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Hvis det er direkte sitat skal du utheve det som sitat med "anførselstegn" hvis det er en omformulering av innholdet, skal du ikke sette det i anførselstegn, men sette kilde på slutten av setningen. Var det det du mente?

Teksten skal jo bære preg av selvstendighet, hvordan kan den det hvis jeg siterer / omformulerer innholdet mye? skal det ikke bare være til en "hjelp" ( teori ) for mine egne ord? 

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teksten skal jo bære preg av selvstendighet, hvordan kan den det hvis jeg siterer / omformulerer innholdet mye? skal det ikke bare være til en "hjelp" ( teori ) for mine egne ord? 

Anonymkode: 401ec...b82

Synes mye kan bli oppramsing ( med kildehenvisninger ) av pensumlitteratur... vil utvikle meg videre derfra og få en helhetelig forståelse, leter etter nøkkelen:)

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Teksten skal jo bære preg av selvstendighet, hvordan kan den det hvis jeg siterer / omformulerer innholdet mye? skal det ikke bare være til en "hjelp" ( teori ) for mine egne ord? 

Anonymkode: 401ec...b82

Du har jo gjerne en teoridel og en drøftingsdel. I teoridelen blir det ofte mye gjengivelse av stoffet for at du skal ha noe å bygge drøftingen din på. Først presenterer du teori (med referanser) deretter viser du selvstendighet vet å diskutere, vurdere, plukke fra hverandre, tolke osv. i drøftingen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Du har jo gjerne en teoridel og en drøftingsdel. I teoridelen blir det ofte mye gjengivelse av stoffet for at du skal ha noe å bygge drøftingen din på. Først presenterer du teori (med referanser) deretter viser du selvstendighet vet å diskutere, vurdere, plukke fra hverandre, tolke osv. i drøftingen din

Jo, men det bør jo ikke være en oppramsing av teori uten selvstendig tekst?

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, men det bør jo ikke være en oppramsing av teori uten selvstendig tekst?

Anonymkode: 401ec...b82

Selvsagt ikke, men du kan ikke skrive en fagtekst uten teori. Kunsten er å kombinere selvstendige tanker med faglitteratur. Du kan overhodet ikke komme med informasjon fra en fagbok uten å vise til hvor du har hentet det. Det ER mye referanser i en fagtekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Selvsagt ikke, men du kan ikke skrive en fagtekst uten teori. Kunsten er å kombinere selvstendige tanker med faglitteratur. Du kan overhodet ikke komme med informasjon fra en fagbok uten å vise til hvor du har hentet det. Det ER mye referanser i en fagtekst.

Kunsten for meg er å "kombinere selvstendige tanker med faglitteratur" og få de ned på papiret så det ser "skikkelig ut"/ det er faktisk det som gjør at oppgaven som regel blir "nåja".

Selvstendige tanker må vel stå i en sammenheng med teorien jeg finner? ( kan hjelpe meg ved f,eks bruke et sitat som jeg henviser til? )

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunsten for meg er å "kombinere selvstendige tanker med faglitteratur" og få de ned på papiret så det ser "skikkelig ut"/ det er faktisk det som gjør at oppgaven som regel blir "nåja".

Selvstendige tanker må vel stå i en sammenheng med teorien jeg finner? ( kan hjelpe meg ved f,eks bruke et sitat som jeg henviser til? )

Anonymkode: 401ec...b82

Du kan for eksempel skrive: "altflyter skriver "blablabla" i sin avhandling. Sett i sammenheng med at Ola Nordmann mente blablabla kan man anta at dette er et komplekst tema som kan tolkes i mange retninger, men at argument a står sterkere enn argument b på grunn av at.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, altflyter skrev:

Du kan for eksempel skrive: "altflyter skriver "blablabla" i sin avhandling. Sett i sammenheng med at Ola Nordmann mente blablabla kan man anta at dette er et komplekst tema som kan tolkes i mange retninger, men at argument a står sterkere enn argument b på grunn av at.....

Jo, hvis det er slik det legges opp så. 

Har lyst til å skrive fritt.

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke den sammenhengen. Heller slik:

Nilsen (2000) mener at stabilitet er viktig for ungdom/ og så egne ord for hvorfor stabilitet er viktig.

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis det er slik det legges opp så. 

Har lyst til å skrive fritt.

Anonymkode: 401ec...b82

Du kan ikke bare "skrive fritt" i en fagtekst... Da forsvinner fagdelen av teksten (som er veldig viktig) sånn er det bare... Hva med å google noen bachelor og masteroppgaver og se hvordan de har gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, altflyter skrev:

Du kan ikke bare "skrive fritt" i en fagtekst... Da forsvinner fagdelen av teksten (som er veldig viktig) sånn er det bare... Hva med å google noen bachelor og masteroppgaver og se hvordan de har gjort det?

Nei, skriver ikke fritt, men når min oppgave bare blir en oppramsing av andres litteratur blir det ikke bra.

Jeg forstår det faktisk ikke, har lest mye om det ( ser ikke logisk sammenheng med det ) det rare er at jeg får godkjendte oppgaver, ser ikke hvorfor selv- føler meg håpløs på akademisk skriving.

Får håper det løsner en dag, er det slit og ha det slik. ( Vil,men får ikke til )

Anonymkode: 401ec...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...