Gå til innhold

Sofia Richie mener hun er Svart.


Gjest Stolen

Anbefalte innlegg

Man ser jo tydelig på Sofia og Nicole at Nicole er hvit, mens Sofia er svart. Det er bare å se på ansiktstrekk. Det finnes jo sorte barn som er helt lyshudede og har to svarte foreldre også. 

Anonymkode: 517fb...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ser jo tydelig på Sofia og Nicole at Nicole er hvit, mens Sofia er svart. Det er bare å se på ansiktstrekk. Det finnes jo sorte barn som er helt lyshudede og har to svarte foreldre også. 

Anonymkode: 517fb...cf5

Du har neppe kilde for en slik påstand? Jeg skal ikke holde pusten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vel en mørk svart far og en hvit mor så da er hun like mye svart som hvit.

Anonymkode: 060fb...bf8

Faren er mulatt og moren er hvit?  Er ikke mer enn en kvart svart da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Boomonster skrev:

Faren er mulatt og moren er hvit?  Er ikke mer enn en kvart svart da. 

Nja, så vidt jeg har forstått så var det hans olde-olde-oldefar som var hvit, og resten var svarte. 

Mulig jeg tar feil i den der.

Anonymkode: 060fb...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Boomonster skrev:

Faren er mulatt og moren er hvit?  Er ikke mer enn en kvart svart da. 

Hva er kvart svart? Er pigmentet på huden en kvart svart?

Jeg tror mange misforstår hva svart er, det er hudfargen det er snakk om. Som en sa på forrige side innkluderer svart i USA også lysere svartfarger, for å si det sånn. Selv om moren er hvit og faren svart, så er fortsatt huden til barnet svart, om enn en lysere variasjon.

Anonymkode: 43641...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun har vel en mørk svart far og en hvit mor så da er hun like mye svart som hvit.

Anonymkode: 060fb...bf8

Mulat 

Anonymkode: 70377...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man ser jo tydelig på Sofia og Nicole at Nicole er hvit, mens Sofia er svart. Det er bare å se på ansiktstrekk. Det finnes jo sorte barn som er helt lyshudede og har to svarte foreldre også. 

Anonymkode: 517fb...cf5

Jajo, Nicole har jo litt forskjellig opphav rent genetisk, og så er hun jo ikke den biologiske datteren til Lionel heller da.

Anonymkode: 58110...2a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA fungerer det litt annerledes enn her. Har du svart blod i deg, halvt, kvart etc så går de under å være black. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA kan man være 90% hvit og 10% svart og de kaller seg svart. 

Anonymkode: 7fc48...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulat 

Anonymkode: 70377...ab1

I så fall er storedeler av Søramerika mulatt også. For den gjennomsnittlige Latino har også aner fra Afrika og Indianer. Men de bruker ikke mulatt der borte fordi de sier det er et "arkaisk" begrep. Så de går under enten "svart" eller "hvit" istedet. 

Bruken av "mulatt" i USA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Mulatto

Endret av Stolen
Kilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, moroklompen skrev:

I USA fungerer det litt annerledes enn her. Har du svart blod i deg, halvt, kvart etc så går de under å være black. 

Jepp. Detaljene har variert litt med tid og sted men i store deler av USAs historie er det "one drop rule" som har gjeldt, dvs. at enhver som kan bevises (eller endog sannsynliggjøres) å ha noe som helst svart afrikansk avstamning har blitt regnet som "svart". Selv om det begynner å bli noen tiår siden slik klassifisering har hatt juridisk betydning forsvinner det ikke så lett fra den almenne kulturen. For et par generasjoner siden var det faktisk en jævlig stor skandale hvis f.eks. en person som hadde gått for å være hvit ble avslørt som "svart" under denne regelen, uansett hvor blond og blåøyd vedkommende var. Den dag i dag finnes det lokalsamfunn hvor innbyggerne regner seg som svarte fordi foreldrene, besteforeldrene og oldeforeldrene gjorde det... selv om de ikke ville ha stukket seg ut i en hvilken som helst bygd på Vestlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk å kreve at en skal granske ansiktstrekkene for så å bruke "riktig" benevnelse. Kan ikke fargete ha genetiske trekk som ligner på kaukasiske? Har du sett alle de fargete supermodellene som har smal liten nese?

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man ser jo tydelig på Sofia og Nicole at Nicole er hvit, mens Sofia er svart. Det er bare å se på ansiktstrekk. Det finnes jo sorte barn som er helt lyshudede og har to svarte foreldre også. 

Anonymkode: 517fb...cf5

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når Sofia Richie omtaler seg som "black" sikter hun neppe så mye til hennes hudfarge som hun sikter til rasekategorien "black" i betydningen den svarte/negroide rase. Som det blir nevnt tidligere i tråden er hun i likhet med Barack Obama i vel så stor grad av kaukasoid europeisk opphav som hun er av negroid afrikansk opphav, men begge regnes i USA gjerne heller som svarte enn hvite. Årsaken ligger i "en-dråpe-regelen" fra slavetidens USA. Den lever fortsatt i beste velgående i amerikaneres bevissthet. Man skal huske på at snakk om rasetilhørighet og medfølgende begreper ikke helt er det samme minefeltet i USA som her i Norge.

Sofia Richie sa: "I'm very light, so some people don't really know that I'm black."
Dagbladets Linn-Christin Marthinussen skrev i går en artikkel om akkurat dette med overskriften "Folk vet ikke at jeg er mørkhudet." Marthinussen virker heller ikke å ha forstått forskjellen på svart som rasebegrep og mørkhudet. Marthinussen har oversatt sitatet ovenfor fra magasinet Complex til "Jeg er veldig lys, så folk vet egentlig ikke at jeg er mørkhudet." Oversettelsen til Marthinussen gir, i motsetning til det opprinnelige utsagnet, ingen mening. Farge er en ganske subjektiv greie som avhenger av ens eget syn og forståelsen av farge. Den samme hudfargen kan ikke være både lyshudet og mørkhudet på samme tid.

Amerikanerne sier nesten like gjerne Caucasian som hvit om kaukasoide, hvite folk, mens de finner gul og mongoloid såpass negativt ladet at de har blitt vant til å bruke Asian som eufemisme. På samme måte bruker amerikanerne black, ikke bare om hudfarge, men i vel så stor grad som eufemisme for det tabubelagte negro/negroid. Legger man alle eufemismer til side, omtaler Sofia Richie seg egentlig som lyshudet negroid. Hun sier ingenting i det opprinnelige intervjuet om at hun er mørkhudet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier den hvite mann. Sist jeg sjekket så var ikke det å være mørk i huden((hos afroamerikanere eller andre mørke personer) noe fordel akkurat.

Anonymkode: 4528e...582

Sist jeg sjekket så var det bare innvandrere som fikk Renholdssertifikatskurs gjennom NAV. Det er en forskjellsbehandling uten like. Har sittet i 15 år uten fast jobb, og når jeg vil ta de største drittjobbene for å få julet til å gå rundt, da er det jammen meg bare innvandrere og utlendinger som blir sponset! Fantastisk... også lurer NAV på hvorfor 15% av menn i 34 års alderen er arbeidsledig. Hull i CV og lyst ut i jobb, da er det bedre å være en svart innvandrer altså!

Anonymkode: 67a3c...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Drizzt skrev:

Har man ikke svarte foreldre eller besteforeldre, kan man neppe kalle seg for svart. Med mindre man vil fremstå som offer og utnytte situasjoner ved å spille på rasismekortet.

Sofia Richie har da en svart forelder, da kan hun vel kalle seg svart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Stolen skrev:

Sofia Richie ble intervjuet av Complex her for litt siden. Og da sa hun blant annet at folk er i blant rasistiske rundt henne fordi de ikke innser at hun er Svart. Det bør nevnes at i USA så har de to "kategorier" som går under Svart - vanlig Svart (Black) og lyshudet Svart (light skinned Black). 

Men i Sofia Richie sitt tilfelle er det vel litt drøyt at hun og går under lyshudet Svart? Eller er jeg på viddene nå? 

Her er artikkel med henne:

http://www.independent.co.uk/news/people/sofia-richie-racism-around-me-black-mixed-race-complex-interview-a7459231.html

Svart skrives med liten s. Unntaket er hvis det er første ordet etter punktum

Anonymkode: 58508...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Stolen skrev:

Sofia Richie ble intervjuet av Complex her for litt siden. Og da sa hun blant annet at folk er i blant rasistiske rundt henne fordi de ikke innser at hun er Svart. Det bør nevnes at i USA så har de to "kategorier" som går under Svart - vanlig Svart (Black) og lyshudet Svart (light skinned Black). 

Men i Sofia Richie sitt tilfelle er det vel litt drøyt at hun og går under lyshudet Svart? Eller er jeg på viddene nå?

Nja..."black" og "light skinned black" er vel i veldig liten grad etablerte kategorier. Mer snakk om overfladiske fargesjatteringer, slik jeg oppfatter det. Det du kaller lyshudet svart er vel nærmere hva man i USA omtaler som "biracial". Man skal huske på at USA aldri har vært helt segregert med tanke på "interracial sex" (som amerikanerne selv kaller sånt). Det var ikke akkurat helt uvanlig at slavedrivere satte barn på sine slaver. F.eks er det vel ganske allment akseptert at den amerikanske presidenten Thomas Jefferson hadde en svart elskerinne på si som han fikk et eller flere barn med. Jefferson har både svarte og hvite etterkommere i USA. Han var alt annet enn alene om det. Genetiske tester har vist at av amerikanere som definerer seg som afro-amerikanere er i gjennomsnitt omtrent 25% av deres DNA av europeisk opphav. Mange amerikanere som oppfattes som hvite kan være etterkommer av en svart slave av afrikansk herkomst uten å være klar over det. Det er ikke uvanlig blant amerikanere å ha innfødte/indianere i slektstreet, selv om en selv utseendemessig ser typisk europeisk ut.

Sofia Richies kjendispappa, Lionel Richie, er selv biracial. Han deltok i TV-programmet "Who Do You Think You Are?", hvor det kom fram at en av hans oldefedre var en hvit slaveeier, kjent som Dr. Brown, som i en alder av 80 år fikk barn med en svart slavinne. Barnet og moren ble av barnefaren tilsynelatende satt fri fra slaveri og sørget for at barnet fikk utdannelse. Resten av Lionel Richies opphav kjenner jeg ikke til, men han er åpenbart ikke bare av afrikansk opphav. Moren til Sofia Richie er visstnok en jødisk kvinne med middelhavsutseende. Nicole Richie ble adoptert av Lionel Richie. Nicoles bakgrunn er så omtrent så biracial som det kan få blitt etter amerikansk målestokk, med biologisk opphav fra Latin-Amerika, Europa og Afrika.

Sofia Richie kan omtales som både hvit, svart, biracial og/eller jødisk. Men amerikanerne er fortsatt preget av den litt særamerikanske "en-dråpe-regelen". Følger man den regelen er både Sofia Richie og Barack Obama å anse som svarte. Mørkhudet er hun uansett ikke i særlig grad.

Endret av Klossmajor
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puny skrev:

Sofia Richie har da en svart forelder, da kan hun vel kalle seg svart?

Hun kan like gjerne kalle seg hvit, biracial og jødisk som svart.

Endret av Klossmajor
Feil bruker ble sitert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klossmajor skrev:

 

Sikkert, men hun kaller seg african american og det har hun jo all grunn til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...