Gå til innhold

BI eller Høyskolen Kristiania?


mchb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er det noen her som har erfaring med BI eller høyskolen Kristiania, ev. Westerdals? Skal begynne på studier til høsten, og står mellom PR og markedskommunikasjon på BI eller PR og samfunnspåvirkning på høyskolen Kristiania. Har også tittet på Strategi og PR på Westerdals, men er ikke helt den retningen jeg vil gå og i tillegg har jeg hørt mye rart om Westerdals. 

Jeg vil gjerne gå i retning markedsføring, påvirkning, prosjektledelse og event helst innen et PR-byrå eller et hovedkontor i moteindustrien. 

Noen som vil dele sine erfaringer? Hvordan er fagene, skolen, lærerne, miljøet? Med hvilken skole får man seg mest sannsynlig jobb raskest etter endt studietid? 

 

På forhånd takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Jeg har gått på Høyskolen Kristiania og har mange venner som gikk/går på BI. Skal jeg snakke for meg selv var jeg fornøyd med det året jeg gikk der. Jeg droppet ut da jeg så at arbeidsutsiktene var svært konkurranse preget. Siden det blir utdannet så mange innen økonomi/markedsføring. Jeg ville ikke gå ut i arbeidsmarkedet med det ekstra studielånet som det å gå privatskole gav meg. Alle de jeg kjenner som går på BI har og vært fornøyde. Jeg tror ingen høyskoler er perfekte, inkludert de private.

Jeg sier ikke at du ikke skal søke på disse skolene, er det noe du brenner for og virkelig vil så får du det nok til uansett:) Men jeg anbefaler deg å sjekke ut offentlige alternativer før du bestemmer deg.

Lykke til!

Anonymkode: e73fb...0b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i PR-bransjen og her er det mye konkurranse. Problemet er at det er mange som vil inn hit, og de kan velge på øverste hylle. Jeg er i betalt stilling og får eposter fra folk som er villig til å jobbe gratis for erfaringen... 

Generelt er jeg noe skeptisk til rene PR/markedsføringsgrader. For det første fordi jeg tror PR er noe man enten har talent for eller ikke, og den viktigste 'opplæringen' skjer i jobb. FOr det andre fordi PR og markedsføring inngår som moduler i økonomi- og ledelsesgrader, og der får man fullstendig forretningsforståelse i tillegg. De jeg kjenner med rene PR- og markedsføringsgrader har sittet gjennom veldig mye svada, og det reflekteres på jobbmarkedet. Du kan se f.eks. hos Geelmuyden Kiese at mange av dem har andre grader. De tar heller en statsviter med politisk erfaring eller en økonom med noen år i utlandet enn en PR-student.

Om du likevel går den veien, så står BI sterkere enn Kristiania. Westerdahl er et alternativ dersom du vil fokusere mer på det kreative - dvs. jobbe som grafisk designer i et byrå. På ett vis kan det være en bedre karrierevei, ettersom det i det minste er spesifikt og et "verktøy" som ikke alle behersker. PR kan veldig mange beherske uten å ha studert det.

Anonymkode: be070...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i PR-bransjen og her er det mye konkurranse. Problemet er at det er mange som vil inn hit, og de kan velge på øverste hylle. Jeg er i betalt stilling og får eposter fra folk som er villig til å jobbe gratis for erfaringen... 

Generelt er jeg noe skeptisk til rene PR/markedsføringsgrader. For det første fordi jeg tror PR er noe man enten har talent for eller ikke, og den viktigste 'opplæringen' skjer i jobb. FOr det andre fordi PR og markedsføring inngår som moduler i økonomi- og ledelsesgrader, og der får man fullstendig forretningsforståelse i tillegg. De jeg kjenner med rene PR- og markedsføringsgrader har sittet gjennom veldig mye svada, og det reflekteres på jobbmarkedet. Du kan se f.eks. hos Geelmuyden Kiese at mange av dem har andre grader. De tar heller en statsviter med politisk erfaring eller en økonom med noen år i utlandet enn en PR-student.

Om du likevel går den veien, så står BI sterkere enn Kristiania. Westerdahl er et alternativ dersom du vil fokusere mer på det kreative - dvs. jobbe som grafisk designer i et byrå. På ett vis kan det være en bedre karrierevei, ettersom det i det minste er spesifikt og et "verktøy" som ikke alle behersker. PR kan veldig mange beherske uten å ha studert det.

Anonymkode: be070...9e1

Takk for svar! 

Er fullstendig klar over det høye konkurransenivået, og personlig er veldig interessert i å både jobbe gratis og frivillig - men under studietiden. Å ta en bachelor er noe jeg gjør for å få en større og bredere innsikt, teknikker og ferdigheter som kan hjelpe meg på vei, og eventuelt kontakter. Personlig føler jeg ikke en bachelor ødelegger mulighetene dine når du allerede har de rette egenskapene og erfaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mchb skrev:

Takk for svar! 

Er fullstendig klar over det høye konkurransenivået, og personlig er veldig interessert i å både jobbe gratis og frivillig - men under studietiden. Å ta en bachelor er noe jeg gjør for å få en større og bredere innsikt, teknikker og ferdigheter som kan hjelpe meg på vei, og eventuelt kontakter. Personlig føler jeg ikke en bachelor ødelegger mulighetene dine når du allerede har de rette egenskapene og erfaringene.

Selvsagt "ødelegger" ikke en bachelor noe, men det er jo tid brukt (og kanskje belånt) så da gjelder det å velge riktig. I dagens arbeidsmarked bør man se til at en bachelor faktisk er matnyttig og gir en spisskompetanse - hvilket en PR-utdannelse egentlig ikke gjør. 

Anonymkode: be070...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ikke evt vurdert noe offentlig høyskoler/universitet? Der ser jeg at man kan melde seg opp til ulike enkeltfag underveis, og det synes jeg høres mer spennende ut med tanke på å skreddersy bachelor litt, skille seg ut litt. Velge fag som faktisk er interessant for å holde motivasjonen oppe og på en måte skape din egen stil.

Jeg har selv gått et år på Kristiania og droppet ut av personlige grunner. Det passet meg rett og slett ikke.

Anonymkode: 38467...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli lærer eller sykepleier. Da er du garantert jobb, er bare tull dette med PR med mindre du kjenner alle de riktige folkene FØR studiestart

Anonymkode: 249ad...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bli lærer eller sykepleier. Da er du garantert jobb, er bare tull dette med PR med mindre du kjenner alle de riktige folkene FØR studiestart

Anonymkode: 249ad...a1a

Du nevnte vel nå de to yrkene jeg aller minst ville drevet med, inkludert bonde ;) men jeg trenger egentlig ikke anbefalinger om hvilke yrker jeg burde velge ut i fra etterspørsel. Hvis jeg ikke skulle valgt jobb etter interessene mine kunne jeg like godt jobbet i varehandel resten av livet og vært misfornøyd. Blir litt satt ut av innstillingen til enkelte - det er ikke sånn at jeg vil stå over drømmejobben pga konkurranse og andre talentfulle mennesker, som det faktisk virker som du anbefaler meg. 

Men takk for svar, jeg har hørt det før og jeg lurer fremdeles på hvilke skoler som passer best :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mchb skrev:

Du nevnte vel nå de to yrkene jeg aller minst ville drevet med, inkludert bonde ;) men jeg trenger egentlig ikke anbefalinger om hvilke yrker jeg burde velge ut i fra etterspørsel. Hvis jeg ikke skulle valgt jobb etter interessene mine kunne jeg like godt jobbet i varehandel resten av livet og vært misfornøyd. Blir litt satt ut av innstillingen til enkelte - det er ikke sånn at jeg vil stå over drømmejobben pga konkurranse og andre talentfulle mennesker, som det faktisk virker som du anbefaler meg. 

Men takk for svar, jeg har hørt det før og jeg lurer fremdeles på hvilke skoler som passer best :) 

Hvorfor velger du ikke noe mer krevende enn PR og slikt? Ingeniør? Realfag er en bedre utdannelse enn tulleskoler som BI, Høyskolen Kristiania og Westerdahls

Anonymkode: c68b6...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger du ikke noe mer krevende enn PR og slikt? Ingeniør? Realfag er en bedre utdannelse enn tulleskoler som BI, Høyskolen Kristiania og Westerdahls

Anonymkode: c68b6...640

Har vært inne på astrofysikk, men er ekstremt dårlig i matte. Derfor blir det neste interesse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...