Gå til innhold

hjelp med med forhandlinger - mister jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rimelig optimistisk å håpe på dette når det er flere nedbemanninger som skal gjøres. Pakken er god nok. 

TS, jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor du er så sint. Du har fem måneder uten arbeidsplikt, du kan ta deg en annen jobb og få dobbel lønn, kan komme godt med om du skal studere. 

Slrg for at de ekstra ansvarsområdene kommer frem på attesten, og gå videre i livet. 

Anonymkode: 738bb...5db

Jeg er lei meg, frustrert og sint fordi jeg mister jobben min, når jeg selv har lagt ned veldig mye i den (ref. hi). Mest av alt er jeg sint fordi de bruker trussler for å få meg ut. Det er ekkelt når de som har vært lederne dine i flere år sier til deg at om du ikke sier opp selv, så vil de gjøre arbeidsplassen din så ubehagelig at du blir langstidssykemeldt. Det er skittent spill.

Det er helt naturlige følelser å ha i en slik situasjon. For mange oppleves det å miste jobben som en livskrise på linje med dødsfall i nær familie og skilsmisse.

Til dere andre:

Tusen takk for råd og tips :) En venninne av mamma jobber i rekruteringsbyrå, så jeg har skaffet meg et intervju der i morgen (det sier jeg selvfølgelig ikke noe om på jobben).

TS

Anonymkode: d5895...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Gliffy skrev:

Ikke nødvendigvis. TS har kontorerfaring og skal starte på studier. Hun er nok en meget god kandidat hos ulike bemanningbyråer vil jeg tro. De har mange kortere vikariater og vil gjerne ha folk som skal studere slik at de kan bruke de igjen senere.

Godt poeng! Du har rett – jeg gir meg.

Anonymkode: ecfb8...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng! Du har rett – jeg gir meg.

Anonymkode: ecfb8...124

Som de ønsker og aktivt bruker trusler!! Nei, ikke gi det- skriv ned truslene,gi de beskjed om at slik oppførsel IKKE er akseptabelt, gå til advokat og saksøk de.

Slike folk må stoppes, det er ikke akseptabelt og ture på slik som de gjør, null respekt for andre, nei- sett de på plass.

Anonymkode: 945af...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

IKKE gi deg!

Anonymkode: 945af...0fb

Man må velge sine kamper med omhu. Når man like gjerne skal studere til høsten, så virker det ganske meningsløst å ta opp kampen når man også blir tilbudt det som ser ut som en grei etterlønn og god attest, særlig med tanke på risikoen for dårlig ettermæle. Ja, det kan virke urettferdig at noen arbeidsgivere får ture frem sånn, men dessverre - slik er store deler av arbeidslivet i dag, og det er da mye bedre å komme greit ut av det for så å studere og finne seg en jobb med mer seriøse arbeidsgivere. De finnes, men man må lete litt. 

Ja, selvfølgelig er det synd at noen andre potensielt blir utsatt for disse lederne, men man må først og fremst tenke på seg selv, for arbeidslivet i dag innebærer at man er den som blir spist eller er den som spiser. 

Anonymkode: 4fbfb...812

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen administrasjon i staten. Mister jobben om ett år. Flere av mine kollegaer mister jobben de nærmeste månedene. Det er kjempekjipt. Jeg synes du er heldig som tross alt får sluttpakke! Det er det ingenting av her hos oss...

Jeg ville tatt sluttpakken og ønsket meg en god attest. Men ville også fortalt dem hvor mye du har jobbet for firmaet den siste tiden. Jeg ville IKKE brent broer her, for i dagens arbeidsmarked er det mange om benet, og du trenger god referanse når en fremtidig arbeidsgiver ringer dem.

Anonymkode: 2fa6c...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville uten tvil tatt sluttpakken, og lett etter ny jobb i mens :) Du får lønn til hva, mai? Har du ikke funnet ny jobb etter det, får du ledighetspenger fra NAV (så lenge du blir sagt opp, viktig at du ikke leverer noen form for oppsigelse selv!) Så da blir det 3 mnd. med penger rra NAV til du er student, det klarer du :) 

Anonymkode: 4678b...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tar sluttpakke så sørg for at oppsigelsestiden kommet i tillegg og at du unntas å jobbe ut oppsigelsestiden. Går ut i fra at oppsigelsestiden er 3 måneder. Da har du plutselig 5+3 måneder med lønn. For din egen del kan del være en fordel å drøye prosessen, slik at du har etterlønn når du til høsten starter å studere. 

Anonymkode: 1647a...fe5

Enig med ovenstående. Først og fremst sjekk og få bekreftet hva de mener med 5 måneders sluttpakke:

- Du kan slutte umiddelbart og får lønn 5 måneder fremover.

- Du jobber ut oppsigelsestiden og får lønn 5 måneder etter det.

Hadde nok takket ja og så kommet meg til et vikarbyrå som jeg ser det du allerede har gjort. Er du heldig så har du dobbel lønn noen måneder og kan spare opp litt til studiene:-)

Et annet aspekt er jo at du over en lengre tid har jobbet overtid (som du ikke har fått betalt for?) Har du god dokumentasjon på dette så bør du kunne kreve å få dette etterbetalt eller forhandle frem et par måneder ekstra i sluttpakke på grunnlag av det. Men det hadde nok vært lettere om du hadde vært organisert og hadde litt "hjelp" til å kjøre en slik prosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎12‎.‎2016 den 3.31, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke? Jeg kan jo kontakte advokat, men hva skal vedkommende hjelpe meg med? Og vil kostnaden bli for mye i forhold til fortjenesten?

For å være ærlig er jeg så sint og skuffet at jeg bare vil ut. Uansett hva som skjer så er jeg ferdig med det stedet der.

TS

Anonymkode: d5895...753

Du bør søke juridisk bistand. Finn en jurist med arbeidsrett som fagområde. Det vil koste deg noen tusen, men denne vil kunne forhandle frem en bedre sluttpakke for deg.

Anonymkode: 474b1...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2016 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde forsøkt å få litt lengre sluttpakke (skader ikke å spørre) og bedt om skriftlig bekreftelse på at attesten vil inneholde de faktiske arbeidsoppgavene og ansvaret du har hatt den siste tiden.

Anonymkode: abf98...896

Skriver under på dette. Få sluttpakke ut juli

Anonymkode: 5ecb1...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har vært på intervju hos et bemanningsbyrå i dag, og er veldig optimistisk. Jeg har gode referanser (fra tidligere arbeidsgivere, samt ledere fra frivillig arbeid og verv), og de fikk et godt inntrykk av meg (og jeg av dem).

Jeg har bestemt meg for å prøve å forhandle meg frem til en måned eller to ekstra sluttpakke (mest for å ha gjort det, blir sur på meg selv om jeg ikke prøver), ta attesten min og forsvinne så fort som mulig (ut neste uke, så går jeg ut i juleferie). Jeg er ikke interessert i å brenne noen broer, jeg har vært i firmaet relativt lenge (med tanke på alder) og har lagt inn en god innsats her. Brenner jeg broer vil fremtidige arbeidsgivere ikke få høre om dette. Jeg kommer derimot til å ta med meg så mye kunnskap som mulig ut. Fordi fuck dem.

Jeg kommer ikke til å kontakte advokat. For det første vil jeg UT nå, for det andre vil vinninga gå opp i spinninga. Her i tråden har jeg fått tilbakemelding på at sluttpakkeordningen min ikke er så gæli, da stoler jeg på det. Det er mange som skal ut av firmaet, forhandlingsrommet er nok svært lite.

Vedrørende trussler så vil jeg la de passere. Det tjener meg ingenting å starte en fight med et internasjonalt firma jeg hadde tenkt til å slutte i om et halvt år uansett. Forskjellen er om jeg slutter til jul eller til sommerferien, og nå får jeg en laaaang betalt ferie (mest sannsynlig har jeg en jobb via bemanningsbyrået fra januar av).

TS

Anonymkode: d5895...753

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...