Gå til innhold

Lavkarbo/middelhavskost


vscare

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt diabetes type 1 i nesten to tiår, i blant har jeg hatt 100% kontroll over blodsukkeret, andre ganger har det vært helt på viddene. Nå har jeg imidlertid nådd en alder (legens ord, ikke mine heheh, jeg er bare 21) hvor det ikke lenger er det minste forsvarlig av meg å ikke gjøre det jeg kan for å kontrollere situasjonen, så for å gjøre oppgaven litt enklere for meg selv har jeg kuttet ut det meste av karbohydrater. Matvarer jeg ikke lenger spiser inkluderer ting som ris, pasta, poteter, alt som inneholder hvetemel, og alt av godteri og snacks.

Jeg var ikke interessert i å erstatte karbohydratene med fett, mest fordi jeg ikke er noe spesielt glad i mat med masse smør og fløte og sånt. Jeg har prøvd den metoden før og selv om blodsukkeret ble eksemplarisk, så følte jeg meg konstant småkvalm. Så denne gangen valgte jeg å prøve middelhavskost, som jeg synes fungerer veldig bra. Jeg har aldri vært noe glad i rødt kjøtt og ikke noen storfan av svinekjøtt heller, så måltidene mine er i hovedsak basert på kylling, laks, grønnsaker, salat, bønner, kikerter, linser, sopp og egg :) Det blir som regel veldig enkelt (steke kyllingfilet i ovnen og lage en salat til, kutte opp grønnsaker og gratinere dem med litt ost på, osv.), men siden jeg studerer og jobber på siden, så passer det meg helt perfekt!

Er det noen andre som har prøvd seg på noe lignende og har erfaringer å dele? Har du oppdaget noen helsemessige gevinster? Har du noen oppskrifter/mattips å dele? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom så vidt i gang forrige uke, men måtte avbryte pga. diverse. Når jeg derimot kommer hjem igjen fortsetter jeg på den kosten. Det jeg opplevde etter bare tre dager var at jeg ble faktisk mindre sulten. Blodsukkeret føltes mer stabilt (har ikke diabetes). :) Så jeg ser absolutt lyst på å komme i gang igjen om noen dager/en ukes tid. 

Jeg spiser gulrøtter selv om det er karbohydrater i dag, orker ikke bli fanatisk. Lagde meg ovnsbakt laks med grønnsaker, blomkålris og pesto. veldig godt og lettvint. 

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...