Gå til innhold

hvordan klarer folk å gå raskt opp i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører stadig om folk som opplever å gå mer og mer opp i vekt med månedene, men jeg skjønner ikke hvordan det går ann. Har det med at de spise for mye eller hva? Og hvis de opplever å rase opp i vekt, hvorfor gjør de ikke noe med det da? Jeg har selv aldri erfart det og har alltid vært på en stabil vekt uten å gå ned eller opp i vekt..

Anonymkode: 845f1...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg beklager, men i mine øyne virker det lite reflektert å stille et slikt spørsmål. Kjenner jeg blir litt provosert når du får deg selv til å stille spørsmålstegn ved hvorfor mennesker som raser opp i vekt ikke gjør noe med det.

En vektoppgang eller vektnedgang kan ha utallige forklaringer, og dersom man "raser" opp eller ned i vekt, er dette sjeldent noe man gjør av fri vilje. Kanskje tar jeg meg litt nær av dette på grunn av at jeg selv har opplevd en stor vektoppgang på kort tid. For meg hadde dette sammenheng med at det skjedde en stor omveltning i livet mitt, og jeg vet jeg snakker for flere når jeg sier at det ikke bare er å "gjøre noe med det".

Anonymkode: 56b4f...5f7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike medisiner er fantastiske for å øke vekten raskt, jeg kan spesielt anbefale antipsykotika, antidepressiva og prednisolon. 

Sånn sykdomsmessig er lavt stoffskifte uhyre effektivt. Jeg hører en del også har samme virkning av depresjon og livskriser. 

Anonymkode: 2884b...2fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg raste opp fem kg på syv uker pga jeg hadde hatt en restriktiv spiseforstyrrelse som gikk over til bulumi hvor jeg da etter hvert hadde veldig mange episoder med overspising. Nå har jeg klart meg en hel uke uten overspising, noe som er lenge med tanke på hvordan ting har vært. 

Du vet de fleste som raser opp i vekt gjør det ikke fordi de fikk litt lyst på en sjokolade og gav etter pga  lav viljestyrke. Som oftest er det langt mer komplisert. Og medisiner ja, det kan også gi vektoppgang. 

Endret av Teriyaki
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt før her: medisiner (anti-depressiva og p-piller er typiske verstinger, hormonelle sykdommer/ubalanse, og ikke minst stress. Under ekstremt stress går kroppen i unntakstilstand, og lagrer for å overleve lengst mulig på minst mulig. Tror TS bør lese seg litt opp.

Anonymkode: 40d95...ccc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raser opp i vekt straks jeg ikke passer på hva jeg spiser. Litt godteri i helgene, litt ekstra mat i hverdagen, og etter noen uker veier jeg 4-6 kg mer. Som er mye når man er 160 høy.

Anonymkode: 2ede6...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå opp i vekt er jo den letteste tingen i verden!

Jeg er under 160 cm. Dersom jeg er lite aktiv, trenger jeg bare 16-1700 kcal om dagen. Sier seg selv at jeg lett går opp i vekt.

Skal ikke skylde på medisiner, med det hjelper lite på når bivirkninger er økt apetitt. Eller andre bivirkninger som gjør trening vanskelig :(

Har hatt perioder med overspising, andre med anoreksia, bulimi.

En plate med sjokolade dekker mer enn halve dagsbehovet mitt, en chipspose OMG. Heldigvis er det sjeldent jeg inntar kalorier i flytende form!

Det er veldig lett å legge på seg! Det krever masse å ta av seg. Å hele tiden måtte passe på hva man tar inn er slitsomt! Det er mat overalt. Det er tilbud overalt.

Med alderen blir det enda vanskeligere da kroppens forbrenning blir enda lavere, tilgangen øker, vilestyrken blir mindre. Man må jobbe hardere for samme effekten som da man var 20 år.

Anonymkode: 314b7...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ulike medisiner er fantastiske for å øke vekten raskt, jeg kan spesielt anbefale antipsykotika, antidepressiva og prednisolon. 

Sånn sykdomsmessig er lavt stoffskifte uhyre effektivt. Jeg hører en del også har samme virkning av depresjon og livskriser. 

Anonymkode: 2884b...2fa

Prednisolon (kortison) virker bare på fettfordelingen sånn at det over tid kan se ut som at man har Cushings Syndrom. Men dette får man ikke etter en 2 ukers kur med maxdose altså, det er snakk om langvarig bruk. 

Anonymkode: 48249...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortison øker matlysten, og kan derfor være en ekstra"hjelp" for vektoppgang. Kombiner med leddbetennelser, lite aktivt liv og en depresjon oppå det hele så har du en finfin oppskrift. Egenerfart! Legg til fortrengelse slik at man får sjokk når man først veier seg, for i en sånn situasjon sitter man fort hjemme i joggebukse uansett, og oppdager ikke at andre klær blir for små. 

Anonymkode: fd4f6...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prednisolon (kortison) virker bare på fettfordelingen sånn at det over tid kan se ut som at man har Cushings Syndrom. Men dette får man ikke etter en 2 ukers kur med maxdose altså, det er snakk om langvarig bruk. 

Anonymkode: 48249...d6a

Det er feil. 

Bruker selv prednisolon i perioder pga ulcerøs kolitt, og kortisonkiloene kommer veldig fort på! Jeg spiser nesten ingenting i de periodene pga aktiv betennelse i tarmen og reagerer på det meste av mat, likevel så fyker vekten opp. Tar 60mg om dagen (30*2). 

Heldigvis så går kiloene av igjen ei stund etter seponering av kortison. 

Mange medisiner påvirker vekten. Har ei venninne som går på Lyrica som smertebehandling for nervesmerter, hun føyk opp 40 (!!!) kg på kort tid og sliter som bare juling med å få kiloene av igjen. De sitter som støpt. 

Alder har også innvirkning på vektoppgang. Forbrenningen går ned med årene, og det blir vanskeligere å holde vekten. Som ung kan mange spise hva de enn måtte ønske uten å legge på seg. Når man bikker 30 sniker ofte kiloene seg på, og man må være bevisst med kosthold og trening for å holde figuren ved like. Tyngdekraften jobber definitivt i mot etter man runder 30.. 

Anonymkode: 0f1a5...a6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sjokolade og deilig marsipan. Hvis jeg ikke begrenser meg raser jeg opp i vekt. Ikke noe hokus pokus i det.

Synes ofte det er beinhardt å motstå fristelser, så kan forstå at det ikke alltid er så lett å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går forbi sjokoladehylla på butikken, og vips! så er det kommet på  en kilo til. Pussige greier...

Anonymkode: 13523...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv la jeg bevisst om kostholdet når jeg måtte begynne på en medisin som er kjent for å skape vektoppgang, det hjalp lite, gikk uansett opp i vekt. Har alltid vært slank før det. Du er heldig da du ikke har opplevd slikt enda. 

Anonymkode: 51349...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk vanskeligere å gå opp i vekt for de som sliter med undervekt, enn det er for de som er overvektige å gå ned i vekt. Det var en liten digresjon bare.

For å svare TS, jeg skjønner godt at det er noe hun lurer på, når man ikke har erfaring fra noe selv så kan det virke veldig fjernt. Jeg har faktis ofte lurt på det samme selv, jeg har alltid vært veldig slank og sliter egentlig med å holde vekten i den forstand at om jeg ikke passer på raser jeg ned i vekt. En periode jeg var veldig syk gikk jeg ned 10 kg på 2 måneder, hadde da rundt 16 i bmi (Ikke spiseforstyrrelser eller noe psykisk). I tillegg har jeg gått på mange av medisinene som andre legger på seg av uten å legge på meg et eneste gram, jeg har også gått på medisiner som hadde som bivirkning å øke appetitten min helt ekstremt, men likevel la jeg ikke på meg. Så for min del er det helt fjernt å klare å legge på seg uten å stoppe det, men jeg går jo ned i vekt hele tiden uten å klare å stoppe det, så i grunn er jo det like fjernt for mange. 

 

Anonymkode: e1176...92b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.12.2016 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Jeg hører stadig om folk som opplever å gå mer og mer opp i vekt med månedene, men jeg skjønner ikke hvordan det går ann. Har det med at de spise for mye eller hva? Og hvis de opplever å rase opp i vekt, hvorfor gjør de ikke noe med det da? Jeg har selv aldri erfart det og har alltid vært på en stabil vekt uten å gå ned eller opp i vekt..

Anonymkode: 845f1...b00

Ønsker du å gå opp i vekt: Gjør som meg.. Drikk masse brus! :fnise:. Men det er ikke sunt i det hele tatt. Så det er egentlig ikke en bra anbefaling ;)  

Endret av JenniferA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fantastisk flink til å gå opp i vekt!

  • stillesittende
  • spiser mye
  • spiser mye snop
  • koser meg mye
  • beveger meg ikke
  • er i en egen spiseboble

 

Får alltid sjokk til slutt, tenker jo at jeg bare koser meg littegranne, men jeg glemmer et annet viktig aspekt, og det er TID! Jeg spiser gjerne masse god mat over mange dager sammenhengende.. går ofte opp 5 kg!

Veier rundt 63 kg nå, mellom 60-65 kg.

Anonymkode: 8ddac...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med TS, dvs jeg skjønner at det er mulig og til og med lett å gå opp i vekt, men jeg skjønner ikke hvorfor folk lar seg selv rase opp i vekt. Hører så mye om slanking overalt, blant venner og i media, og ofte er det veldig mange kilo det er snakk om. Hvorfor gjorde du ikke noe med det før BMI'en din vippet over i fedme klasse 2, liksom? 

Selvfølgelig er det menneskelig å ville kose seg litt ekstra i blant, og gjerne legge på seg et par kilo ekstra i ferier og høytider, men det er da logisk å ta tak i de kiloene med en gang før 2 kilo blir til 20.

Og ja, jeg er vel "lite reflektert og provoserende". 

Anonymkode: e9af7...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt enig med TS, dvs jeg skjønner at det er mulig og til og med lett å gå opp i vekt, men jeg skjønner ikke hvorfor folk lar seg selv rase opp i vekt. Hører så mye om slanking overalt, blant venner og i media, og ofte er det veldig mange kilo det er snakk om. Hvorfor gjorde du ikke noe med det før BMI'en din vippet over i fedme klasse 2, liksom? 

Selvfølgelig er det menneskelig å ville kose seg litt ekstra i blant, og gjerne legge på seg et par kilo ekstra i ferier og høytider, men det er da logisk å ta tak i de kiloene med en gang før 2 kilo blir til 20.

Og ja, jeg er vel "lite reflektert og provoserende". 

Anonymkode: e9af7...622

Det er jo ikke mange bedre svar på dette enn det som allerede er skrevet i denne tråden. Det med vekt så er mye mer komplekst enn noe man bare "lar seg selv gjøre". Så ja, det er lite reflektert med slike innspill. Spør du meg.

Anonymkode: 56b4f...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...