Gå til innhold

5 dager uten mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden du bor i en av de større byene så kan du søke oss "Hjelp oss å hjelpe" på facebook som flere her nevner. De svarer fort og du får nok ganske garantert hjelp. De er helt anonyme. 

Å gå uten mat i fem dager når du har eksamen på torsdag er ingen god plan, så be heller om hjelp når det er hjelp å få. 

Endret av calavi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ingen som nevner dumpster-diving?

Anonymkode: bf861...c77

Hva er det? Containere bak butikker?

Anonymkode: ede92...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg får dessverre ikke det. På grunn av sykdom så er jeg mer enn 60 studiepoeng forsinket og har dessverre ikke rett på støtte fra lånekassen. Jeg har allerede tømt coop-kontoen og trumf-kontoen. Dette har vært et problem i flere måneder nå. Jeg var syk i sommer og fikk derfor ikke jobbet da heller.

Jeg jobbet heldigvis en del i november, så nå får jeg en god lønn denne måneden. De andre månedene har jeg ikke hatt så mye jobb, derfor har jeg ikke tjent så mye og har såvidt hatt nok til husleie og mat.

Anonymkode: 26444...683

Hvis du har legeerklæring på at du er forsinket grunnet sykdom, så er Lånekassen fleksibel i forhold til forsinkelse.

Anonymkode: 3ae29...6b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg får dessverre ikke det. På grunn av sykdom så er jeg mer enn 60 studiepoeng forsinket og har dessverre ikke rett på støtte fra lånekassen. Jeg har allerede tømt coop-kontoen og trumf-kontoen. Dette har vært et problem i flere måneder nå. Jeg var syk i sommer og fikk derfor ikke jobbet da heller.

Jeg jobbet heldigvis en del i november, så nå får jeg en god lønn denne måneden. De andre månedene har jeg ikke hatt så mye jobb, derfor har jeg ikke tjent så mye og har såvidt hatt nok til husleie og mat.

Anonymkode: 26444...683

Jeg forstår situasjonen! Håper du ikke oppfattet meg som krass, det var altså ikke meningen. Lånekassen har ordninger for sykdom dersom det kan dokumenteres, les her: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Sykdom/ 

Håper at det ordner seg for deg, ingen god situasjon å stå i. Det blir vanskelig å bestå eksamen om du ikke har fått i deg noen næring dagene før.

Anonymkode: 825d6...4f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil kroppen reagere på det?

Jeg er helt blakk, har 10 øre på konto, og to kroner i kontanter, that's it!

Jeg har ikke noe mat hjemme, bortsett fra bakepulver, vaniljesukker og te, jeg har masse te.

Jeg får lønn på fredag, jeg har ingen jeg kan spørre å låne penger fra.

Jeg har eksamen på torsdag, og må egentlig klare å konsentrere meg om å lese de neste dagene.

Vil jeg bli helt slapp og kvalm av å gå uten mat til fredag? Kan jeg risikere å bli så dårlig at jeg ikke klarer å ta eksamen?

Anonymkode: 26444...683

Frelsesarmeen eller Fattighuset er mitt forslag. Kan hende Røde Kors også har noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mari Y skrev:

Dersom det blir aktutt, ville jeg ha kontaktet Legevakten

Hva skal legevakta gjøre da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, EvaLena skrev:

Hva skal legevakta gjøre da?

Fordi akutt matmangel er helseskadelig, det er viden kjent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari Y skrev:

Fordi akutt matmangel er helseskadelig, det er viden kjent. 

Ja, men hva skal legevakten gjøre mener du?

Anonymkode: de6ff...69f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig ingen foreldre ville sagt nei til noe sånt?

Når det er sagt; 5 dager uten mat er ikke farlig (og iallefall ikke en sak for legevakta) men passer ikke sammen med eksamen.

Du kan sende meg en pm med kontonr. ditt så setter jeg inn litt penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mari Y skrev:

Fordi akutt matmangel er helseskadelig, det er viden kjent. 

Akkurat det er jeg klar over, men FØR hun segner om av matmangel så har hun ikke noe på legevakta å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!
Setter utrolig stor pris på at det er flere som har tilbudt seg å hjelpe meg. Men nå ser det ut som jeg finner ut en løsning, la kjapt ut noe for salg på facebook, og jeg fikk solgt det for 250 kr, de skal komme å hente det i kveld. Så da har jeg 300 kroner fram til fredag hvert fall. Utrolig letta. :) 

Anonymkode: 26444...683

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Setter utrolig stor pris på at det er flere som har tilbudt seg å hjelpe meg. Men nå ser det ut som jeg finner ut en løsning, la kjapt ut noe for salg på facebook, og jeg fikk solgt det for 250 kr, de skal komme å hente det i kveld. Så da har jeg 300 kroner fram til fredag hvert fall. Utrolig letta. :) 

Anonymkode: 26444...683

Så bra. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!
Setter utrolig stor pris på at det er flere som har tilbudt seg å hjelpe meg. Men nå ser det ut som jeg finner ut en løsning, la kjapt ut noe for salg på facebook, og jeg fikk solgt det for 250 kr, de skal komme å hente det i kveld. Så da har jeg 300 kroner fram til fredag hvert fall. Utrolig letta. :) 

Anonymkode: 26444...683

Glad for å høre at du fikk ordnet det. Skulle du bli syk igjen, så må du sørge for å få legepapirene på plass, hvis du ikke har det. Livet trenger ikke være så hardt. Lånekassen er fleksible utover 60 poengs forsinkelse, hvis man blir syk. I tillegg kan man jo da få sykestipend, hvis man er for syk til å jobbe i tillegg til studier. Ramler man utenfor systemet, eller ikke er klar over sine rettigheter blir livet mye tøffere enn det må være. Lykke til på eksamen! 

Anonymkode: 3ae29...6b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, EvaLena skrev:

Akkurat det er jeg klar over, men FØR hun segner om av matmangel så har hun ikke noe på legevakta å gjøre.

Tja, det er jeg ikke så sikker på, og det er det bare en lege som kan svare på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hva skal legevakten gjøre mener du?

Anonymkode: de6ff...69f

Kan hvel ikke jeg svare på, men det betyr ikke at det ikke er lurt å ta seg en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva du gjør. Du har krav på å få dekket kostnader til mat om du kan bevise at dette er noe du ikke kan få dekket selv. Du tar ut en kontoutskrift av alle dine kontoer samme dag som du går på nav. Du setter seg i resepsjonen og venter til en saksbehandler er ledig, forklarer situasjonen, også går du derfra med en lapp som gir deg mulighet til å handle i en matbutikk for omlag 200 kr. Fiks ferdig. 

Anonymkode: 33ef7...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og sørg for at du ikke havner i en lignende situasjon igjen :) Det er helt fryktelig å ha det slikt, det vet jeg. Det er mange tiltak man kan ta, og få for å forhindre at man havner i en slik knipe. Vær på ballen, ta de vanskelige telefonene til Lånekassen, NAV, skole, hva enn det måtte være. Å la ting spinne ut av kontroll fører bare til at vondt blir verre. Håper det ordner seg, og at du får en fokusert tid før eksamen :) Lykke til TS, dette klarer du! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...