Gå til innhold

Nabo klager på støy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, penny_ skrev:

Men det bør ikke ha noe så si så lenge TV-en står på ganske lavt volum. Dessuten kan ikke alle vite hvor soverommet til naboene er.

Ts nevner ingenting om lavt volum på TV'n. Ts og naboen bor jo over/under hverandre og da har de også soverommet på samme sted. Naboen kan jo høre at kjæresten til Ts snakker i søvne.

Anonymkode: 4088c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er godt mulig at denne naboen er urimelig, det kan jeg ikke vite.
Men har selv bodd i blokk og har veldig forskjellig erfaring rundt dette med naboer og støy. Jeg hadde 4 forskjellig naboer boende i naboleiligheten til forskjellige tider. 2 av dem hørte jeg sjelden eller aldri noe til, mens det tredje paret holdt meg våken hver eneste helg. Da kom kjæresten på besøk, og de snakket høylydt, lo og skrålte, spilte musikk og så på tv. Jeg sov nesten ikke på to netter og var helt utslitt når mandagen kom og arbeid ventet.

Jeg snakket med de, men de stilte seg helt uforstående til at jeg ble holdt våken av det de kalte normale lyder.
De flyttet, og inn kom enda et ungt par. Da tok det virkelig av. De gikk så hardt på gulvet at glassene i kjøkkenskapet klirret. Og det virket som om de gikk maraton tidlig og sent.
Nattetid, når de gikk på toalettet lukket de ikke dørene pent igjen, de ble slengt igjen etter dem. Dette var de selv helt uoppmerksom på. Jeg ble vekket natt etter natt. Jeg valgte å begynne å se etter et annet sted å bo, jeg orket rett og slett ikke mer av det. Ørepropper er et dårlig alternativ og tar ikke høye og skarpe lyder. Men mens jeg så etter et nytt sted å bo flyttet de, og inn kom et nytt par.
Det var så vidt jeg kunne høre at det bodde folk der, og det var helt nydelig.

Poenget er at dette med støy er veldig vanskelig å måle. Noen mennesker bråker veldig uten å være klar over det selv, og det noen synes er normalt støynivå er for andre langt over.
Noen sover seg jo gjennom et bombenedslag og reagerer ikke på noe, andre blir holdt våken av selv små lyder.

Jeg synes det blir for enkelt å mene at naboen er urimelig og fortsette som før, dere må begge forholde dere til hverandre og ta hensyn.
Tenk over om det er noe dere kan gjøre for å minske støyen, som å skru ned tv på et mye lavere nivå, ikke rope eller smelle i dører osv.
Kommunikasjon er viktig mellom dere, ingen av dere vinner på å ikke snakke sammen og inngå kompromisser. 
 

Anonymkode: c96b7...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig at denne naboen er urimelig, det kan jeg ikke vite.
Men har selv bodd i blokk og har veldig forskjellig erfaring rundt dette med naboer og støy. Jeg hadde 4 forskjellig naboer boende i naboleiligheten til forskjellige tider. 2 av dem hørte jeg sjelden eller aldri noe til, mens det tredje paret holdt meg våken hver eneste helg. Da kom kjæresten på besøk, og de snakket høylydt, lo og skrålte, spilte musikk og så på tv. Jeg sov nesten ikke på to netter og var helt utslitt når mandagen kom og arbeid ventet.

Jeg snakket med de, men de stilte seg helt uforstående til at jeg ble holdt våken av det de kalte normale lyder.
De flyttet, og inn kom enda et ungt par. Da tok det virkelig av. De gikk så hardt på gulvet at glassene i kjøkkenskapet klirret. Og det virket som om de gikk maraton tidlig og sent.
Nattetid, når de gikk på toalettet lukket de ikke dørene pent igjen, de ble slengt igjen etter dem. Dette var de selv helt uoppmerksom på. Jeg ble vekket natt etter natt. Jeg valgte å begynne å se etter et annet sted å bo, jeg orket rett og slett ikke mer av det. Ørepropper er et dårlig alternativ og tar ikke høye og skarpe lyder. Men mens jeg så etter et nytt sted å bo flyttet de, og inn kom et nytt par.
Det var så vidt jeg kunne høre at det bodde folk der, og det var helt nydelig.

Poenget er at dette med støy er veldig vanskelig å måle. Noen mennesker bråker veldig uten å være klar over det selv, og det noen synes er normalt støynivå er for andre langt over.
Noen sover seg jo gjennom et bombenedslag og reagerer ikke på noe, andre blir holdt våken av selv små lyder.

Jeg synes det blir for enkelt å mene at naboen er urimelig og fortsette som før, dere må begge forholde dere til hverandre og ta hensyn.
Tenk over om det er noe dere kan gjøre for å minske støyen, som å skru ned tv på et mye lavere nivå, ikke rope eller smelle i dører osv.
Kommunikasjon er viktig mellom dere, ingen av dere vinner på å ikke snakke sammen og inngå kompromisser. 
 

Anonymkode: c96b7...6e8

Det minner meg litt om eksen min. Når han var på do om natten på badet som er innenfor soverommet så dro han så hardt og fort i dassrullen at den lagde sånn høy snurrelyd. Han tenkte visst ikke over at han burde gjøre det litt roligere slik at jeg ikke våknet.

Men naboen til TS høres generelt ut som en som klager på alt og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykemeldt fra jobben sin i flere år? Går det an da? Er hun alvorlig syk, som ikke synes ved det blotte øye for folk flest?

Dere krangler, høylydt, hvor irriterende er ikke det for naboene? 

Om natten er det utrolig lydt i hus og blokker, og av den grunn skal det være stille i stilletiden. 

Vanligvis går lyden nedover og ikke oppover. Hva sier naboen under? 

Anonymkode: 47c72...4e6

Faktisk er det mulig, men irrelevant for diskusjonen. Man legger seg ikke bort i andre naboers privatliv, så lenge det ikke er misstanke om vold i familien eller at naboen er veldig ustabil. Det er likevel ikke slik at man setter på høylytt musikk kl 02:00 om natten, medmindre man legger ut nabovarsel. 

At naboer krangler er slitsomt, men ikke unormalt. Og å gjøre det på natta, derimot, er det mest respektløse, men om man bare krangler av og til, så ville jeg ikke klaget over det. 

Selvfølgelig, men hva er stille? Jeg bor i betongblokk, og det er så å si umulig å ikke lage lyd uten at det høres ned til naboen. Man kan jo ikke la være å gå på do dersom man må tisse, akkurat😉. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår blokk er det ikke tillatt med tv/musikk lyd etter kl 23. Beboere må derfor benytte headset om de skal lytte og se på noe. Det er heller ikke tillatt med høylytt skravling og bruk av sko med harde heler. Det er fordi bygget er gammelt og det er veldig lytt. Ellers lever alle som normalt. 

Noen naboer er mer bråkete enn andre og de skjønner det ikke selv. Merker også stor forskjell på mine naboer. Noen merker jeg ikke at er der engang mens andre bråker slik at det kjennes ut som om de er inne hos meg. 

Anonymkode: 92a35...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt er det egentlig mulig å snakke i søvne? Skriker han liksom? Hvis ikke er hun jo nødt til å virkelig gjøre en innsats for å høre det, som regel er det vel mest mumling som kommer ut når man snakker i søvne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig at denne naboen er urimelig, det kan jeg ikke vite.
Men har selv bodd i blokk og har veldig forskjellig erfaring rundt dette med naboer og støy. Jeg hadde 4 forskjellig naboer boende i naboleiligheten til forskjellige tider. 2 av dem hørte jeg sjelden eller aldri noe til, mens det tredje paret holdt meg våken hver eneste helg. Da kom kjæresten på besøk, og de snakket høylydt, lo og skrålte, spilte musikk og så på tv. Jeg sov nesten ikke på to netter og var helt utslitt når mandagen kom og arbeid ventet.
 

Anonymkode: c96b7...6e8

Samme erfaring som deg. Bodde over et par, hvor jeg hørte veldig godt hvem av de som var hjemme! Mannen lagde ikke en lyd, men så fort damen kom hjem så bråkte det som om de hadde fem unger der. Hun var liten, tynn og lett, men gikk på helene, så det dundret for hvert skritt. Tenk om vi som bodde i andre etasje hadde gått på samme måte...! Vi var veldig bevisste på at det var lytt og tok forsiktig i dører, og gikk lett på gulvet, for nettopp ikke å bråke. Mens de under bråkte som om de bodde alene i skogen. 

Anonymkode: dc930...59d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun fortalte faren min at hun hadde litt problemer med psyken

Anonymkode: b9666...68c

Høres ikke usannsynlig ut at det er noe med psyken nei. Dersom hun stadig klager på den minste av normale lyder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme erfaring som deg. Bodde over et par, hvor jeg hørte veldig godt hvem av de som var hjemme! Mannen lagde ikke en lyd, men så fort damen kom hjem så bråkte det som om de hadde fem unger der. Hun var liten, tynn og lett, men gikk på helene, så det dundret for hvert skritt. Tenk om vi som bodde i andre etasje hadde gått på samme måte...! Vi var veldig bevisste på at det var lytt og tok forsiktig i dører, og gikk lett på gulvet, for nettopp ikke å bråke. Mens de under bråkte som om de bodde alene i skogen. 

Anonymkode: dc930...59d

Ja, det er merkelig at enkelte er så til de grader blinde for at de selv er veldig høylydte og lager mye bråk når de går, tar i dører osv.

Anonymkode: c96b7...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I vår blokk er det ikke tillatt med tv/musikk lyd etter kl 23. Beboere må derfor benytte headset om de skal lytte og se på noe. Det er heller ikke tillatt med høylytt skravling og bruk av sko med harde heler. Det er fordi bygget er gammelt og det er veldig lytt. Ellers lever alle som normalt. 

Noen naboer er mer bråkete enn andre og de skjønner det ikke selv. Merker også stor forskjell på mine naboer. Noen merker jeg ikke at er der engang mens andre bråker slik at det kjennes ut som om de er inne hos meg. 

Anonymkode: 92a35...1f3

Det synes jeg var bra tiltak :-)

 

Anonymkode: c96b7...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg flyttet inn i en blokk for 2 år siden. Siden da har jeg fått ekstremt mye klager av en nabo, hun som bor over. Hun har vært sykemeldt fra jobben sin i flere år, og det virker som at hun har så lite å gjøre at hun irriterer seg over hver minste lyd. Leiligheten var i dårlig stand,  og vi måtte derfor pusse opp, oppussinga tok rundt en mnd. Vi passet på å bråke så lite som mulig, og startet aldri før klokken 10-11 om morgenen, og avsluttet rundt klokken 20.00. Denne mnd klaget hun hele tiden, noe jeg syntes er urimelig. 

i går hadde vi vært på fest, og kom hjem rundt 01.00. Da la vi oss å så på TV, og snakket litt. Hadde ikke på særlig høyt volum, og snakket ikke høyt heller, bortsett fra da samboeren min gikk på do, og jeg "ropte" at han skulle ta med et glass vann. Doen er 10 meter unna der jeg satt, så jeg ropte naturligvis ikke høyt. Da banket naboen i gulvet sitt, og viste tydelig at hun syntes vi bråkte.

Vi er unge mennesker, og har aldri hatt en fest i leiligheten, fordi vi gjerne vil ta hensyn til naboene. I ukedagene legger vi oss som regel rundt 23.00 og bråker ikke annet enn om jeg våkner å må på toalettet midt på natten. Vi er med andre ord stort sett helt stille, bortsett fra en sjelden gang hvor vi har en krangel (som kan bli ganske høylydt, men ingen skriking), eller i helger hvor vi begge liker å slappe av med en god film og en koselig prat sent på natten.

Skal sies at hun bråker hun også, og når jeg først flyttet inn spilte hun musikk til rundt 02.00 hver natt. Men jeg klagde ikke, fordi jeg syntes man må forvente litt bråk når man bor i blokk. Hun har også veldig høylydt sex, og en helg hun hadde besøk av barnebarna sine våknet jeg klokken 05.00 av at de hoppet opp og ned i rommet som er over soverommet mitt, de sluttet ikke før de hadde holdt på sånn i nærmere 20 minutter, og dette var en søndag. Likevel har jeg aldri klaget. 

Hun hilser ikke på meg når vi ses i gangen, og hvis hun sier noe så er det med en spydig tone. Kjenner jeg blir sikkelig lei meg, hater konflikter, og vil gjerne ha et godt forhold til naboene mine, siden vi bor vegg i vegg og ser hverandre støtt og stadig.

Dette ble veldig lagt, men jeg trengte å få ut litt frustrasjon. Skal det være sånn at man ikke kan snakke sammen om natten, eller ha en krangel om dagen før naboen står på døra? Burde jeg ta mer hensyn til naboen? 

 

Anonymkode: b9666...68c

Dere er unge mennesker. Unge mennesker er ikke spesielt sensitive og "hører" heller ikke seg selv. I tillegg har de gjerne innebygget en greie som er litt at andre må tåle. Jeg hadde den selv og det tok meg et par plagsomme naboer og år på ryggen før jeg selv innså hvorfor min første nabo klagde på meg 😮 Hun var psykisk syk, hjemme hele døgnet og lydsensitiv. Hun klagde på absolutt  alt og alle. Jeg var alenemor, med en sønn som stadig hadde venner på besøk hvor det selvfølgelig til tider gikk litt høylytt for seg i lek. De stundene han ikke var hos meg var jeg også litt glad i høy musikk. Jeg mente at det måtte jo være greit, siden jeg spilte i tiden det var "lov" å leve litt.

Så ble jeg eldre og jeg ble syk. Jeg ble også tvunget til å være hjemme hele tiden. Jeg trengte mye ro og søvn og livet tok ei brå vending. Og plutselig var jeg litt min gamle nabo. Mye jeg aldri hadde lagt merke til, aldri hadde hørt, aldri brydd meg om ble rett og slett enormt plagsomt, Jeg var skvetten, sliten, syk og fikk aldri min ro og hvile. Jeg kjenner meg så igjen i dette med hvordan lyder kan bli tortur. Selvfølgelig forventet jeg ikke at andre rundt meg kunne ta hensyn til meg i ett og alt, men jeg ble veldig klar over hvor lite hensyn folk faktisk tar til andre eller tenker over hvordan de støyer unødvendig. Jeg bor i dag i by og hver natt/tidlig morgen leveres det aviser og reklamemateriell. Lukke postkasser stille er ingen av de som leverer opplært i. Den ene av dem gasser rundt haha og har musikken på full guffe i bilen. Så går han i fra den med åpen dør mens han leverer i 4-5 kasser og gasser 20 meter til og gjør det samme. Min nabo kaster alltid glass i bøtta når hun drar på jobb, altså kl 06. Og det settes ikke ned, det slippes ned. I gata utenfor er det parkering og der starter selvfølgelig biler opp, men hvorfor må folk prate i mobiltelefon høylytt utenfor fra kl 05.30? Tror de alle er oppe på denne tiden? For noen er det fortsatt natt. Tenk om folk kunne ha en tanke for at verden består av mer enn dem selv. 

Vel, jeg har vært på begge sider i dette. Jeg har vært den som har "plaget" andre og jeg har vært "plaget". Jeg vet at mange mener slike som meg burde bo i skauen fordi vi ikke tåler noe. Selv har jeg lært at det finnes mange hensyn man kan ta for at folk  rundt meg skal slippe å våkne av meg, irritere seg over meg og at å ta hensyn burde være en helt naturlig ting. 

Man har ikke lyd på TV om natta dersom det er lytt, fordi en selv ikke kan vurdere om dette plager noen. Har man fått beskjed om at det gjør det så forstår man at det plager. At man da skal forsvare sin rett til sitt liv og sin kos er bare dumskap og lite hensynsfullt om det plager andre og man er klar over det. Man snakker ikke høyt etter kl 23, man hvisker evnt. Det skal være stille da. Fest skal nabovarsles. Og krangling høylytt er lite hyggelig å være vitne til. Og ingen krangler lavt. At man hevder det sier at man ikke forstår hvordan lydnivå man faktisk ligger på. Og det er som regel her problemet ligger. Dette kan da ikke plage noen? Men gjør det det, så er det normale å gjøre å ta hensyn og slutte med det som plager noen. Ikke gjøre "opprør" og hevde sin rett til å fortsette plagingen. 

I blokk samles det veldig mange ulike mennesker, friske, syke og psyke. Unge, middelaldrende og eldre. Det er vanskelig å tilfredsstille alles behov for å leve sitt liv, hva nå det innebærer. Derfor utarbeides det et sett med "leveregler" som alle bør ha den holdningen til at dette skal jeg rette meg etter. I tillegg kan man ha med seg litt sunn fornuft inn i det hele. Ingen kan bo i blokk å stille urimelige krav. Og ingen kan bo i blokk å tro at det ikke kreves at jeg må ta hensyn.

Anonymkode: a216b...562

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang dere skal bråke, anbefaler jeg dere å henge opp et nabovarsel

Anonymkode: 9212d...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be styret lage et skriv som sendes ut hvor reglene tydeliggjøres med eksempler:

- hva som er ok å gjøre på dagtid

- hva som er ok å gjøre i stilletid 23-07

Klager må rettes til styret. Deretter ber du henne holde opp med å dunke i gulvet for helt akseptable ting. Send klage på henne til styret om hun ikke gir seg. Ta da med eksempler på aktivitet hun bedriver som hun åpenbart mener er ok inkl klokkeslett; fra bråkete barnebarn til høylytt sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det forstår jeg. Men da syntes jeg virkelig hun kan kjøpe seg noen ørepropper, for LITT må man bare tåle når man velger å bo i blokk. Hadde det vært mye støy, ville jeg forstått det, men det er det virkelig ikke. Og det er en relativt ny blokk, som er ganske godt lydisolert, så for meg virker det som at hun er ute etter å "ta meg på noe" med en gang hun såvidt hører en liten lyd. Har foresten prøvd å snakke med hun om det, for å finne en løsning, men da kommer hun bare med det jeg ser på som urimelige krav, og sier jeg skal være musestille etter klokken 23. Vi kommer med andre ord ingen vei.

Faren min hadde også uendelig mange diskusjoner med henne, fordi hun klagde på at han startet bilen for tidlig om morgenen (han begynte på jobb klokken 6 om morgen), men jeg syntes ikke jeg må leve et unormalt stille liv pga en gretten nabo. Samboeren min snakker i søvne, og ofte våkner jeg ikke engang, men nå har hun begynt å banke i gulvet slik at jeg våkner, og må vekke samboer for å få han til å slutte å snakke. Så om jeg skal ta hensyn til hun, så vil jo det si at vi må slutte å leve et normalt liv. Skal jeg liksom sitte vakt når samboer sover, for at han skal unngå å prate? 

Styre har ikke sagt noe som helst, og jeg tror de fleste vet at hun klager for den minste ting. Hun har for eksempel klaget om at postmannen må slutte å komme med avisen om natten, fordi hun våkner av det. 

takk for svar foresten, syntes det er fint å høre dine meninger om dette her også, siden vi har ganske forskjellig synspunkt. 

Anonymkode: b9666...68c

Hvis hun er i stand til å høre samboeren din snakke i søvne, noe hun tydeligvis er siden hun banker i gulvet når han gjør det, så er det fryktelig lydt. Da hjelper det ikke om blokken er ny, det er for dårlig isolert mellom leilighetene.
Da kan jeg faktisk forstå henne. 
Som jeg har sagt i et annet svar her inne, lyder oppleves forskjellig. At du ikke våkner av det hjelper jo ikke hvis naboen din gjør det.
At samboer snakker i søvne kan han jo ikke noe for, men det går fint av å dempe nivået på tv og slå av musikk etter 23 på kvelden.
Det går fint å se på tv med lav lyd. Du må jo nesten velge om du vil ha et ok forhold til naboen og gjøre det du kan, eller om du vil ha bråket og uvennskapet. Dette handler ikke om hvem som har rett på hva, men om å bo i samme blokk og få det til å fungere.

Anonymkode: c96b7...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...