Gå til innhold

Råd om ammeslutt snart 2 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt som blir 2 år på i disse dager.

ønsker å slutte å amme nå, da jeg føler tiden er inne. Dette kommer til å bli vanskelig da han er helt "avhengig" av puppen etter barnehagen, for å sovne om kvelden, og roe seg hvis han våkner på natta. Noe han gjør hver andre time ca..

noen tips?

Anonymkode: d489b...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stopp å gi han brystmelk.

Anonymkode: e7a21...c61

Men da blir han fryktelig lei seg, vil gjøre det på en skånsom måte..

Anonymkode: d489b...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG, ungen er 2 år og burde vært avvent for 1 år siden. Det er bare å forklare ungen at nå er puppen tom og at han må klare seg uten. Ungen er såpass stor at han skjønner det. 

Anonymkode: 465d7...18f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

OMG, ungen er 2 år og burde vært avvent for 1 år siden. Det er bare å forklare ungen at nå er puppen tom og at han må klare seg uten. Ungen er såpass stor at han skjønner det. 

Anonymkode: 465d7...18f

Verdens helseorganisasjon anbefaler morsmelk i 2 år, er vel for en grunn?

Anonymkode: d489b...438

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forberedelse, forberedelse.

Si i fra på forhånd. Husk at det er en ordre, ikke ett spørsmål.

Erstatt det gjerne med en lesestund. Ammet selv fram til 18 mnd. Stoppet i jula, en dag hvor vi var hele dagen hjemme. Gjentok flere ganger i løpet av dagen at i kveld skal vi lese, ingen pupp.

Da kvelden kom gjorde vi som vanlig med kveldsstellet.

Satt barnet i fanget og leste en histore og la barnet. Ingen stress, sa god natt. Så sov barnet. :)

Ikke nevn puppen da.

Anonymkode: a1fe6...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa eller andre må trø til og ta barnet mens pupp og mamma er et annet sted noen døgn. 

Anonymkode: a1e55...e10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han nå har tenner så ville jeg prøvd å erstatte brystet med vann i kopp med tut eller tåteflaske hvis kopp er uaktuelt. Ikke gi han noe alternativ, men gi han kosen og nærheten han er vant til så overgangen ikke blir så brå. Litt motstand må du nesten regne med, men til slutt vil nok brystet være glemt. Ammet selv i 1 1/2 år så vet det ikke er enkelt.

Anonymkode: 5eabb...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La pappa ta leggingeen. Ingen pupp der. Min sluttet av seg selv, og da vi kuttet nattamming var det kun far som sto opp på nettene. Tror ikke det trenger være så utfordrene så lenge dere har en viss plan som dere holder dere til. 

Skjønner det kan være vanskelig å si nei " når du føler du ikke har en god grunn" (les, plages av det, smerter, diverse). Men han tåler det fint etter noen dager

Anonymkode: f0f2a...214

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just do it.

Alt sånt, stopp med mat om natten, ammeslutt, smokkeslutt, bleieavvenning, barnehagetilvenning: i hvertfall noe av det har vært 100% uproblematisk, og vi satt forbløffet etter en dag eller to: hvorfor i alle dager grudde jeg meg til dette, hvorfor har vi ikke gjort det før

Det kan godt hende han godtar din forklaring om at "nå har han slutta, han drikker melk fra kopp" helt uten protester. 

Anonymkode: 1a134...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Verdens helseorganisasjon anbefaler morsmelk i 2 år, er vel for en grunn?

Anonymkode: d489b...438

Ja, og den grunnen er at i en del land i verden har ikke folk nok mat, men morsmelk har de, og derfor anbefales det å amme til barna er 2 år. Ikke fordi at 2-åringer i Norge fortsatt trenger morsmelk.

Anonymkode: b0499...bde

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Verdens helseorganisasjon anbefaler morsmelk i 2 år, er vel for en grunn?

Anonymkode: d489b...438

 

Fordi det er verdens helseorganisasjon, ikke Norges helseorganisasjon. I fattige land er det dårlig tilgang på næringsrik og sunn mat som kan tilberedes på en hygienisk måte, derfor anbefales amming

Uansett, lykke til, TS

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet lenge selv, i over 2 år faktisk. Men ikke om natten da (ikke bra for tennene, og vi nattavvente også pga både barnet og jeg trengte å sove natta igjennom.. Annenhver time med amming om natta for en 2-åring er ren uvane og ikke noe han har behov for. Gi han en tutkopp med vann, så sover han fort over. Vann er ikke like kos som pupp.. Blir et rabalder de første nettene, men han lider absolutt ingen nød). 

Uansett; fordelen med å avvenne en så stor unge er at det går an å forklare litt. Jeg sa bare at puppen var tom, det var ikke mere melk. Hun spurte selv noen ganger "pupp tom??" mens hun kjente på puppen. Og jeg bekreftet at ja, det var den. Helt tom. 

Og det gikk faktisk veldig bra. 

Om ungen raser og bæljer litt pga det er stopp på amming så tar han ikke skade av det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet å amme ved ett år og ni måneder. Trappet langsomt ned slik at fra ca 13 måneder var det tre amminger om dagen (morgen, ettermiddag, kveld med amming i søvn), fra ca 17 måneder to (morgen og amming i søvn om kvelden), og fra ca 19 måneder én (bare morgen). Etter at kveldsammingen var slutt var det pappaens tur til å legge noen måneder, og morgenpuppen ble etterhvert mindre og mindre interessant. For oss fungerte det i hvert fall med nedtrapping. Jeg tror ikke på brå slutt, men at det kan være lurt å fjerne "favorittidspunktene". Jeg er helt sikker på at om jeg hadde beholdt kveldsammingen, så hadde jeg ammet fortsatt. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden. Jeg har ei jente som roper pupp og drar meg i genseren. Snart to år ho også.

Anonymkode: a7688...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smør sitron på puppen - da blir det bråstopp lol. 

Anonymkode: b5014...464

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

smør sitron på puppen - da blir det bråstopp lol. 

Anonymkode: b5014...464

Det har jeg forsøkt. Toåringen min bare ler. 

Anonymkode: d25e6...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg forsøkt. Toåringen min bare ler. 

Anonymkode: d25e6...e2d

:fnise:

Anonymkode: b5014...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd smokk?
Klistremerkebelønning for natt uten pupp?

Greit at noen vil amme lenge, men nattamming bør en vel slutte med ved ca 6 mnd. Var ihvertfall det da jeg fikk baby for 10 år siden. Jeg går ut i fra at 2-åringen spiser kvelds (som ikke er morsmelk) så han er mett om natten?

Anonymkode: 26084...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...