Gå til innhold

Mistet jobben :( Rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun har et tidsbestemt vikariat. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

Nei, hun er tilkallingsvikar på en tidsbestemt kontrakt, noe ts selv bekrefter i sitt siste innlegg. Et vikariat innebærer en stillingsprosent og avtale om å jobbe en fast timesats innen et bestemt tidsrom, det har ikke ts. Hun er tilkallingsvikar, som kun betyr at hun tar ekstravakter, og da har hun ikke et vikariat. Alle tilkallingsvikarer må også signere på kontrakt som omhandler en del lovbestemte forhold som lønn, arbeidstid, taushetsplikt o.l., det at det er satt en sluttdato er helt normalt, men det betyr IKKE at ts har et vikariat.

Anonymkode: c3011...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme skjedde på vinmonopolet for meg, fikk sparken på grunn av rykter, det som er enda mer tragisk er at jeg snakket med "tilitsvalgte"en 1.5 måned tifligere at jeg skulle organiseres! Problemet er at person er både sjef og "tilitsvalgt" så nå overasker ingenting meg lenger... 

 

Anonymkode: 74b74...1bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS må huske på at hvis hun absolutt må kjøre denne saken videre. Involvere fagforening og arrangere et møte for å sette ryktesprederne på jobben til veggs.. Da vil hun heller ikke få noen god attest fra dette arbeidsforholdet? Som jeg regner med er viktig når du skal ut å søke ny jobb.

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS må huske på at hvis hun absolutt må kjøre denne saken videre. Involvere fagforening og arrangere et møte for å sette ryktesprederne på jobben til veggs.. Da vil hun heller ikke få noen god attest fra dette arbeidsforholdet? Som jeg regner med er viktig når du skal ut å søke ny jobb.

Anonymkode: 269d6...355

Arbeidsgiver har ikke lov å gi en negativ attest heller. Lykke til med praten med fagforeningen i morgen 😢

Anonymkode: e74d6...a83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS må huske på at hvis hun absolutt må kjøre denne saken videre. Involvere fagforening og arrangere et møte for å sette ryktesprederne på jobben til veggs.. Da vil hun heller ikke få noen god attest fra dette arbeidsforholdet? Som jeg regner med er viktig når du skal ut å søke ny jobb.

Anonymkode: 269d6...355

Nå må du gi deg. Ts jobber i kommunen, og der er det ganske satte regler som gjelder - også for ledere. Ts sin leder har også noen over seg, og hennes leder kan ikke ture fram som hun finner det for godt selv. Nå vet jeg ikke hvilke arbeidsforhold dere som prøver å skremme ts med har vært borti, men for etpar år siden opplevde jeg noe lignende. Forskjellen var at jeg var fast ansatt. Å selv om ts ikke har en fast stilling i bunn så har hun visse rettigheter. Arbeidsgiver kan ikke behandle henne som denne har gjort. Jeg la fram problemet her på KG og blei forespeilet at jeg ville bli fryst ut og det som værre var. Jeg fikk også beskjed her om at hvis jeg gikk videre med saken så ville jeg ikke få annen jobb siden jeg ville bli svartelistet på arbeidsmarkedet. Jeg var så nedkjørt av hele situasjonen og gikk videre med den. Jeg hadde jo ingenting å tape siden beskjed her på KG var at et yrkesliv for meg var slutt likevel. Jeg ba om møte med leder og tillitsvalgt, og vi hadde også oppfølgingsmøter. Enden på dette var positiv og langt ifra det jeg var blitt forespeilet her på KG. Jeg kan jo informere om at jeg fortsatt er i jobb - på den samme arbeidsplassen.

Ts, ikke la deg skremme av enkelte innlegg her. Hør hva forbundet sier imorgen, og ta det derfra. I kommunen skal det også være plass-verneombud, og hovedverneombud. De skal hjelpe til ved bl.a konflikter. Det skal også være plass tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt i kommunen. Både hovedverneombud og hovedtillitsvalgt kan brukes om de som er på plassen har for nære relasjoner til lederen eller den/ de som har klaget på deg. 

Ønsker deg masse lykke til ts, og hold oss gjerne informert om hvordan det går. Krysser fingrene for deg. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg. Ts jobber i kommunen, og der er det ganske satte regler som gjelder - også for ledere. Ts sin leder har også noen over seg, og hennes leder kan ikke ture fram som hun finner det for godt selv. Nå vet jeg ikke hvilke arbeidsforhold dere som prøver å skremme ts med har vært borti, men for etpar år siden opplevde jeg noe lignende. Forskjellen var at jeg var fast ansatt. Å selv om ts ikke har en fast stilling i bunn så har hun visse rettigheter. Arbeidsgiver kan ikke behandle henne som denne har gjort. Jeg la fram problemet her på KG og blei forespeilet at jeg ville bli fryst ut og det som værre var. Jeg fikk også beskjed her om at hvis jeg gikk videre med saken så ville jeg ikke få annen jobb siden jeg ville bli svartelistet på arbeidsmarkedet. Jeg var så nedkjørt av hele situasjonen og gikk videre med den. Jeg hadde jo ingenting å tape siden beskjed her på KG var at et yrkesliv for meg var slutt likevel. Jeg ba om møte med leder og tillitsvalgt, og vi hadde også oppfølgingsmøter. Enden på dette var positiv og langt ifra det jeg var blitt forespeilet her på KG. Jeg kan jo informere om at jeg fortsatt er i jobb - på den samme arbeidsplassen.

Ts, ikke la deg skremme av enkelte innlegg her. Hør hva forbundet sier imorgen, og ta det derfra. I kommunen skal det også være plass-verneombud, og hovedverneombud. De skal hjelpe til ved bl.a konflikter. Det skal også være plass tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt i kommunen. Både hovedverneombud og hovedtillitsvalgt kan brukes om de som er på plassen har for nære relasjoner til lederen eller den/ de som har klaget på deg. 

Ønsker deg masse lykke til ts, og hold oss gjerne informert om hvordan det går. Krysser fingrene for deg. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

Støtter denne. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg la fram problemet her på KG og blei forespeilet at jeg ville bli fryst ut og det som værre var. Jeg fikk også beskjed her om at hvis jeg gikk videre med saken så ville jeg ikke få annen jobb siden jeg ville bli svartelistet på arbeidsmarkedet.

Flere av dem som skriver her er selv udugelige og intrigante og må bittert innse at de har nådd sitt inkompetansenivå innen kommunen. (Næringslivet er helt uaktuelt for slike, der etterspørres det helt andre egenskaper). Saker som din får det til å brenne under føttene deres, derfor reagerer de som de gjorde i ditt tilfelle. 
En må derfor lese slike bidrag med skepsis; i mange tilfeller opptrer de som part i saka, selv om gullkorn også forekommer – for all del.

Anonymkode: 09049...5b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av dem som skriver her er selv udugelige og intrigante og må bittert innse at de har nådd sitt inkompetansenivå innen kommunen. (Næringslivet er helt uaktuelt for slike, der etterspørres det helt andre egenskaper). Saker som din får det til å brenne under føttene deres, derfor reagerer de som de gjorde i ditt tilfelle. 
En må derfor lese slike bidrag med skepsis; i mange tilfeller opptrer de som part i saka, selv om gullkorn også forekommer – for all del.

Anonymkode: 09049...5b6

Jeg må si meg enig i at det mange ganger virker som at enkelte av de som svarer opptrer som part i saken. Skremmende, og synd hvis det skremmer personer som ts til å gå videre med saken sin. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/3/2016 den 16.55, AnonymBruker skrev:

Du sa dere hadde hatt et personalmøte. Og at etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og du sa ved flere anledninger at du ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når du sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme.

Du trakket altså noen på tærne etter reaksjonen å dømme. Hadde du bare holdt kjeft og ikke kommentert overhodet...ikke prøvd å fremstå som skinnhellig. Ja da hadde du ikke fornærmet og provosert baksnakkerne på jobben, og fortsatt vært i jobb.

Det er der mange ikke lærer når de er ny i jobben og vil beholde/forlenge engasjementet. Hold kjeft. Prøv å tenke lenger enn her og nå. Vær mest mulig anonym. Bare gjør jobben din best mulig. Så får du heller vise mer personlighet og karakter etter du har "sikret" jobben. 

 

Anonymkode: 269d6...355

Ta deg en 10 kilos bolle, det der blir for dumt selv for meg som er lettere tilbakestående.

Anonymkode: 6b81b...897

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen var at jeg var fast ansatt. Å selv om ts ikke har en fast stilling i bunn så har hun visse rettigheter. Arbeidsgiver kan ikke behandle henne som denne har gjort. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

Det er stor forskjell på å være fast ansatt og å være tilkallingsvikar, det håper jeg du også forstår. Som fast ansatt har du et sterkt vern i aml, og det er mange regler som må følges dersom noen ønsker å si deg opp, og for hva en leder kan hjøre ovenfor deg som ansatt. Når du er tilkallingsvikar har du ingen stilling å sies opp fra (det virker det som om mange her inne ikke forstår), og du har heller ikke det samme vernet i aml som en fast ansatt. Jeg syns ikke lederen til ts gikk frem på en grei måte, og hun bør absolutt få tilbakemelding på oppførselen sin og at rykter ikke kan være grunnlag for å slutte å gi noen vakter. Men hun har ikke gitt ts sparken all den tid hun ikke har en stilling, hun kunne bare droppet å gi henne vakter uten å si noe som helst. Det hadde vært en feigere måte, men helt lovlig. Så det kan i grunnen ikke sammenlignes med å behandles en som har en fast stilling på en urettvis måte. Har selv jobbet som tilkallingsvikar det det skjedde helt utrolig snodige ting i ledelsen på arbeidsplassen, da sa jeg fra at jeg kommer ikke til å ta flere vakter her, og det kunne jeg gjøre fordi det ikke var en stilling tilknyttet kontrakten og dermed ingen oppsigelse innvolvert. Ang det med referanser så er ikke det noe å tenke på, i dag er det like vanlig å ha en kollega som faktisk har jobbet med deg som referanse, så en grinete sjef trenger ikke legger kjepper i hjulene for fremtiden. 

Anonymkode: c3011...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med fagforeningen i dag, og hun skulle ringe lederen min og be om et møte. Jeg presiserer igjen at jeg har IKKE sagt noe galt bak ryggen til mine kollegaer. Det eneste jeg har gjort "galt! er å si til et par kollegaer når vi var på tur til en bruker som vi må være to hos, er at jeg ikke ønsker å snakke om hvordan ting er på jobben blant de ansatte, eller snakke om ansatte som ikke kan forsvare seg selv. Jeg mener fortsatt at det ikke er galt å gjøre, og det kommer jeg til å si på møtet jeg skal ha med sjefen min og hun fra organisasjonen. Det var nettopp dette sjefen vår sa på personalmøtet også. "hvis noen begynner  snakke negativt om andre, si at du ikke ønsker å være en del av det!" Jeg har gjort nøyaktig som hun har sagt vi skal gjøre. Derfor ble jeg upopulær. I et kvinnedominert yrke, virker det som om noen tror at den beste måten å bli god venn med deg, er å snakke dritt om andre. Det funker ikke for meg! Og heldigvis har jeg 6 kollegaer som er enig med meg og som har vært inne hos sjefen og sagt at dem vil ha meg tilbake, og at dem aldri til dags dato har hørt at jeg har snakket nedsettende om andre. Støtte er veldig godt å få akkurat nå, selv om jeg ikke forventer det av noen. Om det er riktig måte å gjøre det på, kan vel diskuteres, men dem ble så forbannet på urettferdigheten at dem ikke ville la dette passere.

 

Så får vi se hva som skjer på dette møtet og hvordan ting blir. Det var i alle fall enighet om at dette ikke var måten å gjøre det på, og jeg faktisk har engasjement/kontrakt et år frem i tid. At jeg ikke får vakter, er greit nok, men å tukle med kontrakten min sånn at jeg ikke kan sette meg opp på vakter i gat, er ikke greit. Jeg sitter med kopi av kontrakten her. Den lyver ikke.

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å være fast ansatt og å være tilkallingsvikar, det håper jeg du også forstår. Som fast ansatt har du et sterkt vern i aml, og det er mange regler som må følges dersom noen ønsker å si deg opp, og for hva en leder kan hjøre ovenfor deg som ansatt. Når du er tilkallingsvikar har du ingen stilling å sies opp fra (det virker det som om mange her inne ikke forstår), og du har heller ikke det samme vernet i aml som en fast ansatt. Jeg syns ikke lederen til ts gikk frem på en grei måte, og hun bør absolutt få tilbakemelding på oppførselen sin og at rykter ikke kan være grunnlag for å slutte å gi noen vakter. Men hun har ikke gitt ts sparken all den tid hun ikke har en stilling, hun kunne bare droppet å gi henne vakter uten å si noe som helst. Det hadde vært en feigere måte, men helt lovlig. Så det kan i grunnen ikke sammenlignes med å behandles en som har en fast stilling på en urettvis måte. Har selv jobbet som tilkallingsvikar det det skjedde helt utrolig snodige ting i ledelsen på arbeidsplassen, da sa jeg fra at jeg kommer ikke til å ta flere vakter her, og det kunne jeg gjøre fordi det ikke var en stilling tilknyttet kontrakten og dermed ingen oppsigelse innvolvert. Ang det med referanser så er ikke det noe å tenke på, i dag er det like vanlig å ha en kollega som faktisk har jobbet med deg som referanse, så en grinete sjef trenger ikke legger kjepper i hjulene for fremtiden. 

Anonymkode: c3011...f26

Ja, men nå er det forskjell på å ikke gi en tilkallingsvikar flere vakter (da er man i teorien fortsatt ansatt, men som tilkallingsvikar - og leder er da i sin fulle rett til å ikke gi flere vakter uansett grunn) og det å gi noen eksplisitt sparken (da må man som leder forholde seg til AML og oppsigelsesvernet, så lenge det ikke er en kontrakt som går ut på dato). Lederen til TS valgte å gi ts eksplisitt sparken fremfor å bare ikke gi flere vakter, og da har man visse rettigheter selv om man ikke står like sterkt som en fast ansatt.  

Her var det jo også mistanke om at kontrakten er tuklet med, for å gi inntrykk av at den varer kortere enn den egentlig gjør, noe som i verste fall er dok. falsk. Da har man naturlig nok en sak. 

Anonymkode: 01cc6...d55

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange grinete svar her :roll: 

Jeg hadde faktisk ikke orket å jobbet på en slik plass, hvor folk oppfører seg som om de går på ungdomsskolen. Jeg har gjort det før og det er veldig slitsomt i lengden. Jeg tror nesten jeg hadde prøvd å finne en ny jobb. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica
På Saturday, December 03, 2016 den 23.52, JenniferA skrev:

Jeg sa til en av kollegaene som mobber meg, at jeg tenkte å organisere meg i håp om å skremme henne ifra å gjøre hverdagen sur for meg. Da sa hun at det er ingen vits i å organisere seg, for de hjelper deg ikke med noe. Hun påstår at hun ikke er organisert, og at en organisasjon gjør ingenting. 

Har du erfaring med organisasjonen Handel og Kontor? 

Jeg fikk god hjelp sist jeg var utsatt for urettferdig på jobb av fagforbundet. Anbefaler på det sterkeste å være organisert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Jessica skrev:

Jeg fikk god hjelp sist jeg var utsatt for urettferdig på jobb av fagforbundet. Anbefaler på det sterkeste å være organisert 

Man kan melde seg inn via nettet sant? http://www.hkinfo.no/  - for butikk? 

Jeg vurderer faktisk å bare melde meg inn dersom de gir god hjelp om det skal være noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, LeilaS skrev:

Mange grinete svar her :roll: 

Jeg hadde faktisk ikke orket å jobbet på en slik plass, hvor folk oppfører seg som om de går på ungdomsskolen. Jeg har gjort det før og det er veldig slitsomt i lengden. Jeg tror nesten jeg hadde prøvd å finne en ny jobb. 

Jeg er helt enig med deg, men tanken min er å kunne jobbe litt mens jeg søker andre jobber. Har alt sendt inn 4 søknader. Og så er det dette med å slippe å være redd for at jeg ikke skal få en god attest eller at hun gir meg dårlige referanser hvis en evnt ny arbeidsgiver ringer. Jeg har jo ingenting usnakket med sjefen min, og hun var jo hyggelig og faktisk lei seg når hun ringte meg. Jeg har ikke fått en eneste klage fra brukere i tiden jeg har vært der, men heller positive tilbakemeldinger, noe som også burde telle i min favør. 

I tillegg vil jeg ha en mulighet til å forsvare meg. Min side av saken skal også frem.

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har ikke lov å gi en negativ attest heller. Lykke til med praten med fagforeningen i morgen 😢

Anonymkode: e74d6...a83

Hehe. Drømmer du? Selvfølgelig har arbeidsgiver mulighet til å gi en ærlig tilbakemelding om en tidligere ansatt. Greit, den skriftlige attesten kan i verste fall kun skrives nøytral. Altså ikke noe negativt.

Men en kommende evt arbeidsgiver står selvfølgelig helt fritt til å ta en tlf til tidligere arbeidsgivere for å forhøre seg mer inngående om kandidaten. Helt normalt. Spesielt i siste arbeidsforhold. Hva som sies på tomannshånd på tlf er det ikke så lett å regulere. Welcome to the real world..

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JenniferA skrev:

Man kan melde seg inn via nettet sant? http://www.hkinfo.no/  - for butikk? 

Jeg vurderer faktisk å bare melde meg inn dersom de gir god hjelp om det skal være noe. 

Jeg har advokat gjennom fagforeningen nå, da jeg har fått sparken på usaklig grunnlag. Arbeidsgiver holder på å pisse i buksa.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, men tanken min er å kunne jobbe litt mens jeg søker andre jobber. Har alt sendt inn 4 søknader. Og så er det dette med å slippe å være redd for at jeg ikke skal få en god attest eller at hun gir meg dårlige referanser hvis en evnt ny arbeidsgiver ringer. Jeg har jo ingenting usnakket med sjefen min, og hun var jo hyggelig og faktisk lei seg når hun ringte meg. Jeg har ikke fått en eneste klage fra brukere i tiden jeg har vært der, men heller positive tilbakemeldinger, noe som også burde telle i min favør. 

I tillegg vil jeg ha en mulighet til å forsvare meg. Min side av saken skal også frem.

Anonymkode: 3bca1...d76

Det er nok ikke bare din nærmeste leder som har noe å si i denne saken, så du kan ikke regne med å få jobbet litt mens du søker andre jobber.

Anonymkode: f3aef...c47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

( Ikke hi )

Min forrige sjef ( skapdranker med psyksisk diagnose ) tvingte meg til å ta ekstra skole, mistet halve inntekt- midt i studiet blir jeg sett på som en trussel, når bedreiften i tillegg går dårlig beslutter hun og permittere meg, når jeg startet truet hun meg: hvis jeg ikke gjorde som jeg fikk besjed om ( dvs jobbe 24,7-aldri betalt ekstra for ekstra møter og diverse ).. så stod jeg der, måtte slutte skolen halvveis uten jobb, Ingen rettigheter, ingen som hjalp. Arbeidtilsynet viste bare til lover og paragrafer.

Ble også mobber, når jeg påpekte det- så var det min egen feil. Med det, skal det også være sagt at jeg aldri tidligere ( har en del arbeidserfaring oppgjennom) har opplevd tilsvarende, drimot fått gode tilbakemedlinger, tilpasser meg, og er veldig lojal.

Lang historie kort: ble veldig redd for manglende referanse fra folk som helt tydelig gikk inn for og ødelegge for meg-og det til de grader. Søvnløse netter, og ikke fortjent i det hele tatt.

Hva har jeg lært? Ingeting skremmer meg lenger, er blitt beinhard på grensesetting. Aldri mer om jeg jobber i nedbrytende omgivelser som ikke en gang følger vanlig lov.

Ser enkelte svar stiller slike spørsmål, mitt svar er faktisk whatever, "du får ikke ødelegge for meg, og mitt liv" selv om du er en mobber og sliter med ditt.

Til Ts: Søk nye jobber, kom deg vekk, sett grenser- og vit at slik adferd er tydelig" vanlig der ute" at voksne mennesker oppfører seg så dårlig i arbeidsmarkedet kommer en gang til å skinne tilbake på demselv.

Anonymkode: f1c60...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...