Gå til innhold

Mistet jobben :( Rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler at jeg drømmer en vond drøm, og håper på å våkne snart :(

 

Jeg har vært på samme arbeidsplass siden juli 2015. Trives veldig godt (hjemmesykepleien) og kunne ikke tenkt meg noen annen jobb.

 

På torsdag når jeg var hos siste bruker (sammen med en kollega) ringer sjefen min og ville snakke med meg. Jeg hadde sendt henne en sms tidligere om at jeg gjerne kan jobbe, da det var mangel på folk både i går og i morgen. Jeg syntes også det var rart at jeg ikke hadde fått noe av de 19 vaktene jeg hadde satt meg opp på i Gat.

 

Det har vært en del uro på jobben (vi er ca 10 damer og en mann) i det siste fordi noen har fått for seg at vår mannlige kollega har rapportert noen som har gått igjen 10 minutter tidligere fordi dem var ferdige med brukere. Dette viste seg i ettertid å ikke stemme. Bare rykter og tull :(

 

Vi hadde personalmøte og det ble ryddet opp i dette. Etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og jeg sa ved flere anledninger at jeg ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når jeg sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme.

Jeg er VIRKELIG ikke en person som snakker dritt om andre, og vennene mine, og ikke minst familien min, ble sjokkert når jeg fortalte grunnen til at jeg måtte gå. Jeg har jobbet fullt i hele nov selv om jeg bare er tilkallingsvikar. Det er mye å gjøre. Kontrakten min går til 1 okt 2017 foreløpig. Den har blitt tuklet med, sånn at jeg nå bare har til 31.12.16 i Gat.

 

Sjefen sier i tlf til meg at noen har vært inne på hennes kontor og sagt at jeg har snakket mye stygt bak ryggen på flere av kollegene mine, og at hun måtte la meg gå, i alle fall for en god stund, for å se om det blir rolig når jeg blir borte :( Jeg hadde store problemer med å ikke knekke helt sammen, og følelsen innvendig, når jeg VET at dette er blank løgn, og jeg ikke kan renvaske meg, eller si noe som kan få henne til å tro meg, kan jeg ikke beskrive :( Så sier hun er setning jeg fortsatt ikke forstår: " du blir dessverre den uskyldige tapende part oppi alt dette" ??! Hvilken sjef tror på sine ansatte på denne måten? Man kan da ikke bare la noen gå pga rykter? Dette høres jo ut som verdens mest useriøse arbeidsplass, men det er ikke det. Det ble dessverre litt håpløst når det kom ny sjef, som ikke vet helt hvordan hun skal utføre oppgavene sine.

 

Jeg fatter ingenting, og kan ikke forstå at dette har skjedd. Jeg savner jobben og brukerene mine allerede. Min kollega som var med meg dit når sjefen min ringte, ble så sint når jeg kom inn igjen etter tlf samtalen at hun glemte seg helt, slo i bordet og bannet høyt og sa at dette skulle hun snakke med sjefen om! Jeg har fått henvendelser på sms og samtaler fra kolleger som skal inn til sjefen og spørre hva i all verden hun holder på med. Dem vil ha meg tilbake. Unntatt to stk som jeg vet ikke har helt rent mel i posen...

 

Jeg kunne laget et helvete uten sidestykke før jeg dro fra jobben den dagen, for det har blitt snakket så mye stygt bak ryggen på flere oppå der som har blitt sagt direkte til meg, eller til andre som jeg har overhørt. Men jeg gjør selvfølgelig ikke det. Jeg har hele tiden svart at dem må gå til vedkommende det gjelder eller til sjefen hvis det er noe alvorlig. Det "verste" jeg har sagt, er at hvis dette er sant, så er det dårlig gjort/dumt gjort, men aldri vært enig eller sagt noe. Jeg ER ikke sånn! :(

Brukere har ringt hovedkontoret og sagt at dem ville ha meg hjem til seg neste gang fordi dem var så fornøyd med jobben jeg gjorde. Dette har kommet noen for øre, og selvfølgelig ble jeg ikke populær pga dette :( Men jeg tror jeg vet hvordan ting skal og burde gjøres. Jeg vasker ikke først møkkete gulv for så å bruke det samme vannet når jeg tar støvtørking til slutt, som noen har fått klage på..

 

Jeg ringte fagforeningen (er organisert) og han som sitter på toppen i den aktuelle kommunen, synes dette er helt på trynet, og veldig feil gjort. Jeg har ikke blitt innkalt til sjefen for en samtale/advarsel. Ikke noe forvarsel. Bare en tlf samtale om at nå er det slutt. I verste konsekvens må jeg flytte med barna (3,5 og 10 år) fordi jeg ikke klarer utgiftene her :( elt fortvilet nå. Ikke er det lett å få andre jobber heller, kanskje fordi jeg er langt over 40 år, og ikke er så attraktiv på arbeidsmarkedet lenger, jeg vet ikke. Har søkt faste stillinger innen hjemmesykepleien lenge, men det er ikke lett å få fast ser det ut til.

 

Hva tenker dere, og hva ville du gjort? Deet jeg skriver her er den fulle og hele sannhet. Jeg hadde ikke engang prøvd å få tilbake jobben hvis jeg visste at jeg hadde snakket masse dritt og dummet meg ut :(

 

Hjelp? :( 

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fagforeninga skal selvfølgelig hjelpe meg. Glemte å skrive det. Men jeg ringte rett før arbeidsslutt i går og fikk endelig tak i rett person,så vi skal snakkes igjen på mandag. Er bare så usikker på hva jeg har som rettigheter når jeg kun er tilkallingsvikar 😐 har jo jobbet veldig mye,og mer enn 100% innimellom. 

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre. 

 

Be om samtale med sjefen din og ta med tillitsvalgt. 

Må rydde opp i kaoset. 

Klem og lykke til. 

Anonymkode: cbad4...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig et godt tips når du er i et nytt arbeidsforhold.. Ikke prøv å leke helt inntil du er helt "trygg" i ansettelsesforholdet. Provoser færrest mulig, uansett hvor mye det koker inni deg. Ligg lavt i terrenget. Mange som ikke skjønner dette..

TS burde aldri sagt det hun gjorde på dette møtet. Hun burde holdt kjeft og bare jattet med. Stor tabbe..

 

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagforeningen fikser dette. 

Enten får du jobben tilbake eller klekkelig økonomisk kompensasjon. Uansett skal du ikke lide økonomiske tap som følge av arbeidsgivers brudd på lover og alle skrevne og uskrevne regler for arbeidslivet.

Det er rart at en som er så uviten om arbeidslivsregler har fått en jobb med personalansvar.

Anonymkode: 46fd8...e53

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig et godt tips når du er i et nytt arbeidsforhold.. Ikke prøv å leke helt inntil du er helt "trygg" i ansettelsesforholdet. Provoser færrest mulig, uansett hvor mye det koker inni deg. Ligg lavt i terrenget. Mange som ikke skjønner dette..

TS burde aldri sagt det hun gjorde på dette møtet. Hun burde holdt kjeft og bare jattet med. Stor tabbe..

 

Anonymkode: 269d6...355

Hva mener du jeg ikke burde sagt? Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har jo ikke sagt noe som helst. Jeg har forholdt meg fullstendig nøytral i alle situasjoner.

Anonymkode: 3bca1...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrev du at noen hadde tuklet med kontrakten din for å få den til å fremstå som at den gjelder for en kortere periode? Håper du har en kopi selv da, for om arbeidsgiver tukler med offisielle dokumenter som angår deg, så har du muligens grunnlag for å anmelde for dokumentforfalskning. 

Anonymkode: 01cc6...d55

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du er organisert og får hjelp i denne situasjonen. Du skal ha gjort veldig store tabber som enten går direkte utover brukere eller kollegaer for å få avskjed på grått papir som du har fått. Si at du hadde snakket stygt om noen (sier ikke at du har gjort det), så skulle du blitt kalt inn til sjefen først. Du skulle også hatt muligheten til å komme med din uttalelse om saken. Du skulle fått skriftlig advarsel om at hvis ikke skitkastingen fra deg opphørte så risikerte du å miste jobben. Men før det ev skjedde så skulle det noen møter og advarsler til. Kommunen har endel lover og regler og forholde seg til, og stemmer det det du her skriver så har lederen din gjort en megablemme. 

Når det er sagt så ser jeg at du skriver at du har jobbet i hjemmesykepleien siden 2015, og at du er organisert. Du har krav på fast ansettelse i den stillingsprosenten du har jobbet de 12 siste mnd. Spør organisasjonen om dette. Det er de som skal forhandle fram en fast stilling for deg. 

Eller så er det mye dritt og skitkasting i helsevesenet. På min arbeidsplass er det rift om vaktene, og er mye misunnelse ute å går m.t.p tildeling av vakter. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du jeg ikke burde sagt? Skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har jo ikke sagt noe som helst. Jeg har forholdt meg fullstendig nøytral i alle situasjoner.

Anonymkode: 3bca1...d76

Du sa dere hadde hatt et personalmøte. Og at etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og du sa ved flere anledninger at du ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når du sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme.

Du trakket altså noen på tærne etter reaksjonen å dømme. Hadde du bare holdt kjeft og ikke kommentert overhodet...ikke prøvd å fremstå som skinnhellig. Ja da hadde du ikke fornærmet og provosert baksnakkerne på jobben, og fortsatt vært i jobb.

Det er der mange ikke lærer når de er ny i jobben og vil beholde/forlenge engasjementet. Hold kjeft. Prøv å tenke lenger enn her og nå. Vær mest mulig anonym. Bare gjør jobben din best mulig. Så får du heller vise mer personlighet og karakter etter du har "sikret" jobben. 

 

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd noe likt selv, ts . Utrolig dritt! Vil gjerne høre om hvordan det går med saken din etterhvert. Oppdater oss :) Ønsker deg lykke til <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa dere hadde hatt et personalmøte. Og at etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og du sa ved flere anledninger at du ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når du sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme.

Du trakket altså noen på tærne etter reaksjonen å dømme. Hadde du bare holdt kjeft og ikke kommentert overhodet...ikke prøvd å fremstå som skinnhellig. Ja da hadde du ikke fornærmet og provosert baksnakkerne på jobben, og fortsatt vært i jobb.

Det er der mange ikke lærer når de er ny i jobben og vil beholde/forlenge engasjementet. Hold kjeft. Prøv å tenke lenger enn her og nå. Vær mest mulig anonym. Bare gjør jobben din best mulig. Så får du heller vise mer personlighet og karakter etter du har "sikret" jobben. 

 

Anonymkode: 269d6...355

Så hva tenker du jeg skulle gjort når vi er to og to stk hos flere brukere og må kjøre 15-20 min i bil? Ikke svart? Bedt henne holde kjeft? Svare ja og ha sånn at det virker som jeg enig?

Jeg spør fordi jeg synes det er vanskelig å vite. Og på møtet,fikk vi beskjed om å si nettopp at dritt prat vil vi ikke være med på. Dette har ikke vært noe problem før denne rapporteringen startet,og mange lurte på hvem som sa fra om at folk gikk tidligere. På møtet kom det frem en del,som ble snakket om i ettertid. Før møtet,hadde jeg mulighet til å si at jeg ikke vet,ikke vil snakke om det,både fordi jeg aldri har blitt rapportert for noe,og fordi jeg synes folk kan gå direkte til personen det gjelder! 

Anonymkode: 3bca1...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du "bare" er tilkallingsvikar så blir dette vanskelig for deg, for da har du faktisk ikke rett på vakter. Da kan sjefen i praksis bare slutte å gi deg vakter, og ikke ha brutt noen som helst lov, du trenger heller ikke sies opp, kontrakten kan bare utløpe uten at du får flere vakter. Sånn sett var det jo greit at sjefen fortalte deg hvorfor du ikke kommer til å få flere vakter. Hvis du har en stillingsprosent og sper på med ekstravakter har du krav på å få vakter tilsvarende kontrakten og bør snakke med fagforeningen, men du har fremdeles ikke krav på ekstravakter. Ellers vil jeg tro at det at du er relativt ny og oppleves av de andre kollegene som at du angriper dem gjør at de har lagt deg for hat. Du gjør lite klokt i å uttale deg åpent i et konfliktfylt miljø som ny, uansett hvor rett du måtte ha, det gjør deg til et lett bytte dessverre.

Anonymkode: c3011...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sa dere hadde hatt et personalmøte. Og at etter møtet ble det mer urolig enn noen gang, og du sa ved flere anledninger at du ikke ønsket å snakke bak ryggen på kollegene mine. Når du sa dette, ble det en merkelig og trykket stemning, mye fordi dem som ville si noe dritt, ikke fikk gehør, og kanskje følte seg dumme.

Du trakket altså noen på tærne etter reaksjonen å dømme. Hadde du bare holdt kjeft og ikke kommentert overhodet...ikke prøvd å fremstå som skinnhellig. Ja da hadde du ikke fornærmet og provosert baksnakkerne på jobben, og fortsatt vært i jobb.

Det er der mange ikke lærer når de er ny i jobben og vil beholde/forlenge engasjementet. Hold kjeft. Prøv å tenke lenger enn her og nå. Vær mest mulig anonym. Bare gjør jobben din best mulig. Så får du heller vise mer personlighet og karakter etter du har "sikret" jobben. 

 

Anonymkode: 269d6...355

Så du mener altså også å si at fordi jeg ikke ønsker å snakke dritt om noen,så er det god nok grunn til å miste jobben? Da vil jeg heller si at de som ALDRI slutter med praten burde fått advarsel og måtte gått til slutt!

Anonymkode: 3bca1...d76

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å legge saken ut på nett på denne måten, kan og regnes som illojalt mot arbeidsgiver dersom arbeidsgiver får kjennsksp til dette. 

Her er og flere ting som umulig kan stemme i hi, så saken er nok ikke helt slik den fremstilles. En sak har alltid minst to sider, her får vi bare saken fa den ene parten. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener altså også å si at fordi jeg ikke ønsker å snakke dritt om noen,så er det god nok grunn til å miste jobben? Da vil jeg heller si at de som ALDRI slutter med praten burde fått advarsel og måtte gått til slutt!

Anonymkode: 3bca1...d76

TS, du bør gi deg, du avslører deg selv ved å svare på måten du gjør. 

Anonymkode: cfadc...7e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hva tenker du jeg skulle gjort når vi er to og to stk hos flere brukere og må kjøre 15-20 min i bil? Ikke svart? Bedt henne holde kjeft? Svare ja og ha sånn at det virker som jeg enig?

Jeg spør fordi jeg synes det er vanskelig å vite. Og på møtet,fikk vi beskjed om å si nettopp at dritt prat vil vi ikke være med på. Dette har ikke vært noe problem før denne rapporteringen startet,og mange lurte på hvem som sa fra om at folk gikk tidligere. På møtet kom det frem en del,som ble snakket om i ettertid. Før møtet,hadde jeg mulighet til å si at jeg ikke vet,ikke vil snakke om det,både fordi jeg aldri har blitt rapportert for noe,og fordi jeg synes folk kan gå direkte til personen det gjelder! 

Anonymkode: 3bca1...d76

Jepp! Svar ja og ha, gi inntrykk av at du er enig. Gjør alt for å ikke sett deg i en situasjon hvor du må snakke negativt om en ukultur på jobben. Prøv å spill dum, unngå å komme i en samtale hvor du står i fare for å provosere. Halloo...er jo derfor du står uten jobb nå.  Du har provosert noen på jobben som har "makt". Om du synes det er verdt å miste jobben er ditt eget valg.

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener altså også å si at fordi jeg ikke ønsker å snakke dritt om noen,så er det god nok grunn til å miste jobben? Da vil jeg heller si at de som ALDRI slutter med praten burde fått advarsel og måtte gått til slutt!

Anonymkode: 3bca1...d76

Dessverre ja. Sånn fungerer ofte arbeidslivet. Det er fullt av råtne mennesker der ute. Du må bare vite å ta de rette kampene til rett tidspunkt. Definitivt ikke når du er ny på jobben..

Det spiller ingen rolle hva du mener er mest rettferdig. Du står uten jobb nå. Du burde ha ventet til jobben din var sikret. For var det virkelig verdt det? Får du ny jobb? Kanskje må du flytte et annet sted. Mye ekstra problemer fordi du ikke holdt kjeft..

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i en lignende situasjon. Fikk tilslutt tilbudet om å komme tilbake, men på en arbeidsplass hvor det var så mye baksnakking ønsket ikke jeg å være i. Så jeg fant meg ny jobb. Nå har jeg reale kolleger som jeg kan stole på, og det er så godt! Arbeidsmiljø betyr alt på en arbeidsplass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, bare overse de svarene over her med att du selv hadde ansvar for at du nå har mistet jobben. Klart alle saker har flere sider, og det kan like gjerne være at noen var "ute" etter deg og hadde klart å få noe på deg uansett om det stemmer eller ikke. Sterke personligheter finnes overalt, og det er skummelt hva de kan utsette andre for bare for å beholde makten sin.

Jeg synes du skal snakke med forbundet på mandag og ta det derfra. Spør også hvilke rettigheter du har i.f.t å få en fast stilling i den stillingsprosenten du har jobbet de 12 siste mnd.

Hold oss gjerne oppdatert etter at du har snakket med forbundet. 

Anonymkode: e0e8e...f3f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, miaw skrev:

Jeg har vært i en lignende situasjon. Fikk tilslutt tilbudet om å komme tilbake, men på en arbeidsplass hvor det var så mye baksnakking ønsket ikke jeg å være i. Så jeg fant meg ny jobb. Nå har jeg reale kolleger som jeg kan stole på, og det er så godt! Arbeidsmiljø betyr alt på en arbeidsplass.

Hvem vil vel arbeide med slike folk ts beskriver? livet er for kort til det, stå på hi!

Anonymkode: f1c60...8ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem vil vel arbeide med slike folk ts beskriver? livet er for kort til det, stå på hi!

Anonymkode: f1c60...8ed

Ikke alltid livet er rettferdig. I disse dager er det ikke så enkelt å få ny jobb. Dessuten som ts skriver er hun sent i 40-årene og da havner man ikke øverst i bunken av søknader.

Anonymkode: 269d6...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...