Gå til innhold

Ok å la gjestene forsyne seg selv ved julebord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha julebord hos meg sammen med noen kollegaer og venner. Når jeg tidligere har hatt middagsbesøk så blir det ofte til at jeg serverer og blir stående på kjøkkenet for å fylle på i lang tid. Det er litt kjedelig siden jeg da ikke får satt meg ned ved bordet og "roet" meg, pratet og spist sammen med de andre uten å "henge langt etter". 

Lurer derfor på hva dere tenker om å lage det mer til som et slags koldtbord? Tenkte at jeg kan sette alt på kjøkkenbenken i skåler også kan alle forsyne seg for så å sette seg ved bordet. Eller tror dere folk forventer å få alt servert?

Anonymkode: 11040...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vant med at maten blir satt frem på kjøkkenbenkene også forsyner man seg selv. Synes det er helt ok så får vertskapet også deltatt og ikke bare gå frem og tilbake for å servere og fylle på. 

Edit;

Ved større selskaper altså. Er man ikke så mange så kan man sette maten på spisebordet, også heller fylle opp fra grytene når fatene begynner å tømmes. 

Endret av skruf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt finnes ulike forventninger til matservering blant folk, men jeg synes det er absolutt innafor. Med mindre du allerede har innbudt på serveringsfat. 

Alternativet er å hyre inn en person eller to for kjøkkentjeneste, som besørger serveringen av hovedmaten og rydder av etter denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt OK ut. Kan ikke tenke meg at noen reagerer på det. 

Anonymkode: 24dde...f08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit :) Jeg ville faktisk synes at det var bedre å kunne forsyne meg selv :)

Anonymkode: 93dab...8a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at man forsyner seg selv i større selskaper der man er flere enn bare kjernefamilie. Har aldri tenkt over at det skulle være uvanlig. Siden folk av og til kom til ulike tider, så var det mer praktisk at folk kunne spise når det passet dem

Anonymkode: 4cfc3...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det syntes jeg er helt innafor i et selskap slik du beskriver. Det beste er vel å sette maten på fat på bordet og fylle på når det begynner å gå tomt slik at man slipper "avbrekk" ved at folk går ut på kjøkkenet hele tiden, men dersom du ikke har plass til dette så er kjøkkenet en finfin løsning :) 

Jeg syntes selv det er kjedelig når verten ikke kan ta del i middagen, men må løpe frem og tilbake så jeg foretrekker absolutt løsninger hvor man fyller på sin egen tallerken ved behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det helt fint at gjestene forsyner seg selv - det er nok slik det er vanligst å gjøre når man har invitert en hel gjeng hjem til seg. Ellers blir det jo, som du sier, til at verten må springe i et kjør og ikke får nyte måltidet selv. Å bli servert er mer naturlig når julebord eller selskap holdes på restaurant, hotell eller lignende, hvor det er egne serveringsfolk. 

Mange liker nok også best å forsyne seg selv, fordi man da kan ta akkurat den mengden mat man ønsker, og får strekt litt på beina. 

Anonymkode: 25b04...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...