Gå til innhold

Trenger råd til mitt vanskelige bryllupsdilemma!


Alliva

Anbefalte innlegg

Tror det er veldig vanskelig for de som ikke har opplevd lignende situasjoner som du (og jeg) har og sette seg inn i hvordan det er å ha en rusmisbruker i familien! Dette har i alle fall ingenting med anstendighet å gjøre som noen skriver her! Når man har vært gjennom uttalige selskapeligheter med klump i magen og stadig gå på anke så kommer man til et punkt hvor man forstår at man fortjener noe annet! Å gå med denne klumpen går ikke bare utover deg selv, men også de som er nærmest rundt deg. 

Dette er en så spesiell dag for deg og mannen din, du skal kose deg, kunne slappe av og bare nyte! Hvis du ikke er 100% sikker på at du ikke får det sånn hadde jeg ikke bedt han! Det er fantastisk trist, men sånn er det! 

Lykke til og gratulerer med giftemål❤️

Anonymkode: e0160...f43

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt tydelig at mange har hatt lite med rusmisbrukere å gjøre her inne, det er ikke bare å snakke til dem så ordner det seg. Jeg syns ikke du nødvendigvis trenger å innvitere din bror ts. Hvis han er på rehabilitering nå og dere skal gifte dere et stykke frem i tid, går det jo an å snakke med han og si at du kommer til å innvitere ham dersom han har holdt seg rusfri en stund og kan oppføre seg mens han er der. Ellers er du glad i ham, men orker ikke å bruke din bryllupsdag på å bekymre deg for hans oppførsel og hvordan den påvirker andre rundt (aggressiv kommunikasjon, brå bevegelser, null selvkontroll etc). Jeg syns absolutt ikke dette handler om prinsessenykker som en over beskriver, men om faktisk å få en fin dag. Din bror har tatt sine valg som i stor grad ahr påvirket deg, jeg syns du skal ta det valget som gir dere den dagen dere ønsker.

Anonymkode: 3d30b...5fc

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Antoinette skrev:

Det er ikke alltid det hjelper å "ta en prat" med folk som er rusmisbrukere. Utbrudd i form av sinne eller vold er noe brudeparet skal slippe å være bekymret for på sin egen bryllupsdag. 

Hva med å få en fra insitusjonen han er på til å bli med som passer? Som har kontroll og kjenner faresignalene han sender ut før det smeller. Bare et forslag.

Takk for svar, Antoinette! Og nei, det er helt sant. Ofte blir man bare gående rundt på glasskår livredd for å si noe som helst, fordi man er livredd for hva som vil sette igang et utbrudd. 
Godt tips å snakke med institusjonen! Jeg har faktisk ikke peiling på hvilke råd de ville gitt eller om de kan bidra med noe. Takk for forslaget! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, blonden skrev:

Jeg ville ha invitert broren min, og spurt om en jeg stoler på kunne passet litt ekstra på ham - f.eks eksen hans. Og vært klar til å kaste ham ut dersom han skulle begynne å ødelegge festen. Men på innlegget ditt høres det ut som at han hører hjemme i bryllupet :) 

Tusen takk for svar! Ja, jeg kunne gjort det. Det skal jeg tenke på. Isåfall ville jeg kanskje invitert en ekstra som kunne hatt den "rollen". Ingen av de andre inviterte føler jeg at skal måtte ha den rollen, av den enkle grunn at de har hatt den rollen alt for lenge. Jeg ønsker jo at feiringen skal være minst like kjekk for gjestene som for oss som skal gifte oss :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det tenkte på det jeg skrev så mente jeg ikke en pekefinger-prat. 

 

Tenkte mer på at man kan forsøke å gjenoppta kontakten, føle og se hvilket samspill man får. Kanskje da merker man om personen har endret tanke- og levesett. 

Anonymkode: 231ab...652

Ingen fare, det forsto jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er veldig vanskelig for de som ikke har opplevd lignende situasjoner som du (og jeg) har og sette seg inn i hvordan det er å ha en rusmisbruker i familien! Dette har i alle fall ingenting med anstendighet å gjøre som noen skriver her! Når man har vært gjennom uttalige selskapeligheter med klump i magen og stadig gå på anke så kommer man til et punkt hvor man forstår at man fortjener noe annet! Å gå med denne klumpen går ikke bare utover deg selv, men også de som er nærmest rundt deg. 

Dette er en så spesiell dag for deg og mannen din, du skal kose deg, kunne slappe av og bare nyte! Hvis du ikke er 100% sikker på at du ikke får det sånn hadde jeg ikke bedt han! Det er fantastisk trist, men sånn er det! 

Lykke til og gratulerer med giftemål❤️

Anonymkode: e0160...f43

Kjære AnonymBruker <3 
Åjsann, nå begynte jeg faktisk å grine her. Jeg får så lyst til å si beklager for at du også har vært i disse situasjonene. Du forklarer det veldig godt, og jeg skulle ønske at ingen trengte å kjenne på disse følelsene. 
Tusen takk for gode ord og gratulasjon! <3 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt tydelig at mange har hatt lite med rusmisbrukere å gjøre her inne, det er ikke bare å snakke til dem så ordner det seg. Jeg syns ikke du nødvendigvis trenger å innvitere din bror ts. Hvis han er på rehabilitering nå og dere skal gifte dere et stykke frem i tid, går det jo an å snakke med han og si at du kommer til å innvitere ham dersom han har holdt seg rusfri en stund og kan oppføre seg mens han er der. Ellers er du glad i ham, men orker ikke å bruke din bryllupsdag på å bekymre deg for hans oppførsel og hvordan den påvirker andre rundt (aggressiv kommunikasjon, brå bevegelser, null selvkontroll etc). Jeg syns absolutt ikke dette handler om prinsessenykker som en over beskriver, men om faktisk å få en fin dag. Din bror har tatt sine valg som i stor grad ahr påvirket deg, jeg syns du skal ta det valget som gir dere den dagen dere ønsker.

Anonymkode: 3d30b...5fc

Tusen takk for svaret ditt, det setter jeg stor pris på.
Ah...jeg vil bare nyte dagen. Ha en skikkelig feiring med mine nærmeste, uten et snev av bekymring for hvordan dagen vil ende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er veldig vanskelig for de som ikke har opplevd lignende situasjoner som du (og jeg) har og sette seg inn i hvordan det er å ha en rusmisbruker i familien! Dette har i alle fall ingenting med anstendighet å gjøre som noen skriver her! Når man har vært gjennom uttalige selskapeligheter med klump i magen og stadig gå på anke så kommer man til et punkt hvor man forstår at man fortjener noe annet! Å gå med denne klumpen går ikke bare utover deg selv, men også de som er nærmest rundt deg. 

 

Anonymkode: e0160...f43

Jeg er den du sikter til, som skrev om anstendighet, og det står jeg ved. Hvem er du til å stille deg til doms over mine erfaringer og opplevelser uten i det hele tatt å kjenne til dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Margit Spat skrev:

Jeg er den du sikter til, som skrev om anstendighet, og det står jeg ved. Hvem er du til å stille deg til doms over mine erfaringer og opplevelser uten i det hele tatt å kjenne til dem? 

Og jeg står ved det jeg skrev....Hvis noen stiller seg til doms her, så er det jo du som kaller andres meget vanskelig valg for uanstendige...

Anonymkode: e0160...f43

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, du virker å ha en engels tålmodighet.

Jeg synes du kan la være å invitere broren din. Tror mange her ikke helt forstår hvordan dette kan bli. Om du ønsker å gjenoppta kontakten med ham, kan du heller gjøre det en annen gang enn på selve bryllupsdagen. Det er helt greit å ikke ta ham med.

Anonymkode: 50c9d...be2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke bedt han. Jeg har selv en far som er rusmisbruker å som har ødelagt nok å lagd nok sur stemning. Jeg inviterte ikke han i barnedåpen å har aldri,ikke en eneste gang på 7 år angret på d. Jeg kommer heller ikke til å  invitere han på noe senere. Å snakke med sånne er som å snakke til veggen å Di eneste svara du får er lovnader å løgn. Så jeg hadde ikke bedt han den dagen og jeg  hadde feiret dagen å kost meg. Han vet selv veldig godt hvorfor han ikke blir bedt i såfall å d er en av konsekvensene man må ta når man velger d livet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo feil innstilling til bryllup uansett, så dette går til hel***** uansett hva du gjør.

Anonymkode: 298e9...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ringt og snakket med de på klinikken der han er nå og overlatt til dem å prate med han om hans syn på å være nykter på bryllupsdagen, fare for sprekk, grad av selvkontroll, grad av angst og ting som følelse av å bli holdt utenfor. Fortell at du er ambivalent. De vil forstå det, og er de rette til å gi deg råd og følge opp broren din samtidig uten å bryte taushetsplikten.

Jeg gjorde det i en annen sammenheng når jeg skulle gjøre det slutt med en som var på klinikk, ringte og pratet med dem først og utsatte å gjøre det slutt til han hadde vært der en stund og fare for sprekk var mindre (han sprakk ikke og er fremdeles nykter etter over ti år)

Tror ikke på å holde han helt utenfor. Ville i alle fall forklart han hvorfor du velger som du gjør hvis du ikke inviterer han. Ville også forsikret han om at - hvis han blir invitert - at han selv må kjenne på om han virkelig vil klare å holde seg edru og nykter, og at han må melde avbud hvis han merker at faren for sprekk blir for stor. Han er sikkert fullstendig klar over at han har dummet seg ut tidligere og kan få nerver i forkant av et bryllup. Kanskje jeg har misforstått, men han har vært nykter i ett år nå? Hva ruset han seg på? Hvis han tror at alkohol er ok fordi han var avhengig av noe annet, ville jeg sagt at du har nulltoleranse for enhver form for rus fra hans side.

Å få noen til å passe på han, som kommer utenfra, har jeg ikke troen på. Hvis han kan være aggressiv vil ikke hvem som helst ta på seg rollen som utkaster.

Prat med han, men forbered klinikken på det først.

Edit. Alternativt kan dere velge alkoholfritt bryllup, i solidaritet med han? Vet at dette forslaget nokså sikkert ikke faller i god jord, men noe å tenke på i alle fall. Finnes mange gode alkoholfrie viner og drikke.

 

Endret av Atea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først av alt: Gratulerer med giftermål! Skjønner at det er litt av et dilemma du har her. Det virker på meg som at det å både skulle samle aller nærmeste familie(inkludert broren din) og ha et bekymringsfritt bryllup simpelthen blir stående som to motsetninger. Jeg har selv en tidligere rusmisbruker i familien, og skjønner at dette ikke er noe lett valg.

Hva sier magefølelsen din? Jeg tror at uansett hva du velger, så vil du finne fordeler og ulemper med begge deler. Om du velger å invitere broren din, kan du ha noen backup-plan om ting skjærer seg? Så du slipper å ha dette hengende over deg?

Kan det hjelpe å rett og slett skrive ned for og imot å invitere ham? Jeg forstår det godt om du velger å ikke invitere, og jeg forstår det om du vil invitere ham, siden han tross alt er broren din og man vet aldri hva livet bringer.. Så mitt råd er å kjenne på både magefølelsen og fornuften og ikke minst å falle til ro med det valget som du til slutt tar. Uansett hva du velger, så velger du det som føles riktig for deg og da kan det ikke blir feil.

Anonymkode: 38f21...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo feil innstilling til bryllup uansett, så dette går til hel***** uansett hva du gjør.

Anonymkode: 298e9...26a

Forklar hvordan å ville samle familientil en hyggelig sammenkomst for å feire giftemål er feil innstilling? 

Anonymkode: 90a8e...792

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er pill råtten om du ikke inviterer han. Du kan ikke ekskludere folk fordi de ikke er sånn du vil de skal være i ditt perfekte prinsessebryllup. Voks opp!

Anonymkode: 2cdb3...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er pill råtten om du ikke inviterer han. Du kan ikke ekskludere folk fordi de ikke er sånn du vil de skal være i ditt perfekte prinsessebryllup. Voks opp!

Anonymkode: 2cdb3...294

Ts drømmer ikke om et perfekt prinsessebryllup; hun vil bare ha en dag hvor hun kan senke skuldrene og slippe bekymringer. Det gjør henne ikke pill råtten; det gjør henne menneskelig. 

Anonymkode: c8c96...c7b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er pill råtten om du ikke inviterer han. Du kan ikke ekskludere folk fordi de ikke er sånn du vil de skal være i ditt perfekte prinsessebryllup. Voks opp!

Anonymkode: 2cdb3...294

Har du noen gang hatt en tung rusmisbruker i din omkrets? Du har virkelig ikke peiling mtp. den dritten du spyr ut.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts drømmer ikke om et perfekt prinsessebryllup; hun vil bare ha en dag hvor hun kan senke skuldrene og slippe bekymringer. Det gjør henne ikke pill råtten; det gjør henne menneskelig. 

Anonymkode: c8c96...c7b

Man inviterer sin bror, uansett hvilke issues eller feil han har. Man kan ikke drive å klassesortere sine nærmeste på den måten hun gjør og tro at det er greit. Det er ikke greit. Begynner man først på den måten, blir det et helvete for alltid. Broren kommer til å bli kjempe lei seg! Det er drøy kost å ikke bli invitert i sin søsters bryllup. Hva blir det neste? Han inviteres ikke til dåpen til hennes barn??

Anonymkode: 2cdb3...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har vært i bryllup med en rusavhengig. Hele slekta var engstelig for hvordan det gikk og "passet" på han. Det gikk helt fint, men det er ingen selvfølge. 

Jeg hadde innvitert, snakket med han om hvor viktig dette er for deg og alliert deg med familien så de tar ansvar for han under bryllupet (du burde slippe). Hvis ikke er jeg redd for at du vil uroe deg for han hele dagen og være redd for hvordan avvisningen har påvirket han. 

Anonymkode: 05796...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...