Gå til innhold

Noen som har hatt norsk vg3 som privatist?


Sofiegj

Anbefalte innlegg

Skal ha det til uka. Og har fått brosjyre om at det er tre deler?

Noen som har hatt samme eksamen og kan fortelle litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 deler? Bokmål skriftlig, muntlig og sidemål skriftlig? Har ikke hatt denne eksamen selv enda dessverre

Anonymkode: d4cbb...c6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

3 deler? Bokmål skriftlig, muntlig og sidemål skriftlig? Har ikke hatt denne eksamen selv enda dessverre

Anonymkode: d4cbb...c6a

Nei nei. 3 deler i bare bokmål. Man skal lage presentasjon osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sofiegj skrev:

Skal ha det til uka. Og har fått brosjyre om at det er tre deler?

Noen som har hatt samme eksamen og kan fortelle litt mer?

Kan du pensumet? En del er vel en oppgave som du skal løse og presentere, en annen del er vel særemne og den tredje og siste delen er vel utspørring.

Anonymkode: fca4c...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sofiegj skrev:

Skal ha det til uka. Og har fått brosjyre om at det er tre deler?

Noen som har hatt samme eksamen og kan fortelle litt mer?

Muntlig eller skriftlig?

Anonymkode: 0eff5...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du pensumet? En del er vel en oppgave som du skal løse og presentere, en annen del er vel særemne og den tredje og siste delen er vel utspørring.

Anonymkode: fca4c...321

Skjønte ikke helt oppgava? Hvilket fordypningsemne er det jeg skal presentere?

Og det står at jeg må levere leselista i god tid før eksamen. Ehm?

IMG_4782.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke lest noen ting på hvordan denne eksamen fungerer?

1. Du skal lese bøker og levere leselista - du får mest sannsynligvis spørsmål om innhold og må analysere teksten

2. ALLE skal skrive fordypningsoppgave som du vil få spørsmål om. Har du ikke det så mister du mye av karakteren da du ikke har noe å komme med 

3. De stiller deg spørsmål fra pensum. Og vet du hva, du tar eksamen for ALLE 3 år på vgs. 

 

Du får sende liste med en gang og skrive en god oppgave, så skal det nok gå bra tilslutt

Anonymkode: 39d41...47a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke lest noen ting på hvordan denne eksamen fungerer?

1. Du skal lese bøker og levere leselista - du får mest sannsynligvis spørsmål om innhold og må analysere teksten

2. ALLE skal skrive fordypningsoppgave som du vil få spørsmål om. Har du ikke det så mister du mye av karakteren da du ikke har noe å komme med 

3. De stiller deg spørsmål fra pensum. Og vet du hva, du tar eksamen for ALLE 3 år på vgs. 

 

Du får sende liste med en gang og skrive en god oppgave, så skal det nok gå bra tilslutt

Anonymkode: 39d41...47a

Joda men norsk er ikke akkurat favorittfaget:)

1) hvilke bøker da? Ikke hørt noe om det. En helt vanlig bok eller norskboka?

2) Ja det vet jeg. Men lissom hvor mye skal jeg skrive og hva skal den inneholde? Kort om teamet?

3) Jeg har spurt læreren og hun sa at denne eksamenen da bare er vg3? Fordi det er det året jeg skal ta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sofiegj skrev:

Joda men norsk er ikke akkurat favorittfaget:)

1) hvilke bøker da? Ikke hørt noe om det. En helt vanlig bok eller norskboka?

2) Ja det vet jeg. Men lissom hvor mye skal jeg skrive og hva skal den inneholde? Kort om teamet?

3) Jeg har spurt læreren og hun sa at denne eksamenen da bare er vg3? Fordi det er det året jeg skal ta opp.

Særoppgave skal være en svært utfyllende oppgave som har har skrevet. Enten ca. noe du kan fortelle om i 15 minutter eller 15 sider skriftlig, men siden du skal ha muntlig så antar jeg at du skal kunne presentere særemne i 15 min. Norskfaget har pensum fra vg1, vg2, og vg3. 

Anonymkode: 43155...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sofiegj skrev:

Joda men norsk er ikke akkurat favorittfaget:)

1) hvilke bøker da? Ikke hørt noe om det. En helt vanlig bok eller norskboka?

2) Ja det vet jeg. Men lissom hvor mye skal jeg skrive og hva skal den inneholde? Kort om teamet?

3) Jeg har spurt læreren og hun sa at denne eksamenen da bare er vg3? Fordi det er det året jeg skal 

 

Google fordypningsoppgave og leseliste norsk vg3. Helt ærlig, hvis du ikke har begynt en gang så ligger du tynt ann. Norsk er ikke et avsluttende fag i første og andre klasse som betyr pensum fra alle årene dukker opp på privatisteksamen. 

Anonymkode: 0eff5...57f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den som privatist men det er maaaange år siden nå. Ser likevel ut som opplegget er ganske likt som det jeg var gjennom. 

Jeg leste tre bøker av Hamsun og pugget livs og dikterhistorien hans som fordypning/særemnet. Jeg fikk også spørsmål om dialekter og sånt i Norge. Hvor de har tjukk L osv osv, det gikk ikke så veldig bra fordi jeg hadde ikke lest noe omtrent i boka pågrunn av at jeg var lei hele norskhelvetet, så da ble det en gjennomsnittlig karakter. Var vel Hamsun og særemnet som reddet meg fra stryk. 

Mulig det var en tredje oppgave også men den husker jeg Ikke nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Særoppgave skal være en svært utfyllende oppgave som har har skrevet. Enten ca. noe du kan fortelle om i 15 minutter eller 15 sider skriftlig, men siden du skal ha muntlig så antar jeg at du skal kunne presentere særemne i 15 min. Norskfaget har pensum fra vg1, vg2, og vg3. 

Anonymkode: 43155...35f

Joda. Men hva skal jeg skrive om på særoppgava? Skal jeg velge et kapittel fra boka også snakke om det?

Det jeg har hørt er at jeg bare skal ha vg3 pensum men mulig du vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Mihva skrev:

Jeg har tatt den som privatist men det er maaaange år siden nå. Ser likevel ut som opplegget er ganske likt som det jeg var gjennom. 

Jeg leste tre bøker av Hamsun og pugget livs og dikterhistorien hans som fordypning/særemnet. Jeg fikk også spørsmål om dialekter og sånt i Norge. Hvor de har tjukk L osv osv, det gikk ikke så veldig bra fordi jeg hadde ikke lest noe omtrent i boka pågrunn av at jeg var lei hele norskhelvetet, så da ble det en gjennomsnittlig karakter. Var vel Hamsun og særemnet som reddet meg fra stryk. 

Mulig det var en tredje oppgave også men den husker jeg Ikke nå. 

I see.

Så på den leselista jeg skal levere skal jeg lese en hel bok også gjenfortelle eller? Er dette særoppgava?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sofiegj skrev:

I see.

Så på den leselista jeg skal levere skal jeg lese en hel bok også gjenfortelle eller? Er dette særoppgava?

Leselista er noe annet, du skal levere liste over alle tekstene du har lest som regel fra norskboka, mange privatistkontor har en liste du kan bruke så sjekk nettsidene deres. Der står det nok også om alt annet du trenger å vite om eksamen.

Særemnet er en fordypning i en forfatters liv og laden som regel, og tre hovedverk personen har skrevet. 

Du skal altså lese tre bøker, kunne gjenfortelle handlingen og slikt og også fortelle om forfatterens liv og forfatterskap. Her er det lurt å skrive det ned som et foredrag og pugge det så slipper du at læreren  må dra ordene ut av deg, da kan du bare fremføre det uten hjelp. 

Endret av Mihva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mihva skrev:

Leselista er noe annet, du skal levere liste over alle tekstene du har lest som regel fra norskboka, mange privatistkontor har en liste du kan bruke så sjekk nettsidene deres. Der står det nok også om alt annet du trenger å vite om eksamen.

Særemnet er en fordypning i en forfatters liv og laden som regel, og tre hovedverk personen har skrevet. 

Du skal altså lese tre bøker.

Seriøst? Tre bøker?? 

Finner lngenting på privatistkontoret sine nettsider så gjerne link om du finner no;)

Endret av Sofiegj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Sofiegj skrev:

Seriøst? Tre bøker?? 

Jepp. skal du opp i eksamen nå før jul? Norskfaget er veldig stort så du må beregne god tid på lesingen over et år helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sofiegj skrev:

Seriøst? Tre bøker?? 

Det er jo ikke ille. Det som er ille er leselista. 

Anonymkode: 0eff5...57f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mihva skrev:

Jepp. skal du opp i eksamen nå før jul? Norskfaget er veldig stort så du må beregne god tid på lesingen over et år helst.

Ja om 2 uker. Men lærer fort så bør ikke være problem, men usikker på oppgava dog.

Men det første på eksamen er presentasjon av fordypningsemne intill 10 min. Skal denne presentasjonen inneholde noe som jeg kan velge selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke ille. Det som er ille er leselista. 

Anonymkode: 0eff5...57f

Hva er så ille med leselista? Og hva skal sensor med den? Er det på del 3 av eksamnen jeg skal snakke om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...