Gå til innhold

Hjem fra jobb?


NilleMille

Anbefalte innlegg

Hvordan løser dere egentlig hverdagen/tidsklemma? 

Jeg jobber 8-16, og får dermed ikke hentet på SFO før nærmere kvart på fem. Da er det lekser, så middag og lite tid til annet. Kjenner at jeg er rimelig utslitt akkurat nå, enda det alltid har vært sånn. 

Når spiser dere middag? 

Vesla på seks legger seg halv åtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er heldige og har mer fleksible arbeidstider, en kan starte tidlig og en seint. Vi har også valgt mindre attraktive stillinger som gir kort reisevei. Må en av oss bytte jobb til mindre fleksibel ordning vil den andre gå litt ned i stilling for å beholde denne komforten, vi har ikke god råd men må likevel klare å prioritere det på et vis. Per i dag er jeg og barna hjemme godt innen kl 16, mannen kommer da like rundt hjørnet. Jeg vet vi er heldige, jobbene gjør oss ikke akkurat rike men fleksibiliteten beriker oss mye. 

Anonymkode: fb9b6...627

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser middag 17-17.30, barna legger seg 19. Blir ikke mye tid i hverdagen, men prøver å utnytte helgene til det fulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig fleksible jobber og kun et barn. Allikevel føler jeg meg alltid dratt i mellom. Barnet er kun 3 år og har foreløpig ingen organiserte fritidsaktiviteter på hverdagene. Lurer veldig på hvordan hverdagen blir når slikt begynner å melde seg...

Per nå leveres vesla i barnehagen kl 8.15. Den andre henter ca 15.45 - 16.15.  Hun sover fortsatt 1 god time i barnehagen og legger seg kl 20. Da får vi litt mer tid sammen med henne på ettermiddagen/kveld. 

Når vi kommer hjem fra barnehagen, så spiser vi enten en brødmåltid eller noe annet enkelt som frokostblanding, frukt etc og slapper av litt i sofaen. Deretter leker vesla mens vi lager middag. Eller hun "hjelper" til.  Spiser middag kl 18. Vesla får i tilegg  tilbud om grøt rett før leggetid. 

 

Anonymkode: f72e4...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har veldig fleksible jobber og kun et barn. Allikevel føler jeg meg alltid dratt i mellom. Barnet er kun 3 år og har foreløpig ingen organiserte fritidsaktiviteter på hverdagene. Lurer veldig på hvordan hverdagen blir når slikt begynner å melde seg...

Per nå leveres vesla i barnehagen kl 8.15. Den andre henter ca 15.45 - 16.15.  Hun sover fortsatt 1 god time i barnehagen og legger seg kl 20. Da får vi litt mer tid sammen med henne på ettermiddagen/kveld. 

Når vi kommer hjem fra barnehagen, så spiser vi enten en brødmåltid eller noe annet enkelt som frokostblanding, frukt etc og slapper av litt i sofaen. Deretter leker vesla mens vi lager middag. Eller hun "hjelper" til.  Spiser middag kl 18. Vesla får i tilegg  tilbud om grøt rett før leggetid. 

 

Anonymkode: f72e4...f1e

Tre måltider på fire timer? Det må da bli stress? Hvordan rekker hun å bli sulten?

Anonymkode: a4fe5...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, NilleMille skrev:

Hvordan løser dere egentlig hverdagen/tidsklemma? 

Jeg jobber 8-16, og får dermed ikke hentet på SFO før nærmere kvart på fem. Da er det lekser, så middag og lite tid til annet. Kjenner at jeg er rimelig utslitt akkurat nå, enda det alltid har vært sånn. 

Når spiser dere middag? 

Vesla på seks legger seg halv åtte. 

Har hun for mye lekser? Så små barn bør ha max 15-20 minutter lekser daglig. De er jo slitne etter skole og sfo. Snakk med læreren hvis det er lekser som er problemet :) 

Kunne det vært en ide å lage middagen kvelden før? Sånn at du bare varmer opp igjen. 

Anonymkode: a4fe5...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tre måltider på fire timer? Det må da bli stress? Hvordan rekker hun å bli sulten?

Anonymkode: a4fe5...b5d

Hun spiser veeeeeldig lite, så derfor får hun tilbud om litt grøt rundt 1930. Stort sett vil hun ikke ha.

Anonymkode: f72e4...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jøbber 66% natt og mannen jobber som lærer(men studerer i år mens han tar pappaperm).

leverer på skole og i barehage til kl9, henter de igjen kl1330. Spiser middag ca kl15

tre barn på 6 år, 2,5 år og 7 måneder. 

Endret av chiki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver ut skolebarnet kl.8.15, lokker minsten med til barnehagen og leverer der ca. 8.45, kommer på jobb 9.05 ca, må løpe for å hente 15.45, går fra bhg  ca 16.30, er hjemme et kvarter senere, middagslaging, barnetv, kveldsmat og i seng. Lekser gjøres etter skippertakmetoden de dagene det ikke er fritidsaktiviteter. Vi er to, og bytter på, men klarer ikke den der at en er på jobb kl07, så på denne måten mister jeg en times arbeidstid hver dag (stempler), som jeg forsøker å jobbe inn kvelder/helger, men i realiteten kjøper meg ut av (mindre lønn) når det blir for ille. Så i praksis har jeg 90% stilling og lønn. Mannen min har mye mer fleksibel jobb og kun 7 timers dag, så han balanserer det bedre. Man blir sliten ja!

Min dårlige samvittighet er at barna ofte gjerne vil leke med oss eller herje sammen etter middag, mens vi bevisst foreslår: Skal vi ikke sette på tv? Slik at vi får litt ro...

Anonymkode: 1621a...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber redusert sånn at vi kan hente på skole og SFO og være hjemme ca kl.15.30. Mannen kommer kl.16.30 (men jobber gjerne litt på kveldstid), så spiser vi middag før vi raser ut døra på fritidsaktiviteter (tre dager i uka), eller er hjemme. Lekser gjøres stortsett sammen med en av oss foreldre mens den andre legger de to minste kl.19. Så er det litt alenetid med eldste før hun legger seg kl20 (6 år). Etterpå begynner vi på runden med rydding, vasking av klær, bretting av klær, etc etc. Never ending story. Går stortsett greit og vi er heldige som kan jobbe redusert, men er faktisk ganske sliten allikevel.

Anonymkode: b66b0...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn på 4 år. Vi har begge to full jobb med reisevei på 30 min hver vei. Barnet leveres i bhg 0715 og hentes 1630. Hjemme på ca 15 min. Lage middag mens jentungen ser litt på tv/ipad. Middag ca 1745.....legging kl 19.  Etter legging blir det husarbeid og litt nyheter på tv (om vi orker).Ingen akt på hverdagene, kun 1 på lørdager. Hektiske dager, men prøver å bruke helgene til familie aktiviteter og kvalitetstid for datter. 

Anonymkode: f4244...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2016 den 1.54, AnonymBruker skrev:

Hun spiser veeeeeldig lite, så derfor får hun tilbud om litt grøt rundt 1930. Stort sett vil hun ikke ha.

Anonymkode: f72e4...f1e

Det er jo derfor hun spiser veldig lite, fordi det blir servert  tre måltider så tett i tett. La jenta bli ordentlig sulten.  

Anonymkode: 78628...849

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor hun spiser veldig lite, fordi det blir servert  tre måltider så tett i tett. La jenta bli ordentlig sulten.  

Anonymkode: 78628...849

Så godt at du har oppskriften på suksess! 

Det hadde jeg virkelig ikke tenkt på selv...

Anonymkode: f72e4...f1e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heldigvis prioritert tiden med barnet mitt mer enn arbeid. Nå er barnet mitt i skolealder og jeg kan senke skuldrene. Vi har fått kjøpt leilighet 100m fra skolen så neste skritt er å fjerne behovet for bilen. Man må tenke praktisk på hva som gjør hverdagen enklere, slik at man får mer tid sammen.

I hverdagene så har jeg kjørt i bhg til kl 9.00, og hentet ca kl15. Så drar vi gjerne litt på kjøpesenter eller noe annet gøyt hvis vi har lyst til det. Men jeg har en veldig enkelt barn da, så det går kanskje ikke an å sammenligne helt. Det oppstår jo nesten ingen trass heller pga barnet får ro og masse glede i hverdagene opplever jeg. I helgene er vi gjerne litt rundt omkring der vi ikke får tid ellers.

Men kan anbefale og ikke la jobben styre livet deres når de er små barn. Jeg vet at noen føler de må jobbe for å føle seg verdt noe i livet, men tenk på barnet først og fremst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har én bil, så den som kan hente og levere på skolen tar bilen. En av oss kan alltid levere, det er verre med hentingen. Når det ikke er mulig at en av oss henter må vi spørre svigerforeldrene våre. Noen ganger, 1-2 ganger i uka tar h*n bussen hjem fra skolen, de dagene jeg jobber slik at jeg er hjemme til han kommer hjem. Jeg rekker ikke å levere han disse dagene siden jeg begynner på jobb før sfo starter, men jeg rekker hjem med  bussen før han kommer hjem.

Anonymkode: 8f5e9...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bollapinnsvin35 skrev:

Jeg har heldigvis prioritert tiden med barnet mitt mer enn arbeid. Nå er barnet mitt i skolealder og jeg kan senke skuldrene. Vi har fått kjøpt leilighet 100m fra skolen så neste skritt er å fjerne behovet for bilen. Man må tenke praktisk på hva som gjør hverdagen enklere, slik at man får mer tid sammen.

I hverdagene så har jeg kjørt i bhg til kl 9.00, og hentet ca kl15. Så drar vi gjerne litt på kjøpesenter eller noe annet gøyt hvis vi har lyst til det. Men jeg har en veldig enkelt barn da, så det går kanskje ikke an å sammenligne helt. Det oppstår jo nesten ingen trass heller pga barnet får ro og masse glede i hverdagene opplever jeg. I helgene er vi gjerne litt rundt omkring der vi ikke får tid ellers.

Men kan anbefale og ikke la jobben styre livet deres når de er små barn. Jeg vet at noen føler de må jobbe for å føle seg verdt noe i livet, men tenk på barnet først og fremst. 

Jeg er kommunalt ansatt med under 400.000 i gul stilling. Har pr i dg ikke råd til å flytte nærmere skole eller bhg.  Redusert stilling gir enda dårligere økonomi. Min mann tjener dårligere enn meg i full stilling. Både han og jeg har søkt jobber siste 3 år (ønsker å bruke mindre tid til/fra jobb), men ikke fått napp....leier bolig til kr 90000 kr pluss strøm 1 time utenfor bystrøk -så trenger en jobb med inntekt så det går rundt.  Liker alt du over her har skrevet,men blir litt provosert når ikke akle har en slik mulighet.

Anonymkode: f4244...f0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Bollapinnsvin35 skrev:

Jeg har heldigvis prioritert tiden med barnet mitt mer enn arbeid. Nå er barnet mitt i skolealder og jeg kan senke skuldrene. Vi har fått kjøpt leilighet 100m fra skolen så neste skritt er å fjerne behovet for bilen. Man må tenke praktisk på hva som gjør hverdagen enklere, slik at man får mer tid sammen.

I hverdagene så har jeg kjørt i bhg til kl 9.00, og hentet ca kl15. Så drar vi gjerne litt på kjøpesenter eller noe annet gøyt hvis vi har lyst til det. Men jeg har en veldig enkelt barn da, så det går kanskje ikke an å sammenligne helt. Det oppstår jo nesten ingen trass heller pga barnet får ro og masse glede i hverdagene opplever jeg. I helgene er vi gjerne litt rundt omkring der vi ikke får tid ellers.

Men kan anbefale og ikke la jobben styre livet deres når de er små barn. Jeg vet at noen føler de må jobbe for å føle seg verdt noe i livet, men tenk på barnet først og fremst. 

Så deilig for deg som har økonomi til å leve livet på latsiden og gi hva som oppfattes som nedlatende råd for oss som virkelig strever med å få endene til å møtes økonomisk, med fulltids jobb. 

Anonymkode: 4327c...7f0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har vært alene med min i fire år, heldigvis samboer nå. Likevel har jeg ikke mulighet til å redusere stillingen, budsjettet må gå rundt. Skulle veldig gjerne gjort det. 

Vi står opp kl 06, er på SFO 07, slik at jeg håper jeg er på jobb til halv åtte. Har begynt å bile i stedet for å busse, sparer 15 min på det. Så henting mellom 16 og 16.20, alt ettersom.. så situasjonen er litt bedre etter jeg begynte å bruke bilen. Middagslagingen med en gang vi kommer inn døra, mens vesla gjør lekser. Lekser skulle jeg virkelig ønske de kunne gjøre på SFO (tenker ikke leksehjelp, men valgfritt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2016 den 1.46, AnonymBruker skrev:

Har hun for mye lekser? Så små barn bør ha max 15-20 minutter lekser daglig. De er jo slitne etter skole og sfo. Snakk med læreren hvis det er lekser som er problemet :) 

Kunne det vært en ide å lage middagen kvelden før? Sånn at du bare varmer opp igjen. 

Anonymkode: a4fe5...b5d

Sitter mellom 20-30 min med lekser. Og hun liker det 😊 

Men alltid fint å høre hvordan andre løser klemma med henting og levering, middag, lekser og hobby. Kan være jeg plukker opp gode tips som kan spare litt tid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...