Gå til innhold

Barnehagen forsøker å presse folk til å ta juleferie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er da standard prosedyre at barnehage sender ut skriv om dette til jul, samme til sommeren. Det gjør SFO også. Det kalles å planlegge.

De ansatte har avspasering/ferie til gode, og de ønsker jo gjerne å ta ut dette (det samme ønsker også arbeidsgiver). Hvilket tidspunkt passer vel bedre enn julen/sommeren for å ta ut denne avspaseringen?

Undertonen du leser er vel kun i hodet ditt. Ikke legg så mye i det.

Anonymkode: bc1e8...d47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk brev fra barnehagen, der det stod at man skulle skrive seg på når barnet har fri eller skal i barnehagen. Med en helt tydelig undertone/tone, som nesten truer foreldrene til å ta fri. Siden de barnehageansatte har fri de ikke har fått tatt ut enda, og ønsker å bruke i julen. (Men det kan de jo ikke hvis noen kommer i barnehagen...). Jeg synes tonen var svært ubehagelig. Og det er langt ifra første gang jeg opplever det. Ønsker ikke å gjengi ordrett det som står i brevet fordi jeg ikke vil "oute" noen. 

 

Anonymkode: 381b0...4fc

At du tolker tonen som ubehagelig, og leser en undertone som press, behøver ikke å bety at det er reelt. Har dere et reelt behov for plass i julen, er dere så klart i deres fulle rett til å benytte dere av den. Så sant dette er en barnehage som har helårsåpent, er det alltid noen ansatte på jobb i romjulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre er såpass selvsentrerte at de ikke ser andres behov, f.eks. barnehagens behov for planlegge. Det er de foreldrene som helst vil komme og gå som de selv vil og at alt står fiks ferdig og klare for dem til enhver tid. Selvfølgelig vil barnehagen planlegge juleperioden. De har jo også ansatte som gjerne vil ha fri og tilbringe tid med egne barn og familie og ikke sitte på jobb og vente på barn som ikke kommer likevel. 

Om ts føler seg truffet, så har vel brevet gjerne truffet en nerve....

Anonymkode: 12cb8...f0e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke myntet på foreldre som må jobbe i jula eller om foreldrene vil ha sette av en dag hvor de gjør noe uten barna i løpet av romjula. Dette er de foreldrene som tenker "kaaaaanskje det er deilig med litt barnefri i romjula" så kan de nyte frokost uten masende barn og de som er. Så da krysser vi av for at barnet vårt kommer hver dag i romjula, så har vi sikret oss i tilfelle vi vil bruke barnehagen. 

Ja, så da avspaserer jeg ikke den uka der. Jeg jobber for det kommer 15 barn. Jeg handler mat til 15 barn, kanskje litt ekstra fin mat siden det er jul. Jeg planlegger oppgaver vi kan hode på med, en aktivitet som kan fenge 15 barn fra 0-5 år....der må jeg kanskje handle inn div panduro-ting. Det blir en dyr uke i barnehagen i fht driften men vi skal strekke oss langt for at ditt barn skal ha en fin jul her. 

Så er det romjul, 5 barn dukker opp. Vi er fire ansatte, kunne vert to. To større skolebarn er alene hjemme fordi mor er på jobb og passer barn som ikke kommer. 5 barn, vi kunne reist til akvariet og sett på fiskene og heller droppa alle de tingene fra panduro og den ekstra fine maten (barn vet å sette pris på fine måltider). Vi kunne tatt turen til torget og sett på julegrana og spist vanlig niste og kakao. Det gjør vi ikke, vi er i barnehagen hele dagen og venter på de 10 barna som skulle komme.....

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sulosi skrev:

Dette er jo ikke myntet på foreldre som må jobbe i jula eller om foreldrene vil ha sette av en dag hvor de gjør noe uten barna i løpet av romjula. Dette er de foreldrene som tenker "kaaaaanskje det er deilig med litt barnefri i romjula" så kan de nyte frokost uten masende barn og de som er. Så da krysser vi av for at barnet vårt kommer hver dag i romjula, så har vi sikret oss i tilfelle vi vil bruke barnehagen. 

Ja, så da avspaserer jeg ikke den uka der. Jeg jobber for det kommer 15 barn. Jeg handler mat til 15 barn, kanskje litt ekstra fin mat siden det er jul. Jeg planlegger oppgaver vi kan hode på med, en aktivitet som kan fenge 15 barn fra 0-5 år....der må jeg kanskje handle inn div panduro-ting. Det blir en dyr uke i barnehagen i fht driften men vi skal strekke oss langt for at ditt barn skal ha en fin jul her. 

Så er det romjul, 5 barn dukker opp. Vi er fire ansatte, kunne vert to. To større skolebarn er alene hjemme fordi mor er på jobb og passer barn som ikke kommer. 5 barn, vi kunne reist til akvariet og sett på fiskene og heller droppa alle de tingene fra panduro og den ekstra fine maten (barn vet å sette pris på fine måltider). Vi kunne tatt turen til torget og sett på julegrana og spist vanlig niste og kakao. Det gjør vi ikke, vi er i barnehagen hele dagen og venter på de 10 barna som skulle komme.....

Dumt, men slik blir det jo når foreldre som har meldt barnet av ikke kan ombestemme seg fordi deres egen romjul ble annerledes enn tenkt, og fristen er 1 måned før de aktuelle dagene. Alle som jobber i helsevesenet og mange andre institusjoner kan f.eks bli beordret på jobb fordi kolleger har meldt seg syke. Da må man gjøre av barnet et sted.

Det er barnehagene som legger opp til dette selv hvis de har null fleksibilitet for dem som likevel trenger avbestilt plass. Da må familiene sikre seg. Hadde de hatt en rubrikk for "mest sannsynlig ikke behov" hadde kanskje bildet sett annerledes ut og de kunne permittert noen i hvertfall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Biloba skrev:

Dumt, men slik blir det jo når foreldre som har meldt barnet av ikke kan ombestemme seg fordi deres egen romjul ble annerledes enn tenkt, og fristen er 1 måned før de aktuelle dagene. Alle som jobber i helsevesenet og mange andre institusjoner kan f.eks bli beordret på jobb fordi kolleger har meldt seg syke. Da må man gjøre av barnet et sted.

Det er barnehagene som legger opp til dette selv hvis de har null fleksibilitet for dem som likevel trenger avbestilt plass. Da må familiene sikre seg. Hadde de hatt en rubrikk for "mest sannsynlig ikke behov" hadde kanskje bildet sett annerledes ut og de kunne permittert noen i hvertfall.

Det er ikke snakk om å ikke være fleksible. Er det vanskelig å gi ett klart svar en mnd før så sier du det. Går an å avtale senere hos oss. Av og til dukker det opp barn i garderoben kl 12 som "har så lyst men har egentlig fri i dag" og da får de komme, vi setter barna før foreldrene der. Når det tikker inn melding kl 10 "hei kan ola komme i dag?" og vi har fått beskjed om at han skulle ha fri....

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Truende tone? De brukte ikke smilefjes og "he he" i brevet altså? 

Anonymkode: ca1cb...a92

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh..hæ? Hva mener du? Tror du jeg er helt blåst eller? Jeg forstår jo at de sender ut et brev fordi de skal vite hvem som kommer, problemet (som også fremkommer tydelig i denne tråden), er at de har en truende tone i brevet. De forsøker å presse folk til å ta fri, uansett om det passer eller ikke.

Anonymkode: 381b0...4fc

Nå er ikke alle like gode til å uttrykke seg skriftlig. Hadde de hatt en kommunikasjonsansvarlig ville kanskje brevet blitt helt annerledes i tonen....

Hilsen en som jobber med tekst og ofte må reformulere for andre :)

Anonymkode: 56d80...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å høre at du opplevde at barnehagens brev var "truende", og det er synd å høre at flere har opplevd at barnehagen viser manglende fleksibilitet dersom foreldrenes forutsetninger endres etter avtalen er gjort. Jeg har arbeidet i flere barnehager, og har aldri opplevd at vi har vært rigide på barns feriedager dersom det har hendt ekstraordinære ting. Da mener jeg ikke at man gjerne kunne tenkt seg barnefri allikevel, men eksempelvis ved helseproblematikk, jobb, samlivsbrudd og dødsfall i familie, har jeg opplevd at barnehagene har strukket seg langt for å hjelpe. Kanskje har jeg bare vært heldig, både med de barnehagene jeg har arbeidet i og de barnehagene mine egne barn har gått i.. Jeg vil allikevel presisere at det, som mange allerede har nevnt, er gode grunner til at man spør ganske direkte hvorvidt barnet skal ha fri eller komme i barnehagen. Det er jo nettopp for å ivareta de barna som kommer i barnehagen de dagene svært mange har fri. For at de skal få et fullverdig og godt tilbud som er best mulig tilrettelagt for barnas behov. Tro det eller ei, men de aller fleste av oss som arbeider med barn, gjør dette fordi vi elsker jobben vår 😉

Da du, TS ikke ønsker å gjengi selve brevet, har vi som noen tidligere har nevnt, bare din subjektive mening. Den har du rett på, uavhengig av hvordan barnehagen egentlig mente brevet skulle høres ut. (Du må huske, vi er bare mennesker vi som skriver disse brevene også 😉) Jeg vil bare be deg om å gi dem tilbakemelding på hvordan dette brevet ble oppfattet av deg! Enten direkte eller anonymt, men gi dem beskjed! Pek på hva i brevet som gjorde at du reagerte, slik at dere kan snakke sammen om det. Kanskje ser de at brevet dessverre kan bli oppfattet som "truende", eller kanskje du ser at du overtolket brevet selv.. Det er uansett ikke lurt å la slike ting vokse og bli store utfordringer i forhold til ditt inntrykk av barnehagen. Slike ting er best å ta helt i starten.

Lykke til.

Hilsen en som gleder seg til en rolig romjulstid med herlige småtroll i barnehagen 😉

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette!!

Vår bhg har særlig problemer med dette om sommeren - foreldrene har ikke meldt at ungene skal ha ferie, men så tar de dem ut der og da dersom været er fint og de heller vil på stranda.

Og når dette skjer, er det unødvendige utgifter for barnehagen - penger som kunne godt med til andre tider eller andre deler av driften. Tipper det er dette som er kjernen i saken, ikke hvorvidt den enkelte ansatte har lyst på ferie. 

Anonymkode: 16195...d21

men det må de jo også regne med! Vi planlegger ikke sommeren med i minste detalj. Vi kan bare gi et anslag. Det at man noen ganger er overbemannet og helt sikkert enda fler ganger underbemannet er en del av det å drive en barnehage.

Anonymkode: e45d5...032

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

men det må de jo også regne med! Vi planlegger ikke sommeren med i minste detalj. Vi kan bare gi et anslag. Det at man noen ganger er overbemannet og helt sikkert enda fler ganger underbemannet er en del av det å drive en barnehage.

Anonymkode: e45d5...032

Men har du tenkt på at det finnes flere foreldre enn deg her i verden? Eksempel fra virkeligheten: femti barn er ventet den første uka i juli. Været blir strålende, og så mange foreldre endrer planene at resultatet er FEMTEN barn en av dagene, og ca tjue de andre. Ingen av planene for uka kan gjennomføres. Og overbemanning de luxe. 

Klart barnehagen kan "regne med" at foreldrene ikke planlegger alt, men hva når dette går ut over opplegget? Og barnehagen bruker masse penger på ekstra bemanning og kanskje ferievikarer - da skal ikke de samme foreldrene komme og klage på for dårlig bemanning i mars eller oktober, altså. 

For meg blir dette nok et symptom på en "meg"-mentalitet. 

Anonymkode: 16195...d21

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at du får mange bedrevitende svar her! Jeg har derimot hatt samme erfaring. Det ble sendt ut liste med påmelding og jeg meldte på mine to barn fordi vi begge skulle jobbe. Da ble jeg tatt til side og spurt om jeg virkelig var nødt til å ha barna i barnehagen den dagen, fordi hvis jeg holdt mine barn hjemme så kunne barnehagen stenge. De kunne nemlig holde stengt hvis det var mindre enn 2 barn i barnehagen. Jeg sa at det dessverre ikke var mulig pga. jobb og mangel på barnevakt og at siden mine barn kom ville det jo være 2 barn i barnehagen.

Det viste seg at det var en tredje mor som også ble forsøkt presset til å holde barnet hjemme, om de hadde klart å overtale meg til å holde barna mine hjemme kunne de stengt barnehagen så hun ikke fikk ha barnet sitt der, selvom hun hadde behov for det. Det var en utrolig ubehagelig situasjon og jeg opplevde at personale ble veldig snurt fordi jeg ikke holdt barna hjemme. Barnehagen er en tjeneste vi betaler for, og man skal IKKE føle seg skyldig fordi man bruker plassen man har betalt for.

Denne barnehagen har også vært ekstremt ufleksibel. En annen mor hadde skrevet opp ferie på barnet sitt, men hadde i løpet av sommeren fått diagnose fra bup og streng beskjed om at det eldre barnet deres måtte ha oppfølging og følges på sfo i oppstarten. Det ble spurt om det yngste barnet kunne få lov til å komme i barnehagen likevel fordi hun var nødt til å følge eldstedatteren på skolen og fikk strengt nei, dette var IKKE mulig og hun fikk finne andre løsninger. 


Jeg jobber i barnehage selv og vi er også streng på at man ikke kan komme hvis man har skrevet opp ferie, men om det skulle være noe særskilt som i dette tilfellet eller lignende kan jeg ikke tenke meg at vi hadde snudd foreldrene i døren!! Vi oppfordrer også til å melde barna på hvis man tror man har behov, fordi da har man sikret seg plass, og så kan man heller melde avbud hvis planene forandrer seg. Det kan jo også bes om at folk sender melding fra dag til dag om barnet kommer eller ikke, sånn at man kan ta med barna på utflukt. Eller legge ut plan på forhånd; feks. på torsdag drar vi på gårdsbesøk, da må de som skal være med være kommet til kl. 10.00. 

Anonymkode: 19b58...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å ta barnet mitt fri fra barnehagen når det måtte passe. Om jeg plutselig skulle få en fri-dag på jobben, eller ha mulighet til å ha barnet hjemme så sender jeg ikke barnet i barnehagen fordi "tenk, da blir det overbemanning". Skal vi virkelig sende barnet i barnehagen i stedet for å ta det med på en liten ferietur?? Mener dere seriøst dette? Dere vet at folk kan gå hjem fra arbeid og avspasere hvis det er få barn som kommer? Det går til og med an å sende melding til foreldre og spørre om barnet kommer etter et visst klokkeslett. Eller be om at foreldre sender melding om barnet kommer senere enn 9, f.eks. Om man ikke får melding og barnet ikke er kommet må det stå for foreldrenes regning om barnet ikke får bli med på utflukt.

For meg høres det helt absurd ut, altså vi har betalt for den plassen. Når vi mister all mulighet til å ha barnet i barnehagen hvis ikke vi skriver opp lenge på forhånd (gjerne før vi har laget avtaler) må det bare taes med i beregningen at man kanskje blir sittende med færre barn enn man trodde. Jeg jobber selv i barnehage og her har vi brukt avspasering, gjort forefallende arbeid og rett og slett kost oss ekstra med en roolig dag på jobb i sommerferien, ikke klaget på at foreldrene velger å bruke kvalitetstid med barna sine istedenfor å sende de i barnehagen, som hver eneste dag ellers.

Anonymkode: 19b58...778

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forbeholder meg retten til å ta barnet mitt fri fra barnehagen når det måtte passe. Om jeg plutselig skulle få en fri-dag på jobben, eller ha mulighet til å ha barnet hjemme så sender jeg ikke barnet i barnehagen fordi "tenk, da blir det overbemanning". Skal vi virkelig sende barnet i barnehagen i stedet for å ta det med på en liten ferietur?? Mener dere seriøst dette?

Anonymkode: 19b58...778

Jeg mener det, ja! Jeg synes det er ekstremt respektløst å på den måten "forbeholde seg retten til". Du vet det skaper vansker for andre mennesker rundt deg, og velger å ignorere det. Mennesker som bare seiler avgårde i verden uten å ta hensyn til andre, opplever jeg som arrogante.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke barn i skole tydeligvis. Der kommer brev 1-2 mnd før feriene for å få kabalen til å gå opp. SFO er stengt i 4 uker på sommeren i alle landets skoler. Nytter ikke kreve sfo åpent da. Barn trenger også fri. I romjulen kommer mindre barn, det vet de ansatte. Ansatte jobber mye på kveldstid med møter og førstehjelpskurs. Dette må tas ut i fri pga det er billigere enn ekstra lønn. Så vær glad de passer barna dine enn å være sure på dem. 

Anonymkode: ad570...47b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tar jo ikke hensyn til det som står - i det hele tatt... Jeg velger det som passer oss. Men det er jo litt merkelig at de ikke bare kan sende ut et nøytralt brev, da. De får jo til og med julegaver av oss så de skal ikke klage ;)

Anonymkode: 381b0...4fc

De får julegaver? Det har vel ingenting med saken å gjøre? Ja selvfølgelig er det merkelig at de ikke bare kan sende ut et nøytralt brev.. Regner med at grunnen til at de ansatte vil vite om barna kommer eller ikke er for at romjulen av erfaring nok er en svært bra mulighet for noen av personalet å bli kvitt avspassering og feriedager på. Noe som antagelig er vanskelig ellers i året på vanlige hverdager . Så jeg forstår de godt.  Ikke legg så mye i brevet, men meld på eller av barnet ditt etter ditt behov.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du heller at de ansatte Skal ta ferien sin resten av året når alle barna er der,og det kanskje er sykdom blant personalet i tillegg?De ansatte har 5 ukers ferie som deg. Vanlig at Kommuneansatte  ikke får lov til å overføre ferie,men må ta den ut før året er slutt.

Anonymkode: e97d1...0f9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo forståelig at det er slitsomt å jobbe i barnehage, men ikke greit å presse noen til å måtte ta ferie, foreldre har jobber og har mye å gjøre i jula de også!

Anonymkode: d67b4...a16

Likedan er det mange yrker hvor det ikke går å ta ut ferie nettopp i jula. Barnehageansatte får tåle jobb i jula deog som mange andre. Går ut fra at de også rullerer julefrien slik at det blir rettferdig for alle ansatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...