Gå til innhold

Blir forbanna på de som kaster mye mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 29.11.2016 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som kun bruker halve kjøttdeigen til taco, så kaster hun resten! 

Anonymkode: a08eb...46e

Galskap! Er ikke alltid like flink til å planlegge selv. Hender jeg kaster noen råtne eller visne frukt eller grønnsaker eller en påleggspakke som har blitt liggende. Men kjøtt og fisk som ikke brukes i tide går i fryseren. Og å ha rester til middag er supert. Så lettvindt. Og mange retter snaker jo faktisk bedre dagen etter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

inntil produsenter begynner tilpasse seg det faktum at det bor over 800 000 i single husholdninger, så kommer jeg til å fortsette kaste mye mat.
Jeg NEKTER spise kun brødmat eller mat som kan fryses, bare fordi annet ikke kan kjøpes i mindre forpakninger. Jeg liker faktisk ha salat til middagen i blant. Jeg liker ha agurk i salaten min også. Skal jeg slutte spise rømme, bare fordi dem fjernet de små 4pakningene?

Anonymkode: 5f326...26a

Jeg har blitt veldig flink til å fryse/tine mat, og synes ikke lenger det er begrensende. Med litt logistikk kan jeg ha salat av og til. Agurk holder seg en god stund hvis jeg ikke pakker den inn.

Jeg trodde jeg hadde drømt opp de firepakningene med rømme - takk! Jeg savner dem også! Vet du når de var å få tak i/når de forsvant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, December 01, 2016 den 20.59, Hot mess skrev:

Siden folk innmari ofte påstår at "vi må fokusere på andre ting" når det kommer til miljøtiltak, kan du bare for moro skyld fortelle akkurat hva vi må fokusere på? Så virker ikke argumentasjonen fullt så lettvint.

Å fokusere på andre ting er uansett gitt, og å bli mer bevisste på oppførsel som er helt unødvendig og egentlig ikke krever særlig innsats å forhindre, utelukker ikke å fokusere på "andre ting"

Jeg synes det er helt greit å si ifra hva man synes om det, man kan ikke tvinge folk til å endre vaner, men å si ifra kan på sikt bidra til holdningendringer. Selv om å slutte å kaste mat virker som en "liten greie", så må folk flest snart innse at hvis det i hele tatt er mulig å redde kloden, så vil det kreve innsats, og enkeltmennesker i rike land må være forberedt på å endre oppførsel på en rekke områder, og det vil ike alltid være gøy. Å slutte å kaste helt brukbar mat vil ikke redde verden, men det er et miljøtiltak som kan ha målbar effekt med helt minimal innsats. Det er ikke mye å forlange av folk.

 

 

Hvordan er det et miljøtiltak? Enten går det i magen eller i søpla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt flink til å unngå kasting av mat etter jeg ble enslig. Enten ved å lage "rester i kjøleskaps-middag", ved å fryse ned (selv urter som gressløk og koriander går i fryseren), eller ved å planlegge flere middager på rad som krever mange av de samme råvarene. Det eneste jeg ikke får til å bruke opp er salat og potet. Prøver å kjøpe potet i løsvekt, men er jo ikke alltid de har riktig sort, så da blir det en sånn pakke siden jeg trenger potet til ungene til enkelte middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Maleficenta skrev:

Hvordan er det et miljøtiltak? Enten går det i magen eller i søpla...

Hvis man vil dra det ned til et nivå type "vi får jo ikke sendt det til Afrika uansett", kan man forsøke å argumentere sånn, men hvis man, ofte konsekvent, kjøper mer mat enn man trenger, og ender opp med å kaste det, har man samtidig  kastet bort ressurser som vi rett og slett ikke bør tillate oss å gjøre på den måten i en verden der godene er så skjevt fordelt. Alle kan oppleve at man har for mye mat man ikke får brukt opp, og ender opp med å måtte kaste noe, men trådens hovedtema, og manges oppførsel, bærer preg av at dette er noe man gjør regelmessig, selv om man kunne unngått det.

Å unngå å forsyne seg av mer enn det man trenger, for så å ende opp med å bare hive det, er et problem fordi å produsere mat er en belastning for miljøet, og i min og mange andres øyne et tegn på ganske sviktende moral og samvittighet. De som sulter i andre land får ikke mer mat av at du kaster mindre, men å kaste mat du kjøpte inn uten å tenke nøye nok over om du fikk spist den, bare fordi du kan, er rett og slett å et gigantisk "fuck you" til de i verden som sulter.

 

At folk overspiser i stedet for å kaste er ikke bedre med tanke på ressursbruk, men et litt mer ømtålig tema fordi det kan være såpass mange årsaker til at folk overspiser at man gjerne er forsiktige med å stemple overspisere som miljøsvin. Men, hele spørsmålet ditt baserer seg jo på det som ikke egentlig er problemstillingen her: det er ikke sånn at vi alle må kjøpe en gitt mengde mat, og så blir den spist, eller havner i søpla.

Å unngå å kjøpe så mye at du enten må spisse for mye eller hive brukbar mat, er liksom poenget her. Slik man bør unngå å kjøpe klær man ikke kommer til å bruke (som vi i-landsfolk også har en lei tendens til å gjøre).

Endret av Hot mess
En gang skal jeg huske å korrekturlese kjapt før jeg poster.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2016 den 8.20, AnonymBruker skrev:

Her inne var det mange egoister.

Og latsekker. Det er lov å bidra litt selv, til et større formål enn seg selv.

Anonymkode: 08e2c...bb8

Det gidder jeg ikke lengre. Det er for mye mas om at en hele tiden skal hjelpe andre. Av og til har man nok med å hjelpe seg selv

Anonymkode: 07fbc...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...