Gå til innhold

Blir forbanna på de som kaster mye mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så enig med TS. Her i huset kastes det svært sjeldent mat, egentlig nesten aldri. Og til de som kaster maten rett i søpla vil jeg si: Et annet sted i verden finnes det mennesker som nærmest ville gitt armen sin for den maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.11.2016 den 22.29, Honey Dew skrev:

Allikevel. Vi kan ikke redde verden. Skal vi gjøre dette, om vi overhode klarer det, noe jeg tviler på, må vi fokusere på helt andre ting.

Siden folk innmari ofte påstår at "vi må fokusere på andre ting" når det kommer til miljøtiltak, kan du bare for moro skyld fortelle akkurat hva vi må fokusere på? Så virker ikke argumentasjonen fullt så lettvint.

Å fokusere på andre ting er uansett gitt, og å bli mer bevisste på oppførsel som er helt unødvendig og egentlig ikke krever særlig innsats å forhindre, utelukker ikke å fokusere på "andre ting"

Jeg synes det er helt greit å si ifra hva man synes om det, man kan ikke tvinge folk til å endre vaner, men å si ifra kan på sikt bidra til holdningendringer. Selv om å slutte å kaste mat virker som en "liten greie", så må folk flest snart innse at hvis det i hele tatt er mulig å redde kloden, så vil det kreve innsats, og enkeltmennesker i rike land må være forberedt på å endre oppførsel på en rekke områder, og det vil ike alltid være gøy. Å slutte å kaste helt brukbar mat vil ikke redde verden, men det er et miljøtiltak som kan ha målbar effekt med helt minimal innsats. Det er ikke mye å forlange av folk.

 

 

Endret av Hot mess
Oops, stygge grammatikkfeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell TS, det må være deilig å ha så lite bekymringer i livet ditt at du tar deg tid til å bli irritert over hva andre gjør :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jolene skrev:

Vell TS, det må være deilig å ha så lite bekymringer i livet ditt at du tar deg tid til å bli irritert over hva andre gjør :)

Og å ha et så mildt temperament at man oppriktig kan si at man ikke blir irritert av andres oppførsel ganske ofte, må være virkelig deilig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Enig med deg Ts, spesielt kjøttgreiene. Gjer meg forbanna.

Men må eg seie eg synder, kast 4 mugla rundstykker her om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Hot mess skrev:

Siden folk innmari ofte påstår at "vi må fokusere på andre ting" når det kommer til miljøtiltak, kan du bare for moro skyld fortelle akkurat hva vi må fokusere på? Så virker ikke argumentasjonen fullt så lettvint.

Å fokusere på andre ting er uansett gitt, og å bli mer bevisste på oppførsel som er helt unødvendig og egentlig ikke krever særlig innsats å forhindre, utelukker ikke å fokusere på "andre ting"

Jeg synes det er helt greit å si ifra hva man synes om det, man kan ikke tvinge folk til å endre vaner, men å si ifra kan på sikt bidra til holdningendringer. Selv om å slutte å kaste mat virker som en "liten greie", så må folk flest snart innse at hvis det i hele tatt er mulig å redde kloden, så vil det kreve innsats, og enkeltmennesker i rike land må være forberedt på å endre oppførsel på en rekke områder, og det vil ike alltid være gøy. Å slutte å kaste helt brukbar mat vil ikke redde verden, men det er et miljøtiltak som kan ha målbar effekt med helt minimal innsats. Det er ikke mye å forlange av folk.

 

 

Jeg er ikke så opptatt av miljøet. Vil heller ha det bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.11.2016 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Forstår de ikke at de er et uskyldig dyr som har gitt livet sitt for den biffen de har i kjøleskapet?

Anonymkode: a08eb...46e

hahaha er det mulig XD. Det har ikke gitt sitt liv, vi har tatt det. Og viss ikke vi hadde vært den dominante organismen på jorden så hadde vi muligens blitt brukt som kjøttdeig for de som var det. Og jeg tror ikke vi hadde gitt livet vårt, de hadde tatt det.

Men ja vi kaster for mye ^^ .

Anonymkode: 8e4a2...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol

Synes det er så vanvittig å se halve porsjoner ligge igjen på tallerknene til folk når jeg er på cafe og restaurant. En gang så jeg noen som hadde lagt igjen en halv porsjon med kjøttkaker, poteter, og saus. Er ikke så miljøopptatt, men tenker mest på at det er sløsing. Selv ber jeg alltid om å få med restene hjem i en tett emballasje hvis jeg ikke orker alt. Kan ikke skjønne hva som noen kanskje synes er flaut med det.Man har tross alt betalt for maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eller dyrene som har skreket i dødsangst på slakteriet." Tror ikke du har så mye kunnskap om hvordan det er på norske slakteri.. Men jeg er jo enig med deg i det at mange ikke har nok respekt for arbeidet som ligger bak maten vår, og at mange kaster alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Honey Dew skrev:

Jeg er ikke så opptatt av miljøet. Vil heller ha det bra

Vel, i det minste er du ærlig om hvor ignorant du er. Du skal faktisk ha litt cred for det, det er ikke alle som hadde turt å sette seg selv i et så dårlig lys. 

Anonymkode: 8e560...040

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, i det minste er du ærlig om hvor ignorant du er. Du skal faktisk ha litt cred for det, det er ikke alle som hadde turt å sette seg selv i et så dårlig lys. 

Anonymkode: 8e560...040

Jeg er ikke ignorant. Er bare lei dette miljømaset. Både kloden vår og universet går under til slutt og imens får vi ha det så bra som vi kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2016 den 21.32, Hot mess skrev:

Og å ha et så mildt temperament at man oppriktig kan si at man ikke blir irritert av andres oppførsel ganske ofte, må være virkelig deilig.

Det er det. Jeg har andre bekymringer i livet mitt, at hva andre velger å gjøre - gidder jeg rett og slett ikke å fokusere på. I hvertfall ikke at jeg faktisk blir sint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.11.2016 den 20.56, AnonymBruker skrev:

Av og til blir jeg så sinnsykt frustrert av venner og familie som er så bortskjemte! De planlegger ikke og er kresne, og kaster så mye mat! Spesielt kjøtt! Forstår de ikke at de er et uskyldig dyr som har gitt livet sitt for den biffen de har i kjøleskapet? "Orker ikke lage mat i dag, så jeg kjøper take-out. Så får jeg heller kaste biffen, for utløpsdato er i dag".

De gidder ikke sjekke utløpsdato, og må kaste mye. Gidder ikke å bruke rester til middag neste dag. Har en venninne som kun bruker halve kjøttdeigen til taco, så kaster hun resten! Nordmenn har altfor mye, og har ingen respekt for mat! De ser bare det som ligger i butikken, og ofrer ikke en tanke på de bøndene som har jobbet hardt for å dyrke maten, eller dyrene som har skreket i dødsangst på slakteriet.

Når jeg prøver å si ifra blir jeg bare ignorert. Venninnene synes jeg er hysterisk og irriterende. Min far mener jeg bør passe mine egne saker (er voksen og bor ikke hjemme). Men jeg klarer ikke dy meg, jeg synes det er så trist!

Selv planlegger jeg etter det jeg har i kjøleskapet. Kaster så og si aldri noe. Og hvis jeg ser at jeg ikke får tid til å spise noe - da fryser jeg det. Det er faktisk ikke så vanskelig, bare en vanesak.  

Anonymkode: a08eb...46e

I'm with you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne var det mange egoister.

Og latsekker. Det er lov å bidra litt selv, til et større formål enn seg selv.

Anonymkode: 08e2c...bb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en gedigen matsløser, og jeg syntes det var fryktelig - jeg tenkte nok at jeg skulle klare å få spist det opp i tide, men jeg "rakk" det ikke, hadde ingen formening om hvor mye jeg kom til å spise, kjøpte ting jeg syntes jeg "burde" spise men ikke likte, eller ikke visste hva jeg skulle gjøre med - jeg hadde ikke noe system, "glemte" hvor lenge det var siden det var kjøpt, "orket" ikke bryet med å pakke ned og putte i fryseren, eller jeg frøs det ned og kastet det senere fordi jeg ikke visste hva det var, siden jeg ikke skrev innholdet på posen - skjønte ikke at jeg kastet penger rett i søpla og utviste null respekt for alle (mennesker og dyr) som hadde medvirket til at jeg skulle få mat på bordet. Jeg gremmes, jeg angrer. Men jeg vet ikke om det gjør meg noe "bedre" enn dem som ser ut til å ikke bry seg :sprettoy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 3.12.2016 den 17.42, Jolene skrev:

Det er det. Jeg har andre bekymringer i livet mitt, at hva andre velger å gjøre - gidder jeg rett og slett ikke å fokusere på. I hvertfall ikke at jeg faktisk blir sint :P

Det må være deilig å leve i sin egen, lille boble. Nå finnes det heldigvis mennesker som er mer samfunnsorienterte.

Anonymkode: 5061a...c41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må være deilig å leve i sin egen, lille boble. Nå finnes det heldigvis mennesker som er mer samfunnsorienterte.

Anonymkode: 5061a...c41

Man lever ikke i sin egen boble bare fordi man reagerer på at folk blir sinte over hva andre gjør med maten de selv har betalt :) Selv kaster jeg aldri noe mat, men gidder da ikke å henge meg opp i hva andre gjør med sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

inntil produsenter begynner tilpasse seg det faktum at det bor over 800 000 i single husholdninger, så kommer jeg til å fortsette kaste mye mat.
Jeg NEKTER spise kun brødmat eller mat som kan fryses, bare fordi annet ikke kan kjøpes i mindre forpakninger. Jeg liker faktisk ha salat til middagen i blant. Jeg liker ha agurk i salaten min også. Skal jeg slutte spise rømme, bare fordi dem fjernet de små 4pakningene?

Anonymkode: 5f326...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...