Gå til innhold

Blir forbanna på de som kaster mye mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av og til blir jeg så sinnsykt frustrert av venner og familie som er så bortskjemte! De planlegger ikke og er kresne, og kaster så mye mat! Spesielt kjøtt! Forstår de ikke at de er et uskyldig dyr som har gitt livet sitt for den biffen de har i kjøleskapet? "Orker ikke lage mat i dag, så jeg kjøper take-out. Så får jeg heller kaste biffen, for utløpsdato er i dag".

De gidder ikke sjekke utløpsdato, og må kaste mye. Gidder ikke å bruke rester til middag neste dag. Har en venninne som kun bruker halve kjøttdeigen til taco, så kaster hun resten! Nordmenn har altfor mye, og har ingen respekt for mat! De ser bare det som ligger i butikken, og ofrer ikke en tanke på de bøndene som har jobbet hardt for å dyrke maten, eller dyrene som har skreket i dødsangst på slakteriet.

Når jeg prøver å si ifra blir jeg bare ignorert. Venninnene synes jeg er hysterisk og irriterende. Min far mener jeg bør passe mine egne saker (er voksen og bor ikke hjemme). Men jeg klarer ikke dy meg, jeg synes det er så trist!

Selv planlegger jeg etter det jeg har i kjøleskapet. Kaster så og si aldri noe. Og hvis jeg ser at jeg ikke får tid til å spise noe - da fryser jeg det. Det er faktisk ikke så vanskelig, bare en vanesak.  

Anonymkode: a08eb...46e

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dems egne penger de kaster ut da. Bonden kan vel i grunn være litt glad for det, for det betyr økt salg.

Det er dårlig for naturen at ressursene ikke blir brukt optimalt.

Vi har alle våre forbedringspotensiale, men å bli forbanna på de pga noe dem gjør som ikke direkte skader deg på noen måte, det er vel unødvendig bruk av din energi? Jeg forstår du blir skuffet og ser poenget ditt, helt klart. Du kan fremdeles ikke bestemme hva andre skal gjøre og hvordan de skal forvalte sine penger.

Anonymkode: 99039...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nok borte hos andre at jeg har sett noe sånt, men er er i prinsippet enig med deg. Vi var ganske dårlige på dette selv før, men har tatt en del grep for å forbedre oss; først og fremst så har vi max to kjøttmiddager i uken. Også har vi begynt å ukeshandle. Da planlegger vi ukens meny og middager slik at råvarer og ting med kort holdbarhet brukes tidlig i uken. Og sånn at de råvarene som kommer i store pakninger kan brukes i flere middager.

Jeg skulle også ønske at butikkene og matprodusentene kunne legge mer til rett for mindre kasting. I nærbutikken her selger de f.eks. kun 3-pakninger med paprika, helt latterlig. Alt av frukt og grønt burde kunne plukkes etter hvor mye man trenger.

Anonymkode: 2ea29...f0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke nok borte hos andre at jeg har sett noe sånt, men er er i prinsippet enig med deg. Vi var ganske dårlige på dette selv før, men har tatt en del grep for å forbedre oss; først og fremst så har vi max to kjøttmiddager i uken. Også har vi begynt å ukeshandle. Da planlegger vi ukens meny og middager slik at råvarer og ting med kort holdbarhet brukes tidlig i uken. Og sånn at de råvarene som kommer i store pakninger kan brukes i flere middager.

Jeg skulle også ønske at butikkene og matprodusentene kunne legge mer til rett for mindre kasting. I nærbutikken her selger de f.eks. kun 3-pakninger med paprika, helt latterlig. Alt av frukt og grønt burde kunne plukkes etter hvor mye man trenger.

Anonymkode: 2ea29...f0f

Er enig med deg når det kommer til bruk av plast som emballasje, men når det gjelder paprika spesielt så ser jeg ikke problemet med å få brukt alt. Paprika kan spises som epler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av og til blir jeg så sinnsykt frustrert av venner og familie som er så bortskjemte! De planlegger ikke og er kresne, og kaster så mye mat! Spesielt kjøtt! Forstår de ikke at de er et uskyldig dyr som har gitt livet sitt for den biffen de har i kjøleskapet? "Orker ikke lage mat i dag, så jeg kjøper take-out. Så får jeg heller kaste biffen, for utløpsdato er i dag".

De gidder ikke sjekke utløpsdato, og må kaste mye. Gidder ikke å bruke rester til middag neste dag. Har en venninne som kun bruker halve kjøttdeigen til taco, så kaster hun resten! Nordmenn har altfor mye, og har ingen respekt for mat! De ser bare det som ligger i butikken, og ofrer ikke en tanke på de bøndene som har jobbet hardt for å dyrke maten, eller dyrene som har skreket i dødsangst på slakteriet.

Når jeg prøver å si ifra blir jeg bare ignorert. Venninnene synes jeg er hysterisk og irriterende. Min far mener jeg bør passe mine egne saker (er voksen og bor ikke hjemme). Men jeg klarer ikke dy meg, jeg synes det er så trist!

Selv planlegger jeg etter det jeg har i kjøleskapet. Kaster så og si aldri noe. Og hvis jeg ser at jeg ikke får tid til å spise noe - da fryser jeg det. Det er faktisk ikke så vanskelig, bare en vanesak.  

Anonymkode: a08eb...46e

Enig med deg. Går an å fryse ned halve kjøttdeigen å bruke den senere. Og å kaste nydelig biff som går ut på den datoen er helt insane. Biffkjøtt er ofte bedre etter best før datoen.. folk bør lære seg forskjell på utløps og best før dato

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er dems egne penger de kaster ut da. Bonden kan vel i grunn være litt glad for det, for det betyr økt salg.

Det er dårlig for naturen at ressursene ikke blir brukt optimalt.

Vi har alle våre forbedringspotensiale, men å bli forbanna på de pga noe dem gjør som ikke direkte skader deg på noen måte, det er vel unødvendig bruk av din energi? Jeg forstår du blir skuffet og ser poenget ditt, helt klart. Du kan fremdeles ikke bestemme hva andre skal gjøre og hvordan de skal forvalte sine penger.

Anonymkode: 99039...fe8

Det handler om mer enn at det er en ressurs som ikke blir brukt opp. Kjøtt krever utrolig mye energi å produsere og husdyrindustrien står for mer CO2 utslipp enn transport totalt, og attpåtil skal kjøttet transporteres av gårde både nasjonalt og internasjonalt før det skal selges. Husdyr trenger også svært store mengder med för og vann, og for eksempel kua er en av hovedårsakene til at metangass blir sluppet ut i atmosfæren som igjen forsterker drivhuseffekten. 

Vi har én jævla klode og dersom folk ønsker å kjøpe kjøtt får de vær så god å ta ansvar og spise det opp 

Anonymkode: 6394a...01c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om mer enn at det er en ressurs som ikke blir brukt opp. Kjøtt krever utrolig mye energi å produsere og husdyrindustrien står for mer CO2 utslipp enn transport totalt, og attpåtil skal kjøttet transporteres av gårde både nasjonalt og internasjonalt før det skal selges. Husdyr trenger også svært store mengder med för og vann, og for eksempel kua er en av hovedårsakene til at metangass blir sluppet ut i atmosfæren som igjen forsterker drivhuseffekten. 

Vi har én jævla klode og dersom folk ønsker å kjøpe kjøtt får de vær så god å ta ansvar og spise det opp 

Anonymkode: 6394a...01c

En "jævla" klode? Det går an å skrive uten å bruke slike uttrykk. Det er folks egne penger og en kan bli ganske lei andre folks moralisering over hva andre folk skal gjøre og tenke. Alle er ikke like og en bør innse dette og feie for egen dør.

Hadde vi kjøpt mindre mat, hadde det allikevel ikke blitt mer mat til de som sulter i verden.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om mer enn at det er en ressurs som ikke blir brukt opp. Kjøtt krever utrolig mye energi å produsere og husdyrindustrien står for mer CO2 utslipp enn transport totalt, og attpåtil skal kjøttet transporteres av gårde både nasjonalt og internasjonalt før det skal selges. Husdyr trenger også svært store mengder med för og vann, og for eksempel kua er en av hovedårsakene til at metangass blir sluppet ut i atmosfæren som igjen forsterker drivhuseffekten. 

Vi har én jævla klode og dersom folk ønsker å kjøpe kjøtt får de vær så god å ta ansvar og spise det opp 

Anonymkode: 6394a...01c

Men det er jo det jeg mener med en ressurs som ikke blir brukt opp, det kom ikke klart nok fram kanskje. 

Maten skal jo produseres, og når den har blitt produsert så er det fryktelig synd at den ikke blir brukt opp (spist). Dårlig planlegging. Og tacoen til hun venninna di, den kan jo fint varmes opp. Det pleide jeg å gjøre hele tiden. Digg unnskylding for å ha tacomiddag flere dager på rad :D

 

Samtidig, man bør se på hvilket kjøtt man spiser. Storfe burde man redusere. Ikke bare forurenser dem mye, dem opptar også stort areal som kunne vært benyttet til å produsere annet. F.eks grønnsaker.

Grønnsaker burde vi spise mer av.

Og, dersom vi skal virkelig moralisere: All godteriproduksjon bør stoppes. Det er kun tomme kalorier som ikke tilfører helsen vår noe som helt. Håper da inderlig ikke at TS spiser godteri av noe slag. Det gjør meg så sint av å se folk spise potetgull, sjokolade, smågodt.

 

Og TS, du bør inderlig ikke ha hund!!! En hund bidrar utrolig mye til CO2-utslipp! Maten dems er meget kjøttung, og du vet hvordan den produseres!

Anonymkode: 99039...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Honey Dew skrev:

En "jævla" klode? Det går an å skrive uten å bruke slike uttrykk. Det er folks egne penger og en kan bli ganske lei andre folks moralisering over hva andre folk skal gjøre og tenke. Alle er ikke like og en bør innse dette og feie for egen dør.

Hadde vi kjøpt mindre mat, hadde det allikevel ikke blitt mer mat til de som sulter i verden.

Det handler ikke om moralisering, det handler om fakta og å ta et felles ansvar. Å ha egne penger er heller ikke et argument for å drive med unødvendige utslipp. Man kan ta bil istedenfor buss, reise med fly, kjøpe julegaver, men å kaste mat og da spesielt kjøtt som er svært energikrevende å produsere fordi man ikke gidder å spise rester eller fryse ned er bare latskap og ansvarsfraskriving. 

Temaet i tråden er kasting av mat, ikke fattige barn i Afrika 

Anonymkode: 6394a...01c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om moralisering, det handler om fakta og å ta et felles ansvar. Å ha egne penger er heller ikke et argument for å drive med unødvendige utslipp. Man kan ta bil istedenfor buss, reise med fly, kjøpe julegaver, men å kaste mat og da spesielt kjøtt som er svært energikrevende å produsere fordi man ikke gidder å spise rester eller fryse ned er bare latskap og ansvarsfraskriving. 

Temaet i tråden er kasting av mat, ikke fattige barn i Afrika 

Anonymkode: 6394a...01c

Allikevel. Vi kan ikke redde verden. Skal vi gjøre dette, om vi overhode klarer det, noe jeg tviler på, må vi fokusere på helt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker dele en kjøtt deig pakke opp i 3 når jeg lager , fryser resten . 

derfor man har fryser , hello da. jeg er vegetarianer men mannen spiser kjøtt så . 

blir og lage ekstra til han . men jeg er veldig nøye me og dele opp i posjoner og ikke lage for mye . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS, det der er direkte sløsing, og jeg synes det er utrolig unødvendig. Her kaster vi veldig lite mat. Handler aldri inn store mengder pålegg, f.eks, for vi spiser nesten utelukkende på jobb på dagtid. Blir det igjen rester etter middag, spiser vi det ved en senere anledning, fryser ned eller gir det til hunden. 

Å kaste resten av kjøttdeigen etter en tacomiddag er jo bare tull. Det kan man fint bruke i pizza, til spaghetti eller på brødskive med smeltet ost en annen dag. Biff som går ut på dato dagen etter er null problem å spise, biffkjøtt holder seg lenger enn utløpsdato. Hvis man fryser den, er den enda mer mør når man tar den opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner jeg til og med blir provosert av å lese det! Det er sjelden jeg kaster mat, selv tørt brød går ned. Mange rundt meg kaster mat bare fordi de ikke har lyst på den.. Tror det ligger mye i kunnskap, folk vet ikke og skjønner ikke hvor store konsekvenser vårt høye forbruk har for planeten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg liker heller ikke å kaste mat, og har med årene lært meg til å bli ganske så dyktig til å ikke handle for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du irritert når jeg må kaste skorpene til ungene også, fordi de nekter å spise dem og jeg ikke gidder å putte dem i en boks i kjøleskapet? Blir du irritert når jeg ikke skraper opp både skiver, kjøtt og grønnsaker som havner på vegg og gulv pga småunger og sparer på det til neste måltid? 

Jeg ser poenget ditt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du lar deg irritere. Tenker du ikke kan ha stort annet bekymringsverdig i livet ditt. Deilig, det da. 

Anonymkode: 537ad...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du irritert når jeg må kaste skorpene til ungene også, fordi de nekter å spise dem og jeg ikke gidder å putte dem i en boks i kjøleskapet? Blir du irritert når jeg ikke skraper opp både skiver, kjøtt og grønnsaker som havner på vegg og gulv pga småunger og sparer på det til neste måltid? 

Jeg ser poenget ditt. Jeg skjønner bare ikke hvorfor du lar deg irritere. Tenker du ikke kan ha stort annet bekymringsverdig i livet ditt. Deilig, det da. 

Anonymkode: 537ad...f53

Du kan gi skorpene til fuglene :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...