Gå til innhold

Ha barnet i bhg i jula selv om vi har fri?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, MissStiles skrev:

Hos oss er det kun jeg har juleferie mens samboeren min må jobbe. Datteren vår kommer til å gå i barnehagen 1-2 dager men litt kortere dager. 

Pass på, nå banner du i kirka. :P

Anonymkode: 43480...0d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sleit noe veldig med barnehagestart etter sommer, i motsetning til i fjor når barnet begynte. Han brukte laang tid på å føle seg trygg igjen. ( og han elsket bhg!) Nå er alt som før, men det har tatt 2 mnd. 

Anonymkode: 1b820...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold han hjemme. Dere får ikke barn for at barnehagetanter skal oppdra dem for dere. Har dere fri så passer dere barnet deres selv. Enkelt og greit. Barn er flinke til å tilpasse seg så i verste fall blir det vanskelig de to første dagene så går det bra igjen. Folk er så hysteriske 

Anonymkode: a597d...226

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2016 den 13.51, AnonymBruker skrev:

Kjære vene, en 1,5-åring trenger mor og far mer enn den trenger lekekamerater. Når de er så små, er behovet for mor og far større enn "lekekamerater". Ja, de har glede av andre barn, og leker ved siden av hverandre, men å ha fri noen dager i romjulen sammen med foreldre, er vel så bra for barnet. 

For øvrig veldig enig med @regine. Det er utrolig hvor mye mange bortforklarer for å kunne ha fri uten barn i ferier. Når barn får velge (noe en 1,5-åring ikke har mulighet til), velger de mamma og pappa. Et så lite barn sliter med tilvenning til barnehage fordi det ønsker mor og far først og fremst. Også skal man sende det i barnehagen når man selv har fri, på toppen av det hele. 

Anonymkode: 5ac89...983

Som pedagodisk leder med langvarig bakgrunn fra barnehage, synes jeg det er merkelig at du ikke har en opplevelse av at barn faktisk er ulike. Jeg har bare erfaring med mine egne to, og ser at de er svært ulike i hva de foretrekker og hvordan de tilpasser seg. Vi hadde vårt første barn hjemme ganske lenge pga vansker med å få plass. Og vi så raskt at han hadde godt av å begynne da han endelig fikk plass - han er en aktiv gutt som fikk svært mye ut av å sosialisere seg og ikke bare være hjemme med foreldrene hele dagen.

Alle personer med pedagogikkutdannelse jeg har erfaring med fra tidligere, er diplomatiske og avdramatisernde personer som stort sett har et ønske om å roe ned foreldre og få dem til å føle seg komfortabel og avslappet i foreldrerollen - ikke påføre dem dårlig samvittighet fordi de angivelig ser på barna sine som en byrde. Men jeg antar det er annerledes når man sitter hjemme på privaten og snakker fritt i anonym sammenheng?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min førstemann i barnehagen selv om jeg hadde fri de første par årene. Jeg jobber turnus så det hendte rett som det var. I julen hadde vi han 1-2 dager i bhg slik at jeg og far koste oss sammen :o

For meg var det et sjokk å bli forelder, og jeg og mannen min trengte noen få timer alene når muligheten bød seg. Barnet trivdes i bhg, men hadde selvfølgelig hadde det fint/bedre hjemme. MEn for meg og mannen min var det utrolig mye verdt å få litt tid alene! (vi har ikke noe særlig mulighet til barnevakt).

Nå når jeg har blitt vant med livet med barn, og liker det mer og mer for hvert jeg får, har nå tre, så har jeg de hjemme så mye jeg kan. Eldstemann fikk ofte fri en dag i uken siste to årene i bhg hvis jeg var hjemme, nå er det de to minste som får ekstra tid hjemme. Så det har endret seg for meg :) 

Jeg tror nok ikke han lider noen skade av et par ekstra dager i bhg i året, han nøt nok heller godt av at han fikk foreldre som klarte seg gjennom omveltningen det var å få barn.

Dette var ikke et direkte svar til ts, for hun lurer ikke på om hun kan ta seg fri fra barnet for hennes del, men om det er det beste for barnet. For ts sin del tenker jeg at selv om han vil måtte få ny tilvenning etter jul, kan det være fint å ha han hjemme hvis dere har overskudd. Det er det verdt :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Friday, December 02, 2016 den 10.38, Zess skrev:

Som pedagodisk leder med langvarig bakgrunn fra barnehage, synes jeg det er merkelig at du ikke har en opplevelse av at barn faktisk er ulike. Jeg har bare erfaring med mine egne to, og ser at de er svært ulike i hva de foretrekker og hvordan de tilpasser seg. Vi hadde vårt første barn hjemme ganske lenge pga vansker med å få plass. Og vi så raskt at han hadde godt av å begynne da han endelig fikk plass - han er en aktiv gutt som fikk svært mye ut av å sosialisere seg og ikke bare være hjemme med foreldrene hele dagen.

Alle personer med pedagogikkutdannelse jeg har erfaring med fra tidligere, er diplomatiske og avdramatisernde personer som stort sett har et ønske om å roe ned foreldre og få dem til å føle seg komfortabel og avslappet i foreldrerollen - ikke påføre dem dårlig samvittighet fordi de angivelig ser på barna sine som en byrde. Men jeg antar det er annerledes når man sitter hjemme på privaten og snakker fritt i anonym sammenheng?

Svært aktive barn kan da vel sosialiseres og aktiviseres i foreldrenes regi??

Synes det er rart at du setter "aktiv leik, sosialiseres med andre barn" som motstykke til "bare være hjemme med foreldrene hele dagen". Jeg tar med mine barn ut for å finne på ting, og vi møter andre barn både ute og hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2016 den 23.51, AnonymBruker skrev:

Hold han hjemme. Dere får ikke barn for at barnehagetanter skal oppdra dem for dere. Har dere fri så passer dere barnet deres selv. Enkelt og greit. Barn er flinke til å tilpasse seg så i verste fall blir det vanskelig de to første dagene så går det bra igjen. Folk er så hysteriske 

Anonymkode: a597d...226

Dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor folk på død og liv skal ha barn, når de ikke gidder ha dem hjemme. Dere må ta konsekvensene av leken som dere har på soverommet

Anonymkode: b0b01...ebb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det an. Her har vi mulighet til å bruke bhg i romjulen. Synes liksom det blir litt lenge for en lekent barn å ha fri i nesten 2 uker.. da er det bra at barnet kan gå noen få dager i romjulen å få ut sitt sosiale behov. Men nå er barnet mitt endel eldre. Når barnet mitt var 1.5 år så hadde det akkuratt startet i bhg og da holdt vi barnet hjemme i romjulen pga alderen, men tror nok fra og med 3 års alder at det er veldig greit å sende de i bhg for da begynner det sosiale behovet å bli endel større hos dem.

Anonymkode: e511f...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått hvorfor man vil sette vekk barna sine (spesielt når de er så små at foreldrene er deres aller viktigste mennesker, og jevnaldrende betyr mye mindre) når man har fri fra jobb og kunne vært sammen med de.

Dere trenger ikke forklare, jeg vil aldri forstå det likevel. Jeg har selv barn.

Anonymkode: 7ebe6...2d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri forstått hvorfor man vil sette vekk barna sine (spesielt når de er så små at foreldrene er deres aller viktigste mennesker, og jevnaldrende betyr mye mindre) når man har fri fra jobb og kunne vært sammen med de.

Dere trenger ikke forklare, jeg vil aldri forstå det likevel. Jeg har selv barn.

Anonymkode: 7ebe6...2d7

Nei, det kan nok de færreste av oss forstå. Foreldre som ønsker å sette bort barna sine tilhører nok sjeldenhetene, de aller fleste foreldre elsker sine barn og vil være nær dem. Heldigvis handler ikke denne tråden om å sette bort barna sine heller, så du kan ta det helt med ro. Den handler helt konkret om barnehagetilvenning og løsninger med tanke på det. Så hva er ditt konstruktive bidrag, egentlig? Annet enn å bidra med skinnhellige selvfølgeligheter som TS allerede er fullt innforstått med?

Anonymkode: bf962...daf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2016 den 10.38, Zess skrev:

Som pedagodisk leder med langvarig bakgrunn fra barnehage, synes jeg det er merkelig at du ikke har en opplevelse av at barn faktisk er ulike. Jeg har bare erfaring med mine egne to, og ser at de er svært ulike i hva de foretrekker og hvordan de tilpasser seg. Vi hadde vårt første barn hjemme ganske lenge pga vansker med å få plass. Og vi så raskt at han hadde godt av å begynne da han endelig fikk plass - han er en aktiv gutt som fikk svært mye ut av å sosialisere seg og ikke bare være hjemme med foreldrene hele dagen.

Alle personer med pedagogikkutdannelse jeg har erfaring med fra tidligere, er diplomatiske og avdramatisernde personer som stort sett har et ønske om å roe ned foreldre og få dem til å føle seg komfortabel og avslappet i foreldrerollen - ikke påføre dem dårlig samvittighet fordi de angivelig ser på barna sine som en byrde. Men jeg antar det er annerledes når man sitter hjemme på privaten og snakker fritt i anonym sammenheng?

Jeg har aldri sagt at barn ikke har godt av å være i barnehage, men en 1,5-åring trenger faktisk foreldrene sine mer enn det trenger barnehage. Derfor mener jeg at fri i juleuken burde være en selvfølge for en smårolling når mor har fri.

Det bekymrer meg at folk helt bekymringsløst leverer fra seg så små barn i barnehagen når de ikke må. I mine øyne går samfunnet i helt feil retning. Flere og flere under 1 år går i barnehage, og folk setter ikke et eneste spørsmålstegn ved det. Ja, barnehage er et trygt, godt og pedagogisk tilbud, men gitt at man har gode foreldre, trenger man dem mye mer enn barnehage når man er under 2 år. At folk ikke snart får opp øynene for den institusjonaliseringen vi holder på med gjør noe med barna våre, er skummelt. 
For meg, både som mor og pedagog, er det merkelig at folk ønsker å ha barna sine i barnehage når de selv har fri. Jeg forstår det rett og slett ikke. 

Anonymkode: 5ac89...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må folk innse at mennesker er forskjellige! Selv om de aller aller fleste foreldre elsker barna sine over alt, så har også foreldre ulike behov. Noen er, av ulike grunner, mer slitne og har et større behov for alenetid enn andre. Noen trenger kanskje den lille fritiden de får ved å sende barnet i bhg for å kunne klare å fungere i foreldrerollen. Det handler ikke nødvendigvis om at de ikke vil være sammen med barnet sitt. 

Jeg er barnehagelærer og jeg møter mange foreldre. Mange forskjellige familier, barn og situasjoner. Det finnes aldri noen fasit for hva som er riktig for den enkelte familie. Synes ikke vi skal være så raske med å dømme andre. 

I Ts sitt tilfelle så prøver hun faktisk å finne den beste løsningen for sitt barn, og har fått endel gode råd, men også mye unødvendige moralprekener. 

Anonymkode: 0b76d...793

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fatter ikke hvorfor folk på død og liv skal ha barn, når de ikke gidder ha dem hjemme. Dere må ta konsekvensene av leken som dere har på soverommet

Anonymkode: b0b01...ebb

Helt enig! Det er så vanvittig mange som ikke burde hatt barn her i landet. Hvis man har så krevende jobber og er så slitne at man ikke orker å ha barna hjemme i ferien engang, så er man ikke egnet til å ha barn, enkelt og greit. Dette bør man ta innover seg istedet for å beskylde andre for å fordømme. Stakkars barna som blir sendt avgårde i barnehagen mens foreldrene ligger hjemme på sofaen og koser seg, hvordan må vel de føle seg?

Anonymkode: 3b866...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

44 minutter siden, ViljaH skrev:

Vår barnehage mener at barn skal også få juleferie med sin familie, og holder stengt hele romjulen :) 

 

Merkelig - det finnes ganske mange familier der ute hvor foreldrebe må jobbe i jula. Ikke alle har mulighet til å ta fri. Derfor synes jeg barnehagene bør ha åpent etter behov. Det er bare å spørre i forlant hvor mange som trenger tilbudet..

Anonymkode: 31561...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViljaH skrev:

Vår barnehage mener at barn skal også få juleferie med sin familie, og holder stengt hele romjulen :) 

 

De kan jo mene hva de vil, men har ikke foreldrene fri så har de ikke, da må de bare skaffe annen barnevakt om barnehagen er stengt. Tviler på det er derfor barnehagen holder stengt.

Anonymkode: 43480...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2016 den 13.53, ViljaH skrev:

Svært aktive barn kan da vel sosialiseres og aktiviseres i foreldrenes regi??

Synes det er rart at du setter "aktiv leik, sosialiseres med andre barn" som motstykke til "bare være hjemme med foreldrene hele dagen". Jeg tar med mine barn ut for å finne på ting, og vi møter andre barn både ute og hjemme.

Hva, tar du med barna dine ut for å finne på ting? Ville aldri falt meg inn.:laugh::ironi:

Tror nok du skaper deg dine egne motstykker, i likhet med mange andre på denne tråden.

På 3.12.2016 den 20.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sagt at barn ikke har godt av å være i barnehage, men en 1,5-åring trenger faktisk foreldrene sine mer enn det trenger barnehage. Derfor mener jeg at fri i juleuken burde være en selvfølge for en smårolling når mor har fri.

Det bekymrer meg at folk helt bekymringsløst leverer fra seg så små barn i barnehagen når de ikke må. I mine øyne går samfunnet i helt feil retning. Flere og flere under 1 år går i barnehage, og folk setter ikke et eneste spørsmålstegn ved det. Ja, barnehage er et trygt, godt og pedagogisk tilbud, men gitt at man har gode foreldre, trenger man dem mye mer enn barnehage når man er under 2 år. At folk ikke snart får opp øynene for den institusjonaliseringen vi holder på med gjør noe med barna våre, er skummelt. 
For meg, både som mor og pedagog, er det merkelig at folk ønsker å ha barna sine i barnehage når de selv har fri. Jeg forstår det rett og slett ikke. 

Anonymkode: 5ac89...983

Nå får jeg mest inntrykk av at du har et problem med såkalt institusjonalisering (deg om det), enn av at foreldre gjør noe så (for meg) uskyldig som å ha dem et par dager i barnehage når de selv har fri.

Jeg mener det heller ikke er riktig at ingen stiller spørsmål ved at svært små barn går i barnehage. Tvert imot er det eksisterende opptakssystemet ofte oppe til diskusjon fordi mange 1) enten må levere fra seg små barn i barnehagen før foreldrene føler at de selv og barna er klare for det. og 2) som i vårt tilfelle: at noen barn blir lenge hjemme med foreldrene, selv om det er vanskelig økonomisk og de faktisk kunne hatt godt av å begynne i barnehage. Som jeg forteller har jeg utelukkende gode erfaringer knyttet til å ha gutten min i barnehage. Det handler selvsagt om at jeg må jobbe for å få økonomien til å gå rundt, men også om at det finnes andre måter for ham å møte og delta i verden på enn sammen med meg - som jeg faktisk unner ham.

Etter min mening er det ikke nødvendigvis så svarthvitt som at du enten har dem hjemme når du har fri, eller bruker barnehagen likevel og dermed er en mor som ser barnet ditt som en byrde. Jeg skjønner ikke vitsen med å si slike ting - det er jo direkte slemt og sårende. Og det finnes nok utrolig mange grunner til at noen velger å gjøre det. Som i TS sitt tilfelle at du er opptatt av tilvenningen (stakkars TS, som bare stilte et enkelt spørsmål og fikk alt dette bråket). Eller som noen et par innlegg over poengterer: at noen trenger alenetiden for å fungere i foreldrerollen. Hva angår sistnevte grunn så er det øyensynlig svært populært her på KG å stadfeste at "Da skulle du ikke fått barn i det hele tatt". KG-fasiten er jo tydeligvis at alle disse foreldrene går på spa og nipper champagne mens de sukker lykkelig over å slippe å tilbringe tid med barnet. Sannheten er trolig langt mer nyansert. Det kan handle om alt fra fysiske og psykiske problemer, samlivstrøbbel og unge foreldre som var uforberedt på hva som ventet, til foreldre som har en spesielt tøff arbeidssituasjon eller andre faktorer i livet som gjør at de blir veldig slitne. De fleste gjør så godt de kan, og trenger ikke fordømming fra dette forumet på toppen av utfordringer i hverdagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...