Gå til innhold

Veien fra Trondheim mot Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folken!

 

Tenkte å kjøre fra Trondheim mot Oslo, men litt usikkert liksom på kostnaden og tidsbruka. Har dere noe erfaringer om hvor mye drivstoff bruker en bensin-bil (mazda 6 2004) fra Trondheim til Oslo? Jeg lurer også på bompenger for denne retning. Jeg har ikke kjørt på en lang vei før, derfor trenger deres hjelp! Min bil bruker ca 20 L per 200 km, er det ulik når det gjelder langkjøring?    

Mvh

 

Anonymkode: 536c8...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tid: https://www.google.no/maps/dir/Trondheim/Oslo/@61.6496244,8.0719832,7z/am=t/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x466d319747037e53:0xbf7c8288f3cf3d4!2m2!1d10.3950528!2d63.4305149!1m5!1m1!1s0x46416e61f267f039:0x7e92605fd3231e9a!2m2!1d10.7522454!2d59.9138688?hl=en

Tar ca 6.5 time i følge google maps. Har selv kjørt oslo trondheim på 5.5 timer på sommeren. Nå er det dårlige føre og det vil være rimelig å anta lenger kjøretid enn 6.5 time nå.

Bompenger:

https://kontohjelp.no/bompengekalkulator

179kr i bompenger

 

forbruk:

20L/200km = 1 liter på mila --> 50 mil til oslo * 1liter pr mil = 50liter 

Som du er inne på vil nok bilen bruke mindre bensin på en slik langtur, jeg ville nok gjettet på et forbruk på 0.8 liter på mila, enda mindre om du kjører veldig forsiktig.

 

Anonymkode: f9e78...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn med 7-8 timer på den turen nå, er noe j... glatt mange steder om du skal kjøre nå de nærmeste dagene. Du kommer til å bruke omtrent 0,7l pr.mil vil jeg tro :) God tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også velge mellom pest- eller kolera-veiene:

Østerdalen - et elginfisert isbane om vinteren. Livsfarlig om vinteren i normal fart

Over Dovre - snøhelvete; glatt og umulig å se gjennom vinduet midt i en snøstorm. Nede i dalstrøkene er veien infisert av fotobokser og trafikken går i 60- mil etter mil

God tur!

Anonymkode: 53da0...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta pauser underveis, ta en strekk på kroppen og gå litt rundt. Veldig viktig for å holde hodet klart under kjøreturen.

Anonymkode: 47351...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tradisjonelt så bruker man mindre bensin på langkjøring, men det kommer an på hvordan man kjører selvfølgelig.

Å kjøre over Dovre er fint hvis det er bra vær og lyst, men kan være litt stress hvis det er veldig dårlig vær, mørkt og glatt. Nedover Gudbrandsdalen er er det fint å kjøre så sant det ikke er glatt. Fra Hamar/Kolomon så er det veldig fint å kjøre og 2-felt i hver retning og stort sett lovlig å kjøre i 100 km/t og motorveien går helt inn til Oslo. Mener det er 3 eller 4 bommer fra Hamar til Oslo sentrum.

Har ikke kjørt Østerdalen, men den veien ender til slutt på E6 rett sør for Hamar.

Ville beregnet god tid og gode dekk:) 

Anonymkode: 93cf1...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker ned til TS sine erfaringer som sjåfør over fjellet vinterstid. En kan oppleve mye rart når det gjelder vær og føre. 

En urutinert sjåfør som skal kjøre langt bør ta en pause hver time. Strekke på beina og koble av litt. Det er mer slitsomt å kjøre i skumring, og snødrev kan være krevende. 

Selv kjører jeg oftest strekningen med et stopp, 2 hvis jeg kjeder meg eller været er jævelig. 

TS, om du er urutinert, så legg deg bak en trailer, og hold passe avstand. Da er du tryggere, de ser elger og sånt bedre. 

Jeg hadde kjørt Østerdalen (gjør det oftest om jeg ikke har en grunn til å velge Gudbrandsdalen), det er mindre "høyfjell" og bakker. Start tidlig på dagen, ha med kaffe og niste, og ikke la tanken gå under 1/2 i det mest øde området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...