Gå til innhold

I år skal vi faktisk feire Thanksgiving..


Calleia

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Wenda skrev:

En takk for avlingene. Mye likt høstakkefest som var en tradisjon også i Norge. Jeg ser virkelig ikke problemet med å tilbakeføre en slik dag, men pga at verden har blitt så liten som det den er i dag så ser jeg heller ikke på det som et problem at dagen blir samtidig som den amerikanske dagen isteden i oktober (? om jeg husker riktig) slik det var før i tiden her i norge

Forskjellen er vel, som noen nevnte over, at i USA, Canada, og de andre landene er feiringene en nasjonal høytidsdag, og at det virker litt merkelig å feire et annet lands høytidsdager.

Som jeg sa, jeg ser heller ikke problemet med å ha en (høst)takkefest, men hvorfor Thanksgiving?

Anonymkode: 274b6...d10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er vel, som noen nevnte over, at i USA, Canada, og de andre landene er feiringene en nasjonal høytidsdag, og at det virker litt merkelig å feire et annet lands høytidsdager.

Som jeg sa, jeg ser heller ikke problemet med å ha en (høst)takkefest, men hvorfor Thanksgiving?

Anonymkode: 274b6...d10

Okei , så om jeg kaller det høsttakkefest da, så er alle fornøyde? ;) 

Uansett hva man ønsker å kalle det, så er mitt utgangspunkt at vi skal ha en dag hvor vi tenker over hva og hvem som gjør at livene våre er bra..  :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer Thanksgiving for åttende gang i år, og for meg er det bare som en ekstra julaften (men uten gaver). Tilbringe dagen med venner og familie og spise seg så mett at du triller bort til sofaen etterpå. :vetikke: 

Å ta en runde på hva hver enkelt er takknemlig for virker egentlig litt anstrengt etter min mening, spesielt dersom det forventes en lang tale fra hver person. Klarer man ikke fortelle familiemedlemmer og venner at man setter pris på dem utenom spesielle anledninger, så bør det ikke tvinges fram.

I år regner jeg Thanksgiving som vellykket hvis vi klarer å komme gjennom kvelden uten altfor mye klaging og fortvilelse over Donald Trump.

(Mannen min er amerikansk. Bare nevner det før noen begynner å rope mot skjermen. :ler: )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å holde fest og fortelle hverandre hva man er takknemlige for. Null problem å lage sine egne tradisjoner. :) 

Men kall det ikke Thanksgiving, for det er det ikke. Det er i seg selv historieløst og fryktelig respektløst. Bare fordi man har sett det på TV og synes det ser koselig ut gjør det ikke riktig å skulle lage meningsløse kopier av amerikanske tradisjoner som faktisk er basert på deres egen historie! Hva vet du egentlig om Thanksgiving, TS? Du virker jo helt historieløs der du gjør narr av amerikansk historie på denne måten.

Det blir som noen sier at amerikanere skulle feiret 17. mai fordi de har sett barnetog på TV og synes det var søtt, uten å ofre historien bak en tanke. Det blir bare absurd og respektløst.

Anonymkode: 53255...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit å holde fest og fortelle hverandre hva man er takknemlige for. Null problem å lage sine egne tradisjoner. :) 

Men kall det ikke Thanksgiving, for det er det ikke. Det er i seg selv historieløst og fryktelig respektløst. Bare fordi man har sett det på TV og synes det ser koselig ut gjør det ikke riktig å skulle lage meningsløse kopier av amerikanske tradisjoner som faktisk er basert på deres egen historie! Hva vet du egentlig om Thanksgiving, TS? Du virker jo helt historieløs der du gjør narr av amerikansk historie på denne måten.

Det blir som noen sier at amerikanere skulle feiret 17. mai fordi de har sett barnetog på TV og synes det var søtt, uten å ofre historien bak en tanke. Det blir bare absurd og respektløst.

Anonymkode: 53255...aff

Nå er det forskjell på en nasjonaldag og slikt da.

Anonymkode: aeb12...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi pengene til en god sak, f.eks Syrias barn, istedet for å sløse bort pengene på ENDA en overdådig meningsløs dag?

Anonymkode: c398e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gi pengene til en god sak, f.eks Syrias barn, istedet for å sløse bort pengene på ENDA en overdådig meningsløs dag?

Anonymkode: c398e...3a0

Hvorfor er du ikke ute og hjelper fattige, istedenfor å bruke tiden din her inne? Nei vent... går ann å gjøre BEGGE DELER!

Anonymkode: aeb12...292

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å gi pengene til en god sak, f.eks Syrias barn, istedet for å sløse bort pengene på ENDA en overdådig meningsløs dag?

Anonymkode: c398e...3a0

Hvilke penger snakkes det om her?  Jeg har ikke tenkt til å bruke en krone på denne dagen, annet enn maten som er på bordet.. Og den måtte vi i grunn hatt uansett.

Poenget med dette var kanskje å nettopp sette fokus på hvem som gjør at vi har det bra, og ikke hva vi har.. Altså fokus på et medmennesklig samfunn og ikke mastrealistisk . 

Men jeg tar det til etterretning.. Vi lar være å kalle det Thanksgiving ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det å si hva man er takknemlig for er en av de fineste tradisjonene de har i USA. 

 

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her lages det i stand til nå på lørdag. Er amerikansk statsborger og liker den tradisjonen bedre enn Halloween. 

Her blir det kalkun, lys potetmos med cheddarost og baconbiter, grønne grønnsaker, gule grønnsaker, saus, men står over stuffing i år. Og kaker til dessert ^^, Elsker å lage så det blir stor stas i hjemmet! ^_^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig. Jeg hadde ikke brydd meg om disse kommentarene du får om at du trenger ikke å feire, pga du er ikke amerikaner osv. Gjør det dere ønsker, det andre sier skal ikke påvirke dine valg!!

 

Anonymkode: 79e11...cef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/23/2016 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Høsttakkefest ble også feiret i oldtidens Hellas for å feire gudinnen Demeter

Anonymkode: d03a8...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11/23/2016 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Nei det har ikke noe med Gud å gjøre.  Det handler om å huske hvordan nybyggerne slaktet og drepte indianerne som ga dem mat slik at de ikke sultet.

Anonymkode: 19fe3...983

Du mener din historie om de snille besøk i Storbritannia og ellers i Europa rett? Sannheten er at over 90% av de fattige Native American Indian døde av sykdom hentet fra England. Ellers tror du at mange av de som bare hoppet rett fra båtene og begynte å hogge ned på folk?


Bedre at dere her i Norge adoptere Thanksgiving over den forbanne Black Friday driten jeg har sett så mye av de siste 4 uker.

 

Anonymkode: 01ec0...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 23.11.2016 den 15.02, AnonymBruker skrev:

Nei det har ikke noe med Gud å gjøre.  Det handler om å huske hvordan nybyggerne slaktet og drepte indianerne som ga dem mat slik at de ikke sultet.

Anonymkode: 19fe3...983

De fleste indianerne døde av sykdom, hele 99% av de faktisk. Men bra forsøk på anti-amerikansk propaganda:fnise:

Anonymkode: e9292...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.11.2016 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Høsttakkefest er da en del av norsk historie, du har kanskje ikke lest noe av det eller?

Anonymkode: e9292...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å herme etter amerikanske tradisjoner. Vi har en høstfest her i landet. Den er religiøs og heter

HØSTTAKKEFEST

Anonymkode: e14ea...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å herme etter amerikanske tradisjoner. Vi har en høstfest her i landet. Den er religiøs og heter

HØSTTAKKEFEST

Anonymkode: e14ea...3c5

Hvorfor er det så ille om man bruker det engelske begrepet istedet for det norske? Selve høsttakkefesten er den samme

Anonymkode: e9292...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2016 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Dette blir for dumt

Må man virkelig kopiere alt Amerikanere gjør ?

Med mindre man selv er fra USA eller Canada ( Ja de feire det i Canada også i Oktober ) så er det totalt idiotisk og feire thanksgiving

 

I motsetning til hva du tror så må man ikke kopiere alt de gjør i USA. 

Anonymkode: 19fe3...983

Sånn til opplysning er det ikke bare USA og Canada som feirer det. https://no.wikipedia.org/wiki/Thanksgiving. Så klart et ikke er helt idiotisk, det å samle venner og familie til middag er aldri idiotisk uansett anledning :) 

Anonymkode: a62ec...b62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...