Gå til innhold

Hvor lang tid tok deres fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vannet gikk hjemme 00.30, babyen kom 9 timer senere. Fikk vel rier ca 01.30. Regner man alltid fødselens lengde fra første rie?

Anonymkode: 10515...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vannet gikk hjemme 00.30, babyen kom 9 timer senere. Fikk vel rier ca 01.30. Regner man alltid fødselens lengde fra første rie?

Anonymkode: 10515...000

Er litt forskjellig, jeg regner det fra første rie og det er hva som står i journalen jeg forholder meg til så om i tvil så se hva journalen din sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra jeg kjente de første riene til barna var født:

Nr. 1: 11 timer

Nr. 2: 13 timer

Nr. 3: 9 timer

Nr. 4: 27 timer

Nr. 5: Ikke sikker. Jeg ble lagt inn på drypp (kaller man det det?), hadde ikke klokke, ikke klokke på rommet, heller. Antar 4-5 timer.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann var tre døgn fra første rie, 6 timer I aktiv fødsel.

Andremann var 19 timer fra første ri, 2 timer I aktiv fødsel.

Anonymkode: ed878...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lenge jeg var i aktiv fødsel, men fra vannet ble tatt (først da jeg fikk rier) tok det ca 7 timer til baby var ute :) 

Endret av Sille4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vannet gikk hjemme 00.30, babyen kom 9 timer senere. Fikk vel rier ca 01.30. Regner man alltid fødselens lengde fra første rie?

Anonymkode: 10515...000

Aktiv fødsel regnes vel fra 4 cm åpning.

Anonymkode: c02cf...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 timer fra første rie til babyen var ute. Var j****g vondt hele tiden, men selvsagt mest vondt de siste 6 (?) timene. Fikk ikke smertelindring under selve fødselen, men fikk spinalbedøvelse 2 timer før fødselen begynte pga. smertene. Hadde da 8 cm. åpning. Denne bedøvelsen gikk da ut før jeg måtte begynne å presse. 

Finner trøst i alle svarene som sier at fødsel nr. 2 tok kortere tid...

Anonymkode: 33f84...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Hønselouisa skrev:

Fem døgn fra første rie til han var ute. Jeg er tydeligvis så heldig at jeg kjenner hver eneste ri i lutealfasen... 

Lutealfasen er en del av menstruasjonssyklusen. Latensfasen heter den. Og er forøvrig ikke en del av fødsel. Ikke uvanlig at den varer i dagesvis. Stakkars deg, kan være både vondt og utmattende.

Anonymkode: a2bf9...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner man alltid fødselens lengde fra første rie?

Anonymkode: 10515...000

Mange kvinner gjør det, og det er forståelig hvis man har vonde rier før man er i aktiv fødsel, men "offisielt" regnes ikke en fødsel som startet før man har nådd 4 cm og har regelmessige rier. Jeg har i grunnen ikke hatt noen merkbar latensfase så både jeg og sykehuset regner samme lengde på fødselene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Arkana skrev:

Mange kvinner gjør det, og det er forståelig hvis man har vonde rier før man er i aktiv fødsel, men "offisielt" regnes ikke en fødsel som startet før man har nådd 4 cm og har regelmessige rier. Jeg har i grunnen ikke hatt noen merkbar latensfase så både jeg og sykehuset regner samme lengde på fødselene.

Samme AB som skrev at fødselen varte i 28 timer her. 

Jeg vet ikke hvor lenge jeg offisielt var i fødsel, da jeg kun hadde 2 cm. åpning da jeg ble innlagt pga. sterke smerter (og hadde da hatt 2 cm. åpning i nesten et døgn)  Fikk morfin (som ikke hjalp på riene men som gjorde at jeg fikk slappet av mellom riene, da smertene var konstante og jeg aldri fikk pause) og turte ikke "mase" mer på jordmødrene siden jeg hadde blitt sjekket 4 ganger (og sendt hjem fra sykehuset 1 gang) før jeg hadde 8 cm. åpning, så ingen vet når jeg nådde 4 cm. 

Selv om man offisielt sett regner en fødsel fra 4 cm åpning syntes jeg ikke det blir feil å telle fra første ri, da mange har sterke smerter fra første stund. Som førstegangsfødende hadde jeg følt meg litt lurt dersom jeg på forhånd hadde lest at en fødsel varer i f. eks. 6 timer, og endte opp med sterke smerter i over et døgn. :P 

Anonymkode: 33f84...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ganske nøyaktig to døgn fra jeg ble satt igang til jeg fødte. Hadde forskjellig grad av rier nesten hele tiden. Fikk riestorm ca 12 timer før fødsel, som overlegen valgte å "roe" med epidural fordi jeg bare hadde 1-2cm åpning. 

Fra 4 cm til fødsel gikk det omtrent 5 timer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8,5 timer fra jeg kom på sykehuset og hadde 5 cm. Tror det var igang 3-4 timer tidligere, men det blir glidende overganger da jeg hadde vonde kynnere i 2 døgn før og ujevne rier i minst 30 timer (men i deler av tiden var det sjeldne rier) før jeg ble lagt inn. De varierte i intensitet, varighet, tid imellom og lokalisasjon, så jeg trodde ikke egentlig at jeg var igang da vi dro på sykehuset (skulle ha hjelp til noe annet i påvente av fødsel). Det høres lenge ut, men da var det også moderate riesmerter og jeg trengte ikke epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer fra vannet gikk til baby i armene. 6 timer før fødsel ankom vi kk med 2 cm, tok 2 timer fra 5 cm til han var ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja, og siden jeg har så raske fødsler var jeg på sykehuset allerede så måtte ha bånd rundt magen helt til riene kom

Ble du satt igang? Eller lagt inn før termin for å være på vent? Våknet du i fødsel, slik at kroppen kan ha jobbet litt uten at du var bevisst det? Synes det høres vanvittig ut å åpne til 10 cm og ha rukket å presse ferdig også på så kort tid☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nr 1; 50 min på fødestua før barnet var ute. 

Her ble jeg sjekket inn på fødestua med tre cm åpning og noe småmurringer.  Vannet hadde gått hjemme uten at jeg var klar over det, for jeg trodde at når vannet gikk så ville det fosse, men det var bare litt småskvetting liksom. Helt sånn plutselig gikk jeg i full fødsel, barnet gled tilbake mellom pressriene så jeg måtte få hjelp av vakuum til å holde henne på plass. Hadde bestemt meg for at jeg ville ha epidural men det kunne jeg glemme fordi det gikk for kjapt. 

Nr 2 ; ca 10-15 min. 

Her ble jeg satt i gang på tirsdagen og barnet kom på natt til torsdagen. Det så ut til at det ville gå et døgn til før noe kom til å skje. Også her kjente jeg småmurringer. Men ca 2 timer etter 6 tablett rett før midnatt på onsdagen så fikk jeg  følelse av at barnet bevegde seg nedover, at hofter og halebeinet fikk press. Jeg fikk tildelt fødestue fordi som hun sa så virket det ut som om jeg snart skulle gå i fødsel. Så skjedde det plutselig enormt mye i este kvarter. Følte jeg måtte på do. Og plutselig fikk jeg rier og de ble fort kraftige. De føltes ut som om de kom uten stopp. Det hele føltes hektisk, kaotisk og unaturlig ut. De var liksom ikke mine rier. Ringte på jordmor som jeg enda ikke hadde hilst på. Da gikk jeg fra tre cm åpning til 6 cm så 8, vannavgang og full åpning mens hun holdt på å sjekke åpningen. Riene kom som bølger uten stopp. De kunne se at barnet slet siden jeg hadde ctg på. Hadde åtte lange rier på ti minutter så barnet pustet ikke når han kom ut. Dette var ikke mine rier, var som om medisinene tok over. Jeg holdt på å miste kontrollen, eller jeg mista kontrollen!  Måtte bare lukke øynene og gjøre som jordmor sa mens jeg pusta inn lystgass. Fikk liksom aldri pressrier men måtte stå på å presse i de ti minuttene fordi barnet hadde problemer. Kroppen min rakk ikke å spille på lag. Hadde ikke barnet satt fast så ville fødselen gått enda raskere. Plutselig var det leger og barneleger i rommet. De brettet,rev og slet i meg og alt sto på å få barnet ut. De skulle til å ta vakuum men så fikk vi ham ut. Rett og slett flaks at jeg fikk tildelt fødestua tidsnok. Og jeg er sjeleglad for at det var så kortvarig! Og for at vi begge kom oss ut av det uten meen. 

Denne jordmora var fantastisk mens det sto på og ikke minst etterpå! Resten av folka også men hun utmerket seg. 

Skulle jeg bli gravid igjen så får de heller ta ks på meg før jeg godkjenner å bli satt i gang og det til tross for at jeg har fobi mot å opereres. For siden jeg er av typen som ikke "kjenner" riene samt har rask åpningstid så synes jeg det å bli satt i gang er skummelt å ta sjangsen på igjen. 

Huff det ble et enormt langt innlegg fra meg nå, men la gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...