Gå til innhold

Jordmorstudent under fødselen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde med jordmorstudent, husker ikke om jeg ble spurt om det var greit.. Fødselen var kommet så langt når jeg kom på sykehuset og kunne ikke brydd meg mindre om hvem som var der. Jordmorstudentem tok faktisk i mot også og det gikk helt fint! Måtte sy litt med det er jo ikke hennes feil! 

Anonymkode: 7be85...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på dere som har født med jordmorstudent tilstede. Hvordan var det? Spør de om du kan ha student på forhånd? Følte du deg som en prøvekanin? Revnet du mye?

Anonymkode: fccd5...a99

Jordmorstudenter skal  ha et visst antall fødsler før de får godkjenning og kan jobbe selvstendig. Studenten kan oppleves som en ekstra resurs eller som en bytde, avhengig av den fødendes innstilling og situasjon og sist men ikke minst studentens måte å være og opptre på. Ergo kan du være både heldig og uheldig på samme måte som du kan med jordmoren eller om du får en medisinstudent som skal overvære fødselen. 

Pasienten skal alltid samtykke til at noen i under opplæring er tilstede under behandling/helsehjelpen. Så det trenger du ikke bekymre deg om. Tenk og over situasjoner der du får en jordmor du er lite happy for men en student du får vlig god kjemi med. 

Anonymkode: 8a32a...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jordmorstudent ved siste fødsel og fikk det med meg ca 12 timer etter fødsel... Men i og med at mannen viste om det så ble vi nok spurt...

Men uansett var hun vel dyktig og flink, ble trygg på henne og så hadde jeg også en jordmor til stede store deler av tiden (synes jo under fødsel at det var veldig service med to jordmødre, men det var jo da en grunn til det).

Anonymkode: fa217...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jordmorstudent, de spurte og jeg sa ja, hun tok i mot (var jordmor, jordmorstudent, lege og barnepleier der) gikk veldig fint, og hun var flink. 

Revnet en del, ja, men det hadde jeg nok gjort uansett. 39cm i hodeomkrets og 4,7kg ut på 3 pressrier.

Anonymkode: a0a2a...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en veldig informativ tråd! Jeg hadde ikke tenkt over denne problemstillingen i det hele tatt, men etter å ha lest gjennom svarene her er jeg positiv til at en eventuell jordmorstuden skal være til stede og kommer nok til å svare ja om jeg blir spurt om det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med en forskremt sykepleierstudent bare :fnise: Hennes første fødsel så hun stod bare i et hjørne og så på. Om jeg blir spurt denne gangen også kommer jeg til å si ja uansett hva slags student det er :)

Anonymkode: 84509...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde 10 cm åpning da det var vaktskifte, og ny jordmor hadde med jordmorstudent. Jeg ble ikke spurt, men hun ble jo presentert og jeg hadde ikke hatt problemer med å evt be henne gå. Jordmor var tilstede hele tiden og var den som hadde regien. Pga lav fosterlyd mm så strømmet det på med flere jordmødre, gynekolog og barnelege, så jeg merket ikke så mye til studenten. Hun virket usikker da hun skulle støtte før hodet kom, da grep jeg inn og sa at det måtte jordmor gjøre. Jeg fikk en stor grad 2 rift, og unngikk såvidt å skade endetarm, så jeg var glad det var en erfaren som støttet. Studenten sydde, da fulgte jordmor med på hvert sting og det var ikke vondt. I de første 8 timene av fødselen hadde det sikkert vært positivt med student, for den jordmoren jeg hadde da glemte å veilede, støtte og oppmuntre. 

Anonymkode: 3617a...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble spurt om vi kunne ha en student tilstede da jeg ble lagt inn og vi sa ja. Fikk en kjempekoselig jente fra Polen (snakket ikke norsk) og hun var helt nydelig å ha med under hele fødselen som tok nesten 10 timer. Hun var en fin støtte for oss alle, var flink å roe meg ned, holdt hånda mi (visste ikke at dette var noe jeg egentlig ønsket, haha) og var bare veldig behagelig. Hun forløste ikke. Jeg revnet "overalt" men det var pga komplikasjoner og ikke studenten. 

Velger gjerne student neste gang også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar,  høres ut som de aller fleste har hatt positive opplevelser i fht student! 

Anonymkode: fccd5...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen student med, fikk ikke forespørsel heller. Om jeg hadde fått det så hadde jeg sagt ja. Jeg var så likeglad at hvem som helst kunne kommet inn og glodd med midt i det aller helligste.

Endte med KS på mine fødsler uansett og om noen student var med der aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at jordmorstudenter i utgangspunktet er utdannede sykepleiere med erfaring og minst C i snittkarakter på sykepleiestudiet. De er ikke akkurat tatt inn fra gata for å se på en fødsel. Tenk på det som at det er en ekstra sykepleier til stede - med ekstra god tid til deg.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev nei på helsekosten og ga beskjed på oul at det var uaktuelt med student eller andre overflødige personer tilstede. Mannen fikk under tvil sitte på en stol ved hodet mitt, men ikke røre meg. Babyen satt seg fast og plutselig var det mange der inne. Utrolig lite gøy enda jeg var ganske borte. Alle var snille og veldig forsiktig fordi de var klar over forhistorien. Denne gangen skal jeg også gi beskjed i forkant 

Anonymkode: 960df...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke født, men om jeg noen gang skal det så kommer jeg til å si ja. Er selv sykepleier, og vet at når studenter er med så har de mye mer tid til pasienten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tydligvis en student der. Husker ikke om jeg ble spurt om det engang :-P risikofødsel så rommet var fullt av folk hele tida. Baby måtte ha hjelp ut med sugekopp og ved sying i ettertid skjønte jeg det var  en student pga andre jordmora måtte godkjenne verket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen tanker om studentens kjønn eventuelle seksuelle legning eller betyr ikke det noe?

Anonymkode: 3ce6a...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tanker om studentens kjønn eventuelle seksuelle legning eller betyr ikke det noe?

Anonymkode: 3ce6a...836

Betydde absolutt ingenting. Hun hadde nok ikke tent på en slik situasjon selv om hun var lesbisk, akkurat som jeg ikke tenner på å vaske peniser på jobb.

hadde ikke betydd noe om studenten var mann heller, han hadde likevel vært kvalifisert helsepersonell. 

Anonymkode: 31dd5...2f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen tanker om studentens kjønn eventuelle seksuelle legning eller betyr ikke det noe?

Anonymkode: 3ce6a...836

Hvorfor skulle det bety noe hos en student? Er det noen som bryr seg om kjønn eller legning hos legen eller jordmoren?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen student med, men to leger i tillegg til 2 jordmødre: revnet myyyyye! Så ikke bekymre deg ang revning ift student!

Anonymkode: 43e94...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med en jordmordstudent under fødsel og er veldig glad for det. Jordmor spurte meg da vi kom om.det vet greit og spurte meg om det var greit at jordmordstudenten undersøkte meg. Studenten var hos meg hele tiden og gjorde hele opplevelsen min på føden til en god opplevelse, anbefales til de som blir spurt i alle fall! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var førstegangs og det var vaktskifte 20 min før jeg fødte, og jeg hadde allerede hatt pressrier i 30 min da. Da kom en jordmorstudent og en jordmor, og studenten var den som "tok over" og tok imot baby. Merket ikke store forskjellen, var jo mildt sagt ganske opptatt 😅 Men jeg ble ikke spurt. Hun var mild, empatisk og veldig oppmerksom på hvordan jeg hadde det. Eneste som var fælt var når hun tøyde på vevet der nede... Det var verre enn pressingen! Men hun sluttet med én gang jeg nevnte det. Det var vel for å unngå å revne. Men det gjorde jeg desverre en del. Og det hadde ikke noe med jobben som studenten gjorde, for hun brukte slikt "støttetak" (finskegrep det heter?) og gjorde alt rett. Det var også hun som sydde meg, mens jm satt ved siden av og veiledet og hjalp. Jm tok siste stinget/stingene fordi det var en måte å sy på som studenten ikke hadde gjort før. Og det var vondt å bli sydd generelt, men bare når jm tok over at jeg måtte si "au!".. 😉

På forhånd hadde jeg aldri ville hatt med student eller flere folk enn nødvendig i det store og hele. Hadde skikkelig problem med GU'er og sånt.. Tidligere overgrep var noe jeg var litt redd for skulle "blusse opp" om det ble for mye folk og bli mye styrt på nedentil. Men der og da tenkte jeg faktisk ikke over det og studenten var utrolig flink. Hun hadde vel tatt imot rundt 40 babyer allerede så var ikke så uerfaren heller. I ettertid så var hun koselig å prate med også, men syntes det var best å snakke med den jordmoren som var der under mesteparten av fødselen og som jeg hadde utrolig god kjemi med. 

Anonymkode: a6ca7...1ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...