Gå til innhold

Hvorfor tar ikke alle smokk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Babyen min tar ikke smokk. Hun klir og spytter den ut igjen. Helt siden fødselen har hun slitt med suging. Hun fant ikke brystet selv slik det sies at de skal gjøre, og det tok lang tid å etablere ammingen, for hun var bare ikke interessert i hverken å gape eller suge. Noen som ver hvorfor enkelte babyer bare er sånn? Er det noe "galt" med henne siden hun mangler denne refleksen?

gjør ikke så mye sånn sett, men etter amming om natten sliter jeg veldig med å få henne til å sovne igjen. Mistenker at det hadde vært enklere om hun tok smokk.

Anonymkode: ad519...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare sånn at noen synes det er ok med noe i munnen og andre ikke. Det er ikke noe mer galt med din baby selv om hun ikke liker smokk eller sliter med sugeteknikk til amming.
Til eksempel hadde søsteren min smokk, mens jeg og bror min suttet henholdsvis på tommelen og pekefingeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker . Noen ganger må nok bare finne riktig smokk , en som stimulerer sugepunktet i ganen godt nok (det varierer fra barn til barn hvor denne er , så ingen smokk passer alle). Hvis sugepunktet er langt bak kan kanskje NUK eller Trøst-smokken fungere . 

Noen lar seg ikke lure og vil bare ha ekte pupp . 

Hvis de sliter med sugetaket også ved bryst kan det være stramt tungebånd . Det er mer vanlig enn mange tror , og de fleste barneleger og ØNH-leger har ikke kompetanse til å oppdage alle former for stramt tungebånd . Dvs at selv om lege sier at tungebåndet er fint kan det fortsatt være stramt . 

Har du vært i kontakt med ammehjelpen ? De oppdaget stramt tungebånd hos oss (selv om det allerede var klippet var det altså fortsatt for stramt for ønh kunne ikke klippe riktig ) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var særs kresen og var bare interessert i én eneste smokk, tror vi prøvde 10 ulike. Men han har veldig godt sugetak og til tider ekstremt sugebehov (angriper smokken som et lite dyr, inkludert grynting). Han fant heller ikke puppen selv etter fødsel, så det er nok ingen link der.

Anonymkode: c9173...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn MÅ jo ikke bruke smokk! Kanskje du er glad for det da barnet har blitt større og ikke bruker smokk. Ser at mange sliter med å få slutt på bruken av den. Mine tre har ikke brukt smokk, men det har blitt folk av de også. 

Anonymkode: e14d0...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tok aldri smokk. Jeg hadde veldig lyst at han skulle ta smokk, og var redd at han ville begynne å utte på fingere, så jeg prøvde lenge. Men tror han hadde rett og slett bare ikke så stor sutte-behov, sånn forklarte jeg det for meg selv. Begynte aldri å sutte på fingre heller.. Tok heller ikke flaske. 

Anonymkode: 4b826...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var ikke spesielt interessert i smokk. Han sluttet med smokk selv ved ca seks måneder, da bare lekte han med den. Jeg var heller ikke interessert i smokk som baby. Så noen er vel bare sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...