Gå til innhold

Uenige om hvor vi skal feire jul


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min, jeg og barna våre (4 og 1 år), bor sentralt på østlandet. Svigerfamilien bor 1 time unna, og vi besøker dem ca. 1 gang i måneden.  Mine foreldre bor i nord-norge, og vi besøker dem 1-2 ganger i året. Jeg ønsker å flytte nordover, men har akseptert at det ikke blir noe av siden mannen min ikke vil, og han heller ikke har noen jobbmuligheter der. Siden vi ser familien min så sjelden på grunn av den lange reiseveien, har jeg et sterkt ønske om at vi skaper en tradisjon med å feire jul der hvert år, noe vi har gjort siden barna ble født. Barna elsker våre juletradisjoner med å kjøre hest og slede for å hente juletre, sette grøt til nissen på låven, gå med gaver/godsaker til hestene i stallen på morgenen julaften, osv.. Så har vi feiret halve romjul + nyttår hos svigerfamilien. Mannen min har gått med på dette uten store protester, og tror han syns det er fint at barna hygger seg med tradisjonene våre. Min mor legger seg også i selen for at mannen min skal trives, og lager alltid juleribbe til ham, ved siden av vår tradisjonsmat. Nå vet jeg at i fjor lagde svigermor en scene og begynte å gråte da mannen min fortalte at vi kom til å feire jul hos min familie. (Svigerfamilien bruker å feire jul med sin andre sønn m/familie som bor rett i nærheten av dem, så det er ikke som om de sitter alene på julekvelden). Etter dette mener mannen min at vi bør feire jul hos hans familie annethvert år. Jeg har forståelse for at svigermor helst vil ha begge sønnene hos seg, og mannen min ville nok syns det var mest hyggelig å feire jul med sine egne foreldre (selv om jul ikke er en superviktig høytid for ham). Men jeg syns likevel de er litt urimelige siden vi ser min familie såpass sjelden, og vi har faktisk ikke mulighet til å reise opp en helg innimellom ellers i året, fordi det er for langt og for dyrt. Jeg har egentlig sagt til ham at jeg ikke går med på det, og at det blir jul hos min familie. Litt dårlig stemning her nå. Vet ikke hvordan vi kan bli enige. 

Hva mener dere?

 

Anonymkode: 8ff7b...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner godt at svigermor vil feire jul med hele familien. Og at mannen din vil feire jul hos sine foreldre også. Der er du urimelig synes jeg.

Kan dere ikke feire jul hos hans, og nyttår hos dine? Og bytte om til neste år.

Anonymkode: 422b0...80f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Aner ikke hvordan dere kan bli enige, men jeg synes argumentet ditt om at det er så stor forskjell mellom hvor mye dere ser hver av foreldrene bør telle ganske sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, og jeg synes ikke du er urimelig, med mindre foreldrene dine i Nord har familie utenom dere som er sammen med dem i julen, så synes jeg ganske synd på dem om de ikke får oppleve julen slik det har vært med besøk av dere som de sjeldent ser. Nå har jeg ikke barn selv, men jeg kan tenke meg at ongene dine har blitt vant til en magisk julaften i ekte nordnorsk stil og at det er viktig at de får være med begge sider av familien i løpet av året. Jeg håper du står på ditt 😊 Og så kan du jo foreslå masse juleforberedelser med svigers og barnebarn før dere reiser nordover, juleforberedelsene er jo kjempe koselig. Bake kaker å pakke inn gaver osv 😊 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg og eksen det, bortsett fra byttet på kjønnene. Var ikke noe problem for meg å feire jul hos svigers, koste oss.

Familien min forsto at vi valgte å gjøre det sånn

Anonymkode: f7790...5a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter dette mener mannen min at vi bør feire jul hos hans familie annethvert år

Da kan jo du foreslå at dere burde bo annethvert år på din hjemplass? Hvis rettferdighetsprinsippet er annethvert år, så kan det ikke bare gjelde når det passer han.

Anonymkode: b0ba2...088

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner godt at svigermor vil feire jul med hele familien. Og at mannen din vil feire jul hos sine foreldre også. Der er du urimelig synes jeg.

Kan dere ikke feire jul hos hans, og nyttår hos dine? Og bytte om til neste år.

De bor jo allerede i nærheten av hans familie, HAN får viljen sin med å bo på sin hjemplass, da er det rimelig fjernt å mene at trådstarter er urimelig fordi hun vil feire jul på sin hjemplass.

Anonymkode: b0ba2...088

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke du er urimelig.  dere treffer din familie så sjeldent at eg er enig i at jula bør legges hos dem. 

Samtidig har jeg forståelse for at svigers også ønsker å ha juletradisjoner med dere. hva med å ha en ordning med 2 juler i nord og en jul i øst? og at din familie inviteres østover for julefeiringen ? jeg forstår at man ønsker å feire jul med barna og sånn på østlandet også , men behøver det strengt tatt å være annahvert år? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å foreslå det som er skrevet over. En 2-1 ordning. 

Forstår at det er kjipt siden dere ser din familie så sjelden, men jeg forstår også godt at svigermor også vil ha dere der en gang i blandt. Jeg synes ikke det at hun ikke sitter alene på julaften er viktig. Det går også an å ta noen dager i romjulen eller over nyttår når dere ikke er hos din familie.

Anonymkode: 5ad76...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg du er litt urimelig, når du forlanger at alle juler skal feires med din familie. Det er langt og dyrt å reise, men hvis dere har råd til å reise til jul, så ville dere hatt råd til å reise en annen helg, eller til nyttår i stedet.

Hva med å feire jul hjemme hos dere selv. Da kunne dere invitert alle besteforeldrene til dere.

Til syvende og sist er det du og din mann som må bli enige. Jeg tror ikke det kommer noe godt utav at du prøver å trumfe gjennom din vilje uten å se hans side av saken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere løsninger på dette, inviter din familie fra Nord til dere eller til svigerfamilien og feire sammen.

Eller dere bytter på feiringen.

Uansett om du ser de sjeldent og det er gode tradisjoner så er det helligdag som ikke skjer hver dag, så dere burde bytte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom mannen din hadde vært villig til å flytte nordover, hadde du vært villig til å ALDRI mer feire jul med familien din, resten av livet?

Anonymkode: 7e2ac...43c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke ser problemet. Synes det er rettferdig å feire annenhver jul hos dine foreldre og hans foreldre. Kan dere ikke heller da bruke litt av ferien deres til å reise opp i nord en ekstra gang de årene dere feirer jul på østlandet? Eller så kan dere ha julen hos dere med begges foreldre + eventuelt øvrig familie. Eller at hans foreldre feirer med dere hos dine eller dine foreldre feirer med dere hos hans familie. 
Kanskje er det også mulig for dere å feire annenhvert år hos dine og hans, og det året dere feirer med hans reise opp en helg før jul eller i romjulen for å oppleve noen av dine/deres barns tradisjoner i nord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min, jeg og barna våre (4 og 1 år), bor sentralt på østlandet. Svigerfamilien bor 1 time unna, og vi besøker dem ca. 1 gang i måneden.  Mine foreldre bor i nord-norge, og vi besøker dem 1-2 ganger i året. Jeg ønsker å flytte nordover, men har akseptert at det ikke blir noe av siden mannen min ikke vil, og han heller ikke har noen jobbmuligheter der. Siden vi ser familien min så sjelden på grunn av den lange reiseveien, har jeg et sterkt ønske om at vi skaper en tradisjon med å feire jul der hvert år, noe vi har gjort siden barna ble født. Barna elsker våre juletradisjoner med å kjøre hest og slede for å hente juletre, sette grøt til nissen på låven, gå med gaver/godsaker til hestene i stallen på morgenen julaften, osv.. Så har vi feiret halve romjul + nyttår hos svigerfamilien. Mannen min har gått med på dette uten store protester, og tror han syns det er fint at barna hygger seg med tradisjonene våre. Min mor legger seg også i selen for at mannen min skal trives, og lager alltid juleribbe til ham, ved siden av vår tradisjonsmat. Nå vet jeg at i fjor lagde svigermor en scene og begynte å gråte da mannen min fortalte at vi kom til å feire jul hos min familie. (Svigerfamilien bruker å feire jul med sin andre sønn m/familie som bor rett i nærheten av dem, så det er ikke som om de sitter alene på julekvelden). Etter dette mener mannen min at vi bør feire jul hos hans familie annethvert år. Jeg har forståelse for at svigermor helst vil ha begge sønnene hos seg, og mannen min ville nok syns det var mest hyggelig å feire jul med sine egne foreldre (selv om jul ikke er en superviktig høytid for ham). Men jeg syns likevel de er litt urimelige siden vi ser min familie såpass sjelden, og vi har faktisk ikke mulighet til å reise opp en helg innimellom ellers i året, fordi det er for langt og for dyrt. Jeg har egentlig sagt til ham at jeg ikke går med på det, og at det blir jul hos min familie. Litt dårlig stemning her nå. Vet ikke hvordan vi kan bli enige. 

Hva mener dere?

 

Anonymkode: 8ff7b...396

Men, denne diskusjonen har vi jo nettopp hatt her inne. 

Anonymkode: c86e3...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dere må finne ut av det selv og at det ikke er noen fasit. Jeg har en venninne hvis brors familie alltid feirer jul med hennes familie. Det er fordi de bor i samme by som hans familie og ser dem derfor ukentlig, mens hennes familie bor langt unna. Det fungerer for dem. Når det er sagt, hvis dere ikke blir enige er vel annethvert år det mest rettferdige, og jeg skjønner jo at hans familie vil feire med ham også. Jeg tror jeg ville blitt ganske lei meg hvis et av mine barn en gang bestemte at vi aldri skulle få feire jul med dem. Julen er tross alt spesiell, selv om man ser hverandre ofte resten av året. Rent personlig synes jeg heller ikke at å se hans familie en gang i mnd er så ofte at det naturlig innebærer å aldri feire jul med dem. Jeg skjønner at det ikke er så lett fordi dere ser din familie sjeldnere enn hans, og jeg vet hvordan det er for vi bor selv på østlandet mens min familie bor i Nord-Norge, men jeg har jo selv valgt å bo langt unna og synes ikke det skal trumfe alle andres ønsker. Og forresten, de årene dere ikke reiser nordover i julen har dere jo råd til å dra dit en annen ferie. ;)

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns du er urimelig her. Uansett hvordan situasjonen er ellers i året er jul med familie, barn og barnebarn såpass spesielt at den bør dere dele mellom familiene deres. Jeg liker ikke å feire jul hos svigers av mange grunner. Men vi gjør det annethvert år, og jeg gjør alt for at vi skal ha det koselig og få flotte minner med barna. Det fortjener både barna, mannen og svigers. 

Dere bør heller prøve å få til noe annet det året dere ikke er hos foreldrene dine, enten nyttårsfeiring eller en lenger ferie eller noe. 

Anonymkode: 7b1ab...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...