Gå til innhold

Ringt opp av ukjent inkassobyrå på jobben


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe ganske merkelig skjedde idag, og jeg friker litt ut her. Ble ringt opp av inkassobyrå (husker ikke navnet, men lurer på om det var Visma), på plassen jeg sitter på jobben. Da jeg ikke var tilstede da ble telefonen oversatt til en kollega, og de spurte etter meg, ville ikke si noe om hva det gjaldt eller hvem de var til kollegaen min. 

Det som er litt skummelt her er at på den plassen jeg sitter er ikke telefonen min knyttet opp til mitt navn, da jeg ikke er fast ansatt. Vi har heller ikke direktenummerene til hvert kontor tilgjengelig eksternt, de som kontakter oss ringer et sentralbord, om ikke den som sitter ved pulten gir sitt eget direktenummer til den som ringer. 

Jeg mottok for noen dager siden en tlf fra ukjent nr på mobil, men jeg hørte ikke noe i andre enden da jeg tok den, så jeg la på og tok ikke telefonen mer, selv om de ringte igjen. Kan det være de som har ringt meg? Hvorfor ikke bruke et vanlig nummer? 

Uansett, så ringte jeg de opp igjen, og forsøkte å få klarhet i dette, da jeg er ganske sikker på at jeg ikke skylder noen noe penger. Når personen svarte kunne han ikke se at det stod noe på meg, eller hvem som hadde ringt meg eller hva det gjaldt, og han kunne ikke garantere at det ikke var en sak på meg pga de hadde ulike systemer, selv om han ikke fant noe. Ble overført til en saksbehandler, som sa det samme. 

Skjønner ingenting jeg nå. Hva i all verden er dette for noe?

Anonymkode: a55a7...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert noen du har fornærmet som vil hevne seg på deg.

Anonymkode: 6ae1a...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått inkassovarsel i posten da? De begynner jo ikke ringe før regningene har gått til inkasso.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Mulig jeg er helt på villspor, men har forstått det slik at visna er et regnskapsbyrå, ikke et inkassoselskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Ikke fått noen ting i posten, så skjønner fint lite 

Anonymkode: a55a7...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visma er ikke et inkassobyrå nei. Kan jo hende de bare ringte for å prøve å selge noen nye regnskapløsninger.

Anonymkode: 6de3f...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg vet så har vel ikke inkassobyråer lov til å kontakte deg på jobb. De må til og med ringe fra skjult nummer for at det ikke skal kunne syntes for andre at de ringer til deg. (i tilfelle du har gulesider app f.eks.) Jeg er ikke bombesikker assa, men mener da at det skal være veldig strengt!

Det skal ikke være til ulempe for deg at de tar kontakt, ergo - de skal ikke ta kontakt slik at andre skal kunne få vite at du har en inkassosak annet enn i posten der du har logo på, men det er jo som regel ikke så mange andre i postkassen din da.

Jeg syntes det hørtes veldig rart ut, spesielt om du ikke har noen inkassosak - det er jo mulig at det er et svindelforsøk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Ser nå at det er Gothia som har ringt, noen som har erfaringer med dette firmaet

Anonymkode: a55a7...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere over her: Visma har mange ulike tjenester i tillegg til å være et regnskapsbyrå, blant annet inkassoselskapet Visma Collectors. Man kan derfor i teorien støte bort i navnet visma ved inkassosaker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS:

Ser nå at det er Gothia som har ringt, noen som har erfaringer med dette firmaet

Anonymkode: a55a7...8c5

Ingen erfaringer med noe inkassobyrå overhodet, men om jeg var deg så ville jeg absolutt ringt dem opp igjen for å finne ut hvorfor de forsøker å oppnå kontakt med deg.

Hvis du ikke har noe utestående som har gått til inkasso så er det helt ufarlig å ringe dem, - og skulle du ha noe som har gått til inkasso så er det veldig lurt å ringe dem.

Anonymkode: 4810a...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS:

Ser nå at det er Gothia som har ringt, noen som har erfaringer med dette firmaet

Anonymkode: a55a7...8c5

Jeg har vært borti dem på jobb, har hverken positive eller negative erfaringer å dele. Så lenge de fikk pengene sine kan jeg ikke huske at vi opplevde noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.10.2016 den 19.23, canacas skrev:

Visma har mange selskaper, også et som driver inkasso. Sånn til info. 

Vi fikk med oss det når Aqua sa det...

Anonymkode: 5c29f...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de ikke fant noe på deg, du heller ikke har fått noe i posten og ikke kjenner til noen åpenbare grunn til at du skulle ha fått en inkasso så høres dette mest ut som et svindelforsøk. I det siste har det vært flere svindlere som også har ringt til bedrifters ansatte og påstått både det ene og det andre for å forsøke å lure til seg penger. 

Et inkassoselskap ville brukt ditt personlige mobilnr. ikke bedriftens. 

Anonymkode: feab7...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at noen har oppgitt feil telefonnummer når de har kjøpt ett eller annet, eller at nummeret tidligere har vært brukt av andre. Det opplevde jeg da vi fikk mobilnummer på jobb, de ringte fra inkassobyrå fordi nummeret jeg hadde fått var brukt før av noen som ikke betalte regningene sine...

Anonymkode: bb6bf...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...