Gå til innhold

Hvordan klarte du å endre din livsstil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva var det som fikk deg til å innse at det måtte skje en endring, hvilke grep gjorde du? For deg som hadde mange kilo overvekt, hvor mye gikk du ned? Hvilke fordeler merker du i hverdagen?

Trenger en solid dose motivasjon og inspirasjon!

Anonymkode: d3995...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var allerede dritlei av søtsug og stresset med å skaffe "nok" godteri. Jeg var flau hver eneste gang jeg handlet mat og engstelig hver gang jeg måtte kjøpe klær. Jeg var lei meg hver eneste gang jeg tømte kjøleskapet for råtne grønnsaker. Jeg var slapp og matlei. Jeg mislikte hvordan kroppen min føltes, spesielt når jeg beveget meg. Så fikk jeg ikke igjen bukseknappen. Da tok jeg meg sammen og sluttet å "halvsulte" meg, "småspise" sjokolade og potetgull og overspise middag, innførte faste måltider hver dag, og begynte å kjøpe ordentlig mat istedenfor godteri. Dessuten bestemte jeg meg for å bevege meg mer.

Men dette hadde jeg gjort før, og jeg hadde gått opp igjen (20-25 kilo) før, etter å ha gjort dette en stund, men heldigvis gikk det opp for meg at det som betyr noe er at jeg klarer å gjøre det jeg gjør, lenge - resten av livet, helst - så jeg fokuserte på å gjøre det så lett og hyggelig som mulig. Jobbe med instinktene mine istedenfor mot dem. Det har vært - og er - en prosess, men dette er noen grep jeg har tatt:

  • Lese meg opp på ernæring, psykologi, sosiologi, markedsføring osv, teste ut hypoteser, og ikke bare blindt tro på det jeg har blitt fortalt.
  • Jobbe med tanker og innstilling og omgivelser, og ikke bare vaner. 
  • Ikke fokusere på å "spise sunt", men spise funksjonelt: Mat jeg liker i passelige mengder, og som gir meg overskudd.
  • Ingen mat er feil/usunn - det handler om dosering. Alt til sin tid.
  • Slutte å tenke at jeg "må trene" - hverdagsaktivitet er mye mer effektivt for meg, fordi det kan jeg gjennomføre - hver dag.
  • Planlegge måltidene mine og sørger for at jeg har alt jeg trenger for å lage dem. Jeg handler med liste og unngår å kjøpe ting som ikke står på lista.

Jeg startet med å telle kalorier, først med Grete Roede, som jeg var kjent med fra før, inntil jeg oppdaget at filosofien deres var jo akkurat det som gjorde god ernæring umulig for meg, og gikk over til Myfitnesspal - etterhvert som jeg ble mer trygg på at jeg kunne styre mitt eget inntak, ble jeg mer og mer uavhengig av å telle kalorier, så nå spiser jeg bare hva jeg har planlagt, men justerer om nødvendig.

Så jeg kom meg ned de 20-25 kiloene i løpet av et år, og har vært på målvekt i to år nå. Jeg føler meg generelt friskere, roligere, mer fokusert og tålmodig og ubekymret, mer energisk og utholdende. Søtsuget er så godt som borte, men appetitten er på topp og jeg gleder meg til alle måltider. Utgifter til mat er redusert, og jeg kan kjøpe billigere og finere klær. Leddsmerter jeg hadde (tær, knær, korsrygg) er forsvunnet. 

Alt i alt - veldig fornøyd! Neida, rett og slett overveldet over hvor lite som skulle til og hvor enorme endringer som er mulige med enkle grep. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva du mener med at filosofien til G.R gjorde god ernæring umulig for deg? Det store fokuse på kalorier?

Takk for veldig bra innspill!

Anonymkode: d3995...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over til moderat lavkarbo, søtsuget forsvant og dette muliggjør også at man kan kose seg med kaker etc iblant uten dårlig samvittighet. My fitness pal fungerte for meg  også. Samtidig satte jeg meg realistiske mål, istedet for å prøve å trene hver eneste dag. Begynte også med lystbetont aktivitet, innså at å tvinge seg til å jogge er lite hensiktsmessig når man hater det. 

Anonymkode: d77c5...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskap er det aller viktigste for å makte å endre egen livsstil, da det er kunnskap som gir forståelse for det man driver med samt troen på at man kan lykkes, uten kunnskap så ledes mange inn på ville veier som bare er midlertidige endringer. Alt for mange begir seg i kast med livsstilsprosjekter som er så avvikende fra hva som ansees som normal livsstil at det er helt sykt, dessverre blendes folk av villedende lovnader som ikke henger på greip sett fra ett faglig ståsted.

Alt ved en livsstil kan forklares med kunnskap, kunnskap kan lett forklare hvorfor noen er i fysisk dårlig form, hvorfor noen er undervektig mens andre er overvektig. Man kan alltid med riktig kunnskap forklare og finne årsakene til hvorfor noen har 25 kilo for mye eller hvorfor andre blir helt andpusten av å gå fem etasjer opp i trapper. Analyserer man med kunnskap noen sin livsstil så kan man peke eksakt på hva som ikke er bra og hva som er bra, det er dette den de gjelder må endre på.

Ikke alle har tro på fagmiljøet, dessuten lar de seg villede av kostholdsråd som kolliderer kraftig med og som blir advart mot av fagmiljøet (har vært harde debatter om f.eks. lavkarbo hvor fagmiljøet har angrepet kostholdsrådene de gir på det sterkeste og sågar pekt på hvor manipulerende de teoriene er). Den kommersielle slanke-diettene er dog avhengig av å villede samt komplisere det hele, jo mer uoversiktlig rådene som kommer er dess flere hiver seg på bølgene som gjør at de får solgt bøker og råd, kommersiell-livsstilsrådgivning er derfor tjent med at det er mange slankemyter der ute så det er vanskelig å skille god kunnskap fra villedende kunnskap. Hvis alle hadde lyttet til fagmiljøet så hadde de ikke tjent penger på løgnene og de totalt feilaktige rådene dem gir, de selger sine egne lavkalori-kurer som noe helt annet enn hva det er selv om fagmiljøet også kan forklare ettertrykkelig hva kurene baserer seg på - det medfører at noen går rundt med en karbohydratskrekk som er helt ubegrunnet og tror de må spise så ekstremt og unaturlig at dem skal vandre rundt i ketose og den illeluktende eimen dem da må la omgivelsene sine lukte på.

Men er kunnskap som er nøkkelen her, den da folk tar til seg fagmiljøets anbefalinger og faktisk tar til seg og også tror på at dem kan justere egen livsstil og oppnå resultater, den dagen er det håp. Så hva alle burde startet med, det er å tilegne seg god og riktig kunnskap for så å justere egen livsstil ut fra dette. Kunnskap maner dog til tålmodighet. nedgang slik kommersiell livsstilsrådgivning gir og slik man leser om i reklamer og ukeblader er urealistisk. Sikkert derfor så mange velger syke kurer som lover nettopp gull og grønne skoger, folk må innse at det ikke nytter å gå på midlertidige prosjekter og bli skuffet gang etter gang bare for å prøve nye og tullete kostholdsråd som er like sprøtt som det forrige de forsøkte.

Kunnskap og fagmiljøet forklarer også hvor alternative disse rådene er, det blir liksom på nivå med hva healing og helbredelse ved bønn er for legevitenskapen, en lapskaus av useriøsitet som er så villedende at dem som har kunnskap sitter og rister oppgitt på hodet av de villedende forklaringsmodulene de benytter i bøkene sine etc. For ille at mennesker uten ernæringsutdannelse og som blir skjelt ut av fagmiljøet skal kunne tjene seg rike på totalt feilaktige påstander som det forklaringsmodulene er, skulle ikke vært lovlig å selge kurer som annet enn hva de er - ekstreme lavkalorikurer, men det holder jo dem som selger det helt kjeft om og sier at folk går ned i vekt fordi dem er i ketose m.m. For noe bullshit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, made4u skrev:

Kunnskap er det aller viktigste for å makte å endre egen livsstil, da det er kunnskap som gir forståelse for det man driver med samt troen på at man kan lykkes, uten kunnskap så ledes mange inn på ville veier som bare er midlertidige endringer. Alt for mange begir seg i kast med livsstilsprosjekter som er så avvikende fra hva som ansees som normal livsstil at det er helt sykt, dessverre blendes folk av villedende lovnader som ikke henger på greip sett fra ett faglig ståsted.

Alt ved en livsstil kan forklares med kunnskap, kunnskap kan lett forklare hvorfor noen er i fysisk dårlig form, hvorfor noen er undervektig mens andre er overvektig. Man kan alltid med riktig kunnskap forklare og finne årsakene til hvorfor noen har 25 kilo for mye eller hvorfor andre blir helt andpusten av å gå fem etasjer opp i trapper. Analyserer man med kunnskap noen sin livsstil så kan man peke eksakt på hva som ikke er bra og hva som er bra, det er dette den de gjelder må endre på.

Ikke alle har tro på fagmiljøet, dessuten lar de seg villede av kostholdsråd som kolliderer kraftig med og som blir advart mot av fagmiljøet (har vært harde debatter om f.eks. lavkarbo hvor fagmiljøet har angrepet kostholdsrådene de gir på det sterkeste og sågar pekt på hvor manipulerende de teoriene er). Den kommersielle slanke-diettene er dog avhengig av å villede samt komplisere det hele, jo mer uoversiktlig rådene som kommer er dess flere hiver seg på bølgene som gjør at de får solgt bøker og råd, kommersiell-livsstilsrådgivning er derfor tjent med at det er mange slankemyter der ute så det er vanskelig å skille god kunnskap fra villedende kunnskap. Hvis alle hadde lyttet til fagmiljøet så hadde de ikke tjent penger på løgnene og de totalt feilaktige rådene dem gir, de selger sine egne lavkalori-kurer som noe helt annet enn hva det er selv om fagmiljøet også kan forklare ettertrykkelig hva kurene baserer seg på - det medfører at noen går rundt med en karbohydratskrekk som er helt ubegrunnet og tror de må spise så ekstremt og unaturlig at dem skal vandre rundt i ketose og den illeluktende eimen dem da må la omgivelsene sine lukte på.

Men er kunnskap som er nøkkelen her, den da folk tar til seg fagmiljøets anbefalinger og faktisk tar til seg og også tror på at dem kan justere egen livsstil og oppnå resultater, den dagen er det håp. Så hva alle burde startet med, det er å tilegne seg god og riktig kunnskap for så å justere egen livsstil ut fra dette. Kunnskap maner dog til tålmodighet. nedgang slik kommersiell livsstilsrådgivning gir og slik man leser om i reklamer og ukeblader er urealistisk. Sikkert derfor så mange velger syke kurer som lover nettopp gull og grønne skoger, folk må innse at det ikke nytter å gå på midlertidige prosjekter og bli skuffet gang etter gang bare for å prøve nye og tullete kostholdsråd som er like sprøtt som det forrige de forsøkte.

Kunnskap og fagmiljøet forklarer også hvor alternative disse rådene er, det blir liksom på nivå med hva healing og helbredelse ved bønn er for legevitenskapen, en lapskaus av useriøsitet som er så villedende at dem som har kunnskap sitter og rister oppgitt på hodet av de villedende forklaringsmodulene de benytter i bøkene sine etc. For ille at mennesker uten ernæringsutdannelse og som blir skjelt ut av fagmiljøet skal kunne tjene seg rike på totalt feilaktige påstander som det forklaringsmodulene er, skulle ikke vært lovlig å selge kurer som annet enn hva de er - ekstreme lavkalorikurer, men det holder jo dem som selger det helt kjeft om og sier at folk går ned i vekt fordi dem er i ketose m.m. For noe bullshit!!

Og hvordan har all denne kunnskapen hjulpet akkurat DEG til å ha en sunn livsstil? 

Anonymkode: 65323...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan har all denne kunnskapen hjulpet akkurat DEG til å ha en sunn livsstil? 

Anonymkode: 65323...3fb

Nå er jeg på ingen måte opptatt av å spise optimalt eller å være supersunn, i så fall hadde jeg ikke spist seigmenn i går f.eks., og lørdag spiste jeg chips. Absolutt ikke tro at jeg drikker vann i stedet for brus hver gang... Dessuten så snuser jeg, det er nok min mest usunne vane.

Men ja, kunnskap og viten om at kostholdsforandringer hjelper meg i den grad at jeg klarer å ha troen på og beholde motivasjonen oppe over lengre perioder når jeg korrigerer vekten - jeg vet at resultatene da kommer. Alt for mange gir opp av mangel på ekstreme resultater som er urealistiske forventninger, det tør jeg påstå at er mangel på kunnskap - ergo er god kunnskap en vesentlig faktor her.

Jeg nevnte kunnskap her, fordi det er så mange som tyr til ekstreme midlertidige løsninger, som taper kampen hver eneste gang og gyver på gang etter gang med den skuffelsen det gir... Ville bare gi folk en tankevekker, hva om de heller revurderte de mislykkede prosjektene og tok til seg riktigere kunnskap som omhandler livsstilsendringer og at man må ha tålmodighet (kunnskapen sier at det virker og at resultatene kommer - det er viktig å vite).

Så alt for irrelevant var det dog ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hva du mener med at filosofien til G.R gjorde god ernæring umulig for deg? Det store fokuse på kalorier?

Takk for veldig bra innspill!

Anonymkode: d3995...83d

Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Tvert imot; fokus på kalorier er helt OK, det er "verdinøytralt" - å få kontroll på kalorier inn/kalorier ut er helt nødvendig for vektmestring.

Det GR (og Helsedirektoratet) gjør, er - som jeg oppfatter det - å fokusere på "riktig kosthold", og "riktig" sammen med "kosthold" blir helt feil (også etter min mening) - vi er alle forskjellige med forskjellige livssituasjoner, preferanser og behov - det er utallige måter å få et bra nok kosthold på, mer enn bra nok gir ingen ekstrapoeng, og ingen kosthold er "riktige" eller perfekte. Å strebe etter den perfekte dietten, fører til restriktivt matinntak og prestasjonsangst og ofte regelrett helseangst. Å spise restriktivt over noe tid, klarer alle, men å fortsette med det, når alt mulig velsmakende er innenfor rekkevidde, er umulig. (Vel, det er mulig, men da er vi over på spiseforstyrrelseområdet.) Når man har påtvunget seg selv et restriktivt opplegg lenge nok, vil man bare ta igjen det tapte så snart man får muligheten. "Muligheten" kan være hva som helst av påskudd - "sabotasje" fra venner og familie, sykdom, reise, ferie, bursdag. 

Det eneste man trenger, er nok av alt og ikke for mye av noe. Dette er så fleksibelt at det skulle være mulig for alle å få til. 

For noen kan et mer strukturert opplegg være nødvendig, men jeg er redd for at mange fler feiler, helt unødvendig, i forsøket på å "gjøre det riktig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...