Gå til innhold

Hva spise for å bli mett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal prøve å spise sunt fremover, men sliter litt.

Går på skole 08-1530, og spiser gjerne brødskiver for å bli mett til frokost(0750) og lunsj(1130) Men jeg trenger noe rundt kø 0930 og 14 også, og siden pausene er korte blir det gjerne boller og annet usunt. Prøvde meg på gulrøtter en dag, men det metter ikke. Salat, grønnsaker osv metter ikke magen min føler jeg... kun brødmat, boller og kjøtt/fisk som gjør det. Og dette blir et problem på skolen, når det gjelder å spise sunt. Har et budsjett på 90kr dagen på mat.... vil så gjerne bli tynn

Anonymkode: 83479...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis 5-6 mandler og litt frukt. Da føler du deg mere mett. Eller så kan du jo smøre noen knekkebrød.

Anonymkode: e441a...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir aldri mett lenge av frukt og grønt alene uten å spise store mengder. Hva med å spise en sukkerfri yoghurt, en banan, en liten håndfull nøtter, et knekkebrød med pålegg også heller ta noe grønt ve siden av som litte ekstra "fyll"?

For øvrig er det trist å lese at du så gjerne vil bli tynn. Kan hende du ikke mener det slik, men jeg opplever at du kanskje legger feil forventninger i å endre kroppen litt. Sunn spising handler om å gi kroppen god og variert næring som gir den mulighet til å fungere optimalt. Tenk heller hva vil gi hjernen best funksjonalitet neste timen? Boller og sjokolade eller yoghurt med fersk frukt og noe hele korn? (Og av og til har man faktisk godt av litt godis og, men kanskje ikke før skoletimer;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva består salaten av? Det blir brått mer mettende dersom du har i bønner, linser, kikerter, litt kjøtt eller fisk, nøtter og frø. Prøv deg frem. Det tar gjerne litt tid før kroppen venner seg til ny mat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter og egg synes jeg metter godt :) Folk er forskjellige, så bare prøv deg frem. Som nevnt over så tar det også tid for kroppen å venne seg til et endret kosthold. Da er det normalt å være litt ekstra sulten. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du må spise fire måltider før middag så vil jeg påstå at du ikke spiser nok til måltidene? Spis en stor nok frokost til at du holder til lunsj, og en mettende lunsj så du holder til middag. Småspising er ikke lurt!

Forslag til frokost:

Eggerøre med avokado og litt brød med smør

Smoothie med bær, en halv banan, havregryn og fløte

Hjemmelaget müsli (lag musli med havregryn, frø og nøtter) med h-melk

 

Forslag til lunsj:

Middagsrester (eventuelt de som kan spises kalde)

Salat med 3-4 egg og dressing

Tunfisksalat med brød og smør

Karbonader med salat til

Omelettmuffins (du finner oppskrift med google)

 

Her gjelder det ikke først og fremst å bli tynn, men å spise næringsrik og god mat!

Anonymkode: 9b6c3...426

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha som mål å bli tynn. Hvis du spiser lite, blir du tynn, men du vil også bli sulten. Du vil bli mett når du spiser nok og balansert og næringsrikt. Du må spise bra hvis du skal få noe utbytte av undervisningen.

Din og min livssituasjon er ikke den samme - jeg er hjemmeværende og helt sikkert både mindre enn deg (161 cm) og mindre aktiv - men jeg lever godt og spiser sunt for 65 kroner dagen. Hvis du planlegger godt og ikke har dyre vaner, kan du (med dagens prisnivå) klare deg godt på et månedsbudsjett = daglig kaloribehov. Regn ut ditt her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Denne artikkelen forklarer det bedre enn jeg er i stand til: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/ 

men jeg vil føye til dette: 

  • 3-4 måltider daglig burde være tilstrekkelig. Spis deg heller god og mett enn å småspise. Du skal ikke holde deg mett (vær oppmerksom på at reklamen prøver å få deg til å tro at det er farlig å bli sulten), du skal bli mett til måltidene og passe sulten igjen før du spiser neste gang.
  • Sett sammen måltidene dine sånn at du får i deg mat fra alle matvaregruppene hver dag, og noe fra flere grupper til hvert måltid. Matvaregrupper er frukt - grønnsaker - korn og stivelsesholdige grønnsaker - fisk, kjøtt, egg, bønner - melkeprodukter - fett og oljer - nøtter og frø.
  • Lag maten din selv og ta med matpakke når du kan. 
  • Kjøp passe store forpakninger - som regel så stort som mulig av det som holder seg lenge og så lite som mulig av det som er lettbedervelig. 
  • Se på kilopris og ikke la deg lure av "tilbud" og "førpriser".
  • Ikke kjøp jallamat, hipstermat, juksemat. Det meste av bearbeiding og forseggjort emballasje utgjør fordyrende tillegg.
  • Ha tilstrekkelig variasjon, men ikke ha for mye åpent om gangen. Et triks her er å alternere mellom forskjellige matvarer i samme kategori.
  • Kjøp mat du liker og spis opp alt.
  • Det du gjør oftest, teller mest. Spis billig mat til hverdags og finere/dyrere ved spesielle anledninger. Da blir det også mer stas. 
     
Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med havregryn med melk/havregrøt til frokost? Det burde holde deg mett helt til lunsj. Hvis du trenger noe mellom middag og lunsj kan du f.eks spise en banan/eple. Husk at du heller ikke MÅ spise hver gang du blir litt småsulten, og det er ikke farlig å være sulten. Det er ikke noe galt med småspising så lenge det du spiser er sunt, men da må du spise mindre til de andre måltidene hvis du vil ned i vekt. Det kan også hende at en del av dette sitter i hodet på deg, og hvis du hele tiden tenker at ingenting annet enn brød/boller metter, så vil du gå og kjenne etter om du er sulten hele tiden bare for å bevise det. Prøv å være sulten en dag mellom frokost og lunsj, det tar ikke livet av deg.

Anonymkode: ce2c6...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...