Gå til innhold

800 kalorier om dagen?


HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

Jeg så innslaget, inntil han på mindre enn 1 sekund og uten lyd hadde målt blodsukkeret til en av deltagerene.

Jeg kjenner apparatet han brukte og vet hvorledes det fungerer. Både interessen min og seriøsiteten hans falt rett til jorden.

Anonymkode: 59eb1...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.10.2016 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Og når du er i mål da? Da går du jo åpenbart opp i vekt igjen, så hva er vitsen?  Det finnes bare en måte å gå ned i vekt på og det er varige livstidsendringer over tid. Derfor er rådet bare tull og for å selge bøker, siden de fleste som vil ned i vekt ikke har viljestyrke eller evne til å snu om livet sitt til noe positivt, og derfor trenger ekstremløsninger for å gå ned. Det er den samme ekstreme tankegangen som gjør at de er feite. Det er enten  eller, enten må man rase ned i vekt eller så må man spise langt over behov. Det starter med å snu den tankegangen. 800 kalorier i 8 uker. Bruk hodet, det er verken bærekraftig eller sunt for kroppen. Du kommer bare til å bli skranglete men likevel bære på masse fett og slapp hud. 

Anonymkode: 0a836...36f

veldig riktig sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. oktober 2016 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Og når du er i mål da? Da går du jo åpenbart opp i vekt igjen, så hva er vitsen?  Det finnes bare en måte å gå ned i vekt på og det er varige livstidsendringer over tid. Derfor er rådet bare tull og for å selge bøker, siden de fleste som vil ned i vekt ikke har viljestyrke eller evne til å snu om livet sitt til noe positivt, og derfor trenger ekstremløsninger for å gå ned. Det er den samme ekstreme tankegangen som gjør at de er feite. Det er enten  eller, enten må man rase ned i vekt eller så må man spise langt over behov. Det starter med å snu den tankegangen. 800 kalorier i 8 uker. Bruk hodet, det er verken bærekraftig eller sunt for kroppen. Du kommer bare til å bli skranglete men likevel bære på masse fett og slapp hud. 

Anonymkode: 0a836...36f

Dette stemmer faktisk ikke. Man har forsket på dette og ja man får fortere opp i vekt men har vist seg at de som går går fort ned i en start fase har større sannsynlighet for å holde en lavere vekt lenger enn de som går ned sakte men sikkert heleveien. 

https://www.google.no/amp/s/sunnskepsis.wordpress.com/2014/10/31/raskt-vekttap-er-ikke-nodvendigvis-verre/amp/?client=safari

Anonymkode: 77aa1...7da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg som bryter med kvinneguidens regler ang. for lite matinntak og helseskadelige råd.

-Saraby, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2016 den 16.21, AnonymBruker skrev:

men har vist seg at de som går går fort ned i en start fase har større sannsynlighet for å holde en lavere vekt lenger enn de som går ned sakte men sikkert heleveien. 

Forskning viser mye selvimotsigende, altså direkte sprikende resultater. Mange studier er ikke alt for mye verdt og noe å basere seg på, også dem presenteres i fagtidskrifter og kan presenteres som sannheter. Kommersiell livsstilsindustri bestiller sågar studier med et ønske om et visst resultat, samme gjør sukker-industrien.

Vet du hva, det skal jeg fortelle deg. Uansett kur eller livsstilsendring, det går alltid raskest i starten - dog raskere for dem som går på spesifike kurer enn dem som legger om livsstilen.

Å legge om livsstilen stuper man ikke raskt ned i vekt av, men det er udiskutabelt det eneste som virker på sikt - ergo er det grunn til å stille seg spørsmålstegn ved hva han som drifter sunnskepsis siden viser til her, jeg tar det på konto for dårlig kilde i så fall, altså en samling av bestilte studier.

At livsstilsendringer er tingen er nemlig noe et fagmiljø er klokkeklart enig i at er det beste, så i lys av det så viser jeg til det kjente faktum at man bør være skeptisk til kilder og også hva som presenteres, også når det er studier som viser noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Det er ikke noe problem å gå ned raskt. 800 kcal er ikke faretruende lavt over kort tid. Anoreksia er ikke farlig den første tiden, det er når det har gått over tid etter å ha konsumert seg selv av både muskler og fett og man begynner å angripe indre organer at faren oppstår. Det er det man mener er faren med at kroppen spiser av musklene ved ekstrem undervekt. Ikke de synlige musklene( ikke at det er bra når det skjer), men hovedsakelig hjertemuskelen. Ved død når man har anoreksi så er det som oftest hjertet som svikter.

To the point. Om man sulter seg selv som en "vanlig" slanker så kan vedkommende fint overleve på 800 kcal om dagen over en kortere periode.

Grunnen til at det ikke er anbefalt er følgende:

Man sprekker fordi man konstant er sulten

Man spiser for lite, blodsukkeret styrter og man sprekker lettere slik at man ofte spiser mer enn man i utgangspunktet ville gjort og lettere legger på seg enda mer enn opprinnelig vekt.

Man "ødelegger" forbrenningen

Om en spiser for lite over tid så tærer kroppen like mye på musklene som på fettet, noe som fører til at forbrenningen faktisk skrus ned. Dette er IKKE å ødelegge forbrenningen. Det går ikke an å ødelegge forbrenningen, da dør man.

Men man REDUSERER den inntil muskelmassen er optimal igjen ved å øke kaloriene igjen inntil skjevbalansen mellom muskler og fett er stabilisert. Dette er grunnen til at folk legger på seg mer fett enn de hadde i utgangspunktet når de begynner å spise mer igjen. Fettforbrenningen vil bli optimal igjen når muskelmassen økt til normalt igjen.

Det er derfor man anbefaler "reverse dieting" når en skal øke kaloriene igjen.

Hadde det vært helsefarlig å ikke spise optimalt over kortere perioder så hadde ikke menneskeheten overlevd til å nå dit vi er i dag.

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Runforit skrev:

Man ødelegger "forbrenningen"

Aldri, man ødelegger aldri forbrenningen...

Da får du argumentere for hvordan forbrenningen skal bli ødelagt, så kan jeg svare tilbake med å fortelle deg at det du hevder er feil og begrunne hvorfor...

Er en vannvittig feilslått myte den setningen der, forbrenningen kan sies ødelagt den dagen man er død og den stopper opp - inntil da så fungerer forbrenningen helt fint...

Ja, jeg vet at noen har dels alvorlige stoffskiftesykdommer - søker du på søkesider som er oppslagsverk for leger og helsepersonell så kan du se selv hvilken fakta dem har tilgjengelig. En overvekt på 2-3 kilo er det folk med de alvorligste stoffskiftesykdommene utvikler i snitt, de fleste med dårlig forbrenning er altså nesten normalvektige.

Livsstil har mer og si for overvekt, den varierer vesentlig mer enn forbrenningen selv sammenlignet med dem som har de mest alvorlige stoffskiftesykdommene. De fleste overvektige har helt normal forbrenning, det er livsstilen som er feil.

Det er sykdommer som skaper betydelig mer overvekt enn lav forbrenning (stoffskiftesykdommer).

Å se deg argumentere for at friske mennesker har ødelagt sin forbrenning har jeg virkelig lyst å debattere med deg, så kom med noe jeg kan slå tilbake på om det så kan vi ta en frisk debatt på det... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit
2 timer siden, made4u skrev:

Aldri, man ødelegger aldri forbrenningen...

Da får du argumentere for hvordan forbrenningen skal bli ødelagt, så kan jeg svare tilbake med å fortelle deg at det du hevder er feil og begrunne hvorfor...

Er en vannvittig feilslått myte den setningen der, forbrenningen kan sies ødelagt den dagen man er død og den stopper opp - inntil da så fungerer forbrenningen helt fint...

Ja, jeg vet at noen har dels alvorlige stoffskiftesykdommer - søker du på søkesider som er oppslagsverk for leger og helsepersonell så kan du se selv hvilken fakta dem har tilgjengelig. En overvekt på 2-3 kilo er det folk med de alvorligste stoffskiftesykdommene utvikler i snitt, de fleste med dårlig forbrenning er altså nesten normalvektige.

Livsstil har mer og si for overvekt, den varierer vesentlig mer enn forbrenningen selv sammenlignet med dem som har de mest alvorlige stoffskiftesykdommene. De fleste overvektige har helt normal forbrenning, det er livsstilen som er feil.

Det er sykdommer som skaper betydelig mer overvekt enn lav forbrenning (stoffskiftesykdommer).

Å se deg argumentere for at friske mennesker har ødelagt sin forbrenning har jeg virkelig lyst å debattere med deg, så kom med noe jeg kan slå tilbake på om det så kan vi ta en frisk debatt på det... :)

 

 

Les igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, made4u skrev:

Aldri, man ødelegger aldri forbrenningen...

-snip-

 

 

Bare av ren vennlighet: Å bedrive sitatfusk (altså å endre teksten man siterer slik at det ser ut som den siterte har sagt noe annet enn det vedkommende vittelig har gjort; Det er fusk i faget og setter sitatfuskeren i et lys hvor vedkommende mister absolutt all troverdighet.

Dette kun for info når jeg ser sitatjukset ditt.

Anonymkode: d4e80...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. oktober 2016 den 20.01, made4u skrev:

Det gjør dem ikke alltid nei, noen såkalte eksperter har ikke bare bra å komme med og å anbefale et inntak på 800kcal dag skulle diskvalifisert vedkommende fra debatten umiddelbart spør du meg.

Statistikk kan man lære mye av, den forteller klokkeklart hvilken metoder som er gode og hvilken som ikke er det. En streng diett med for mye kaloriunderskudd lykkes ikke mennesker med, er flere grunner til det da det er voldsomt vanskelig selv for de som kan mest om ernæring i overgangen fra en vektreduksjon til å opprettholde en ny vekt. Med så lavt kalori-inntak så har man alt påvirket kroppen så negativt at man må spise lite i starten selv når vekten skal opprettholdes. Når dette er vanskelig selv for dem med mye kunnskap om ernæring så sier det seg selv at for vanlige folk så blir det umulig, dessuten går nær samtlige tilbake til nær sagt sitt vante kosthold etter en vektreduksjon, noen går tilbake til det men forsøker å spise mindre (noe som igjen vil måtte være å kjempe mot egen kropp ett helt liv, det fungerer bare ikke).

Eksperter som uttaler slik har ikke en gang tatt seg bryet med å se på hva dem har gjort dem som reelt har lykkes, selvfølgelig har dem endret livsstil til noe dem har enkelt for å leve med - ingen kan kjempe mot naturen og egen fysiologi.

Grunnen til at slanke mennesker er slanke er nettopp vanene deres, er vaner som får folk til å legge på seg også - altså det er livsstilsvaner alt handler om og det er livsstilen så må endres. Det er den eneste veien til suksess.

At en ekspert uttaler annet endrer ikke det, jeg personlig misliker slike uttalelser sterkt og ser slike uttalelser som verdiløse og rett og slett falske forhåpninger. Det riktige å si er at overvekt tar tid å utvikle, og nei det går ikke kjemperaskt å få bort heller, jojo-effekten innhenter da nær samtlige og da blir alt fullstendig meningsløst.

Ingen burde gi så falske forhåpninger. Nå vet jeg ikke hvem som gav dem, men er sterkt uenig med vedkommende.

Jeg kan vel ikke si dette ettersom innlegget hvor jeg henviser til medisinskvitenskapelig statistikk blir slettet av moderator. Jeg sier IKKE at man skal spise 800 kcal men syns likevel ikke man skal spre usannheter og rett skal være rett. For meg blir dette sensurering, men du får vise til statistikken din du da siden jeg ikke får lov. 

Anonymkode: 77aa1...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke å gå på en diett, for å gå ned i vekt. Men jeg har selv gått på 1-2 ukers dietter selv. Dette fordi jeg har gått fort opp i vekt pga en mnd eller to utskeielser (f. eks juletider, mye alkohol i sommerferie osv) vekten går fort ned, og når jeg begynner å lever normalt, så holder vekten seg der, fordi dette er min normal vekt (normal vekt: 53-55kilo). Dersom du er overvektig, så er du nøtt til å endre livsstilen din. Det er ikke vits å gå ned 14 kilo for så å gå rett opp igjen. Når det er sagt så har jeg levd en periode på 500 kalorier, det er jo litt mindre enn du skisserer, men fyttigrisen! Det føltes ikke bra, og det var ganske komplisert å sette sammen måltidene. 

Anonymkode: ea4f5...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...