Gå til innhold

Sigaretter og avhengighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte å røyke sent i livet for å dempe stress. Nå er jeg avhengig.  Trist......

Anonymkode: 4ca57...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest _Carine

Vel, kva trudde du kom til å skje? Dei gode nyhetene er at du alltids kan slutte igjen om du er villig til det og legger ned innsats for å komma i mål 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok trist. Flere og flere slutter med røyking, færre og færre begynner å røyke. Det er ikke lenger ansett for å være "kult" å røyke.

Jeg røyket i 24 år! Er så utrolig sjeleglad for at jeg greide å slutte i 2010. Det føles utrolig godt og jeg er stolt av meg selv fremdeles, seks år etterpå. Har ikke hatt noen sprekk i de årene som har gått. Når jeg sluttet, sluttet jeg for godt!

Anbefaler deg på det sterkeste å slutte! Det er forferdelig dyrt å røyke og helsen din får svi. Det er ingenting som taler FOR å røyke, derimot er det mange grunner som taler for å slutte.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. oktober 2016 den 17.37, AnonymBruker skrev:

Begynte å røyke sent i livet for å dempe stress. Nå er jeg avhengig.  Trist......

Anonymkode: 4ca57...688

Om du ønsker å bli kvitt vanen så husk på at selv om du slutter så er du en røyker, akkurat som en alkoholiker som ikke drikker lenger fremdeles er en alkoholiker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du ønsker å bli kvitt vanen så husk på at selv om du slutter så er du en røyker, akkurat som en alkoholiker som ikke drikker lenger fremdeles er en alkoholiker.

Kjenner mange eks-røykere som fint kan ta seg en røyk eller to på fest uten at de sklir tilbake.

Ikke at det er å anbefale uansett. Men dropp den overdrevene propagandaen og ikke sammenlikn alkohol og nikotin da disse brukes veldig forskjellig og har en veldig forskjellig effekt på kroppen.

Anonymkode: 22acd...ac6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange eks-røykere som fint kan ta seg en røyk eller to på fest uten at de sklir tilbake.

Ikke at det er å anbefale uansett. Men dropp den overdrevene propagandaen og ikke sammenlikn alkohol og nikotin da disse brukes veldig forskjellig og har en veldig forskjellig effekt på kroppen.

Anonymkode: 22acd...ac6

Anser det ikke som propaganda 

De som kan klare seg som festrøykere er få.

Jeg har ikke røkt siden mai 2014 men anser meg som røker likevel, var da festrøyker med ca 4-5 røk i mnd

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyka fra 15 til 39.

har nå vært røykfri i mange år og det blir ikke aktuelt å begynne igjen. Noen sprekker i fylla har det dog vært. Men seriøst så savner jeg det av og til. Ta med kaffekoppen ut på trappa. Sitte i den kjølige morgenlufta å se innover skogen og ha 10 min. for seg selv. Reine avspenningsyoga. Sigarett er desverre også et nærmest perfekt doseringsapparat.

Etter trekket kommer virkningen umiddelbart. Og det er lett å justere mtp dype drap og lette drag.Avhengig av behov.

Skjønte at jeg måtte slutte etter barn nr.2 Hosten begynte å bli stygg, begynte å irriterer meg over luktas som hag igjen. Det ble vanskeligere med årene å finne steder å gjemme seg for "de moralsk overlegnes" bedlatende blikk, klaging og dumme vitser.

Hater fremdeles den værste av de alle, Høybråten som ble røykelovens far. Sigarett Snuten (SS) elv.

identifiserer meg med røykere enda og har sympati. Kommer aldri til å stå skulder til skulder med "friskis" gjengen i fordømmelsen og vitsene deres.

Anonymkode: aaf0b...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg røyka fra 15 til 39.

har nå vært røykfri i mange år og det blir ikke aktuelt å begynne igjen. Noen sprekker i fylla har det dog vært. Men seriøst så savner jeg det av og til. Ta med kaffekoppen ut på trappa. Sitte i den kjølige morgenlufta å se innover skogen og ha 10 min. for seg selv. Reine avspenningsyoga. Sigarett er desverre også et nærmest perfekt doseringsapparat.

Etter trekket kommer virkningen umiddelbart. Og det er lett å justere mtp dype drap og lette drag.Avhengig av behov.

Skjønte at jeg måtte slutte etter barn nr.2 Hosten begynte å bli stygg, begynte å irriterer meg over luktas som hag igjen. Det ble vanskeligere med årene å finne steder å gjemme seg for "de moralsk overlegnes" bedlatende blikk, klaging og dumme vitser.

Hater fremdeles den værste av de alle, Høybråten som ble røykelovens far. Sigarett Snuten (SS) elv.

identifiserer meg med røykere enda og har sympati. Kommer aldri til å stå skulder til skulder med "friskis" gjengen i fordømmelsen og vitsene deres.

Anonymkode: aaf0b...000

Da er vi to, har aldri helt skjønt hvorfor røkere er fritt vilt for enkelte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Jeg skjønner den godt. Har røyket i alle år jeg også. Jeg har i de siste året/årene trappet ned til sigaretter kuni helgene. Fungerer greit, men målet er jo helt stopp. Enig i at det er nesten som yoga. sittepå veranda med kaffe og en røyk.

 

med hilsen fra

jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som kongen: Å slutte å røyke var skuffende enkelt!
Det sitter bare i hodet. Selv sluttet jeg for 10 år siden, etter å ha røkt i 18 år. Jeg bare bestemte meg for å slutte, trappet ned i en uke og sluttet så tvert. Vet du, det var ikke vanskelig i det hele tatt!
Røykesuget, som så mange skylder på, vare kun noen få sekunder. Det vanskeligste er å bli kvitt vanene. Det å ikke skulle røyke på de tidspunktene man forbandt med røyk. Som for eksempel sammen med kaffekoppen ute på trappa, etter middag, i sosiale sammenhenger eller lignende.
Min måte var å sørge for å fylle disse tidspunktene med noe annet. Det går fint an å ta kaffekoppen ute selv om man ikke røyker (sjokolade funker også veldig godt til kaffe.....), det går an å gå en tur etter middag og det går an å fylle tiden du vanligvis røyket ellers med andre ting. Som sagt er det kun noen sekunder du faktisk har røykesug, resten sitter i hodet.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har savnet røyken og jeg kan fint oppholde meg sammen med andre som røyker utenat jeg blir fristet.
Jeg har kanskje heller blitt en av "friskisgjengen" som det refereres til over her..... Beklager det, men jeg har ingen sympati med de som sier det er så vanskelig å slutte, for det er det faktisk ikke, man må bare bestemme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok litt forskjell på folk når det kommer til avhengighet. Jeg røyka fast i tre år, men det ble mest på grunn sv det sosiale på jobben. Når jeg slutta å jobbe der, og ikke gikk rundt andre som røykte hele tiden, så følte jeg aldri noe behov for å røyke. Nå røyker jeg bare dersom jeg drikker alkohol og syns det er helt greit. Har aldri kjent på den følelsen av å våkne og ha lyst på en sigarett.

Anonymkode: 0a856...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Om du ønsker å bli kvitt vanen så husk på at selv om du slutter så er du en røyker, akkurat som en alkoholiker som ikke drikker lenger fremdeles er en alkoholiker.

Nei, dette er helt feil måte å tenke på og øker bare sjansen for at du begynner igjen. Når du har sluttet å røyke er du ikke lenger en røyker. Hvis du ser på deg selv som en røyker er jo det naturlige for deg å røyke, og så må du hver dag prøve å oppføre deg som en du ikke er. Hvis du ikke røyker er du ikke avhengig, og da trenger du ikke oppføre deg som en avhengig heller. 

I stedet for å jobbe mot deg selv, les Endelig Ikke-Røyker av Allen Carr. Den gjør det lett å slutte, og du kommer ikke til å savne skiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Angelheart2 skrev:

Sier som kongen: Å slutte å røyke var skuffende enkelt!
Det sitter bare i hodet. Selv sluttet jeg for 10 år siden, etter å ha røkt i 18 år. Jeg bare bestemte meg for å slutte, trappet ned i en uke og sluttet så tvert. Vet du, det var ikke vanskelig i det hele tatt!
Røykesuget, som så mange skylder på, vare kun noen få sekunder. Det vanskeligste er å bli kvitt vanene. Det å ikke skulle røyke på de tidspunktene man forbandt med røyk. Som for eksempel sammen med kaffekoppen ute på trappa, etter middag, i sosiale sammenhenger eller lignende.
Min måte var å sørge for å fylle disse tidspunktene med noe annet. Det går fint an å ta kaffekoppen ute selv om man ikke røyker (sjokolade funker også veldig godt til kaffe.....), det går an å gå en tur etter middag og det går an å fylle tiden du vanligvis røyket ellers med andre ting. Som sagt er det kun noen sekunder du faktisk har røykesug, resten sitter i hodet.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har savnet røyken og jeg kan fint oppholde meg sammen med andre som røyker utenat jeg blir fristet.
Jeg har kanskje heller blitt en av "friskisgjengen" som det refereres til over her..... Beklager det, men jeg har ingen sympati med de som sier det er så vanskelig å slutte, for det er det faktisk ikke, man må bare bestemme seg!

Gratulerer med røykestopp.

Husk at selv om noe er enkelt for deg så betyr ikke det at det er enkelt for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...