Gå til innhold

Spørsmål til dere som er flink med planter/blomster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke så god erfaring med planter. Tidligere har de visnet så fort, sikkert fordi jeg ikke har vært så god til å pleie de.....

Men nå har jeg en Aloevera-plante som jeg kjøpte for et par uker siden. Den har fått flere spirer og det virker som den ikke har så god plass i potten lengre. Jeg vet jo noen kan bli ganske store, men denne vokser ganske så rett oppover. Bør jeg plante denne over i en ny potte? 

Jeg synes snittblomster er fine, men de holder jo ikke like lenge som det flere potteplanter gjør. Hvilke snittblomster vil holde seg lengst? Har så lyst på noen lange som kan settes i en stor vase på gulvet. Men det er så kjedelig å kjøpe om de visner etter kun en uke. 

Også har jeg lyst å ha noen planter ute som holder seg fine nå som det er kaldere. Jeg vet at lyng holder seg bra, men jeg er ikke så glad i det. Finnes det andre planter som holder seg lenge i kulden? 

Anonymkode: 9c83d...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roser holder lenge (Max 14 dager) hvis du snitter de, har kaldt vann og passer på at bladene ikke kommer i vannet og er flink til å skifte vann. Hvis du syns vanlig roser er kjedelig er grenroser også nydelig. 

Ellers har vi en stor vase med eukalyptus blader og brudeslør i- det holder lenge, men er kanskje ikke det du tenkte på. Det er hvertfall veldig dekorativt og lukter friskt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hun andre sa, eucalyptus blader, de er fantastisk. Ellers kan jo du alternativt tenke på å tørke snittblomster, der er både eucalyptus og hortensia i snitt fantastiske! Mener også å ha sett enkelte butikker har fått inn bjørkegreiner også. de står jo veldig lenge. Siste alternativ er jo trollhassel.

Ang. aloe vera, hvis du skal plante den om i annen potte så mener jeg den skal ha spesialjord. (kaktusjord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...