Gå til innhold

Svettet ut sengen - hvordan vaske/tørke?


mijaa

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er syk med feber, og i natt har jeg visst svettet som en gris.. Da jeg våknet var både jeg, puta, dyna og overmadrassen klissvåte. Det lukter ikke spesielt godt,  for å si det sånn.. Sengetøyet og puta er jo greit, det er det bare å vaske, men hva i alle dager skal jeg gjøre med selve dyna og overmadrassen? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overmadrassen sender du til rens og neste gang du er innom IKEA kjøper du en madrassbeskytter. Den kan vaskes i maskin. Selve dyna kan også sendes til vaskeri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyna kan du også ta i vaskemaskin. Har en hund som har hatt uhell i senga flere ganger pga sykdom,  og har alltid vasket dyna i maskinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
54 minutter siden, Nasse1 skrev:

Dyna kan du også ta i vaskemaskin. Har en hund som har hatt uhell i senga flere ganger pga sykdom,  og har alltid vasket dyna i maskinen. 

Hund i senga?????? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Coolaid skrev:

Hund i senga?????? 

Ja, det er vel ikke helt uvanlig. Mange som lar hunden sove i senga om natta.

Jeg har hund, men jeg tillater ikke hund i senga.

Nok avsporing.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har en avdeling av JYSK nærmere enn IKEA, så har Jysk også madrassbeskyttere i mange mål som lett kan vaskes i maskin. Man spenner den på overmadrassen, slik at denne og madrassen under blir beskyttet mot flekker og svette. Siden madrassbeskytteren er så tynn, går den lett inn i vaskemaskinen og kan få seg en runde der i ny og ne.

De har mange størrelser. Eksempel:

http://jysk.no/soverom/overmadrasser/plus/madrassbeskytter-plus-t20-160x200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Keikolina
44 minutter siden, Coolaid skrev:

Hund i senga?????? 

Shih-tzuen min sover også i senga. Hun fryser så fælt, ha ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) puta, dyna og sengetøyet får seg en ordentlig vask as we speak, men jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre med madrassen.. Jeg er såpass syk at det å forlate huset er det siste som frister, så jeg tror jeg legger den ut til lufting enn så lenge, også får jeg se hva jeg gjør senere. Takk for tips om madrassbeskytter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mijaa skrev:

Tusen takk for svar! :) puta, dyna og sengetøyet får seg en ordentlig vask as we speak, men jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre med madrassen.. Jeg er såpass syk at det å forlate huset er det siste som frister, så jeg tror jeg legger den ut til lufting enn så lenge, også får jeg se hva jeg gjør senere. Takk for tips om madrassbeskytter!

Kanskje du kan ta av trekket på overmadrassen og vaske det i maskinen?

Jeg har gjort det, men det var ikke klissvått av svette da. 

God bedring iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et dampstrykejern? I så fall kan du stryke madrassen med det. Ha gjerne litt eddik i vannkammeret også, det tar bakterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
8 timer siden, Million skrev:

Ja, det er vel ikke helt uvanlig. Mange som lar hunden sove i senga om natta.

Jeg har hund, men jeg tillater ikke hund i senga.

Nok avsporing.

Det er langt fra uvanlig.

Det er likevel like ekkelt. 

Det er vel akkurat det samme som å ha på seg sko i sengen + hårene.

Nok en avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg i forrige uke også... Men det luktet ikke særlig mye av svetten da. Men dyna og alt sammen ble helt gjennomvått! Kan ha noe med at etter en paracet så skrudde jeg varmelakenet på fullt før jeg sovnet, og da jeg våknet så bare :svett:

Uansett, jeg hengte ut dyna gjennom vinduet (dobbeltdyne, får den ikke i maskina), og så skrudde jeg varmelakenet på fullt gjennom hele dagen for å dampe ut det fuktige. Dyna ble tørr til kvelden, men jeg måtte sove på andre siden av sengen, så det ble ikke helt tørt. Aldri opplevd lignende, helt vanvittig hvor mye det går ann å svette!

Anonymkode: 1d68e...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madrassen kan du dynke med bakepulver og vann. La det ligge til det tørker og støvsug :) FUnker veldig bra.

Anonymkode: 35077...2c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang du blir syk og misstenker at du kan komme til å svette deg helt ut, legg ett stort og tykt frottehåndkle over madrassen og ett håndkle på puta. Frotteen tar av fukten. Ha gjerne ett håndkle mellom deg og dyna og. Jeg svetter i perioder MYE og har aldeles ikke mulighet til å vaske dyner og puter og overmadrass daglig så da bruker jeg frottehåndkler til perioden er over, da vasker jeg :)

Sulosi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi svetter vel alle endel når vi sover, og vasker ikke dyne, pute og madrass hver dag akkurat. Ingen krise om madrassen bare tørker. Men det som kan tas i maskin er jo greit å gjøre :)

Anonymkode: cbac8...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en madrassbeskytter på Fagmøbler, den tåler kokevask i maskin + tørketromling.

Før vi oppdaget madrassbeskyttere, så byttet vi faktisk ut hele overmadrassen hvert år/annethvert år (snakker da om de tynne som ikke er så dyre).

Anonymkode: 06dd8...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...