Gå til innhold

Kristendom om homofili


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om man egentlig kan være personlig kristen/kristen om man er homofil? Er det ikke slik at man synder til gud osv?

Anonymkode: 7f729...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan man, men ikke når man aktivt velger å leve ut legningen og leve i synden :)

Anonymkode: 6e187...08b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan det :) De færreste (om noen) følger alle reglene i bibelen. Om det hadde vært kriteriet for å være kristen og tro på Gud, så hadde nesten ingen vært kristne.

Anonymkode: cc947...359

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om familien er veldig kristen vil ikke de akseptere deg som homofil så da har du det presset på deg å "kurere" deg.

Anonymkode: a2a1c...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan man, men ikke når man aktivt velger å leve ut legningen og leve i synden :)

Anonymkode: 6e187...08b

Det er ingen som velger å være homofil da.

Anonymkode: 7f729...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21. oktober 2016 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Om familien er veldig kristen vil ikke de akseptere deg som homofil så da har du det presset på deg å "kurere" deg.

Anonymkode: a2a1c...ba0

Dette stemmer altså IKKE. Min far og stemor er veldig kristne, og min søster kom for noen år siden ut som bifil. Det er ingen forskjellsbehandling eller negative miner om den saken. De har aldri prøvd å kurere henne eller prøvd å dra henne med i menigheten for å frelse henne eller noe som helst. Så dette kan være veldig varierende. Ikke ta alle kristne under samme kam 

Anonymkode: 27bcb...1c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av dem som kaller seg "kristne" idag har vel knapt lest Bibelen. De har en "alt er lov"-mentalitet og bruker gudsbegrepet for å dempe skammen.

Så ja, lev livet som homse, lat som Gud elsker deg og gi faen i at Bibelen sier følgende:

Sitat

Hos en mann skal du ikke ligge som en ligger hos en kvinne; det er en vederstyggelighet.

3 Mos 18:22

Anonymkode: 10e96...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange av dem som kaller seg "kristne" idag har vel knapt lest Bibelen. De har en "alt er lov"-mentalitet og bruker gudsbegrepet for å dempe skammen.

Så ja, lev livet som homse, lat som Gud elsker deg og gi faen i at Bibelen sier følgende:

3 Mos 18:22

Anonymkode: 10e96...4ed

Moseboken gjelder da ikke for kristne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2016 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om man egentlig kan være personlig kristen/kristen om man er homofil? Er det ikke slik at man synder til gud osv?

Anonymkode: 7f729...a56

Det du egentlig lurer på er vel om det går an å være menneske og kristen? 

Hvilket menneske er uten synd? 

Hele poenget er jo at vi  er syndere som trenger tilgivelse. 

Jeg vet ikke om det er den verste synden å elske et menneske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Berentsens skrev:

Moseboken gjelder da ikke for kristne. 

Joda, har du ikke lest bergprekenen?

Anonymkode: 10e96...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, har du ikke lest bergprekenen?

Anonymkode: 10e96...4ed

Det gamle testamentet gjelder da for jødene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Berentsens skrev:

Det gamle testamentet gjelder da for jødene. 

Ja, selvfølgelig. Kristendommen er en jødisk religion. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: 10e96...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Kristendommen er en jødisk religion. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: 10e96...4ed

Poenget mitt er at enkelte kristne på blant annet dette forumet er kjappe med å påpeke at det gamle testamentet ikke gjelder for dem. Spesielt når det blir dratt fram andre sitater fra det gamle testamentet som sikkert rammer deres liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av dem som kaller seg "kristne" idag har vel knapt lest Bibelen. De har en "alt er lov"-mentalitet og bruker gudsbegrepet for å dempe skammen.

Så ja, lev livet som homse, lat som Gud elsker deg og gi faen i at Bibelen sier følgende:

3 Mos 18:22

Anonymkode: 10e96...4ed

En tolkning jeg har hørt av dette verset er at man ikke skal ha sex med menn på samme måte som man har sex med kvinner, og da er det jo bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selvfølgelig. Kristendommen er en jødisk religion. Hva er poenget ditt?

Anonymkode: 10e96...4ed

Kristendommen er en jødisk religion? Hva har du lært på skolen egentlig. Hva var det Jesus gjorde igjen? Som skiller kristendommen fra jødedommen? 🤔🤔

det eneste som er relevant for kristendommen fra gamle testamente er skapelsesberetningen, noas ark, salmene og enkelte profetier som handler om Jesus. Så og si alt annet er irrelevant i kristendommen. Dersom du ikke er helt oppdatert så er gammeltestamentet fra før Jesus ble født, mens nye testamente er etter Jesus ble født. Kristne er etterfølgere av Jesus, ikke Moses. 

Anonymkode: 27bcb...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristne er etterfølgere av Jesus, ikke Moses. 

Anonymkode: 27bcb...1c1

Kristne (hedninger) er følgere av Paulus, ikke Jesus. Jesus forkynte til jødene, han startet ikke kristendommen. Den oppsto med Jesu død og oppstandelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest SuperSonic

Vel, jeg med andre kristne jeg kjenner baserer mer vår tro på medmennesklighet og kjærlighet. Ingen skal få si til meg at jeg ikke kan være kristen og akseptere og applaudere homofili. Kristne må også oppdatere seg med dagens samfunn, noe det også har gjort, men noen tviholder forsatt på det gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Persephone skrev:

En tolkning jeg har hørt av dette verset er at man ikke skal ha sex med menn på samme måte som man har sex med kvinner, og da er det jo bare å kjøre på.

Det virker jo som en veldig spesiell tolkning siden det ikke går an å ha sex mellom to menn på samme måte som mellom en mann og en kvinne.  Jeg forstår heller ikke poenget med en slik tolkning. Kristne følger jo uansett bare De ti bud fra Moseloven så hvorfor prøve å bortfortolke noe man uansett ikke hadde fulgt uansett?

I tillegg  så står det jo i Det nye testemantet at man ikke skal ligge med menn og der slipper man jo ikke unna med den tolkningen du har hørt for der står det jo bare at man ikke skal ligge med menn. Paulus første brev til korinterne. Kapittel 6:

Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, 10 verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds rike. 

http://www.bibel.no/Nettbibelen?query=yYAOW1g5DEgYQbwhVIg0ilUt+ta8GzNPM7UMr7z8rSNqyz9UxZfG9EjHqrOYIugr

Sier kun at akkurat den tolkningen du har hørt virker kunstig og unødvendig. Jeg sier ikke at man ikke kan være homofil og kristen. 

Endret av Summers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kristendommen er en jødisk religion? Hva har du lært på skolen egentlig. Hva var det Jesus gjorde igjen? Som skiller kristendommen fra jødedommen? 🤔🤔

det eneste som er relevant for kristendommen fra gamle testamente er skapelsesberetningen, noas ark, salmene og enkelte profetier som handler om Jesus. Så og si alt annet er irrelevant i kristendommen. Dersom du ikke er helt oppdatert så er gammeltestamentet fra før Jesus ble født, mens nye testamente er etter Jesus ble født. Kristne er etterfølgere av Jesus, ikke Moses. 

Anonymkode: 27bcb...1c1

Ja, kristendommen er en jødisk religion. Den har sitt utspring i essenerne, en jødisk sekt som praktiserte jødedom for alle (altså ingen krav til rase).

Jødene tror sjelen ligger i blodet og at syndene overføres til lammet når strupen skjæres over. I kristendommen er det 'Jesus' som er offerlammet i menneskelig form. Han er agnus dei, qui tollis peccata mundi - Guds lam som renser menneskeheten for dens synder.

Det var jøden Saulus som tok på seg det mer europeisk-klingende navnet "Paulus" og spredde kristendommen til ikke-jøder.

Teologi er temmelig uinteressant for meg, men det du påstår om det gamle testamentet kan jeg vanskelig se er forenelig med Bibelen. I den såkalte Bergprekenen sier 'Jesus' klart og tydelig at han ikke er kommet for å oppheve de gamle lovene:

Sitat

Misforstå ikke – jeg er ikke kommet for å oppheve Moseloven og profetenes advarsler. Nei, jeg er kommet for å oppfylle dem, for at de skal bli satt ut i livet.

Mat 5, 17.

Anonymkode: 10e96...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kristendommen er en jødisk religion. Den har sitt utspring i essenerne, en jødisk sekt som praktiserte jødedom for alle (altså ingen krav til rase).

Jødene tror sjelen ligger i blodet og at syndene overføres til lammet når strupen skjæres over. I kristendommen er det 'Jesus' som er offerlammet i menneskelig form. Han er agnus dei, qui tollis peccata mundi - Guds lam som renser menneskeheten for dens synder.

Det var jøden Saulus som tok på seg det mer europeisk-klingende navnet "Paulus" og spredde kristendommen til ikke-jøder.

Teologi er temmelig uinteressant for meg, men det du påstår om det gamle testamentet kan jeg vanskelig se er forenelig med Bibelen. I den såkalte Bergprekenen sier 'Jesus' klart og tydelig at han ikke er kommet for å oppheve de gamle lovene:

Mat 5, 17.

Anonymkode: 10e96...4ed

Men hva har det med saken å gjøre? Moseloven gjelder fremdeles kun mellom avtalepartene, som de fleste pakter gjør, nemlig Gud og jødene. Ikke Gud og kristne 

Anonymkode: 27bcb...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...