Gå til innhold

Alenemor får gjennomgå: - Man får ikke barn for å bruke dem som slave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest HappyWaffle

Syns den moren der er utrolig fornuftig! Det finnes desverre mennesker som mener at skolen skal lære barn matlaging, økonomi osv. Denne moren tar faktisk ansvar for at hennes eget barn skal ha de beste forutsetningene for å klare seg i voksen alder. Det at noen kaller det barnearbeid eller slaveri er helt høl i huet. Jeg tok ingen skade av å lære husarbeid hjemme og å ha mine egne plikter, tvert imot hjalp det meg å se hva som må gjøres og viktigheten i å holde det rent og ryddig, ikke bare for at det skal se bra og innbydende ut for de om kommer på besøk, men for min egen trivsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HappyWaffle skrev:

Syns den moren der er utrolig fornuftig! Det finnes desverre mennesker som mener at skolen skal lære barn matlaging, økonomi osv. Denne moren tar faktisk ansvar for at hennes eget barn skal ha de beste forutsetningene for å klare seg i voksen alder. Det at noen kaller det barnearbeid eller slaveri er helt høl i huet. Jeg tok ingen skade av å lære husarbeid hjemme og å ha mine egne plikter, tvert imot hjalp det meg å se hva som må gjøres og viktigheten i å holde det rent og ryddig, ikke bare for at det skal se bra og innbydende ut for de om kommer på besøk, men for min egen trivsel. 

Amen til dette. Selv vokste jeg opp uten å lære meg helt enkle ting som å tørke støv, vaske gulv, vaske klær osv, og skulle virkelig ønske at foreldrene hadde lært meg slike grunnleggende ting. 

Anonymkode: e0be4...806

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.side2.no/aktuelt/alenemor-far-gjennomga---man-far-ikke-barn-for-a-bruke-dem-som-slave/3423275131.html

Er det ikke vanlig at barn lærer seg husarbeid? 

Anonymkode: 0f94f...25d

Ekstreme mennesker finnes innenfor alle felt, så er vel bare noen nettroll som har tatt for mye tran.

Er bra å lære barna å ta ansvar for AS familien

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte alt av husarbeid fra min mor. Dette gjorde hun ved å la meg være med på alt hun gjorde. Tok meg med i vaskekjelleren og viste meg hvordan jeg skulle sortere klærne, viste meg hvordan jeg satt på maskinen og renset lofilter o.l. 

Hun tok meg med på matlaging, rydding og vasking. Til å begynne med fikk jeg se på, så fikk jeg prøve selv. Og etterhvert fikk jeg mer og mer ansvar. Jeg elsket det! 

Tidlig i tenårene ble min mor syk i ett år. Da var det jeg som sto for alt husarbeidet, klesvask, matinnkjøp og matlaging. Jeg kunne alt, så da gikk det helt fint. Min far og mine brødre har aldri løftet en finger med husarbeid, så der var det min mor og jeg som styrte. Men vi trivdes sånn, alle 6. 

Jeg kommer til å gjøre det på samme måte som min mor, med mine egne barn. Selvfølgelig skal jeg ikke tvinge på dem for mye oppgaver hvis dem ikke liker det, men det skal i deg minste læres. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jessica

Da er jeg ganske ille da fordi det eldste barnet mitt kan sette på vaskemaskin, lage enkel middag , støvsuge, brette og henge klær , vaske gulv og egentlig alt av husarbeid. H"n har faste oppgaver for å få ukelønn ellers får H"n hjelpe til med andre ting for å tjene ekstra. 

Altså , vi gjør dem klar for voksenlivet og det går ikke utover barndommen å kunne skille hvite klær fra mørke og ull. Ellers kunne sette sammen næringsrik middag. Barnet går i slutten av barneskolen 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette egentlig en sak der nesten alle er enige, og der man har gravd frem noen blant et fåtall negative tilbakemeldinger for å få det til å fremstå som det er noe kontrovers her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig drøyt å kalle ham slave, men jeg synes det virker litt vel risikabelt å slippe til barn på ovnen når de knapt rekker fram til steikepanna.

Anonymkode: 982e1...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, herzeleid skrev:

Er ikke dette egentlig en sak der nesten alle er enige, og der man har gravd frem noen blant et fåtall negative tilbakemeldinger for å få det til å fremstå som det er noe kontrovers her?

Nå har det vært flere tråder her inne gjennom flere år hvor lommepenger, hva barn skal hjelpe til meg hjemme osv hvor det er skremmende mange som har hatt denne holdningen.

Anonymkode: a5614...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Teddi skrev:

Jeg lærte alt av husarbeid fra min mor. Dette gjorde hun ved å la meg være med på alt hun gjorde. Tok meg med i vaskekjelleren og viste meg hvordan jeg skulle sortere klærne, viste meg hvordan jeg satt på maskinen og renset lofilter o.l. 

Hun tok meg med på matlaging, rydding og vasking. Til å begynne med fikk jeg se på, så fikk jeg prøve selv. Og etterhvert fikk jeg mer og mer ansvar. Jeg elsket det! 

Tidlig i tenårene ble min mor syk i ett år. Da var det jeg som sto for alt husarbeidet, klesvask, matinnkjøp og matlaging. Jeg kunne alt, så da gikk det helt fint. Min far og mine brødre har aldri løftet en finger med husarbeid, så der var det min mor og jeg som styrte. Men vi trivdes sånn, alle 6. 

Jeg kommer til å gjøre det på samme måte som min mor, med mine egne barn. Selvfølgelig skal jeg ikke tvinge på dem for mye oppgaver hvis dem ikke liker det, men det skal i deg minste læres. 

Så hvis du får en gutt og jente,  så er det bare jenta som skal lære seg husarbeid?  Gutten trenger ikke løfte en finger??

Herregud....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, herzeleid skrev:

Er ikke dette egentlig en sak der nesten alle er enige, og der man har gravd frem noen blant et fåtall negative tilbakemeldinger for å få det til å fremstå som det er noe kontrovers her?

Jepp. 

Ganske genialt egentlig. Skape litt kontrovers rundt en ikke-sak. Fin gratisreklame for en blogg, og mer penger til dama bak den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Ruccula skrev:

Så hvis du får en gutt og jente,  så er det bare jenta som skal lære seg husarbeid?  Gutten trenger ikke løfte en finger??

Herregud....

Det har jeg aldri sagt. Det var slik det var i min familie da jeg vokste opp. På den tiden var dette også ganske vanlig.

Har allerede en gutt, og han er med på masse husarbeid. Han er foreløpig for liten til å gjøre noe særlig selv, men han viser interesse og deltar. 

Herregud? Skal jeg begynne å forhåndsdømme deg også? Lær deg å hør hele historien før du begynner å spy ut søppel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Teddi skrev:

Det har jeg aldri sagt. Det var slik det var i min familie da jeg vokste opp. På den tiden var dette også ganske vanlig.

Har allerede en gutt, og han er med på masse husarbeid. Han er foreløpig for liten til å gjøre noe særlig selv, men han viser interesse og deltar. 

Herregud? Skal jeg begynne å forhåndsdømme deg også? Lær deg å hør hele historien før du begynner å spy ut søppel!

Søppelet var det du selv som kom med kjære deg... 

Du skrev:

"Min far og mine brødre har aldri løftet en finger med husarbeid, så der var det min mor og jeg som styrte. Men vi trivdes sånn, alle 6. 

Jeg kommer til å gjøre det på samme måte som min mor, med mine egne barn"

Dette er kopiert ordrett fra hva du skrev...så før du beskylder andre for å skrive søppel bør du kanskje tenke litt på hvordan du uttrykker deg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ruccula skrev:

Søppelet var det du selv som kom med kjære deg... 

Du skrev:

"Min far og mine brødre har aldri løftet en finger med husarbeid, så der var det min mor og jeg som styrte. Men vi trivdes sånn, alle 6. 

Jeg kommer til å gjøre det på samme måte som min mor, med mine egne barn"

Dette er kopiert ordrett fra hva du skrev...så før du beskylder andre for å skrive søppel bør du kanskje tenke litt på hvordan du uttrykker deg...

Jeg skrev at jeg kom til å gjøre ting på samme måte som min mor. Og hva gjorde hun? Hun tok meg med på alt, og lærte meg opp til å klare ting selv. Og hva kommer jeg til å gjøre? Lære opp mine barn på samme måte. Jeg har ikke nevnt kjønn, og ikke nevnt at gutta skal slippe unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Teddi skrev:

Jeg skrev at jeg kom til å gjøre ting på samme måte som min mor. Og hva gjorde hun? Hun tok meg med på alt, og lærte meg opp til å klare ting selv. Og hva kommer jeg til å gjøre? Lære opp mine barn på samme måte. Jeg har ikke nevnt kjønn, og ikke nevnt at gutta skal slippe unna. 

Les det du skrev en gang...ser du ikke hvorfor jeg reagerte? 

Men ok,  godt du velger å ikke gjøre som din mor å la gutta ihuset slippe å løfte en finger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...