Gå til innhold

Du som ikke er A4, hva gjør du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg virkelig på! Innerst inne føler meg litt annerledes enn alle andre og har nok litt andre drømmer enn gjennomsnittspersonen, men utenpå er jeg ganske så A4 - med 8-16 jobb og eier leilighet i byen(sikkert flere ting som er ganske ordinært med meg). Hva gjorde at du turte å bryte ut av komfortlivet, eventuelt at du aldri har vært en A4 person? Hva slags jobb har du, hvor bor du, hva er hobbyene dine osv? Har for eksempel en barndomskamerat som seiler jorda rundt med kona for å studere dyrearter, begge de to er veganere. Han bor i bil når han er hjemme for å jobbe for å tjene litt penger til reisene. Det er sånne ting jeg har lyst til å gjøre selv, men som jeg ikke tør/evner å gjennomføre.

Anonymkode: 3e6b6...54b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både jeg og mannen min er lærere på vgs. Reiser masse sammen. Bor i en mindre by 1 time unna Oslo, eier hus. Arbeidstiden vår varierer, hender at vi tar rettebunkene på en søndag. Går for tiden på dansekurs. Vi er begge språklærere og har bodd flere år i utlandet. Elsker å lære om ukjente kulturer og ulike folkeslag. Opptatt av internajonal politikk.

Anonymkode: 129c9...9ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke tenke på alle andre som gjør fancy ting som jordomseiling til stadighet o.l. Misforstå meg rett, det er sikkert veldig flott , men med mindre man er veldig velbemidlet (har gjort karriere først, arvet e.l.) så blir slike prioriteringer gjerne litt mindre morsomme når man blir litt eldre og ser at vennene drar fra når det gjelder å etablere seg (huskjøp, barn, ordentlige jobber etc.)

Ikke så gøy å være 60 år og finne ut at man har ødslet bort hele livet på jordomseiling, eier ikke nåla i veggen og risikerer å få en kjip alderdom. 

Anonymkode: b4ed1...9a5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ufrivillig levd et liv som ikke er A4 i mange år, og kan bare si at jeg elsker det forutsigbare, trygge som rammene i A4 gir. A3 er veldig slitsomt selv om det høres forlokkende ut, men som ab over sier, så gjør det i alle fall når du er godt bemidlet og har noe å falle tilbake på når du er lei av A3-livet. 

Anonymkode: 441ac...8c3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det at de er veganere med saken å gjøre? Jeg er for øvrig veganer selv og regner meg selv på ingen måter som A4, men studerer nå psykologi. 

Anonymkode: b788e...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt A4, jeg har gått på folkehøyskole, reist , opplevd mye og fått meg venner, har jobbet utlandet i 2 forskjellige land på 2 år. Jeg vil ikke ha barn og kommer ikke til å få barn. Jeg lever livet her  nå , men passer på å få spart opp penger til hus og pensjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Charlene87 skrev:

Jeg er ikke helt A4, jeg har gått på folkehøyskole, reist , opplevd mye og fått meg venner, har jobbet utlandet i 2 forskjellige land på 2 år. Jeg vil ikke ha barn og kommer ikke til å få barn. Jeg lever livet her  nå , men passer på å få spart opp penger til hus og pensjon.

Det er ganske mange som har gått på folkehøyskole, reist og opplevd mye, fått venner i utlandet etc. 

Jeg skjønner ikke helt greia med å krampaktig påstå at man ikke er et "A4-menneske". De fleste er det og det er vel helt greit, så lenge man har det godt med seg selv og trives med det man driver. 

Anonymkode: fd1de...2a2

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke tenke på alle andre som gjør fancy ting som jordomseiling til stadighet o.l. Misforstå meg rett, det er sikkert veldig flott , men med mindre man er veldig velbemidlet (har gjort karriere først, arvet e.l.) så blir slike prioriteringer gjerne litt mindre morsomme når man blir litt eldre og ser at vennene drar fra når det gjelder å etablere seg (huskjøp, barn, ordentlige jobber etc.)

Ikke så gøy å være 60 år og finne ut at man har ødslet bort hele livet på jordomseiling, eier ikke nåla i veggen og risikerer å få en kjip alderdom. 

Anonymkode: b4ed1...9a5

Jeg har aldri hørt noen si at de angrer på en jordomseiling, eller andre opplevelser for den saks skyld. Angre på å ha 8-16 jobb, rekkehus og unger derimot... I den gruppen finner du tusenvis.

Hvem har en kjipest alderdom? Han som har masse historier å fortelle, eller han som har et stort hus?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Knirke skrev:

Jeg har aldri hørt noen si at de angrer på en jordomseiling, eller andre opplevelser for den saks skyld. Angre på å ha 8-16 jobb, rekkehus og unger derimot... I den gruppen finner du tusenvis.

Hvem har en kjipest alderdom? Han som har masse historier å fortelle, eller han som har et stort hus?

Nå var svaret mitt siktet til et av innleggene der noen kjenner noen som drar på stadighet på jordomseiling og som bare kommer hjem for å jobbe litt for så å dra ut igjen. Kan selvfølgelig være at vedkommende er etablert allerede og bruker av allerede tilegnede ressurse, men da virker det jo litt rart at man må hjem og jobbe litt for å få råd til livsstilen sin. Min erfaring med slike "frie" sjeler er at de som regel ikke eier nåla i veggen og bruker livet på hva de har lyst til fremfor hva man faktisk bør gjøre. Ikke noe galt i å reise en del, men det finnes jo en mellomting, det å f. eks. ofre alt som heter stabilitet bare fordi man ikke ønsker å være "A4" er det mange som angrer på når de eldre. For når man ikke lenger har ork til å reise jorda rundt, så er det godt å ha et hjem å dra til, det er godt å ha en stabil og sikker jobb å gå til, noe de fleste jeg kjenner til som har levd "fritt" ikke har opparbeidet seg.

Som sagt, det er ikke noe galt i å gjøre ting som er utenfor "A4", men å ofre hele livet for det ville jeg ikke gjort. Man vil ikke alltid være ung og jeg kjenner til mange som angrer på at de ikke satset på en skikkelig utdannelse og det å skaffe seg et skikkelig hjem. 

Og han som har et stort hus kan leie det ut senere i livet, han som ødslet vekk livet på kortsiktig nytelse har ikke den muligheten når han blir eldre. 

Anonymkode: b4ed1...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timaras
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det lurer jeg virkelig på! Innerst inne føler meg litt annerledes enn alle andre og har nok litt andre drømmer enn gjennomsnittspersonen, men utenpå er jeg ganske så A4 - med 8-16 jobb og eier leilighet i byen(sikkert flere ting som er ganske ordinært med meg). Hva gjorde at du turte å bryte ut av komfortlivet, eventuelt at du aldri har vært en A4 person? Hva slags jobb har du, hvor bor du, hva er hobbyene dine osv? Har for eksempel en barndomskamerat som seiler jorda rundt med kona for å studere dyrearter, begge de to er veganere. Han bor i bil når han er hjemme for å jobbe for å tjene litt penger til reisene. Det er sånne ting jeg har lyst til å gjøre selv, men som jeg ikke tør/evner å gjennomføre.

Anonymkode: 3e6b6...54b

Kan ikke kalle meg A-4

Er ufør.

Asosial , da helsen ikke tillater alt alle andre gjør. Har noen få ca 4 gode venner, 

Har gode hobbyer. Håndarbeid, natur, kjenne roen,

Reiser på ferie alene, ikke til store byer eller utlandet. Liker fred og ro, pga helsen.

Jeg er ikke med på noe jeg ikke ønsker. Jeg trives slik. Har mer glede av det. 

Rette og slett lever livet slik som er best for meg.

Endret av Jaikkesant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var svaret mitt siktet til et av innleggene der noen kjenner noen som drar på stadighet på jordomseiling og som bare kommer hjem for å jobbe litt for så å dra ut igjen. Kan selvfølgelig være at vedkommende er etablert allerede og bruker av allerede tilegnede ressurse, men da virker det jo litt rart at man må hjem og jobbe litt for å få råd til livsstilen sin. Min erfaring med slike "frie" sjeler er at de som regel ikke eier nåla i veggen og bruker livet på hva de har lyst til fremfor hva man faktisk bør gjøre. Ikke noe galt i å reise en del, men det finnes jo en mellomting, det å f. eks. ofre alt som heter stabilitet bare fordi man ikke ønsker å være "A4" er det mange som angrer på når de eldre. For når man ikke lenger har ork til å reise jorda rundt, så er det godt å ha et hjem å dra til, det er godt å ha en stabil og sikker jobb å gå til, noe de fleste jeg kjenner til som har levd "fritt" ikke har opparbeidet seg.

Som sagt, det er ikke noe galt i å gjøre ting som er utenfor "A4", men å ofre hele livet for det ville jeg ikke gjort. Man vil ikke alltid være ung og jeg kjenner til mange som angrer på at de ikke satset på en skikkelig utdannelse og det å skaffe seg et skikkelig hjem. 

Og han som har et stort hus kan leie det ut senere i livet, han som ødslet vekk livet på kortsiktig nytelse har ikke den muligheten når han blir eldre. 

Anonymkode: b4ed1...9a5

Du er vel definisjonen på A4 så vet ikke helt hva du gjør i denne tråden ;)

Anonymkode: 3e6b6...54b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske mange som har gått på folkehøyskole, reist og opplevd mye, fått venner i utlandet etc. 

Jeg skjønner ikke helt greia med å krampaktig påstå at man ikke er et "A4-menneske". De fleste er det og det er vel helt greit, så lenge man har det godt med seg selv og trives med det man driver. 

Anonymkode: fd1de...2a2

Jeg er enig. Jeg bor i seilbåt, det er det ikke mange som gjør da :P

Anonymkode: a34a5...56f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Knirke skrev:

Jeg har aldri hørt noen si at de angrer på en jordomseiling, eller andre opplevelser for den saks skyld. Angre på å ha 8-16 jobb, rekkehus og unger derimot... I den gruppen finner du tusenvis.

Hvem har en kjipest alderdom? Han som har masse historier å fortelle, eller han som har et stort hus?

Signerer denne knirke😊 jeg har venner som er veldig A4, som omtrent ikke har reist noe sted men som heller har prioritert stabilitet. Hver sin interesse selvfølgelig. Jeg har det stabilt økonomisk nå, og det er en stor trygghet, men jeg kommer aldri til å angre de årene jeg levde på minsteprisen økonomisk nettopp fordi jeg brukte alle pengene på div påfunn og reiser. Aldri vært lykkeligere enn da😀 for meg har opplevelser så utrolig mye mer prioritet enn trygge rammer. Jeg blir nok aldri "voksen"..Heller det enn å sitte på gamlehjemmet og angre på alt man ikke opplevde (hjelper lite å ha 1mill i banken men for dårlig helse til å gjennomføre drømmene når man er 80)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ps-ser at det virker som jeg motsier meg selv litt her, iom at jeg innrømmer at bra økonomi er en stor trygghet😉 men jeg har levd rimelig A4 i en 4-5 år nettopp for å få muligheten til å få kjøpt egen leilighet og ha fast jobb i et par år. (greit for cv-en..) Men snart er det å leie ut leiligheten, si opp jobben og dra ut på eventyr igjen😀🏄 føler meg rett og slett litt fanget her i A4tilværelsen nå😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig ganske A4. 30 år, God og relativ trygg  8-16 jobb og eier bolig. 

Men likevel føler jeg meg anderledes blant omgangskretsen min. Både på jobb og i vennekretsen er det fokus på å oppgradere til større bolig og bil. Jeg og samboer har valgt å kjøpe en leilighet i en billig bydel med "lav status". Og vi trives veldig godt så ser ikke for meg vi kommer til å flytte til en annen bydel. Liker å bo blant mennesker med ulik bakgrunn og livssituasjon  istedenfor i disse rekkehusene med naboer som er blåkopi av en selv. Vi har ikke bil. Prøver å ikke ha så fokus på materielle ting, det baller så lett på seg og man ender opp med å aldri være fornøyd. Har brukt mye penger og tid på reise mye sammen bare oss to de siste årene. 

har i tillegg noen hobbyer som ikke er så vanlige.

Anonymkode: f79bb...dd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var svaret mitt siktet til et av innleggene der noen kjenner noen som drar på stadighet på jordomseiling og som bare kommer hjem for å jobbe litt for så å dra ut igjen. Kan selvfølgelig være at vedkommende er etablert allerede og bruker av allerede tilegnede ressurse, men da virker det jo litt rart at man må hjem og jobbe litt for å få råd til livsstilen sin. Min erfaring med slike "frie" sjeler er at de som regel ikke eier nåla i veggen og bruker livet på hva de har lyst til fremfor hva man faktisk bør gjøre. Ikke noe galt i å reise en del, men det finnes jo en mellomting, det å f. eks. ofre alt som heter stabilitet bare fordi man ikke ønsker å være "A4" er det mange som angrer på når de eldre. For når man ikke lenger har ork til å reise jorda rundt, så er det godt å ha et hjem å dra til, det er godt å ha en stabil og sikker jobb å gå til, noe de fleste jeg kjenner til som har levd "fritt" ikke har opparbeidet seg.

Som sagt, det er ikke noe galt i å gjøre ting som er utenfor "A4", men å ofre hele livet for det ville jeg ikke gjort. Man vil ikke alltid være ung og jeg kjenner til mange som angrer på at de ikke satset på en skikkelig utdannelse og det å skaffe seg et skikkelig hjem. 

Og han som har et stort hus kan leie det ut senere i livet, han som ødslet vekk livet på kortsiktig nytelse har ikke den muligheten når han blir eldre. 

Anonymkode: b4ed1...9a5

Nå er folk ulike da. Ikke alle har et ønske om å eie hus,ha fast jobb eller få barn. Kanskje de til og med er fornøyd med å ha det slik?

Selv er jeg vel litt A4. Jeg vil ha fast jobb og gjerne et hus eller leilighet,men ellers er jeg ikke opptatt av å passe inn i den der bobla som så mange er. Mange er overopptatt av at ting skal være slik og sånn og man skal gjøre det og det. Merker også at det kommer veldig an på omgangskrets. Der jeg bodde før var jeg rar i forhold til andre på min alder,men der var de veldig tradisjonelle og hadde ingen "sære" interesser. Etter at jeg flyttet til byen så er jeg plutselig ganske så normal igjen. Noe som er deilig siden jeg ble lei av å føle meg så rar alltid.

Anonymkode: 2d313...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jobber som avløser landet rundt. Reiser alene utenlands ca. 1 måned i året, og vurderer å finne meg arbeid i utlandet for å få litt mer erfaring. Eier ikke "nåla i veggen", hverken bil eller bolig, helst skulle jeg vel ikke eid mer enn at jeg kunne pakket med meg livet i et par kofferter inntil jeg kjøper meg bolig.

Selv uten formell utdannelse har jeg opptjent nok penger på bok med denne livsstilen til at jeg egentlig kan gjøre som jeg vil. Kunne f.eks. lett kjøpt bolig, og studert noen år uten å stresse etter inntekt hvis jeg skulle få lyst til å etablere meg. Men inntil videre er det deilig å være fri og se at formuen vokser pga. ekstremt minimale utgifter unntatt reisingen. Foreløpig er planen å fortsette slik til jeg rett og slett kan pensjonere meg helt og virkelig være fri, har regnet ut at det vil ta ca. 15 år hvis jeg er heldig, og jeg vil da være pensjonist som 40-45-åring.

Anonymkode: 4b757...70f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var svaret mitt siktet til et av innleggene der noen kjenner noen som drar på stadighet på jordomseiling og som bare kommer hjem for å jobbe litt for så å dra ut igjen. Kan selvfølgelig være at vedkommende er etablert allerede og bruker av allerede tilegnede ressurse, men da virker det jo litt rart at man må hjem og jobbe litt for å få råd til livsstilen sin. Min erfaring med slike "frie" sjeler er at de som regel ikke eier nåla i veggen og bruker livet på hva de har lyst til fremfor hva man faktisk bør gjøre. Ikke noe galt i å reise en del, men det finnes jo en mellomting, det å f. eks. ofre alt som heter stabilitet bare fordi man ikke ønsker å være "A4" er det mange som angrer på når de eldre. For når man ikke lenger har ork til å reise jorda rundt, så er det godt å ha et hjem å dra til, det er godt å ha en stabil og sikker jobb å gå til, noe de fleste jeg kjenner til som har levd "fritt" ikke har opparbeidet seg.

Som sagt, det er ikke noe galt i å gjøre ting som er utenfor "A4", men å ofre hele livet for det ville jeg ikke gjort. Man vil ikke alltid være ung og jeg kjenner til mange som angrer på at de ikke satset på en skikkelig utdannelse og det å skaffe seg et skikkelig hjem. 

Og han som har et stort hus kan leie det ut senere i livet, han som ødslet vekk livet på kortsiktig nytelse har ikke den muligheten når han blir eldre. 

Anonymkode: b4ed1...9a5

Nå er det jo faktisk ikke alle som blir eldre. Det høres kanskje voldsomt direkte ut, men det er nå realiteten. Man skal selvfølgelig ikke drive å satse på at man dør tidlig. Men det er en liten tankevekker at det man planlegger for seg selv i fremtiden kan bli dratt vekk så raskt. Det er et fint ideal å ville leve livet fullt ut hver eneste dag, fremfor å utsette planene til man blir eldre, for ingen har noen garanti for at man kommer til å nå den alderen man ser for seg i drømmene sine. Mens du har hørt om folk som angrer på at de ikke etablerte seg bedre, så har jeg hørt om folk som har utsatt planer til pensjonen, for å så bli for syke til å gjøre noe av det. For kroppen er gjerne ikke den samme lengre når man er eldre, og muligheter kan være begrenset av helsa. Så hvis man vil dra på jordomseiling, så tror jeg faktisk at det er bedre å gjøre det når man er ung og frisk og i live, enn å utsette det til senere, når man er eldre, kanskje har dårlig kroppstilstand eller kanskje til og med er død. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber som avløser landet rundt. Reiser alene utenlands ca. 1 måned i året, og vurderer å finne meg arbeid i utlandet for å få litt mer erfaring. Eier ikke "nåla i veggen", hverken bil eller bolig, helst skulle jeg vel ikke eid mer enn at jeg kunne pakket med meg livet i et par kofferter inntil jeg kjøper meg bolig.

Selv uten formell utdannelse har jeg opptjent nok penger på bok med denne livsstilen til at jeg egentlig kan gjøre som jeg vil. Kunne f.eks. lett kjøpt bolig, og studert noen år uten å stresse etter inntekt hvis jeg skulle få lyst til å etablere meg. Men inntil videre er det deilig å være fri og se at formuen vokser pga. ekstremt minimale utgifter unntatt reisingen. Foreløpig er planen å fortsette slik til jeg rett og slett kan pensjonere meg helt og virkelig være fri, har regnet ut at det vil ta ca. 15 år hvis jeg er heldig, og jeg vil da være pensjonist som 40-45-åring.

Anonymkode: 4b757...70f

Bare nysgjerrig-hvor bor du i periodene du er her hjemme?leier du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mellom 25-30 år. Bor alene i et hus på landet, er pedagogisk leder i en barnehage, hobbyene mine er å lese og å gå i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...