Gå til innhold

Hvorfor ble han sint på en tispe?


The Kitten

Anbefalte innlegg

Passer en hund som jeg har passet mange ganger, så føler jeg kjenner hunden godt. Likevel var det noe som overrasket meg veldig i går. 

Han kommer vanligvis veldig godt overens med tisper, men det var en han klikket på. 

Traff en tispe mens vi gikk tur i går, og det endte dårlig. Vi var langs en bilvei, så begge hundene var i bånd om det har noe å si. Begge begynte med slakke bånd. Det begynte veldig fint med at de luktet på hverandre. Så uten at jeg vet hva som skjedde ble hunden jeg passer rasende. Han var virkeig sinna, så jeg dro ham unna slik at han ikke kunne gjøre noe skade. Den andre hunden gikk bort til eieren og søkte trygghet der, så den var ikke aggresiv tilbake, snarere redd. Eieren av den andre hunden sa at noen ganger blir de sint hvis den andre hunden blir for voldsom, men det var IKKE denne hunden. Vanligvis er det den jeg passer som kan bli litt for voldsom i lek. 

Jeg beklaget veldig ovenfor eieren av den andre hunden, og han sa det gikk helt fint. Ingen av hundene ble skadet på noe vis. 

Han kan (som mange andre hanhunder) være slik mot andre hanhunder) men at han skal være slik mot tisper forstår jeg ikke. 

Jeg har ikke merke noe ellers på oppførselen hans, og har selvfølgelig tenkte å ta det opp med eieren hans når han henter ham. 

 

Glemte å nevne at hunden jeg passer er en jack russell. Hunden vi traff så ut til å være en blanding, (rakk ikke å spørre) men den var på størrelse med en goldne retriver. Vet ikke om det har noe å si?

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å si noe om hvorfor når vi ikke har sett situasjonen. Jeg vet ikke hvordan denne hunden er, men mange hunder har lavere terskel for å ty til aggresjon når de er i bånd, fordi de ikke får brukt språket ordentlig og de merker at de er "bundet" og begrenset. Det kan gjøre et møte mer anspent. Om det var hva som skjedde her, er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ok for eieren av lånehunden din at du lar den hilse på tilfeldige fremmede hunder? Det ville ikke jeg likt. Både fordi det lager en dårlig vane (forventning om å hilse i stedet for å passere fint), og fordi den andre hunden kan ha sykdommer som smitter.

Her i huset går vi forbi hunder vi ikke kjenner godt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Majott skrev:

Er det ok for eieren av lånehunden din at du lar den hilse på tilfeldige fremmede hunder? Det ville ikke jeg likt. Både fordi det lager en dårlig vane (forventning om å hilse i stedet for å passere fint), og fordi den andre hunden kan ha sykdommer som smitter.

Her i huset går vi forbi hunder vi ikke kjenner godt.

 

Ja, det har jeg spurt ham om, så det synes han er helt greit. Eneste er at han gjerne vil jeg skal spørre den andre eieren først, og selvfølgelig ikke tvinge hunden til å hilse om han ikke har lyst. Hilser vanligvis ikke på hanhunder, men noen ganger er det ikke til å unngå. Som for et par dager siden da en kom løpende bort for å hilse. Vi sto midt i en bratt trapp så var ikke slik at det var enkelt å gå vekk heller, men det gikk fint altså. 

Det er ikke alltid han får lov til å hilse på tisper heller forresten. Hvis den andre eieren gir utrykk for at det ikke er greit så passerer vi selvfølgelig uten å hilse. Selv om hunden et øyeblikk synes jeg er helt idiot som ikke skjønner at vi må stoppe og hilse på den andre hunden. 

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Tabris skrev:

Det er veldig vanskelig å si noe om hvorfor når vi ikke har sett situasjonen. Jeg vet ikke hvordan denne hunden er, men mange hunder har lavere terskel for å ty til aggresjon når de er i bånd, fordi de ikke får brukt språket ordentlig og de merker at de er "bundet" og begrenset. Det kan gjøre et møte mer anspent. Om det var hva som skjedde her, er vanskelig å si.

Takk for svar. :) Vi begynte med slakt bånd, og hundene hilste fint til å begynne med. Det kan jo være at jeg strammet båndet etter at de hadde begynt å hilse. Det er jeg faktisk veldig usikker på. 

 

Gikk bedre med den tispen vi traff i dag da, de lekte kjempefint og var gode venner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...