Gå til innhold

"Bleeding hearts" og omplassering - en klage


MrsPiggyBank

Anbefalte innlegg

Jeg startet denne tråden rett og slett for å lufte ut litt frustrasjon. Jeg har skrevet om fosterhunden min, Hank the Husky, tidligere, og nå som han er klar for adopsjon har jeg kommet litt for tett innpå alle de bløte hjertene som banker for dyr på internett. Og det burde ikke gjøre meg forbanna, men jeg kan ikke noe for det! Jeg blir irritert fordi det er så mange fantastiske dyr som venter på å finne et hjem, men som blir avlivet før det skjer, og så kommer denne ene hunden på Youtube og plutselig vil alle "redde" ham. Dette er i Texas, btw, og handler ikke om Norske forhold.

Fordi Hank har vært på Youtube, og fordi han er en vakker kar med en litt trist bakgrunn, har han fått en helt enorm respons. Folk fra andre deler av verden har skrevet til oss (heldigvis er det ikke min epost som ligger ute) med ønske om å adoptere Hank. Kanalen som har lagt ut videoen, Vet Ranch, har mange tilsvarende videoer ute, men få har hatt tilsvarende respons. Huffington Post kontaktet oss. Hank er renraset og av en populær rase, men han har også tendenser til separasjonsangst. Jeg jobber frivillig på et shelter hvor vi har masser av fantastiske og rimelig problemfrie blandingshunder - mange har en mye tristere bakgrunn enn Hank, de er like pene og de er enklere å trene. 

Det som gjør meg frustrert er at jeg mistenker at folk lar seg forføre av tanken om å "redde" ham, men han er jo allerede reddet! Han er inne i systemet og er garantert et nytt hjem i motsetning til så mange andre hunder. Hvis de virkelig vil "redde" en hund kan du ta inn en hund som står på venteliste for avliving i sitt lokale shelter, gi et godt hjem til en hund brukt som lokkehund for kamphundtrening eller fødemaskin i en puppymill. En annen ting som frustrerer meg er at alle som skriver inn snakker om hvor vakker han er, og hvor rørt de er av historien hans. Nesten ingen spør spørsmål om hvordan han er i en familiesetting, eller hvilke behov han har. En dame skrev inn at hun hadde et veldig vakkert hjem som hun ønsket å dele med ham... hva i alle??

Jeg er selvsagt glad for at all oppmerksomheten gir oss muligheten til å velge og vrake blant potensielle hjem til Hank. Jeg bryr meg jo om han, og ville syntes det var veldig tungt å gi ham fra meg til første og beste interessent (hvilket var et par på 19 år med to små barn). Samtidig vet jeg ikke helt om jeg liker systemet jeg har kommet innenfor. Vet Ranch bruker annonseinntektene fra Youtube til å finansiere rehabilitering av syke hunder i lokale shelters som ellers ville blitt avlivet. Det er jo en nobel sak, men samtidig klarer jeg ikke la være å tenke at de pengene også burde gått til å gi gratis kastrering/sterilisering av løshunder eller en annen sak med litt større "impact". Det føles veldig som om dette er en arena folk bruker for å vise hvor omtenksomme de er, og at de er interessert i Hank fordi de kan bruke historien hans til å fremme seg selv.

Phu! OK, da har jeg sagt/skrevet det jeg ville. 

Her er foresten en link til videoen: https://www.youtube.com/watch?v=OTnmHbOQ7pg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle âme

Dette har provosert meg lenge😂

Viss tusenvis vil ha ein hund, koffor ikkje velge ein "anonym" hund frå eit shelter? Koffor akkurat denne youtube-hunden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...