Gå til innhold

Jobb for jurister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om én måned leverer jeg masteroppgaven, og er ferdig utdannet jurist. Men nå stresser jeg nesten like mye med hvorvidt jeg får en jobb, som jeg stresser med å bli ferdig med oppgaven. Er det noen som vet noe om jobbmarkedet? Hvor bør jeg lete, og hvor bør jeg begynne? Har C snitt, med mest C'er, et par D'er, litt fler B'er enn D'er og en E. Håper selvsagt på A på oppgaven, men man vet jo aldri. 

Anonymkode: db4d2...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor studerer du? Har du gått på UiO skal det vel være en smal sak å få jobb etterpå. 

Anonymkode: bb00e...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor studerer du? Har du gått på UiO skal det vel være en smal sak å få jobb etterpå. 

Anonymkode: bb00e...544

Uib har vel så godt rykte for å utdanne jurister med god juridisk metode. Det har de obligatoriske oppgaveinnleveringer gjennom de første årene av studiet, så og si hver uke.

Uansett, om du er villig til å flytte på deg kommer du til å få en jobb, du har helt fine karakterer. Spørsmålet blir mer hva du kunne tenke deg å jobbe innenfor.

Anonymkode: 9820a...59c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor jeg har studert føler jeg er underordnet. Det er ingen utdanninger i Norge som reellt sett er bedre/dårligere enn de andre. Det er alt for mange av de samme sensorene, samme pensum, samme type eksamenene osv til at det er reelle forskjeller på jusstudentene fra skole til skole hva gjelder dyktighet. 

Målet mitt på langt sikt er å bli advokat, men veldig klar over at det ikke nødvendigvis blir min første jobb. Vil helst bli i Oslo, da jeg har samboer som jobber her, men må jeg flytte så må jeg flytte så klart. I første omgang er jeg åpen for de fleste jobber som gir meg erfaring, så lenge det ikke er jobb innenfor skatt eller kontrakter. Men jeg vet bare ikke hvor jeg skal finne disse jobbene. Det er kun et fåtall stillinger som ligger under "juridisk" på nav.no for eksempel. Hører jo om mange som jobber som rådgiver ol, men hvor finner man slike stillinger? Ikke under "juridisk" hvertfall. Slitsomt å måtte bekymre seg for dette nå.. 

Anonymkode: db4d2...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du har gått fem år på jussen uten å ha orientert deg om arbeidsmarkedet for jurister.

Et c-snitt vil selvsagt utelukke noe jobber, men mulighetene for en jurist er såpass mange at det er lite hensiktsmessig å si noe konkret. Det kommer an på nettverket ditt, erfaringene dine, dine personlige egenskaper og dine ønsker. 

Det er et virvar av muligheter innen privat sektor.

I det offentlige er noe letter å holde oversikt. Men en god start er å gjøre deg kjent med nettsidene jobbnorge.no, politijobb.no og oslo.kommune.no

Anonymkode: adfaf...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at du har gått fem år på jussen uten å ha orientert deg om arbeidsmarkedet for jurister.

Et c-snitt vil selvsagt utelukke noe jobber, men mulighetene for en jurist er såpass mange at det er lite hensiktsmessig å si noe konkret. Det kommer an på nettverket ditt, erfaringene dine, dine personlige egenskaper og dine ønsker. 

Det er et virvar av muligheter innen privat sektor.

I det offentlige er noe letter å holde oversikt. Men en god start er å gjøre deg kjent med nettsidene jobbnorge.no, politijobb.no og oslo.kommune.no

Anonymkode: adfaf...b92

Jeg har selvsagt gjort det i noen grad, men det er noe uoversiktlig. F.eks er privat sektor, og særlig forretningsjuridiske firmaer, overrepresentert på jussen generelt - både på karrieredager, som sponsorer og som mulighet til å ha skriveplass. Mine interesser ligger ikke i forretningsjussen og disse firmaene blir således uinteressante for min del. Ellers er f.eks lovavdelingen uaktuell med mine karakterer. Står sikkert ikke først i køen hos politiet heller, selv om jobb hos politiet ville vært svært interessant for min del. Derfor lurer jeg litt på hvordan utsiktene for jobb er, og hvor jeg bør begynne. Målet er å bli advokat, men veldig inneforstått med at fullmektigstilling ikke blir min første jobb.

Takk for tips til nettsider :)

Anonymkode: db4d2...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hvordan gikk det? Jeg er i samme situasjon som du var, og er ærlig talt litt bekymret..

Anonymkode: e4b1c...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan gikk det? Jeg er i samme situasjon som du var, og er ærlig talt litt bekymret..

Anonymkode: e4b1c...4fb

Jeg er ikke TS, men var nyutdannet i fjor. Fikk jobb relativt raskt - men det var mye flaks involvert. Har B snitt. Har venninner med D-snitt som fikk jobb før de med B-snitt, har venner som fikk jobb før de var ferdig og venner som brukte nesten et år på å få jobb. Det er mye flaks involvert, men ja, arbeidsmarkedet er ikke akkurat topp for tiden. Men med nok tid og innsats så får du deg relevant jobb. For noen går det raskt, for andre litt saktere. Det ordner seg likevel til slutt!

Anonymkode: 87040...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter AB over. Søk bredt og vær tålmodig. Arbeidsmarkedet er ikke så lett nå, men det er ikke umulig heller.

Anonymkode: a8ae4...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...