Gå til innhold

Barnevernspedagog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer på om det er noen barnevernspedagoger her som kunne delt litt erfaringer 

Vurderer sterkt å begynne på bachelor barnevernspedagog til høsten, men har noen ting jeg lurer på (har lest mye rundt på nettet, men mye er for en del år siden). 

- Hvordan er en typisk arbeidsdag? Hva gjør man?
- Hvilke forskjellige stillinger kan man ha i barnevernet? (jobbe tett opptil barna, være med på å ta avgjørelser osv. og evt. om man jobber turnus eller ikke). 
- Hvilke jobbmuligheter har man (uten å ta noe mer utdanning), om man syns det blir for tøft psykisk og ønsker å bytte? 
- Er det lett å få jobb?
- Burde man ta master eller etterutdanning, eller holder bachelor?
- Noen som angrer på at de valgte denne utdanningen?
- Positive / negative sider?


Brenner veldig for å kunne hjelpe barn som ikke har det bra, men er redd det blir for tøft. Setter stor pris på alle svar!
Hilsen jente 18 

Anonymkode: 55d8d...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er bv.ped, jobber dog ikke i barneverntjenesten. 

For å få jobb i barneverntjenesten i byen jeg bor i kreves det en del erfaring og helst videreutdanning i barnevern. På små tettsteder og mindre attraktive byer regner jeg med at de ikke er så kresne på hvem som får jobb. Da trenger du nok ikke videreutdanning. Om du ønsker å _bare_ jobbe i barnevernet anbefaler jeg deg videreutdanning, da stiller du mye sterkere. Ønsk deg dit i praksisperioden din så du får se hvordan det er å jobbe der, du bør ikke ta en videreutdanning om du ikke er 100% sikker på at det er der du vil jobbe. 

Litt usikker på alle plasser man kan jobbe innad i tjenesten, men jeg vet at de har delt opp arbeidsoppgavene slik at noen jobber med oppfølging av fosterhjem, noen arbeider i mottaket=tar imot bekymringsmeldinger, kaller inn til møter med de meldingen omhandler osv. 

Det er mange jobbmuligheter, man regnes som sosialarbeider så man stiller likt som en sosionom eller vernepleier(minus medisinkompetanse). Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede, nå jobber jeg i rusomsorgen. Ellers kan du jobbe innen psykiatri, barnevernsinstitusjoner, ungdomshjem, Nav, barnehage, skole blant annet. 

Jeg angrer på at jeg ikke studerte sykepleie. Jeg ønsker å jobbe innen psykiatri/rus og da stiller du sterkere om du er sykepleier med videreutdanning i psykisk helse og rus. Men jeg har ikke hatt problemer med å få meg jobb, så det er ikke aktuelt å starte på en ny bachelor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...