Gå til innhold

Hvilken hunderase kan dere anbefale meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Storpuddel
Herlig rase, men finn en god oppdretter. 
Ja dem har hår og dem krever stell av den, men i lammeklipp er det ikke all verden som skal til. 


Who let the dogs out?

Anonymkode: febf6...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder kan automatisk være hjemme en hel arbeidsdag, det må trenes på. Jeg vil gjerne anbefale eurasier, som jeg har selv, de blir glade både for å få jobbe og bruke hodet og kan være fornøyde nok med turer. Er på en måte en lapphund som ikke bjeffer, hehe! De knytter seg veldig til eierne, og bryr seg lite om andre mennesker. 

 Men uansett rase er det viktig å sjekke linjene nøye, passe på hvilke sykdommer som ligger i genene, sjekke foreldrene etc. 

Og å lese mye før hunden kommer i hus, bøker som 100% positiv hverdagslydighet og På talefot med hunden er veldig bra. Og gå kurs som kun bruker positiv forsterkning. Kurs er bra for både hund og eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg skjønner at jaktraser trenger mer aktivitet enn hva jeg kan gi, så det blir ikke det:) hva tenker dere om flat coated vs golden?

Hva menes med at jeg trenger noe mer førerorientert? 

 

Anonymkode: 37002...0d8

En retriever er førerorientert nok, ta det helt med ro :) Flat er hakket mer aktive enn labrador og golden, men alle de tre bør kunne passe det du skisserer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer en jack russel nå og den høres akkurat ut slik du ønsker.  Det er jo egentlig hihunder  for jakt,  men jeg merker ikke noe til det hos denne eller en annen jeg pleier være med på tur.  I tillegg er de intelligente,  morsomme og bedagelige når de ikke er ute på tur.  Virker lette å trene og er små nok til å passe inn hvor som helst.  Jeg er ikke noe hundemenneske og ikke keen på små hunder men disse jackene er herlige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg passer en jack russel nå og den høres akkurat ut slik du ønsker.  Det er jo egentlig hihunder  for jakt,  men jeg merker ikke noe til det hos denne eller en annen jeg pleier være med på tur.  I tillegg er de intelligente,  morsomme og bedagelige når de ikke er ute på tur.  Virker lette å trene og er små nok til å passe inn hvor som helst.  Jeg er ikke noe hundemenneske og ikke keen på små hunder men disse jackene er herlige.  

En JRT kan være veldig krevende, og TS skriver jo at hun ønsker mellomstor til stor :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, ArtyFarty skrev:

En JRT kan være veldig krevende, og TS skriver jo at hun ønsker mellomstor til stor :) 

Joda,  og jeg skriver jo at den er liten ... Men heller liten og smart hund enn stor og dum.  Jeg har ikke så mye kjennskap til hunder,  det er jeg den første til å innrømme,  men selv om de kan være krevende så syns jeg de virker smarte nok at til at de kan være enkle å få til og iallfall med en hund fra en rennomert oppdretter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Silfen skrev:

Joda,  og jeg skriver jo at den er liten ... Men heller liten og smart hund enn stor og dum.  Jeg har ikke så mye kjennskap til hunder,  det er jeg den første til å innrømme,  men selv om de kan være krevende så syns jeg de virker smarte nok at til at de kan være enkle å få til og iallfall med en hund fra en rennomert oppdretter.  

Hva som er smart og hva som er dum har gjerne med hva eier er ute etter. Om man ønsker en selvstendig hund som jager så vil en JRT fremstå som smart, men om man ønsker en som jobber sammen med eier så kan JRT fremstå som mindre smart. En JRT er ikke nødvendigvis en god førstegangshund, fordi de har et typisk terrierinstinkt, kan være skarpe, og selvstendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Silfen skrev:

Jeg passer en jack russel nå og den høres akkurat ut slik du ønsker.  Det er jo egentlig hihunder  for jakt,  men jeg merker ikke noe til det hos denne eller en annen jeg pleier være med på tur.  I tillegg er de intelligente,  morsomme og bedagelige når de ikke er ute på tur.  Virker lette å trene og er små nok til å passe inn hvor som helst.  Jeg er ikke noe hundemenneske og ikke keen på små hunder men disse jackene er herlige.  

De er poppis i stallmiljøene pga de holder titt med hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hva som er smart og hva som er dum har gjerne med hva eier er ute etter. Om man ønsker en selvstendig hund som jager så vil en JRT fremstå som smart, men om man ønsker en som jobber sammen med eier så kan JRT fremstå som mindre smart. En JRT er ikke nødvendigvis en god førstegangshund, fordi de har et typisk terrierinstinkt, kan være skarpe, og selvstendige.

Du har sikkert rett og jeg har som sagt meget begrenset erfaring,  men jeg tror likevel man kan få en jack som passer ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en hund som alltid er glad, forstandig og ikke tigger etter penger er en golden retriever hunden for deg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg skjønner at jaktraser trenger mer aktivitet enn hva jeg kan gi, så det blir ikke det:) hva tenker dere om flat coated vs golden?

Hva menes med at jeg trenger noe mer førerorientert? 

 

Anonymkode: 37002...0d8

Unnskyld at jeg brukte sjargong som ikke er så kjente for folk som ikke er hundemennesker enda. 

At en hund er førerorientert betyr at den har evne til å støtte seg på og samarbeide med fører). Retrivere, pudler og gjeterhunder er de rasene som er mest avhengige av tilbakemelding fra eier. Diverse terriere og min rase (Chow Chow) er mer selvstendige.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silfen skrev:

Du har sikkert rett og jeg har som sagt meget begrenset erfaring,  men jeg tror likevel man kan få en jack som passer ts. 

Men hvorfor skal hun lete etter en JRT som kanskje kan passe noen av kriteriene, når det finnes andre raser som passer by default? :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, ArtyFarty skrev:

Men hvorfor skal hun lete etter en JRT som kanskje kan passe noen av kriteriene, når det finnes andre raser som passer by default? :huh:

Hun trenger vel ikke lete etter noe som helst hun ikke vil.  Du vet at det ikke er slik at ting sagt på forum er førende for hvordan folk må oppføre seg,  ikke sant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fascinasjonen for Jack Russel, men jeg vil ikke ha en selv. 

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Storpuddel
Herlig rase, men finn en god oppdretter. 
Ja dem har hår og dem krever stell av den, men i lammeklipp er det ikke all verden som skal til. 


Who let the dogs out?

Anonymkode: febf6...005

Enig. Storpuddelen er fantastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodige greier dette behovet for å pushe egen rase eller en rase man kjenner litt, selv om de ikke passer kriteriene som etterspørres...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Snodige greier dette behovet for å pushe egen rase eller en rase man kjenner litt, selv om de ikke passer kriteriene som etterspørres...

Du, jeg vil ikke kritisere folk som gjør det for meget. Jeg har en tendens til å gjøre det selv. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Du, jeg vil ikke kritisere folk som gjør det for meget. Jeg har en tendens til å gjøre det selv. :rødme:

"Jeg vil ha en hund jeg kan bruke til trekk"

"Chihuahua kan trekke de altså!!!"

:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ArtyFarty skrev:

"Jeg vil ha en hund jeg kan bruke til trekk"

"Chihuahua kan trekke de altså!!!"

:fnise:

Jeg er nesten på samme nivå, er hurtig til å anbefale Chow Chow enda de har ingenting i en nybegynners hender å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, runi skrev:

Vil du ha en hund som alltid er glad, forstandig og ikke tigger etter penger er en golden retriever hunden for deg

Nei ,ikke min erfaring. Jeg har hatt 5 Golden i familien totalt, og kjenner flere som har. 
Det er tortur å være på besøk dersom det er mat inne i bildet fordi samtlige av dem maser, piper, og legger hodet nesten oppå tallerkenen fordi de skal prøve å få noe. 

Men utover det er de fint brukende til det som TS spør etter :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...