Gå til innhold

Er det svigers eller jeg som er urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan moren din være sammen med dere annenhvert år? Så får alle vært sammen. Hvis hun føler seg litt lost, så får du ta deg  litt av henne, eller mannen din eller begge. Dere er jo klar over det. 

Jeg forstår svigers, jeg hadde også følt at det var dårlig gjort at dere skulle feire hver eneste jul med din familie. Julen er spesiell, det er ikke til å komme over. 

Anonymkode: d9656...c0e

Noe av problemet er jo også at vi reiser til andre siden av landet og det er eneste tiden på året når alle har fri samtidig og kan være sammen. Tror ikke jeg understrekte det nok i HI.

Dessuten så er vi jo her 17 mai, påsken, nyttår og bursdager! Jeg skjønner ikke hvorfor de må ha julen i tillegg!

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vel ikke feire med hele din familie hvert år? Hva med å be moren din til dere. Så får begge bestemødrene være med barnebarnet på julaften. Så kan dere heller reise til den andre siden av landet i romjula. Jeg forstår deg godt, da jeg har vokst opp med samme problematikk, som dessverre endte med at min mormor ikke fikk sett oss barnebarna i jula på over ti år. 

Anonymkode: e8ebd...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ditt og samboeren din som bestemmer hva dere vil gjøre, om foreldrene hans blir sure så er ikke det deres problem.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kan dere ikke bytte på? Når moren din uansett er invitert til svigers? Så kan både dere og moren deres dra til andre siden av familien etter juleaften, være der i romjulen og feire nyttår der? :) Da vil dere fortsatt få feire med moren din hvert år. 

Anonymkode: 67d99...5c7

Fordi samboeren ofte må jobbe dagen før nyttårsaften, og har en jobb hvor han ikke alltid har mulighet til å ta fri hele romjulen :( Han jobber også 1 og 2 nyttårsdag siden han har fri i julen

 

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må vel ikke feire med hele din familie hvert år? Hva med å be moren din til dere. Så får begge bestemødrene være med barnebarnet på julaften. Så kan dere heller reise til den andre siden av landet i romjula. Jeg forstår deg godt, da jeg har vokst opp med samme problematikk, som dessverre endte med at min mormor ikke fikk sett oss barnebarna i jula på over ti år. 

Anonymkode: e8ebd...868

Så du mener faktisk at hun ALDRI skal dra til hjemtraktene, kun fordi svigers er ego i jula? For det er kun i juleferien hun sier hun kan reise dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig helt opp til dere. Enkelte ting vil aldri være et nullsumsregnskap, og hvor dere feirer julen er en slik ting, akkurat som at deres barn vil få mye mer tid sammen med sine besteforeldre på farsiden enn med sine besteforeldre på morsiden i oppveksten.

(Om noen år, med mer enn ett barn, og gaver i haugevis, kommer dere antagelig ikke til å gidde å fra til andre siden av landet for å feire jul - det vil vise seg for mye stress og for upraktisk.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si til svigers at du forstår at de synes det er trist å ikke få se lillejenta på julaften, men at du ikke har samvittighet til å la din mor være helt alene på julaften. Si at det er koselig at de ønsker at dere skal være der, men at dere har allerde bestilt biletter. Gir de seg ikke da, så bare gjenta. etter det, ikke si noe. ikke bli sur. De ønsker bare å se lille barnet deres fordi de er glad i henne. :)

 Dere reiser til din mor til jul. Det er planen for nå. 

( kansje din mor kunne flytta litt nærmere dere? Eller hva tror du? ettersom hun er alene, mener jeg. ) 

Anonymkode: 6fb31...0e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel ikke feire med hele din familie hvert år? Hva med å be moren din til dere. Så får begge bestemødrene være med barnebarnet på julaften. Så kan dere heller reise til den andre siden av landet i romjula. Jeg forstår deg godt, da jeg har vokst opp med samme problematikk, som dessverre endte med at min mormor ikke fikk sett oss barnebarna i jula på over ti år. 

Anonymkode: e8ebd...868

TS her.

Fordi det handler om resten av familien også. Mormor, tanter, onkler og søskenbarn som vi ellers i året ikke får sett. Om vi reiser dit på sommeren er det alltid noen på jobb, noen som er bortreist, noen som ikke har mulighet. Dessuten bor vi i en leilighet hvor vi ikke har ekstra soverom til mamma. 
Dessuten må samboeren tilbake på jobb dagen før nyttårsaften, så da blir det bare en snartur med lang reisevei, og svigers får både nyttår og julaften..

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si til svigers at du forstår at de synes det er trist å ikke få se lillejenta på julaften, men at du ikke har samvittighet til å la din mor være helt alene på julaften. Si at det er koselig at de ønsker at dere skal være der, men at dere har allerde bestilt biletter. Gir de seg ikke da, så bare gjenta. etter det, ikke si noe. ikke bli sur. De ønsker bare å se lille barnet deres fordi de er glad i henne. :)

 Dere reiser til din mor til jul. Det er planen for nå. 

( kansje din mor kunne flytta litt nærmere dere? Eller hva tror du? ettersom hun er alene, mener jeg. ) 

Anonymkode: 6fb31...0e6

Som jeg har skrevet 1000 ganger nå så handler det ikke bare om mamma, men også resten av familien min. Jeg nevnte at hun var alene for å sette i perspektiv mot at svigers har 4 barnebarn + foreldre og sine foreldre som de feirer sammen med.

Mamma har en viktig og god jobb som hun trives godt i, og hele sitt nettverk i byen sin. Hun har snakket om å flytte hit når hun etterhvert går av med pensjon, men før det blir det nok ikke aktuelt. :( 

 

Dessuten får jo svigers alle andre høytider! Inkludert nyttårsaften! Hvorfor MÅ de ha julen i tillegg?!

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 1vy skrev:

Så du mener faktisk at hun ALDRI skal dra til hjemtraktene, kun fordi svigers er ego i jula? For det er kun i juleferien hun sier hun kan reise dit...

Nei. Hvordan kan du trekke den konklusjonen? 

Det må da gå an å bytte på det. I fjor hos mor, i år hos svigers. Og dersom mor ikke vil være alene, så kan hun vel reise til datteren og være der på julaften. 

Anonymkode: e8ebd...868

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvordan kan du trekke den konklusjonen? 

Det må da gå an å bytte på det. I fjor hos mor, i år hos svigers. Og dersom mor ikke vil være alene, så kan hun vel reise til datteren og være der på julaften. 

Anonymkode: e8ebd...868

Kanskje fordi det ikke er dette du skrev i forrige innlegg? :fnise: Om du er allergisk mot tolkning, får du kommunisere tydeligere. Hvis du leser TS sine innlegg ser du at det ikke kun er moren som vil ha besøk, det er faktisk det paret selv ønsker. Og at svigers lager dårlig stemning for dette, når de ser ungen 3-5g uka, og har alle bursdager, ferier, 17. mai og nyttår, er ganske hårreisende.

Endret av 1vy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og mannen har gjort et valg ut fra sitt eget beste og sine prioriteringer. 

Det må faktisk bare foreldrene hans akseptere! 

De forventer at TS og familien er der hver nyttår, påske og 17. mai, men er helt i fistel fordi de ikke "får" julen også?

Hvis de ikke roer seg, hadde jeg luftet flytteplaner for å se om de tar hintet! 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hvordan kan du trekke den konklusjonen? 

Det må da gå an å bytte på det. I fjor hos mor, i år hos svigers. Og dersom mor ikke vil være alene, så kan hun vel reise til datteren og være der på julaften. 

Anonymkode: e8ebd...868

På hvilken måte er det rettferdig at svigers her får nyttårsaften, bursdager, påske, 17 mai OG julen annenhvert år i tillegg til at de bor i samme by og ser hverandre flere ganger i uken?

Jeg skjønner TS kjempe godt! Julen er spesiell med tanke på reise fordi det er mange sammenhengende fridager hvor de fleste har fri. Jeg skjønner at TS ikke kan dra med seg mann og barn til andre siden av landet for EN dag (som 17 mai, eller en bursdag).

Svigers er urimelige her!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 1vy skrev:

Kanskje fordi det ikke er det du skrev i forrige innlegg? :fnise: Om du er allergisk mot tolkning, får du kommunisere tydeligere. Hvis du leser TS sine innlegg ser du at det ikke kun er moren som vil ha besøk, det er faktisk det paret selv ønsker. Og at svigers lager dårlig stemning for dette, når de ser ungen 3-5g uka, og har alle bursdager, ferier, 17. mai og nyttår, så er det ganske hårreisende.

Jeg har aldri skrevet at hun ikke skal dra hjem til sine hjemtrakter. Jeg spør om det ikke er mulig å dele på det, f.eks. annethvert år. Og som jeg også la til, så har jeg opplevd det samme selv. Og skulle ønske at min familie ordnet en slik løsning, siden det til slutt endte med at den ene bestemoren alltid ble sittende uten datteren sin i jula. Likevel skal man bestemme selv, og dersom paret vil til hennes mor og familien der, burde det ikke være noe problem. Reis. Svigermor kommer seg nok over det, og kanskje hun ser hvor urimelig hun er. 

Anonymkode: e8ebd...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, heidifrøkna skrev:

På hvilken måte er det rettferdig at svigers her får nyttårsaften, bursdager, påske, 17 mai OG julen annenhvert år i tillegg til at de bor i samme by og ser hverandre flere ganger i uken?

Jeg skjønner TS kjempe godt! Julen er spesiell med tanke på reise fordi det er mange sammenhengende fridager hvor de fleste har fri. Jeg skjønner at TS ikke kan dra med seg mann og barn til andre siden av landet for EN dag (som 17 mai, eller en bursdag).

Svigers er urimelige her!

På ingen måte rettferdig. Skal det bli rettferdig så må jo familien flytte og bosette seg like langt fra sine familier. 

Anonymkode: e8ebd...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skrevet at hun ikke skal dra hjem til sine hjemtrakter.
Anonymkode: e8ebd...868

Nei, jeg har heller ikke ment at du har konkret og bokstavelig har skrevet det, men det du skrev i første innlegg innebærer jo at hun aldri får tatt med mannen og ungen til sin slekt, ettersom det kun går i jula. Derfor lurte jeg på om du virkelig mener at det er en god løsning for andre enn svigers.

Endret av 1vy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 1vy skrev:

Nei, jeg har heller ikke ment at du har konkret og bokstavelig har skrevet det, men dette innebærer jo at hun aldri får tatt med mannen og ungen til sin slekt, ettersom det kun går i jula. Derfor lurte jeg på om du virkelig mener at det er en god løsning for andre enn svigers.

Så det er kun i år at det er julefeiring, siden du påstår at mitt forslag ender med at hun aldri får tatt med familien sin til sin slekt? 

Anonymkode: e8ebd...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du spør om det er dere eller svigers som er urimelig, men du godtar tydeligvis bare svar som går ut på at det er svigers som er urimelig...

 

Anonymkode: 7370f...a29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er kun i år at det er julefeiring, siden du påstår at mitt forslag ender med at hun aldri får tatt med familien sin til sin slekt? 

Anonymkode: e8ebd...868

Beklager, oppfattet ikke dette som en annenhver-ordning, siden det var fokus på at begge bestemødrene skal se ungen på julaften ved at mor må komme til svigers. Men ser nå at det ikke var det du mente!

Uavhengig av dette synes jeg fremdeles det blir skevt og ego at de ikke kan besøke slekta som de vil denne ene gangen i året, fordi svigers ikke kan gi fra seg selve julekvelden når de har alle andre dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du spør om det er dere eller svigers som er urimelig, men du godtar tydeligvis bare svar som går ut på at det er svigers som er urimelig...

 

Anonymkode: 7370f...a29

TS

Nei det gjør jeg ikke, jeg forklarer bre hvorfor forslagene til innleggene ikke fungerer, og hvorfor det er urettferdig. Når det skrives at jeg stakkarsliggjør mamma, og at jeg kan reise i romjulen eller at mamma kan komme hit så må jeg jo kunne forklare hvorfor det ikke fungerer. Det var noen ting jeg nå ser at kanskje var relevant i HI som jeg ikke skrev (som at vi er hjemme til nyttår, feirer påske, 17 mai og bursdager her), som gjør at jeg ikke syntes det er urettferdig.

Jeg motsier ikke de som sier de skjønner svigers, jeg bare forklarer hvorfor forslagene ikke fungerer eller hvorfor jeg føler som jeg gjør.

Anonymkode: f051c...6f5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS HER :)

Takk for svar alle!
Problemet med å reise 1 eller 2 juledag er at vi skal til andre siden av landet og vi er tilbake innen nyttår. Det blir veldig kort tid, og jeg personlig syntes det blir trist at vi da ikke skal se den delen av familien på 2 år. Jeg føler at svigers får masse tid med oss ellers og burde forstå at det ikke kun handler om julaften, men også at det er en ferie hvor alle har fri og kan være sammen.

Jeg skjønner ikke hvorfor alt må skje på deres premisser hele veien! 

Og slutt å legg ord i munnen på meg, de brukes ikke som barnepass i hverdagen. 

Anonymkode: f051c...6f5

Så du ser ikke i det hele tatt din svigerfamilies side av saken? At det også for dem er den høytiden hvor alle har fri og kan være sammen? Alt skjer ikke på deres premisser hvis dere feiret med din mor i fjor også, det skjer på deres, og nå sier svigers ifra at de ikke synes no om å aldri få lov til å feire jul med dere. 

Jeg anklagde dere ikke for å bruke svigers, jeg spurte, fordi det er sånn det kan oppfattes for svigers. 

Og nei, det trenger ikke gå 2 år til du ser familien igjen. Det finnes andre fridager enn jula. Synes du nå virker veldig vrang og veldig lite løsningsorientert.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...