Gå til innhold

Hvor mange dager er dere på skolen? (universitetsutdannelse)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å planlegge litt og skal begynne på studier om et år.

Det jeg lurer på er hvor mange dager i uken dere er på skolen og hvor lenge? Det er litt viktig for meg å vite i forbindelse med barnehage :) 

Jeg vet at det er forskjellig fra studie til studie, men ønsker å høre litt hva dere forskjellige har :) Si også gjerne hva du studerer :) 

Anonymkode: 7a0e6...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går en master i globalisering, har undervisning 4 dager i uken men må innrømme at det fort blir 3 dager i uken. Litt fordi jeg er kronisk syk og ikke takler helt å stå opp til kl kvart over 6 alle dager. Flytter snart nærmere og da blir det flere dager håper jeg. Noen uker er jeg der 6-7 dager også, leser mye bedre på campus enn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på master, undervisning 3-4 dager i uken, noen ganger 5 dager i uken hvis det er innleide forelesere som kun har anledning den dagen. 

Anonymkode: 30a40...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siviløkonom. Kanskje to dager i uka, 2-3 timer. Men jobbet vel kanskje 15-17 timer i uka? Husk at du ikke får lest når barnet er hjemme. Lett å tenke det går fint. Tro meg deg er ikke så lett. 

Anonymkode: f3e54...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta

Bachelor ved universitet. 3 forelesninger og 2 seminarer i uka. Har selv lagt det opp slik at jeg har all undervisningen min to dager i uken, men dette er ikke alltid mulig å få til, kommer an på hvilke seminarer en får innvilget. MEN jeg bruker minst 20 timer i uka på lesing og oppgaver utover undervisning, som regel en del mer. Med mindre du er ekstremt spesiell klarer du ikke å få med deg det du trenger utelukkende fra undervisningen. Jeg vil absolutt anbefale full barnehageplass, hvis ikke tror jeg ikke du kommer til å få nok tid til å studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Siviløkonom. Kanskje to dager i uka, 2-3 timer. Men jobbet vel kanskje 15-17 timer i uka? Husk at du ikke får lest når barnet er hjemme. Lett å tenke det går fint. Tro meg deg er ikke så lett. 

Anonymkode: f3e54...1f9

Ja, jeg er klar over at det er hardt, men jeg har klart å ta skole på nett mens jeg har hatt permisjon, så jeg tror jeg klarer det :) Har heldigvis en mann som stiller opp som en helt! :) 

Anonymkode: 7a0e6...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Terracotta skrev:

Bachelor ved universitet. 3 forelesninger og 2 seminarer i uka. Har selv lagt det opp slik at jeg har all undervisningen min to dager i uken, men dette er ikke alltid mulig å få til, kommer an på hvilke seminarer en får innvilget. MEN jeg bruker minst 20 timer i uka på lesing og oppgaver utover undervisning, som regel en del mer. Med mindre du er ekstremt spesiell klarer du ikke å få med deg det du trenger utelukkende fra undervisningen. Jeg vil absolutt anbefale full barnehageplass, hvis ikke tror jeg ikke du kommer til å få nok tid til å studere.

Takk for svar!

Mannen jobber skift (natt, døgn og helg også) så han er hjemme på dagen noen dager i uken så derfor kan han helt fint ha hun hjemme med seg samtidig som jeg er biblioteket. Problemet er at det er kan være forskjellig fra uke til uke når han er hjemme så derfor må hun ha plass i barnehage de dagene jeg er på forelesning, slik at det ikke krasjer :) 

Anonymkode: 7a0e6...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skole hver dag fra mandag-fredag. Tre av de dagene har jeg bare et fag (skole i tre timer), mens to dager har jeg to fag. :) Går økonomi og administrasjon, bachelor første året. 

Anonymkode: aa710...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteåret på lærerutdanningen, undervisning hver dag og ingen lesedager unntatt rett før eksamen. 

Anonymkode: d774f...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra uke til uke. Et par uker kan vi ha bare 1 dag i uka med forelesning, og så har man de ukene der man har 6 timer forelesning 5 dager i uka. Som oftest er det 4-6 timer forelesning 4 dager i uka. 

Anonymkode: c9fd2...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet st slikt er ulikt fra studie til studie og sted til sted. Selv har jeg helt ulike uker. Alt fra ingen forelesninger til fem dager i uken. Gjennomsnittelig 3-4. Og alt fra 3-6 timer :) 

Anonymkode: 39827...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terracotta
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Mannen jobber skift (natt, døgn og helg også) så han er hjemme på dagen noen dager i uken så derfor kan han helt fint ha hun hjemme med seg samtidig som jeg er biblioteket. Problemet er at det er kan være forskjellig fra uke til uke når han er hjemme så derfor må hun ha plass i barnehage de dagene jeg er på forelesning, slik at det ikke krasjer :) 

Anonymkode: 7a0e6...4f7

Da skjønner jeg! Men må dere bestemme dere for bestemte dager i uken og ikke bare et antall dager, altså? Sistnevnte hadde vært bedre, da forelesninger (i alle fall for min del), iblant flyttes, endres underveis i semesteret eller (nesten alltid) endres fra semester til semester.

Hva skal du studere, og ved universitet eller høyskole? Har en del å si for mengde undervisning og om den er obligatorisk eller ikke. På mitt studium er det kun ett seminar som er obligatorisk, og selv der må du kun ha 60% oppmøte (altså 6 av 10 seminarer totalt, så veldig lite) for å få ta eksamen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bachelor, forelesning hver dag og er på skolen fra morgen til ettermiddag. Klarer ikke å studere hjemme,  best på skolen.

Anonymkode: 001d6...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helt forskjellig timeplan fra uke til uke - skulle virkelig ønske det var et mer fast opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et tips er å sjekke timeplan for dette årskullet i studium du skal studere. Bare gå inn på skolens nettside, trykk på timeplan og trykk søk. Da dukker alle timeplanene opp. Da er det som regel bare å finne forkortelsen på studienavnet og årskullet. Psykologi heter f.eks. PSY16. Som regel trenger du ikke å logge inn for å finne timeplan. 

Studietiden er rimelig fleksibel og på uni er det sjeldent mye obligatorisk. Å droppe en forelesning er ikke krise da powerpoint blir lagt ut før/etter forelesning og kvaliteten på foreleserne vil variere. Så du vil nok naturlig droppe noen timer og prioritere å lese hjemme/på lesesalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2016 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er klar over at det er hardt, men jeg har klart å ta skole på nett mens jeg har hatt permisjon, så jeg tror jeg klarer det :) Har heldigvis en mann som stiller opp som en helt! :) 

Anonymkode: 7a0e6...4f7

Jeg tok hele studiekompetansen som privatist mens jeg var hjemme i permisjon. Det kan fortsatt ikke sammenlignes  med å forsøke å studere med et barnehagebarn hjemme. Det går ikke å få nok ro til å konsentrere seg hjemme, sjølom far hjemme også. Min erfaring er at de to ikke kan sammenlignes. Jeg tenker at det må være bedre å heller gå for full uke men korte dager. Ikke bare for deg men for barnet også. Generelt for at barn skal bli trygge på nye ting anbefales hyppig og ofte. 

Anonymkode: f3e54...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du planer om å studere da, TS? Dette varierer frytelig mye fra studie til studie. I fjor gikk jeg et studie hvor jeg hadde fulle dager nesten hver dag. Altså fra 8.30 til 16.00. Det meste var også obligatorisk, eller så måtte jeg være der siden det ikke var mulig å lese seg opp på selv. Men nå går jeg et studie hvor jeg totalt har 8 timer forelesninger i uka, men da selvfølgelig en del jobb utenom. Forelesningene ligger også ute på nett som podcast, så det er ikke krise om jeg ikke er der men heller vil høre gjennom etterpå.

Men når det kommer til hvor mye jeg er på universitetet er jeg nok litt ekstrem. Jeg tilbringer de fleste timene i døgnet der, også i helgene, siden jeg har hele mitt sosiale liv der og bare henger der. Men man må nesten regne tidsbruken på samme måte som hvis du hadde vært i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2016 den 18.14, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er klar over at det er hardt, men jeg har klart å ta skole på nett mens jeg har hatt permisjon, så jeg tror jeg klarer det :) Har heldigvis en mann som stiller opp som en helt! :) 

Anonymkode: 7a0e6...4f7

Stor forskjell på en baby og en bhg.unge ;)

Anonymkode: f782c...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...