Gå til innhold

Besøk som tar med brus og godteri.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Antoinette skrev:

Vokste opp med noen som  hadde såkalte "sukkerfrie hjem". Når de kom til andre og fikk servert noe søtt åt de som gale. Når de vokste til eskalerte det helt og den ene vet jeg endte opp med diabetes 2. 

Foreldre kan tape på å være for hysteriske når barna er små. Når det søte blir ulovlig blir det en besettelse for noen. 

Opplever ikke TS som hysterisk, men avventende til å servere godteri siden barna er såpass små. Vil påstå det er mer vanlig å gi en ettåring en skål med frukt enn en Melkerull altså. Det betyr ikke at man vokser opp i et sukkerfritt hjem, men at lørdagsgodtet tidsnok kommer. Så små barn er like happy med frukt så hvorfor ikke? Jeg var 4-5 før mamma begynte med lørdagsgodt og det var helt vanlig. 

Anonymkode: 4d4aa...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.10.2016 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Ts her,

Jeg klager ikke på at de har det med, jeg spør om vi er kjipe som ikke har det?! Vi handler selvfølgelig alltid inn ekstra god mat osv når vi har besøk, så det er ikke slik at de ikke føler seg velkommen eller noe. Og barna får alltid servert noe godt til barnetv (boller, hjemmelaget fruktis osv).  Og selvfølgelig skal mine barn også få godis til barnetv, men ikke før den dagen de spør om det selv. Mulig jeg tenker mer over det, siden vi ikke spiser eller drikker det selv. Jeg sier dog ingen ting om det når de er på besøk, er ikke ute etter dårlig stemning. Selv om jeg synes det er unødvendig å gå å drikke brus hele dagen (nå er dette riktig nok en brusglad familie da,  skjønner at det ikke gjelder alle). 

Jeg er også enig i at det er hyggelig å ta med litt når man kommer på besøk hos andre. Men her tas odet med mengder, for en hel helg! Vi tar også med, men heller i form av godt pålegg, digg brød osv.

Anonymkode: 14c26...92b

De kjøper vel inn det de vet at de selv vil ha, og som de vet at dere ikke har. Jeg kjøper f.eks inn cottage cheese, blåbær og skyr når jeg skal på besøk over noen dager. Det er noe jeg er gjerne vil ha hver dag, men som jeg ikke forventer at verten har i hus. Jeg vil også spise så mye jeg vil av det, og ikke bare litt.

Kanskje er det sånn med de som kommer på besøk til dere også. At de ikke forventer at dere skal ha det i hus, og at de kan spise det som de vil. Og derfor kjøper inn selv, så de kan gjøre som de vil, og dessuten spandere på dere. Ser ikke noe galt i det. De har bare valgt andre varer enn dere selv ville valgt, fordi de har andre vaner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Supersol
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om en ettåring og en treåring, de synes nok dette er helt ok lørdagsgodt. Mener du at en ettåring burde bli servert godterier hver lørdag så er det noe som skurrer. Min toåring får frukt til Barne-TV og er storfornøyd med det. Han vet faktisk ikke hva godterikonseptet er engang så hvorfor skal vi servere han en masse sukker allerede nå? Vi er på ingen måte hysteriske og han skal tidsnok få lørdagsgodteri han også. Han får smake kake og andre ting når det er naturlig. 

TS skriver at barna kommer til å få lørdagsgodt etterhvert, skjønner virkelig ikke hva det er å reagere på. Barna er enda ganske små. 

Anonymkode: 4d4aa...d11

Åja...trodde det var snakk om større barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer aldri at folk kjøper inn det jeg er vant til å spise i helgene når jeg kommer på besøk. Faktisk synes jeg det er kjekt å komme litt bort, og spise andre ting, andre middager osv. Skillingsboller som lørdagskos hørtes deilig ut! Som regel kjøper vertene inn noe godt, men som de selv er vant til å servere/spise. Det er kun min mor som spør hva vi vil de skal kjøpe når vi kommer :D Pleier gjerne å ta med PepsiMAX da. *ikkestoltavdet*

Anonymkode: a09a1...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og svar på tråden her viser hvorfor mange her i Norge har blitt alvorlig overvektige.  

Anonymkode: 5cbee...c6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Reagerer mest på at så små barn får koffeinholdig brus. Ville det vært like naturlig å gi dem kaffe til frokosten, feks? Om de så på død og liv skal ha brus i helgene går det jo an å velge en uten koffein (og sukker).

Anonymkode: 570c2...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest alle svarene her, men har noen tanker likevel :) Inviterer man til besøk en helg, må man jo regne med å kjøpe inn litt digg, som f.eks. brus, chips og sjokolade... Synes det er rart dere ikke tenker på det, selv om barna deres er små. Dette tenkte til og med jeg selv på som 19-åring, da jeg og daværende samboer inviterte nieser og nevøer på helgebesøk. Selv om dere ikke er vant til å ha noe ekstra i helgene, blir det alltid annerledes når man har besøk - spesielt med tanke på at de fleste koser seg med litt snacks i helgene. Må også si at jeg sjelden møter på personer som "aldri" koser seg i helgene, hverken med snop, chips, brus eller noe godt i glasset når man har besøk ;), så ja - jeg synes dere høres litt kjedelig ut, dessverre. Ikke vondt ment, men hvis jeg skulle kommet på besøk hos dere, hadde jeg synes det var litt kjedelig. Våre barn er vant til lørdagsgodt, brus og chips i helgene. Vi voksne er vant til å kunne ta oss et glass vin etc. når vi er i sosial lag (vi MÅ ikke altså, men de fleste gjør det) Og hvis vi ikke drikker vin eller øl, vil vi ihvertfall ha brus ;) 

Anonymkode: 8b91f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reagerer mest på at så små barn får koffeinholdig brus. Ville det vært like naturlig å gi dem kaffe til frokosten, feks? Om de så på død og liv skal ha brus i helgene går det jo an å velge en uten koffein (og sukker).

Anonymkode: 570c2...95a

Det er mer koffein i kaffe enn i et glass brus... Og det skader ingen barn at de får brus i helgen med sukker i... Det er hverdagen som er viktig....  Jeg er i midten av 40-årene, og har fått Cola i "hele mitt liv". Lever enda, og har enda ikke vært syk :sjokk: Folk må roe ned bittelittegrann... 

Anonymkode: 8b91f...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...