Gå til innhold

Besøk som tar med brus og godteri.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har rett som det er overnattingsbesøk av min bror, hans kone og deres to barn på to og fire år. Når de kommer har de alltid med seg tre-fire store flasker brus, godteri og potetgull (er stort sett helg når de er på besøk). De kødder litt med at vi er så kjedelige som aldri har noe godt. Jeg og min mann har ikke drukket brus på mange år og har det derfor aldri hjemme. Våre barn på ett og tre år er heller ikke vant til det. De er heller ikke vant til godteri hjemme. Vi er på ingen måte superstrenge, men så lenge de ikke spør om det selv så tenker vi at det trenger ikke å bli presset på de. Når vi er borte på besøk, bursdager ol. så får de selvfølgelig både spise og drikke det som de blir tilbydt. Når vi koser oss hjemme på lørdagskvelden kan det like gjerne være med masse god frukt, nybakte kanelsnurrer osv. Så vi sitter ikke å bare spiser kneip. 

Er det vi som er kjipe som ikke kjøper inn sånt til vi får besøk? Er det obligatorisk med brus og godteri, selv om vi har andre alternativer? 

Anonymkode: 14c26...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg tenkjer det må vere lov å ta med godis når både foreldre og barn er vandt med dette. Hadde eg skulle reist på besøk til nokon eg veit ikkje hadde hatt pepsi max, hadde eg tatt med dette! Men når det er bror din kan du vel snakke med han, og spør om dette er nødvendig for dei då dykk ikkje er vand med det? 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Vi har rett som det er overnattingsbesøk av min bror, hans kone og deres to barn på to og fire år. Når de kommer har de alltid med seg tre-fire store flasker brus, godteri og potetgull (er stort sett helg når de er på besøk). De kødder litt med at vi er så kjedelige som aldri har noe godt. Jeg og min mann har ikke drukket brus på mange år og har det derfor aldri hjemme. Våre barn på ett og tre år er heller ikke vant til det. De er heller ikke vant til godteri hjemme. Vi er på ingen måte superstrenge, men så lenge de ikke spør om det selv så tenker vi at det trenger ikke å bli presset på de. Når vi er borte på besøk, bursdager ol. så får de selvfølgelig både spise og drikke det som de blir tilbydt. Når vi koser oss hjemme på lørdagskvelden kan det like gjerne være med masse god frukt, nybakte kanelsnurrer osv. Så vi sitter ikke å bare spiser kneip. 

Er det vi som er kjipe som ikke kjøper inn sånt til vi får besøk? Er det obligatorisk med brus og godteri, selv om vi har andre alternativer? 

Anonymkode: 14c26...92b

Nei, dere trenger ikke å kjøpe inn spesielt for dem. Når jeg er på overnatting ei helg eller flere dager hos f.eks foreldrene mine, svigers eller andre, så kjøper jeg inn det jeg vil ha av slike ting. Regner ikke med at de kjøper ting jeg vil ha. Jeg kjøper inn nok til å dele med de andre i huset. Pleier også å kjøpe inn vanlig mat, slik at de ikke skal "belastes" sånn sett for å ha meg i hus. Bidrar gjerne med en middag eller to, alt etter hvor lenge jeg er på besøk.

Regner med at de bruker av maten deres? Da kan innkjøpene deres være deres måte å bidra litt, kanskje de tenker sånn?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke kjøpe inn noe, men når vi er på overnatting hos venner, tar vi med snop, brus, snacks osv, som takk for at vi får komme på besøk. Selv koser vi oss med snop i helgene. Men hvis ungene deres er så små, så går det jo an å drøye det å ta frem snopet til de har lagt seg, hvis det er det du er bekymret for? Så kan heller din bror og de spise snop når det kun er dere voksne som er oppe?

Anonymkode: 7a494...df8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du virkelig ikke burde bry deg for mye om det på en negativ måte. Er det så farlig da? :) 
Ta det heller som kos og tenk at barna får gode minner av «onkel godteri» liksom :P haha. 
 

Men nei det er jo ikke obligatorisk :) men gjør som dere pleier til vanlig, og gjør det slik når besøket er der. Det er vel ikke hver helg? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å klage over at noen har med seg eget godteri. Vel. Vær glad folk gidder å besøke dere.

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, ulykkeligsomliten skrev:

Å klage over at noen har med seg eget godteri. Vel. Vær glad folk gidder å besøke dere.

:rolleyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, oktobermamma92 skrev:

:rolleyes:

Av alle merkelige ting å klage over så må dette være noe av det dummeste jeg har hørt.

Jada, jeg skjønner at TS ikke drikker brus blablabla. Men hallo. Dette ble bare tåpelig.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi var små husker jeg foreldrene mine alltid tok med brus og godteri når vi besøkte familie. Tenker dette er vanlig. Dårlig å komme på besøk uten å ta med noe. Hvis jeg får besøk vet folk at de ikke trenger å ta med noe, siden jeg alltid setter frem noe godt. Jeg syns det er dumt at folk skal måtte kjøpe med seg egen kveldskos når de kommer på besøk, det skal de ikke trenge her. Her deles det, og spanderes og koses hele kvelden når vi har besøk :) folk eter seg ikke til fordervelse heller akkurat. 

Anonymkode: b8e3f...c11

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har med lørdagsgodt til barna (og da til dine også, så de ikke skal måtte sitte og se på) er da ikke noe rart så lenge dere ikke serverer det til gjestene selv ? 

Anonymkode: eb407...6e7

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært bedre om de hadde med seg noen dunker med vin?

Anonymkode: 54011...b5a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke hovedinnlegget som at Ts klager, men at hun lurer på om de er kjipe som ikke kjøper inn brus og godteri når de får besøk, og om det er obligatorisk med brus og godteri, selv om de har andre alternativer. Jeg tror det ganske enkelt handler om vaner. For noen er brus og godis en del av helgekosen, og det blir liksom ikke skikkelig helg uten. Jeg synes ikke Ts er kjip av den grunn.

 

Anonymkode: 727e4...6c8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart å klage på hva andre tar med seg på besøk og enda rarere å stusse over at det finnes mennesker som drikker brus og spiser snop i helgene. Det er faktisk veldig veldig vanlig. Ingen, selv ikke barn, tar skade av lørdagsgodt. Dere er ikke kjipe som ikke serverer brus og godteri (dog stusser jeg over at du nevner at dere serverer kanelsnurrer som om dette er noe sunnere enn snop?), men de er heller ikke rare som tar med seg. Det gjør jeg gjerne når vi er på besøk hos andre. Jeg må innrømme at hadde jeg blitt møtt med strenge regler for hva vi kunne spise og drikke på besøk hos andre hadde vi neppe dratt på besøk der så mange ganger. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her,

Jeg klager ikke på at de har det med, jeg spør om vi er kjipe som ikke har det?! Vi handler selvfølgelig alltid inn ekstra god mat osv når vi har besøk, så det er ikke slik at de ikke føler seg velkommen eller noe. Og barna får alltid servert noe godt til barnetv (boller, hjemmelaget fruktis osv).  Og selvfølgelig skal mine barn også få godis til barnetv, men ikke før den dagen de spør om det selv. Mulig jeg tenker mer over det, siden vi ikke spiser eller drikker det selv. Jeg sier dog ingen ting om det når de er på besøk, er ikke ute etter dårlig stemning. Selv om jeg synes det er unødvendig å gå å drikke brus hele dagen (nå er dette riktig nok en brusglad familie da,  skjønner at det ikke gjelder alle). 

Jeg er også enig i at det er hyggelig å ta med litt når man kommer på besøk hos andre. Men her tas odet med mengder, for en hel helg! Vi tar også med, men heller i form av godt pålegg, digg brød osv.

Anonymkode: 14c26...92b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klager ikke på at de har det med, jeg spør om vi er kjipe som ikke har det?!

Nei.

Det er helt vanlig og høflig å ha med seg noe når man besøker noen, det være seg vin, mat, sjokolade, blomster eller, i tilfellet med deres besøkende, godteri og brus som både barn og voksne kan kose seg med.

Endret av ulykkeligsomliten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her,

Jeg klager ikke på at de har det med, jeg spør om vi er kjipe som ikke har det?! Vi handler selvfølgelig alltid inn ekstra god mat osv når vi har besøk, så det er ikke slik at de ikke føler seg velkommen eller noe. Og barna får alltid servert noe godt til barnetv (boller, hjemmelaget fruktis osv).  Og selvfølgelig skal mine barn også få godis til barnetv, men ikke før den dagen de spør om det selv. Mulig jeg tenker mer over det, siden vi ikke spiser eller drikker det selv. Jeg sier dog ingen ting om det når de er på besøk, er ikke ute etter dårlig stemning. Selv om jeg synes det er unødvendig å gå å drikke brus hele dagen (nå er dette riktig nok en brusglad familie da,  skjønner at det ikke gjelder alle). 

Jeg er også enig i at det er hyggelig å ta med litt når man kommer på besøk hos andre. Men her tas odet med mengder, for en hel helg! Vi tar også med, men heller i form av godt pålegg, digg brød osv.

Anonymkode: 14c26...92b

Du er voksen, du har egne barn. Du er sannsynligvis over 14, så jeg synes du burde ha nok selvtillit til å vite at dere ikke er kjipe, men kansje i overkant opptatt av at anti godteri opplegg. Det er nemlig ikke helt normalt å ha med brød og pålegg om man skal på lørdagsbesøk, om ikke du snakker om lunch nista da :)

Anonymkode: 8738a...d3f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er litt spesielt å ikke ha noe kos når man inviterer til helgekos. 

Jeg spiser ikke godteri og drikker ikke brus selv, men vi har alltid noe hjemme. Når vi får besøk kjøper vi inn en cola og litt chips som vi kan glane TV eller spille spill med. I tillegg baker jeg alltid muffins, kanelsnurrer, boller, brownies eller noe i den duren. 

Når svoger+ familie kommer på besøk har de alltid med godteri til ungene hvis det er helg. De liker jo sånn typisk "barnegodteri" (sånne rare greier i rare pakninger :fnise:) og det kjøper vi jo aldri inn. Blir litt rart å tilby besøkene en pakke hockeypulver liksom :tongue:

Men ja, hvis man inviterer til kos så syntes jeg man kanskje burde handle inn noe, eller kanskje bake noe? Jeg hadde syntes det var rart å komme på besøk en helg og det ikke var noe digg. Og jeg spiser ikke sånn engang!
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du?

Jeg gjør alltid det når vi er invitert bort (inkl overnatting). Er så heldig å bo nære mathallen i Oslo, så stikker alltid innom å kjøper med bacon fra slakteren, gårdsegg, god juice og en god ost eller to. Det må da være like hyggelig å få som en flaske pepsi max og en pose chips?

 

TS

Anonymkode: 14c26...92b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen - vi har alltid noe ekstra godt når vi får besøk. Både mat og bakst. Jeg baker ferske rundstykker til frokost, presser juice osv, så tror ikke de føler at det ikke er noe ekstra, hvis du skjønner..

Anonymkode: 14c26...92b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...