Gå til innhold

Til de veganerne som er uspiselige, militante og aggressive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veganer, og kjenner meg ikke igjen i stereotypene rundt det. Men det kan kanskje være at veganer blir lei at folk alltid skal krangle på vår livsstil? Det finnes liksom ikke måte på hvor rar og dum jeg er som ikke spiser dyreprodukter, "mennesker lider de å, vet du" (gjerne sagt av de som aldri gjør noe for å hjelpe hverken mennesker eller dyr) og klassikeren "Du må jo få i deg proteiner!!!" 
Da skjønner jeg at folk blir litt gretne i den tusende diskusjonen de har. :fnise: Jeg skjønner heller ikke det med å få "gnidd det inn" at man spiser uskyldige dyr. Det er jo det man gjør, og det er da ikke noen hemmelighet? Men mange velger vel å ikke ta det til seg. 

Og så er det jo noen veganere som virkelig mener at oppdrett og slakt av dyr kan sidestilles med slaveri, voldtekt osv. Og da er det jo ikke rart at de synes det er forkastelig at folk støtter de industriene. 

Endret av Strawberry Fields
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

66914301.jpg

Anonymkode: 496af...b13

Hehe, en venninne av meg ble akkurat veganer og mått fortelle det til meg "Ja nå har jeg jo blitt veganer". Kjempeinteressant. Tror jeg må gå rundt og fortelle folk at jeg har sluttet å spise egg. TS

Anonymkode: 1f163...26b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Strawberry Fields skrev:

Jeg er veganer, og kjenner meg ikke igjen i stereotypene rundt det. Men det kan kanskje være at veganer blir lei at folk alltid skal krangle på vår livsstil? Det finnes liksom ikke måte på hvor rar og dum jeg er som ikke spiser dyreprodukter, "mennesker lider de å, vet du" (gjerne sagt av de som aldri gjør noe for å hjelpe hverken mennesker eller dyr) og klassikeren "Du må jo få i deg proteiner!!!" 
Da skjønner jeg at folk blir litt gretne i den tusende diskusjonen de har. :fnise: Jeg skjønner heller ikke det med å få "gnidd det inn" at man spiser uskyldige dyr. Det er jo det man gjør, og det er da ikke noen hemmelighet? Men mange velger vel å ikke ta det til seg. 

Og så er det jo noen veganere som virkelig mener at oppdrett og slakt av dyr kan sidestilles med slaveri, voldtekt osv. Og da er det jo ikke rart at de synes det er forkastelig at folk støtter de industriene. 

Der bekrefter du jo det jeg sier. Jeg syns dette er aggressivt av de "fredselskende" veganerne. TS

Anonymkode: 1f163...26b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
20 minutter siden, Strawberry Fields skrev:

Jeg er veganer, og kjenner meg ikke igjen i stereotypene rundt det. Men det kan kanskje være at veganer blir lei at folk alltid skal krangle på vår livsstil? Det finnes liksom ikke måte på hvor rar og dum jeg er som ikke spiser dyreprodukter, "mennesker lider de å, vet du" (gjerne sagt av de som aldri gjør noe for å hjelpe hverken mennesker eller dyr) og klassikeren "Du må jo få i deg proteiner!!!" 
Da skjønner jeg at folk blir litt gretne i den tusende diskusjonen de har. :fnise: Jeg skjønner heller ikke det med å få "gnidd det inn" at man spiser uskyldige dyr. Det er jo det man gjør, og det er da ikke noen hemmelighet? Men mange velger vel å ikke ta det til seg. 

Og så er det jo noen veganere som virkelig mener at oppdrett og slakt av dyr kan sidestilles med slaveri, voldtekt osv. Og da er det jo ikke rart at de synes det er forkastelig at folk støtter de industriene. 

Haha, den gamle proteinpåstanden. :sprettoy:

Noen kan kanskje beskylde meg for å ha forsøkt å avspore denne tråden, men det har ikke vært intensjonen. Jeg tror det er viktig å innse at det faktiske problemet er at noen mennesker føler sterkt behov for å trykke sine valg ned over hodene på andre. Det kan være seg en nyfrelst karboentusiast, en forledet glutenfanatiker eller hva som helst. Det er ikke valget av kosthold som avgjør om personen oppfører seg ... uspiselig ... eller ikke, men personligheten til vedkommende "kostholdsekspert". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å ha ett par kjøttfrie dager i uka, så derfor Søkte jeg en gang på veganske matideer på YouTube, omg, der er det mye vegansk propaganda, men så er det jo også noen veganere der som faktisk oppfører seg som mennesker 😋 Som også ikke har mye igjen for disse propaganda greiene. Hot for food, er en av mine favoritter når det kommer til vegansk mat på YouTube. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Simmis skrev:

Vi prøver å ha ett par kjøttfrie dager i uka, så derfor Søkte jeg en gang på veganske matideer på YouTube, omg, der er det mye vegansk propaganda, men så er det jo også noen veganere der som faktisk oppfører seg som mennesker 😋 Som også ikke har mye igjen for disse propaganda greiene. Hot for food, er en av mine favoritter når det kommer til vegansk mat på YouTube. 

Takk for tips! Medical Medium er min favoritt :) TS

Anonymkode: 1f163...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Der bekrefter du jo det jeg sier. Jeg syns dette er aggressivt av de "fredselskende" veganerne. TS

Anonymkode: 1f163...26b

Jeg synes også at å sammenligne dyreoppdrett med slaveri og voldtekt er militant, altså. Men jeg skjønner ikke hvordan det er aggressivt å påpeke at dyrene man spiser, faktisk blir torturert og drept på forferdelige måter. Men da selvsagt om man har en  diskusjon om emnet, ikke om vennen din sitter og spiser en burger, og du bare føler for å skrike det ut. Det er to ulike ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo grenser for hvor mye man kan ta seg nær av da... Det virker nesten slik at dere som spiser kjøtt nærmest nekter for at dyret har blitt drept. At dere betaler for at uskyldige dyr blir slaktet er jo bare fakta og ikke noe å bli fornærmet over. Slutt å være så butthurt :P 

Anonymkode: 434b6...b3c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv spiser jeg LCHF/paleo og har begynt å snuse på vegetar/vegan (husker ikke forskjellen akkurat nå), og vurderer derfor å kombinere dette. 

Meldte meg inn i grupper for å lære mer om dette, men har allerede mistet piffen. I en gruppe spurte jeg forsiktig om noe fordi jeg nettopp ønsker å spise vegetarisk flere ganger i uka til å begynne med men endte opp med å få masse kjeft fordi jeg ikke går ALL IN med en gang og at lavkarbo bare dreier seg om kjøtt og var ÆSJ OG FYSJ   

Ble helt satt ut over oppførselen. 

Har tatt kontakt med noen svenske grupper og mennesker og der har jeg heldigvis fått masse hjelp og info, så jeg kjenner at piffen nok kommer tilbake

Anonymkode: d09b6...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/16/2016 den 1.24, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dere det? Har dere tenkt på hvordan verden ser dere? Jeg spiser mye vegansk mat, da jeg ikke spiser melkeproudkter eller egg. Men innimellom spiser jeg kjøtt. Jeg er interessert i veganer-oppskrifter, men har ikke noe lyst til å bli medlem i noen veganergruppe på fb for eksempel fordi veganerne er så aggressive og ubehagelige å være rundt.

Det er sikkert mange som er hyggelige, men det er jo ikke dem man legger merke til.

Denne aggressiviteten skader bare saken deres.

Og dere skader kanskje ikke dyr fysisk, men dere bryr dere jo ikke døyten om at dere skader mennesker emosjonelt.

Anonymkode: 1f163...26b

Skader mennesker emosjonelt ved å være sur på en fb-gruppe? Da tror jeg kanskje det er deg det er noe galt med jeg.

Anonymkode: 42da4...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt endel veganere, og selv om det selvfølgelig har vært noen veldig hyggelige unntak, så har de fleste vært særdeles uspiselige, heheh. Også har de noen fryktelig høye hester de sitter på!

Jeg syns det er helt latterlig å preke om at man er helt forferdelig dersom man spiser litt kjøtt eller drikker melk, men det er HELT OK å kjøpe masse klær på H&M (utnytter mennesker), eie masse Apple-produkter (utnytter også mennesker) og spise soya (ødelegger regnskogen) til den store gullmedaljen. Ingen av disse tingene er bedre enn å spise et egg eller en deilig biff iblant.

Jeg liker dyr. Både å kose med dem og å spise dem. Jeg er sterkt imot dyremishandling, og gjør så godt jeg kan for å velge kjøtt fra bra steder. Og jeg har full respekt for vegetarianere.

Å være veganer derimot syns jeg stort sett er fryktelig fjollete. 

Anonymkode: 3148f...f30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo grenser for hvor mye man kan ta seg nær av da... Det virker nesten slik at dere som spiser kjøtt nærmest nekter for at dyret har blitt drept. At dere betaler for at uskyldige dyr blir slaktet er jo bare fakta og ikke noe å bli fornærmet over. Slutt å være så butthurt :P 

Anonymkode: 434b6...b3c

Tenk deg at du kjører bensinbil, og så er du sammen med en gjeng mennesker som kjører el-bil, og så får du hele tiden høre hvor dritt bensinbilen din er for den forurenser jo så mye! Er det kult å henge med sånne mennesker?

Anonymkode: 1f163...26b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Simmis skrev:

Vi prøver å ha ett par kjøttfrie dager i uka, så derfor Søkte jeg en gang på veganske matideer på YouTube, omg, der er det mye vegansk propaganda, men så er det jo også noen veganere der som faktisk oppfører seg som mennesker 😋 Som også ikke har mye igjen for disse propaganda greiene. Hot for food, er en av mine favoritter når det kommer til vegansk mat på YouTube. 

Jeg elsker youtube som enten fremhever sunn eller vegansk mat :laugh:Dani Lauren, Unnatural Vegan (anbefales, gjerne for ikke-veganere), Kalel, Mary's Test Kitchen, Mind Over Munch. Eventuelt Sorsha og Freelee the Banana Girl dersom du ønsker en god latter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har møtt endel veganere, og selv om det selvfølgelig har vært noen veldig hyggelige unntak, så har de fleste vært særdeles uspiselige, heheh. Også har de noen fryktelig høye hester de sitter på!

Jeg syns det er helt latterlig å preke om at man er helt forferdelig dersom man spiser litt kjøtt eller drikker melk, men det er HELT OK å kjøpe masse klær på H&M (utnytter mennesker), eie masse Apple-produkter (utnytter også mennesker) og spise soya (ødelegger regnskogen) til den store gullmedaljen. Ingen av disse tingene er bedre enn å spise et egg eller en deilig biff iblant.

Jeg liker dyr. Både å kose med dem og å spise dem. Jeg er sterkt imot dyremishandling, og gjør så godt jeg kan for å velge kjøtt fra bra steder. Og jeg har full respekt for vegetarianere.

Å være veganer derimot syns jeg stort sett er fryktelig fjollete. 

Anonymkode: 3148f...f30

Du, ikke trekk "vegan produkter av soya ødelegger regnskogen"-kortet når nærmere 90% av regnskogen går til mat som absolutt ikke er vegansk. 
Har ingen ønsker å diskutere, men å komme med den bastante påstanden er både uvitende og gir soyaprodukter et dårlig omdømme noe som det ikke fortjener i denne sammenhengen. 

Anonymkode: b5a59...314

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2016 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Hehe, en venninne av meg ble akkurat veganer og mått fortelle det til meg "Ja nå har jeg jo blitt veganer". Kjempeinteressant. Tror jeg må gå rundt og fortelle folk at jeg har sluttet å spise egg. TS

Anonymkode: 1f163...26b

Er vel kanskje ikke så rart at man vil dele en så stor livstilsendring med en venn. Regner med at alt som kommer ut av din munn ikke er kjempespennende heller.

Anonymkode: 5b692...c3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

På 26.10.2016 den 15.58, AnonymBruker skrev:

Hehe, en venninne av meg ble akkurat veganer og mått fortelle det til meg "Ja nå har jeg jo blitt veganer". Kjempeinteressant. Tror jeg må gå rundt og fortelle folk at jeg har sluttet å spise egg. TS

Anonymkode: 1f163...26b

Er vel kanskje ikke så rart at man vil dele en så stor livstilsendring med en venn. Regner med at alt som kommer ut av din munn ikke er kjempespennende heller.

Anonymkode: 5b692...c3f

 

Det var ikke noen stor livsendring, hun var vegetarianer fra før... TS

Anonymkode: 1f163...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2016 den 18.39, AnonymBruker skrev:

Jeg har møtt endel veganere, og selv om det selvfølgelig har vært noen veldig hyggelige unntak, så har de fleste vært særdeles uspiselige, heheh. Også har de noen fryktelig høye hester de sitter på!

Jeg syns det er helt latterlig å preke om at man er helt forferdelig dersom man spiser litt kjøtt eller drikker melk, men det er HELT OK å kjøpe masse klær på H&M (utnytter mennesker), eie masse Apple-produkter (utnytter også mennesker) og spise soya (ødelegger regnskogen) til den store gullmedaljen. Ingen av disse tingene er bedre enn å spise et egg eller en deilig biff iblant.

Jeg liker dyr. Både å kose med dem og å spise dem. Jeg er sterkt imot dyremishandling, og gjør så godt jeg kan for å velge kjøtt fra bra steder. Og jeg har full respekt for vegetarianere.

Å være veganer derimot syns jeg stort sett er fryktelig fjollete. 

Anonymkode: 3148f...f30

Vet du hvordan det vanligvis foregår?

 

Samtale ved middagsbordet: 

Hvorfor spiser du ikke biffen?
- Jeg er vegan/vegetar.

Å hvorfor??

-  Ehhh, etiske grunner.

Fortell da (mens hun spiser biff)

- Nei bare etiske grunner egentlig

HVORFOR spiser du ikke kjøtt? Halloooo,. hva er vel bedre en en saftig biff da???

- Nei altså, jeg klarer meg fint uten kjøtt og meieri produkter så tenkte jeg burde droppe det siden dyrene blir behandlet så dårlig. Føler meg mye bedre etter at jeg kutta det ut, fordi jeg alltid hadde dårlig samvittighet. 

Hater du meg da fordi jeg spiser kjøtt?

- Nei nei......... Emm, altså, jeg har jo spist kjøtt før selv så jeg tenker bare at alle ikke har innsett det. Familien min spiser kjøtt og jeg hater jo ikke de. Jeg synes det er galt, men jeg kan ikke bestemme for andre. 

Jeg spiser nesten aldri kjøtt altså (men har leverpostei eller salami til alle måltider utenom middag, og spiser alltid kylling til middag). 

- Eeeh, ok. Jajaa. 

Du må passe på å få i deg nok proteiner da. 

 

Hva kjøttspiseren forteller venninne:

 Fyfaen hater veganere ass, satt og nøt den biffen også begynte noen å belære meg om at kjøtt var moralsk forkastelig hahah...  Takk for at du ødla den middagen liksom LOL.... 

 

Personlig tror jeg mye bunner i at folk innerst inne kansje har litt dårlig samvittighet eller noe. Jeg blir bedt om å forsvare mitt valg om å ikke spise kjøtt eller meieriprodukter flere ganger i uken og tar det aldri opp selv. Det vanligste svaret jeg får er at de nesten "aldri" spiser kjøtt.  Folk tar det som en fornærmelse mot sin moral at jeg har tatt et valg. Problemet er at jeg ikke dømmer noen. Alle veganere eller vegeterianere har familie eller noen de er glad i som spiser kjøtt. BTW, er det fjollete å ikke spise meieri produkter??? Hvorfor blir ingen spurt om å forsvare at de ikke spiser junk ukentlig, mens jeg blir kalt fjollete for å ikke spise meieriprodukter? Jeg velger da selv hva jeg vil spise. 

 

Endret av torias
Skrivefeil osv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, torias skrev:

Vet du hvordan det vanligvis foregår?

 

Samtale ved middagsbordet: 

Hvorfor spiser du ikke biffen?
- Jeg er vegan/vegetar.

Å hvorfor??

-  Ehhh, etiske grunner.

Fortell da (mens hun spiser biff)

- Nei bare etiske grunner egentlig

HVORFOR spiser du ikke kjøtt? Halloooo,. hva er vel bedre en en saftig biff da???

- Nei altså, jeg klarer meg fint uten kjøtt og meieri produkter så tenkte jeg burde droppe det siden dyrene blir behandlet så dårlig. Føler meg mye bedre etter at jeg kutta det ut, fordi jeg alltid hadde dårlig samvittighet. 

Hater du meg da fordi jeg spiser kjøtt?

- Nei nei......... Emm, altså, jeg har jo spist kjøtt før selv så jeg tenker bare at alle ikke har innsett det. Familien min spiser kjøtt og jeg hater jo ikke de. Jeg synes det er galt, men jeg kan ikke bestemme for andre. 

Jeg spiser nesten aldri kjøtt altså (men har leverpostei eller salami til alle måltider utenom middag, og spiser alltid kylling til middag). 

- Eeeh, ok. Jajaa. 

Du må passe på å få i deg nok proteiner da. 

 

Hva kjøttspiseren forteller venninne:

 Fyfaen hater veganere ass, satt og nøt den biffen også begynte noen å belære meg om at kjøtt var moralsk forkastelig hahah...  Takk for at du ødla den middagen liksom LOL.... 

 

Personlig tror jeg mye bunner i at folk innerst inne kansje har litt dårlig samvittighet eller noe. Jeg blir bedt om å forsvare mitt valg om å ikke spise kjøtt eller meieriprodukter flere ganger i uken og tar det aldri opp selv. Det vanligste svaret jeg får er at de nesten "aldri" spiser kjøtt.  Folk tar det som en fornærmelse mot sin moral at jeg har tatt et valg. Problemet er at jeg ikke dømmer noen. Alle veganere eller vegeterianere har familie eller noen de er glad i som spiser kjøtt. BTW, er det fjollete å ikke spise meieri produkter??? Hvorfor blir ingen spurt om å forsvare at de ikke spiser junk ukentlig, mens jeg blir kalt fjollete for å ikke spise meieriprodukter? Jeg velger da selv hva jeg vil spise. 

 

Dette er litt for sant :fnise: Eller i middagsselskaper

*venninne av mor kommer bort*

-Ååå så god pai/lasagne/salat/w.e har du laget den?

-Ja det har jeg 

-Vi spiser faktisk ganske sjeldent kjøtt, mange kjøttfrie dager altså

*mannen til venninnen* -Nei det har vi strengt tatt ikke

 

 

Endret av Fredsmegleren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredsmegleren skrev:

Dette er litt for sant :fnise: Eller i middagsselskaper

*venninne av mor kommer bort*

-Ååå så pai/lasagne/salat/w.e har du laget den?

-Ja det har jeg 

-Vi spiser faktisk ganske sjeldent kjøtt, mange kjøttfrie dager altså

*mannen til venninnen* -Nei det har vi strengt tatt ikke

 

 

Er så dritt lei at folk skal fremstille meg som agressiv veggis. Jeg tar aldri opp at jeg ikke spiser kjøtt, men må forsvare meg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...