Gå til innhold

Skal forlover betale for prøvetime brudekjole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er forlover, og har skjønt at det er min oppgave å bestille timer for prøving av brudekjoler. Bruden har fortalt hvilke steder hun vil besøke, men to av stedene krever at man betaler for prøvetimen. Er det naturlig at det er jeg som betaler dette...? Jeg lurer på hvordan andre har gjort det?

Anonymkode: fe29e...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva som er vanlig, men det høres helt urimelig ut at du må betale. Kanskje bruden ikke har tenkt over at det koster noe? Spør henne om prisen er grei, så finner du fort ut om hun forventer du skal betale.

Anonymkode: 106b2...3e9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så travelt å være forlovet at man ikke rekker å bruke telefonen selv?

Anonymkode: ea9d7...4b7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke ramlet meg inn i halvsøvne å ta den kostnaden dersom jeg hadde vært forlover. Jeg mistenker at hun er fullstendig klar over at det koster penger, og at det er derfor hun prøver å få deg til å påta deg jobben med å reservere. Jeg har aldri tidligere hørt at det liksom skal være en forlovers oppgave.

Anonymkode: ffbb9...157

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør butikkene om man må betale på forhånd, eller om man får regningen sammen med kjolen. Eller evt når man går derfra uten å handle. Hvis det må betales på forhånd så oppgi brudens fakturaadresse.

Anonymkode: 106b2...3e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært forlover 3 ganger og har aldri opplevd at det har vært en forventning om at jeg skal bestille (langt mindre betale) brudekjoleprøving...Jeg har vært med - etter brudens ønske, men ikke noe mer enn det.

Har aldri hørt om at det skal være forlovere oppgave å organisere dette? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forlover, og har skjønt at det er min oppgave å bestille timer for prøving av brudekjoler. Bruden har fortalt hvilke steder hun vil besøke, men to av stedene krever at man betaler for prøvetimen. Er det naturlig at det er jeg som betaler dette...? Jeg lurer på hvordan andre har gjort det?

Anonymkode: fe29e...f48

Å hjelpes..utnytter hun deg eller?
Det er IKKE din oppgave til å bestille timer for prøving av brudekjoler, og det er heller IKKE din oppgave å betale for dem. Det er bruden/hennes kommende mann, som må ordne og betale dette selv. 
 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke normalt at du betaler eller bestiller. Forloverens jobb er: 

Ordne utdrekkningslag, da betaler jo forloveren for en del av dette. 

Du skal passe på sminke bruden/rette på sminken på bryllupsdagen, holde brudebuketten når hun er oppe ved kirken (om det er kirkebryllup) rette på kjolen osv... 

Og holde eventuelt tale/sang i bryllup. 

Anonymkode: 05594...67f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forlover, og har skjønt at det er min oppgave å bestille timer for prøving av brudekjoler. Bruden har fortalt hvilke steder hun vil besøke, men to av stedene krever at man betaler for prøvetimen. Er det naturlig at det er jeg som betaler dette...? Jeg lurer på hvordan andre har gjort det?

Anonymkode: fe29e...f48

Det der har jeg aldri hørt noe om, sikkert noe som er importert fra amerika...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... Nå må jeg bare le litt, men jeg visste ikke at dette ikke var vanlig. Har aldri vært forlover før, så da venninnen min fortalte at dette var min oppgave gikk jeg bare ut ifra at det var normalen. Hun hintet også til at det hadde vært gøy med champagne til prøvingen, haha. Det er litt typisk henne, hun er ganske fin på det. Likevel er det litt vanskelig å skulle ta opp dette med henne. Hun er veldig spandabel selv, altså, hun er ikke noe gjerrigknark. De skal gifte seg på et fint hotell og betaler overnatting også for meg, så jeg føler ikke at jeg kan begynne å krangle på dette. Kommer på en 5-600 for de to stedene som krever betaling, så jeg får ta meg råd til det...

Anonymkode: fe29e...f48

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om betaling for prøvetime. Langt mindre at forlover skal spandere dette.  Har heller ikke hørt om champagne-party under prøvingen, og kan vanskelig tenke meg at dette er noe butikkene syns er ok, men mindre de leier ut butikken sin etter stenging og da er det ikke så rat at en må betale (ganske mye kan jeg forestille meg).

Men hos frisøren på selve bryllupsdagen fikk jeg champagne og MAT faktisk, siden vielsen ikke var før kl 16. Men dette var ikke i Norge

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om at forlover skal bestille prøvetime, ikke en gang på tvprogrammet "say yes to the dress" virker det som at det er forlover som har ordnet det. Ikke har de sjampagnefest heller. Hun har sikkert sett det på film en stand, du får få føttene hennes ned igjen på jorda :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LittleBabyBlue skrev:

Kan jeg spørre hvilke steder som tar betaling for prøvetime så jeg kan unngå de?

Brudekjolen i Prinsens gate og Kristins brudesalong i Bygdøy allé. Det koster 390 kroner begge stedene. Så blir nesten 800 kroner på meg til sammen. Enda dyrere med sjampanje begge stedene. Men hvis hun kjøper kjole én av stedene, slipper jeg å betale der. 

Anonymkode: fe29e...f48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mrs. Random Nick
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er forlover, og har skjønt at det er min oppgave å bestille timer for prøving av brudekjoler. Bruden har fortalt hvilke steder hun vil besøke, men to av stedene krever at man betaler for prøvetimen. Er det naturlig at det er jeg som betaler dette...? Jeg lurer på hvordan andre har gjort det?

Anonymkode: fe29e...f48

Begge de delene er bruden sin oppgave alene. Supert hvis du har anledning til å bli med på selve timen som forlover, men mer kan hun ikke forvente!! Hun skal bestille time OG betale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha... Nå må jeg bare le litt, men jeg visste ikke at dette ikke var vanlig. Har aldri vært forlover før, så da venninnen min fortalte at dette var min oppgave gikk jeg bare ut ifra at det var normalen. Hun hintet også til at det hadde vært gøy med champagne til prøvingen, haha. Det er litt typisk henne, hun er ganske fin på det. Likevel er det litt vanskelig å skulle ta opp dette med henne. Hun er veldig spandabel selv, altså, hun er ikke noe gjerrigknark. De skal gifte seg på et fint hotell og betaler overnatting også for meg, så jeg føler ikke at jeg kan begynne å krangle på dette. Kommer på en 5-600 for de to stedene som krever betaling, så jeg får ta meg råd til det...

Anonymkode: fe29e...f48

Men det er hun som skal gifte seg. Hun som skal betale for kjolen, og hvis man må betale for prøvetimen skal dette gå fra hennes lomme. Hvis hun mot formodning skulle si noe annet når du forteller dette til henne (som du bør), så må du enten a) få henne ordentlig ned på jorda igjen fort, eller b)"jatte" med ved å si at du heller vil bruke pengene på en fin bryllupspresang som hun får på selve dagen (men passe på å ikke dra frem ditt eget kort i salongen).

 

Champange til henne er det eneste jeg kunne vurdert å betale selv om jeg var forlover, til en slik anledning, men jeg er usikker på om jeg hadde gjort det hvis hun nesten krevde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei... det er ikke vanlig og nei du skal ikke betale . 

Du får nok kostnader etterhvert - så ikke pådra deg mer :)

ta det opp med venninen din at hun må bestille selv, men at du vil gjerne være med . Siden du skal være forlover regner jeg med at dere er såpass gode venner at du kan si det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2016 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Haha... Nå må jeg bare le litt, men jeg visste ikke at dette ikke var vanlig. Har aldri vært forlover før, så da venninnen min fortalte at dette var min oppgave gikk jeg bare ut ifra at det var normalen. Hun hintet også til at det hadde vært gøy med champagne til prøvingen, haha. Det er litt typisk henne, hun er ganske fin på det. Likevel er det litt vanskelig å skulle ta opp dette med henne. Hun er veldig spandabel selv, altså, hun er ikke noe gjerrigknark. De skal gifte seg på et fint hotell og betaler overnatting også for meg, så jeg føler ikke at jeg kan begynne å krangle på dette. Kommer på en 5-600 for de to stedene som krever betaling, så jeg får ta meg råd til det...

Anonymkode: fe29e...f48

Jeg mener at det er en selvfølge at brudeparet fikser overnatting til forloverne om det trengs. Så det er ingen grunn til at du skal betale kjoleprøvingen, det er ikke en gang en selvfølge at du skal være med på kjoleprøvingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...