Gå til innhold

Lukten fra skapet...


Gjest made4u

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært fascinert av historie, vi er jo selv en del av denne selv om vi enda ikke har nådd historiebøkene med nåtiden vi lever i, det vil vi dog en gang gjøre. Hva tror dere det der vil stå om oss som lever nå i fremtidens historiebøker?

Jo da, jeg er fult klar over at samtiden ikke kan bedømme seg selv, i så fall ville mange historiske feilgrep vært unngått og mye som har skjedd ville aldri ha funnet sted.

Enhver tidsalder har sine feil, i tidligere tider brente man hekser levende, i dagens samfunn blir det feil og har ingen aksept. Således kan vi si at det dem den gang gjorde er "ett lik i skapet" for de generasjonene hvor denne praksisen forekom. Slavehandel er et annet "lik i skapet" for den tidsalder hvor dette var vanlig, det er mange ting man kan fordømme fortiden for, det er mange lik i skapene - altså har menneskeheten til alle tider begått store og alvorlige feil som den tiden dette ble gjort har lite å være stolt over.

Toppen av naivitet vil vel være å tro at vi som lever i nuet er den første generasjon som ikke begår feilgrep, vi begår trolig flere av dem og har således garantert mange lik i skapet også vi...

Hva tror dere er det mest illeluktende liket i vårt skap, det jeg vil frem til er - hva tror dere er det verste som vil stå om oss i fremtidens historiebøker - altså, hva vil fremtiden fordømme oss mest for?

Endret av made4u
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror dessverre lista er lang. 

Slavehandel, det er flere mennesker som lever i slave lignende forhold enn noensinne. 

Utrydningstruet, vi tar livet av arter i et høyt tempo. 

Oppvarming, selv om vi vet konsekvensene, slipper vi stadig ut mer karbondioksid. 

Forbruker, at vi har gitt alt en prislapp og tror lykken ligger i å kjøpe mest mulig. 

 

Hva glemte jeg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er en selvdestruktiv art, tross kunnskap om og forståelse for at vi ødelegger naturen i den grad at det vil få alvorlige konsekvenser, så er de miljøvennlige tiltakene våre begrenset til å være av symbolsk art heller enn å være i form av handlekraft som viser at vi tar problematikken på alvor.

Vi øker drivstoff-avgiften som et miljøforebyggende tiltak, uten at det vil ha noe nevneverdig forskjell på utslippene, er slike ting jeg mener når jeg sier at vi foretar tiltak av symbolsk art. Listen er lang over mer eller mindre tåpelige miljøforebyggende grep, som ser finere ut på ett papir enn at det utgjør noe forskjell for naturen.

Handlekraft ville være å gjennomføre tiltak som å stenge byene for personbiler, satse så seriøst på strømbasert offentlig transport at å komme seg dit man vil var både lettvint og raskt, bare å tillate varetransport og meget godt utbygd kollektiv trafikk i storbyene. Utenfor storbyene skulle det vært trafikk-knutepunkter hvor dem som bodde i mindre sentrale strøk kunne pendlet til disse, parkert bilene sine og enkelt kunne benyttet offentlig transport i sin pendling til og fra storbyene.

Skal vi lykkes i å snu en negativ utvikling så må vi vise handlekraft samt være villig til å ta de upopulære og kostnadskrevende valgene dette krever, vi kan ikke snakke oss ut av det hele og se oss fornøyd med symbolske handlinger som har liten eller ingen effekt - i praksis så peiser vi bare på videre og et godt uttrykk for det er å betegne det som om vi nærmest gir faen...

Men det er enkelt å gi fletta, vi som lever i dag er jo ikke de som må leve med konsekvensene av utslippene vi foretar oss og konsekvensene av dette, forskjellene blir jo ikke så store i løpet av våre korte liv. Det er de som kommer etter oss som må ta konsekvensene av det vi steller i stand, da er det lett å være egosentriske.

Så i fremtidens historiebøker blir vi trolig sett på som dem som burde bremse, men som aldri gjorde det selv om vi burde visst bedre. Jeg tror fremtiden vil fordømme de valgene vi tar i miljøspørsmålene og de vil spørre seg hvordan vi kunne ødelegge så mye som vi gjorde når vi kunne gjort så mye bedre. Spesielt dem som avfeide det hele vil i fremtidens historiebøker bli fordømt, jeg tror vi må vente gjerne i 20-30 år før man ser handlekraft i dette viktige spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi snakke om nasjonale feilgrep eller se ut over grensene?

Jeg tror at innen Norge, vil det komme en bølge av erstatningssøksmål mot staten. Fra unge muslimer, som vil ha erstatning for tapt barndom, mishandling, manglende skolegang og tvangsekteskap. De vil begrunne dette med at staten tillot det gjennom å være passive.

Forutsett at ikke norske muslimer har tatt over politisk styring i Norge før den tid, da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, made4u skrev:

 

Hva tror dere er det mest illeluktende liket i vårt skap, det jeg vil frem til er - hva tror dere er det verste som vil stå om oss i fremtidens historiebøker - altså, hva vil fremtiden fordømme oss mest for?

Liten tvil spør du meg. Det er at vi lot islam få innpass i vårt samfunn. Kun pga. noen egoister på venstresiden som skulle fremme seg selv og sin godhet. Uten en tanke på de som kommer etter oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, made4u skrev:

Hva tror dere er det mest illeluktende liket i vårt skap, det jeg vil frem til er - hva tror dere er det verste som vil stå om oss i fremtidens historiebøker - altså, hva vil fremtiden fordømme oss mest for?

At vi feilet å ta global oppvarming på alvor? At vi tillot løgnaktige klimanektere å styre debatten om temaet?

Ellers er jo barns rettigheter noe det virkelig står dårlig til med i det meste av verden. Det har blitt mye bedre i Norge, men vi har lang vei igjen å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ops2 skrev:

Skal vi snakke om nasjonale feilgrep eller se ut over grensene?

Jeg tror at innen Norge, vil det komme en bølge av erstatningssøksmål mot staten. Fra unge muslimer, som vil ha erstatning for tapt barndom, mishandling, manglende skolegang og tvangsekteskap. De vil begrunne dette med at staten tillot det gjennom å være passive.

Forutsett at ikke norske muslimer har tatt over politisk styring i Norge før den tid, da.

Kommer aldri til å skje, så her tar du nok grundig feil.

Nasjonale og internasjonale feilgrep er begge av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, made4u skrev:

Kommer aldri til å skje, så her tar du nok grundig feil.

Nasjonale og internasjonale feilgrep er begge av interesse.

Og hva vet du om hva som kommer til og skje? Er du blant dem som tror du er synsk, eller har du andre evner som ingen mennesker egentlig har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vi har en håndfull justismord som BØR komme i boka om vårt rettsvesen!!

For en j*vla skam!  😠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

 Vi har en håndfull justismord som BØR komme i boka om vårt rettsvesen!!

For en j*vla skam!  😠

Det har du rett i. Sikkert ennå mange som ikke er avslørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ta med de overgrep som daglig begås av politiet ovenfor de rusmiddelavhengige og brukere av såkalt narkotika. Dette vil i fremtiden med stor sikkerhet bli sett på som et svart kapitel i Norsk historie. For alle vet at her ødelegger politiet menneskeliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gothminister skrev:

Liten tvil spør du meg. Det er at vi lot islam få innpass i vårt samfunn. Kun pga. noen egoister på venstresiden som skulle fremme seg selv og sin godhet. Uten en tanke på de som kommer etter oss.

Historien har lært oss at grupper med forskjellige kulturer og forskjellige religioner ikke har så enkelt for å leve side om side, og at disse problemene tiltar jo mer blandet befolkningen blir, det er bare å se seg rundt i verden i dag og tidligere tider så ser man at det kan være ett problem.

Vi kan således ikke ta imot så mange at vi ender som en minoritet i eget land, selvfølgelig vil det medføre konflikt, store utfordringer vil dog oppstå lenge før det da det er en tåleevne for hvor mange nye en nasjon makter å ta imot - økonomi og hvor godt mennesker integreres er det som avgjør hvor stor denne tåleevnen er.

Ingen mener da at man kan ta imot ubegrenset med flyktninger og ellers ha stor innvandring (f.eks. arbeidsinnvandring) uten at dette får konsekvenser, selv ikke de mest innvandrervennlige røstene i SV tror jeg at ønsker det.

Vi begynner å nærme oss ett mettningsnivå nå, folket begynner å synes at nok er nok og at ting har gått litt vell fort, dette vil skape endringer før det kommer så langt at vi ender ille ut - så jeg tror absolutt ikke at vi havner i borgerkrig og slike scenarioer, innvandringen vil justere seg til et lavere nivå politisk og fokus vil nok bli rettet mot å hjelpe flyktninger mer i nærområdene. Dette vil være en politikk ikke bare fra Norges side men øvrige land i Europa vil også ha fokus på det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Gothminister skrev:

Det har du rett i. Sikkert ennå mange som ikke er avslørt.

Mulig.

Men vi håper jo at det ikke er det. At de ikke finnes, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vi alle, mennesker, dyr og naturen, (fisken er et godt eksempel) blir utsatt for massive mengder med tungmetaller, gjennom utslipp fra industri, amalgam-fyllinger, vaksiner, sprøytemidler etc.

Tvangsvaksinering, om det kommer (AP har det på programmet)

Diverse deltagelse i unødvendige kriger for å "opprette demokrati"

Hvordan vi behandler dyr

Barnevernets overgrep

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, jabx skrev:

At vi feilet å ta global oppvarming på alvor? At vi tillot løgnaktige klimanektere å styre debatten om temaet?

Ellers er jo barns rettigheter noe det virkelig står dårlig til med i det meste av verden. Det har blitt mye bedre i Norge, men vi har lang vei igjen å gå.

Hva gjelder barnas rettigheter, andre grupper også forøvrig (som kvinner) er verden på vei i riktig retning synes jeg, og det er fremover mot noe bedre. Jeg tror ikke fremtiden vil dømme oss for hvordan vi ivaretok våre barn, men dem vil nok kanskje spørre seg om hvorfor vi gjorde som vi gjorde i visse deler av verden.

Men så lenge verden er i utvikling mot det bedre på disse feltene, så tror jeg fremtiden vil si at det er bra det var utvikling mot det bedre - våre generasjoner vil bli dem som får ros for bl.a. kvinnekamp og nye rettigheter for kvinner og at det er blitt nær likestilling i mange land (vi er kommet utrolig langt, ikke bare i norge men også i øvrige verden - var veldig annerledes for bare 150-200 år siden.) Så også med barns rettigheter, er mange organisasjoner som arbeider med dette nå, og mange nye lover er kommet på området - så dette er ikke ett bekmørkt felt, vi er faktisk de første generasjonene som løfter dette frem i lyset og det vil det stå positive ting om i fremtidens historiebøker.

Den industrielle revolusjon startet jo på 1800-tallet selv om den ikke var kommet langt den gangen så all ære til den utviklingen som startet da og ledet mot dagens samfunn. Det var en sammenligning forøvrig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bossa Nova

Jeg tror at folk i framtiden vil synes at skjønnhetsidealet nå er rart, særlig botox og alt det der.

Kreativ tittel forresten :)

Jeg håper også at historiebøkene (hvis det finnes bøker ennå) vil handle om mer enn 80 % krig og ta for seg mange andre aspekter ved samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Gothminister skrev:

Og hva vet du om hva som kommer til og skje? Er du blant dem som tror du er synsk, eller har du andre evner som ingen mennesker egentlig har?

Trenger ikke å være synsk for å konkludere at det ikke er statens ansvar at unge muslimer opplever tapt barndom, mishandling, manglende skolegang og tvangsekteskap. Ergo vil ikke eventuelle erstattningssøksmål mot staten fordi staten var passiv vinne frem, da vil det heller ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, made4u skrev:

Trenger ikke å være synsk for å konkludere at det ikke er statens ansvar at unge muslimer opplever tapt barndom, mishandling, manglende skolegang og tvangsekteskap. Ergo vil ikke eventuelle erstattningssøksmål mot staten fordi staten var passiv vinne frem, da vil det heller ikke bli noe problem.

Men du vet ikke. Ingen vet hva slags galskap som kan bli erstatningssøksmål om i fremtiden. Man viste ikke det på 50 og 60 tallet at barnevernsbarn ville kunne få erstatning. Eller tatere, utviklingshemmede, psykiatriske pasienter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gothminister skrev:

Men du vet ikke. Ingen vet hva slags galskap som kan bli erstatningssøksmål om i fremtiden. Man viste ikke det på 50 og 60 tallet at barnevernsbarn ville kunne få erstatning. Eller tatere, utviklingshemmede, psykiatriske pasienter osv.

Som mitt start-innlegg peker på, samtiden (altså den tiden vi lever i nå), vet aldri hva konsekvensene av avgjørelser vi tar nå medfører i fremtiden. Jeg vet da selvfølgelig ikke hvor politikken som føres i dag leder i fremtiden.

Dog er jo noen scenarier mer aktuell enn andre, at staten skal lastes for noe som er statens ansvar, dit kommer vi med stor sannsynlighet aldri.

Sammenligningen med grupper tidligere er ikke nødvendigvis representativt, og det mener jeg selv om jeg er veldig for at vi skal lære av gamle feil og ser fagfelt som sammenlignende politikk som svært aktuelle. Det er flere forskjeller her, selv 50- og 60-tallets personer som gjorde feilene den gangen innrømmer enkelt i ettertid at staten gjorde feil, den konklusjonen ser jeg neppe for seg at vi ville kommet frem til i et fremtidig samfunn, for i fremtiden er det uansett ikke staten som ikke hindret overgrepene mot barn ved omskjæring ved å ikke hindre dette ved makt, men kulturen der de kommer fra som må lastes for det - et ansvarsbytte vil nok aldri skje, kriminalitet skjer jo selv om det er ulovlig. Først dersom et ansvarsbytte skjer, altså om folket begynner å tenke at det er statens feil at barn er omskjært da staten skulle hundre dette. heller enn å se det som foreldrenes feilgrep, vil et erstattningsansvar fra staten være aktuelt - nei, vi kommer aldri dit. Med gruppene du nevnte så er det enkelt å se at det er staten som begikk feilene og således er ansvarlige.

Så er ganske utenkelig scenario dette, andre spådommer om diverse er mer aktuelle slik jeg ser det - du nevnte selv den massive innvandringen, og ser man fra 70-tallet til i dag så er jo nær samtlige utlendinger som bor her i landet kommet de siste 40-årene, vi kan ikke fortsette i samme tempo i 100 år fremover da det vil få konsekvenser vi ikke kan forutsi hva er - det er ett mer aktuelt tema...

Men er glad for å debattere alle slags tema jeg, for og imot for hva man tror blir en realitet og hva man mener er feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...