Gå til innhold

Hvorfor er poteten så farlig??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gått gjennom matvaretabellen, og jeg er overrasket! Det er jo mye mindre kalorier og karbohydrater i en potet enn samme mengde ris? Og det er også mindre i pasta enn i ris? Hvorfor er det bare fokus på at man må kutte poteten/pasta når det er ris som er den store synderen? Ift lavkarbo såklart. Og nudler er jo enda verre enn ris- hvorfor kommer ikke dette frem? Føler det er så stort fokus på at det er poteten og pasta man må kutte ut når det ikke helt stemmer. Eller er det noe jeg har misforstått?

Anonymkode: 93577...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er karbohydrater som enkelte er skeptiske til. Poteter er tradisjonelt en av de største kildene. Derfor er poteten blitt uglesett. 

Men ernæringsmessig er poteten bedre enn ris og pasta. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, stan skrev:

Det er karbohydrater som enkelte er skeptiske til. Poteter er tradisjonelt en av de største kildene. Derfor er poteten blitt uglesett. 

Men ernæringsmessig er poteten bedre enn ris og pasta. 

Tull!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, made4u skrev:

Tull!!

Tull? Hvordan da? 

 

Anonymkode: a1162...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stan skrev:

Det er karbohydrater som enkelte er skeptiske til. Poteter er tradisjonelt en av de største kildene. Derfor er poteten blitt uglesett. 

Men ernæringsmessig er poteten bedre enn ris og pasta. 

Jo men det er jo færre karbohydrater og, enn i ris, er det jeg ikke helt skjønner..

Anonymkode: 93577...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2014 spiste gjennomsnittsnordmannen 52,6 kilo poteter

Poteter inneholder 17% karbohydrater, det vil si at vårt totale potet-inntak tilførte kroppen 8,9 kilo karbohydrater til sammen.

----

Havre er vår sunneste kornsort, hvete som er mest benyttet inneholder mer karbohydrater enn havre.

I starten av 1900-tallet, mellom 1900-1905 er det året nordmenn spiste mest brød/kornprodukter, hele 210 kilo (mest hvete som jo inneholder mest kalorier - men jeg skal regne med havre som eksempel for å få ett lavere karbohydrat-eksempel.

Havre inneholder 66% karbohydrater, altså spiste vi i rekordåret mer enn 138,6 kilo karbohydrater fra kornprodukter den gangen.

----

Nordmenn spiser mye sukker hvert år, hvert eneste av disse kiloene med sukker inneholder 100% karbohydrater.

Blir det ikke ganske ulogisk å se poteter som noe stort problem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, made4u skrev:

I 2014 spiste gjennomsnittsnordmannen 52,6 kilo poteter

Poteter inneholder 17% karbohydrater, det vil si at vårt totale potet-inntak tilførte kroppen 8,9 kilo karbohydrater til sammen.

----

Havre er vår sunneste kornsort, hvete som er mest benyttet inneholder mer karbohydrater enn havre.

I starten av 1900-tallet, mellom 1900-1905 er det året nordmenn spiste mest brød/kornprodukter, hele 210 kilo (mest hvete som jo inneholder mest kalorier - men jeg skal regne med havre som eksempel for å få ett lavere karbohydrat-eksempel.

Havre inneholder 66% karbohydrater, altså spiste vi i rekordåret mer enn 138,6 kilo karbohydrater fra kornprodukter den gangen.

----

Nordmenn spiser mye sukker hvert år, hvert eneste av disse kiloene med sukker inneholder 100% karbohydrater.

Blir det ikke ganske ulogisk å se poteter som noe stort problem da?

Ut fra siste setning- det er det jeg og tenker! Hvorfor er det blitt så viktig å kutte ut poteten da?

 

Noe jeg og tenker på, i de fleste asiatiske land så er det jo ris og nudler de bruker, men lite overvekt der? Hva kommer det av? Er det fordi vi her har for mye tilgang til alle karbohydrat kilder, mens der blir det mer ensidig kost- samt mindre inntak kanskje?

Anonymkode: 93577...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baremenneske

Hva er så himla "farlig" med å  spise variert kosthold da? Er så lei av å lese diverse slankekurer og dietter som alle sier noe forskjellig...-Og folk går på.... Ikke sagt at det ikke vil funke for noen- vil jo sikkert det, men er liksom så mye "rart"( og såkalte eksperter som tjener på det!) Før i tiden/ gamledager var folk generelt litt slankere, men hadde ikke så mye slankedietter av alle slag.Det de hadde var mer fysisk jobb/ aktivitet og vanlig sunt og variert kosthold!  

PS....Poteten har aldri bitt meg!😉😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris og nudler er voldsomt mye mer fetende enn poteter.

Dog er det en sannhet med modifikasjoner, poteten er jo en råvare.

En ting er kokt potet - det kan sees som slankekost.

En ganske annen ting er chips, pommes frit, fløtegratinerte poteter etc. - som kan sees som fetende mat.

Dessverre er mer enn halvparten av potetinntaket vårt i form av den usunne formen for poteter, altså diverse bearbeidede potetprodukter. Går man tilbake i tid så var bare 10% av potetforbruket vårt i form av bearbeidede produkter.

----

Så selv om potetforbruket har gått ned fra 74 kilo i 1979 til 52,6 kilo nå - så får vi uansett mer energi i oss via potetspisingen nå enn da, rett og slett fordi tidligere var mesteparten av potetene vi spiste kokte poteter.

92,5 kilo kokte poteter spiste vi i året i 1954 - altså mye mer enn i dag - men siden over halvparten av potetinntaket vårt i dag er som chips, pommes frit og fløtegratinerte etc. så får vi faktisk mer energi i oss i dag med bare litt over halvparten så mye potet i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør poteten uglesett er ikke næringsinnholdet, men hvordan poteten produserer kreftfremkallende stoffer når den tilberedes på forskjellige vis.

http://www.tv2.no/a/7027432/

Anonymkode: f0712...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en hel del mer stivelse i poteter enn i ris og pasta.

Anonymkode: c8897...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel en hel del mer stivelse i poteter enn i ris og pasta.

Anonymkode: c8897...97e

Nei, det er faktisk mindre stivelse/karbohydrater i poteter enn i ris og pasta.

Anonymkode: 93577...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som gjør poteten uglesett er ikke næringsinnholdet, men hvordan poteten produserer kreftfremkallende stoffer når den tilberedes på forskjellige vis.

http://www.tv2.no/a/7027432/

Anonymkode: f0712...322

Tidligere røyket jeg, sluttet med det men har siden snuset og snuser også i dag - kjenner til det her, og av nettopp den grunn så stoppet myndighetene å gå aktivt ut og anbefale folk å spise mer poteter (det advares ei heller mot potetinntak)...

Who cares, spør jeg... Jeg mener, jeg puster inn eksos, har røyket i over 15 år, snuser nå, er i kontakt med kjemikalier med diverse giftige stoffer i, eplene jeg spiser er sprøytet med kjemikalier etc...

Dessuten har "alle" spist poteter i voldsomt mange år, også mer av det før - så slike artikler skremmer ikke meg det minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er særlig Fedon Lindberg som har vært frontfigur for lavkarbo dietter. 

Tanken er at urmennesket hadde lite tilgang på karbohydrater, så en diett bør bestå hovedsakelig av proteiner. Dernest fett og minst karbohydrater. 

I tradisjonelt norsk kosthold har potet og brød vært de store kildene til karbohydratet stivelse. 

Så da er det naturlig å kutte ned på potet om man vil spise mindre karbohydrater. 

Men om man erstatter poteter med ris eller pasta er man like langt. 

Poteter inneholder flere vitaminer og mineraler enn ris og pasta. 

Jeg mener at ingen matvarer er feil å spise. Man må se på det totale energi inntaket. Men også passe på vitaminene og mineralene. 

Et variert kosthold med mye grønnsaker,  fisk og sjømat er et godt utgangspunkt. Så kan man egentlig spise hva man vil, så lenge man passer mengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...