Gå til innhold

Plassering av varmepumpe


Husfrua

Anbefalte innlegg

Kan man plassere en varmepumpe inne i rommet, altså ikke på yttervegg? Regner med det er mest heldig å ha den på yttervegg, men hos oss passer det dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan man, men husk at det går et rør (dvs to rør) med gass mellom inne- og utedel. Denne er ikke usynlig så man bør tenke litt på det. Om man vil bruke pumpen til kjøling så må man også håndtere kondensvann fra innedelen. 

Endret av skrue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig upraktisk ihvertfall. To svære (og ganske stygge) rør skal gå mellom de to varmepumpedelene, i tillegg til strømtilkobling, og det er sannsynligvis ikke mulig å legge disse inni vegg slik at de ikke synes. I beste fall får du en diger kabelskinne på 10x15 cm som snegler seg rundt vegger og lister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lang stue pg tenkte det var best å ha den på kortveggen. På ene kortveggen (yttervegg) står en sofa, dermed tenkte jeg den andre var best, men det er da ikke kortvegg. Neste alternativ er da på langvegg helt i enden av rommet. Hvor effektiv vil den da være på andre siden av rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at varmepumpen ville vært mest effektiv på langs av rommet, altså om den står på en kortvegg så vil den varme opp/kjøle ned rommet bedre enn om den stod på en langvegg.
Om den står på den ene eller andre kortveggen har mer å si i forhold til hvordan luftstrømmen påvirker om det er behagelig eller ubehagelig.
Vi har varmepumpen på en kortvegg over spisebordet, mens sofagruppen står i den andre enden av stua. Vi har også en lang stue som du har, med to kortvegger og en langvegg som yttervegger.
Jeg vil tro at om vi hadde hatt varmepumpen over sofagruppen, ville det blitt mye mer ubehagelig både med kald og varm luftstrøm, siden vi ville sittet i trekk hele tiden. Over spisebordet kan vi alltids slå av varmepumpen eller dempe luftstrømmen akkurat mens vi spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Minya skrev:

Vil tro at varmepumpen ville vært mest effektiv på langs av rommet, altså om den står på en kortvegg så vil den varme opp/kjøle ned rommet bedre enn om den stod på en langvegg.
Om den står på den ene eller andre kortveggen har mer å si i forhold til hvordan luftstrømmen påvirker om det er behagelig eller ubehagelig.
Vi har varmepumpen på en kortvegg over spisebordet, mens sofagruppen står i den andre enden av stua. Vi har også en lang stue som du har, med to kortvegger og en langvegg som yttervegger.
Jeg vil tro at om vi hadde hatt varmepumpen over sofagruppen, ville det blitt mye mer ubehagelig både med kald og varm luftstrøm, siden vi ville sittet i trekk hele tiden. Over spisebordet kan vi alltids slå av varmepumpen eller dempe luftstrømmen akkurat mens vi spiser.

Hvis den skal være på yttervegg hos oss, må den være helt i enden på en langvegg, lengst bort fra sofagruppen. Da vil den vel være mindre effektiv ved sofagruppa og ha mest effekt rett foran, som er trappeoppgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, så varmepumpen blir stående på langveggen og ikke på kortveggen helt i enden?
Da spørs det om det ikke er mer effektivt å sette den midt på langveggen i stedet. Henger dere den over sofagruppen kan det bli ubehagelig pga luftstrømmen, eller for varmt i sofagruppen og for kaldt i andre enden, eller motsatt, for kaldt i sofagruppen og for varmt i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Minya skrev:

Ah, så varmepumpen blir stående på langveggen og ikke på kortveggen helt i enden?
Da spørs det om det ikke er mer effektivt å sette den midt på langveggen i stedet. Henger dere den over sofagruppen kan det bli ubehagelig pga luftstrømmen, eller for varmt i sofagruppen og for kaldt i andre enden, eller motsatt, for kaldt i sofagruppen og for varmt i andre enden.

Problemet er at vi har vindu på hele veggen, foruten helt i enden. Derfor tenkte jeg kortveggen ved spisestuen ble best, som da ikke er yttervegg. Ikke ideelt noen av delene. Men om synlige rør ikke blir alt for skjemmende tenker jeg det er best ifht best utbytte av den. Det er ikke veldig langt fra den ene til den andre kortveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er vel heller det at det ikke er så enkelt å legge rørene på veggen ved siden av innerdelen, da det er lagt opp til at rørene skal gå direkte ut gjennom veggen fra innerdelen. Det kan hende det kan gå an å legge rørene inni innerveggen og trekke dem ut til ytterveggen og på den måten likevel få koblet alt til på en god måte, men det kan bli veldig knotete for det ene røret som er i kobber. Mye bøying er ikke anbefalt. Og det kan jo hende dette koster flesk fordi det blir mye ekstrajobb og ekstra lange rør.

Er det i hovedsak oppvarming varmepumpa er regnet å brukes til, kan den også settes lavt nede på veggen. Med mindre dere bare har gulv-til-tak-vinduer, kan jo det være en tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Minya skrev:

Greia er vel heller det at det ikke er så enkelt å legge rørene på veggen ved siden av innerdelen, da det er lagt opp til at rørene skal gå direkte ut gjennom veggen fra innerdelen. Det kan hende det kan gå an å legge rørene inni innerveggen og trekke dem ut til ytterveggen og på den måten likevel få koblet alt til på en god måte, men det kan bli veldig knotete for det ene røret som er i kobber. Mye bøying er ikke anbefalt. Og det kan jo hende dette koster flesk fordi det blir mye ekstrajobb og ekstra lange rør.

Er det i hovedsak oppvarming varmepumpa er regnet å brukes til, kan den også settes lavt nede på veggen. Med mindre dere bare har gulv-til-tak-vinduer, kan jo det være en tanke?

Det er stort sett gulv til tak vinduer. Det ene, som er mindre, er rett bak spisestua, så det blir jo også litt dumt. Hehe, det skulle ikke være lett dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en forhandler som driver med dette. De vil komme hjem til deg. Jeg hadde tenkt ut min plass til pumpen ,men den plassen ville den få liten effekt. Den plassen forhandler mente , hadde jeg trodd ble håpløs.

Sånn som du vil ha den, vil bli veldig stygt ned rør osv. Tviler på en seriøs forhandler vil montere slik til deg

Anonymkode: 24b91...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...